Zouden auto’s, na het weghalen van de I Amsterdam-letters, ook te individualistisch zijn voor de stad?
Auto’s zijn vies en moeten deaud. Dat stelt de gemeente Amsterdam met een nieuw concept voor de hoofdstad met het Actieplan Schone Lucht. Die woorden neemt de gemeente uiteraard niet letterlijk in de mond, maar het komt er in de praktijk wel op neer.
Wat Amsterdam betreft moet het maar eens afgelopen zijn met die gore vuile auto’s. Voertuigen met een benzine- en dieselmotor moeten geweerd worden en alleen elektrische auto’s zijn nog welkom. En muurbloempjes.
Met dit doel wil de gemeente de luchtkwaliteit verbeteren in de stad. Amsterdam denkt dit te realiseren door strenge milieuzones te hanteren. Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma leven de Amsterdammers een jaar korter door al die vervuilende auto’s in de stad. Nou moe.
Het is de bedoeling dat vervuilende auto’s stapsgewijs uit de bebouwde kom en/of binnen de A10 ring van Amsterdam gaan verdwijnen. Oude diesels van 15 jaar of ouder zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom in de stad. Twee jaar later, in 2022, moeten ook bussen en touringcars daaraan voldoen en zijn deze niet welkom binnen de S100 ring. Vervolgens is het de bedoeling dat in 2025 brommers, snorfietsers, vrachtwagens, bestelauto’s, taxi’s, bussen, touringcars, (plezier)boten geweerd worden uit de bebouwde kom als deze niet emissievrij zijn. In 2030 is de laatste categorie, personenauto’s en motoren, aan de beurt. Dan moet het gedaan zijn met iedere vorm van uitstoot van een voer- motor- en vaartuig. Subsidies en ontheffingen moeten bewoners gaan helpen in deze overgangsperiode.
Het is nu nog een plan van de gemeente. De ideeën zullen de komende maanden besproken gaan worden binnen de raad, maar ook met bewoners en bedrijven. Kijk er echter niet gek van op dat dit idee, hetzij in een aangepaste vorm, er gaat komen.
Met dank aan iedereen voor de tips! Foto via @toyotafortuner op Autojunk
pindakoning zegt
Dat is al redelijk snel
steelfighter zegt
@pindakoning: in 2030 hebben de auto’s al EURO10, zelfs een scheet is dan een ergere milieuvervuiling in adam
bitd zegt
Gaat niet gebeuren
lincoln zegt
@bitd:
Kan rap gaan hoor ..
Kon ooit in 1 dag ..
Reden er alleen nog maar de politie NSB en Wehrmacht gemotoriseerd rond in Amsterdam ..
lincoln zegt
En de burgemeester en wethouders van Amsterdam uiteraard ..
Of stond er al NSB ??
moveyourmind zegt
@lincoln: ? Heerlijk dit!
pomoek zegt
@lincoln: Arthur Seyss-Inquart te noemen, nu is het te laat…
justsomebody zegt
@lincoln: nee, het Amsterdam het kalifaat van de linkse elite milieu gekkies zijn erger als nsb+ss+sd bijelkaar onder leiding van femke halssnijder
sanderm3 zegt
@justsomebody: [FemkeskutstemmodusON] “laat daar geen dishhcusshie over sjzijn” [FemkeskutstemmodusOFF]
billgates zegt
@justsomebody: hahaha frustie! Je gaat lekker oerend hard! Vroemm vroemm!!!
mgmgb zegt
@justsomebody:
Ik ben heel benieuwd in wat voor fantasiewereldje je dat soort ziekelijke onzin echt kunt geloven. Is Amsterdam kut? Absoluut, maar niet WO2 kut. Tijd voor een lesje geschiedenis vriend.
boomhauwer zegt
@lincoln: mooie tijden. Alles komt terug.
pomoek zegt
@lincoln: pas op je vergeet…
ff40 zegt
@lincoln: inderdaad! Hitlers partij was ook links!!
Links gaat ons nog in een rare oorlog krijgen
miata93 zegt
Is er dan nooit eens iemand die ze met de neus op de feiten drukt en zegt: dit gaat niet gebeuren???
RobUSA zegt
@miata93: Neus en 020 in 1 zin lol.
justsomebody zegt
@miata93: die neuzen zitten vol coke
creaminator zegt
Steek eerst eens wat energie in normale parkeertarieven, lijkt me een veel nuttiger streven.
flutterby zegt
@creaminator: wat denk je dat de subsidies gaat betalen?
ippy zegt
@creaminator: dan bereikt de gemeente toch juist het tegenovergestelde van wat ze willen?
fanboy zegt
@creaminator: Ja want dat is wat ze willen, nog meer auto’s in de stad.
gertjan2012 zegt
Amsterdam de stad waar alles mocht.
plastichero zegt
@gertjan2012: en waar gaat al die energie vandaan komen? Import, want met groene energie is dat onhaalbaar en Nederland sluit kerncentrales..
bakingmynextbenz zegt
@plastichero: sinds waneer hadden wij meer dan 1 kerncentrale die energie levert? En sinds waneer wordt die gesloten?
plastichero zegt
@bakingmynextbenz: voor 1997 hadden wij er meer dan 1..
bernoulli zegt
@gertjan2012: totdat ze met z’n allen op Groen Links gingen stemmen.
RoccoS zegt
Klinkt allemaal heel heftig, maar in 2030 zijn er waarschijnlijk uberhaupt geen benzine- en dieselauto’s meer te koop schat ik zo in.
jaso013 zegt
@RoccoS: precies dat ja. Dus gewoon paniek om niets weer.
flutterby zegt
@RoccoS: tweedehands wel.. dat gaat nog zeker tot 2050 door, alleen niet in Amsterdam.
enjoypunani zegt
@flutterby: natuurlijk wel, wij knallen toch allemaal door? Er staan toch geen poortjes dus hop hop, gas erop!
lekbak zegt
@RoccoS: in 2030 rijdt de gemiddelde particulier in auto’s die nu nieuw gekocht worden.
sidelo zegt
@lekbak: Dat is dan een goed teken voor de restwaarde van de Model 3 :)
dawwg zegt
@sidelo: Nee juist niet, dat is als een eerste generatie smartphone van 10 jaar geleden, wil niemand over 10 jaar. Een klassieke gas-guzzler daarentegen …
maotje zegt
@RoccoS: nieuw waarschijnlijk niet. Maar de tweedehandsmarkt loopt nog wel een jaar of 15 lamger door
frederik zegt
@RoccoS: Dat zou me sterk verbaxfn
frederik zegt
@frederik: Verbazen. Want er worden nu nog 95% brandstofauto’s verkocht. Ik zie dat niet in 10 jaar naar nul gaan.
snowbird zegt
Dat krijg je met zo’n Halsema als burgermeester…..
clemensa zegt
@snowbird: ja, want het is de burgemeester die dat bepaald.
clemensa zegt
@clemensa: bepaalt
snowbird zegt
@clemensa: zij en de gemeenteraad….OK?
clemensa zegt
@snowbird: Het is uiteindelijk de gemeenteraad die op het raadsvoorstel besluit. Dit valt niet in de portefeuille van Halsema. Zij is dus niet inhoudelijk betrokken bij de totstandkoming van dit plan. Sharon Dijksma is de portefeuillehouder. Ik ben niet per se fan van Halsema, maar om nu alle linkse proefballonnetjes op haar conto te schrijven, gaat me wat ver…
lincoln zegt
@clemensa:
Wat doet Halsema wel dan ??
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: liegen, draaien en bedriegen. Oh en net als haar voorganger, af en toe thee drinken met het volk
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
Als ze maar “democratisch” gekozen is ..
bernoulli zegt
@lincoln: burgemeesters worden niet gekozen.
bischero zegt
@bernoulli: wel voorgedragen
pomoek zegt
@lincoln: vergeet je het weer: Arthur Seyss-Inquart…
raym zegt
@clemensa: wie dan. Ja de gemeenteraad en daar maakt Halsema ook deel van uit.
clemensa zegt
@raym: Halsema maakt geen deel uit van de gemeenteraad, maar van het college van B&W.
monsieurleloure zegt
@snowbird: Halsema for president
lekkerlinksrijden zegt
@monsieurleloure: van Artis
justsomebody zegt
@snowbird: die is zo doorgesnoven dat ze denkt dat co2 en nox uit de rest van het land stopt bij de stadsgrenzen van haar links kalifaat
topcom zegt
Goed initiatief!
Joris24 zegt
Verbaast me weinig met halsema aan het roer. Succes met de emissievrije bussen vol toeristen… Hoe is het openbaar busvervoer in de stad trouwens geregeld, ik neem aan dat bij de volgende aanbesteding wel emissievrije bussen worden geëeist? Of wordt het net als in Utrecht: Ouwe diesels verbieden, maar bij de aanbesteding van het OV wel diesel verkiezen boven aardas (dat er eerst reed)? Ofwel, het milieu komt op de eerste plek, maar wel ten koste van de belastingbetaler en vooral niet de gemeente. Succes ermee, heel cliché, ik heb weinig te zoeken in die stad, kom er nu 2x per jaar bij kennissen op bezoek en als ik er met mijn A3 1.9TDI met EURO4 niet meer in mag dan ben ik er niet zo rouwig om. Wat denken ze, dat iedereen de geldpest heeft en/of zijn spaargeld wel stuk wil slaan op een mueslicruiser? Water naar de zee dragen dit; symboolpolitiek. Je zult er hooguit een procent oid van de bezoekende auto’s mee weren.
toyotafortuner zegt
@joris24: Sinds december 2017 rijden er ook elektrische bussen in en rondom Amsterdam. Die laden dan bijvoorbeeld op op Schiphol, Uithoorn of Amstelveen. Maar er rijden nog steeds dieselbussen. Daarnaast zijn de elektrische bussen van t streekvervoer. Stadsbussen rijden gewoon dieselm
Joris24 zegt
@toyotafortuner: Dank voor je toelichting. Ik hoop van harte dat de gemeente ook de hand in eigen boezem steekt en in elk geval een voortrekkersrol neemt in deze, in plaats van (zoals in Utrecht) de rekening neer legt bij de relatief kleine groep mensen die geen nieuwe auto kunnen / willen betalen en zelf (in mijn ogen) onvoldoende eigen verantwoordelijkheid neemt / het goede voorbeeld geeft.
joost1234 zegt
@Joris24: Ik weet niet wat Toyota hierboven zegt, maar ik reis minimaal wekelijks binnen de a10 met het openbaar vervoer en ik heb nog nooit in een elektrische bus gezeten, oude diesel harmonicabussen rijden er echter volop…
toyotafortuner zegt
@joost1234: ik reis geregeld zelf met de Connexxion bussen. Op lijn 347, 348, 357 en 358 hebben ze naast de dieselbussen gewoon elektrische bussen in Amsterdam.
lekkerlinksrijden zegt
@toyotafortuner: zijn dat niet die witte bussen van Schiphol?
toyotafortuner zegt
@lekkerlinksrijden: de witte schiphol bussen zijn ook elektrisch. Ik had t echter over de rode, lange R-Net bussen in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Kudelstaart, Uithoorn etc.
lekkaah zegt
@Joris24: net als die bio rondvaartboten, kanalen staan blank en het water zit onder een permanente laag olie
RiKe zegt
Ik wil een verbod op domme milieuactivisten
rachid zegt
Zucht, linkse gezeik. Dit hebben we met z’n allen zelf gedaan.
Elektrische rotzooi, waar komt dat stroom vandaan?
Goedzo Groenlinks-stemmers en PvdA’ers.
lithiumion zegt
@rachid: Zo vreemd, de rechtse kant van de politiek is al ruim 6 jaar hier aan het bewind, in NL en nog geef jij de linkse kant de schuld, van dit soort beslissingen. Zit jij niet een beetje vast in een krampachtige pavlov reactie door altijd overal maar links de schuld van te geven?
lekbak zegt
@lithiumion: amsterdam is al jarenlang een (inmiddels extreem) linkse enclave. Heeft niks met de landelijke politiek te maken, die op papier inderdaad rechts is maar in de praktijk toch verrassend veel linkse standpunten inneemt.
plastichero zegt
@lithiumion: ligt eraan in welke context, qua ‘klimaatverandering’ is de huidige regering al jaren hartstikke links.
detroitv8 zegt
@lithiumion: heb je een beetje de verkiezingsuitslag van AMS gevolgd?
ff40 zegt
@lithiumion: rechtse kant? Zelfs vvd is links!!
We worden overal mee gegijzeld door links!
Een oorlog is links aan het veroorzaken
Jenssen niet gezien?
Joris24 zegt
@rachid: Van grijze stroom natuurlijk, die wordt witgewassen met groene certificaten door oa met waterkracht in Noorwegen opgewekte en geconsumeerde stroom, of biomassa bestaande uit in amerika gekapt oerbos dat geshredderd is, per truck naar havens is vervoerd, per op zwaar giftige brandstof varende panamax (of vergelijkbare) schepen naar Europa vervoerd is. Beide volgens de EC energieneutraal en dus zeer feestelijk en lieveheersbeestjesverantwoord.
snowbird zegt
@joris24: +10
bischero zegt
@Joris24: BAM, spijker op de kop
kareljansen zegt
@Joris24: klopt, maar er is natuurlijk wel een ander probleem wat je direct op lost. De luchtkwaliteit zal wel enorm toenemen. Na een dag in een grote stad heb ik net zoveel last van mijn longen als een feestje waar gerookt wordt.
tdipower zegt
@rachid: stroom komt uit de kolencentrale nieuwe hemweg :)
pomoek zegt
@rachid: u bent links?
dees zegt
Gaat niet gebeuren, dit is gewoon om even populair te doen richting een deel van de bevolking.
Over pakweg 6 jaar gaan ze inzien dat dit onhaalbaar is omdat er nog teveel nieuwe benzine autos verkocht worden.
KEV9 zegt
Pyongyang aan de Amstel
E34M5Touring zegt
Tja, Amsterdam. Jullie wilden zo graag een Groen Links enclave waar AnneFleur en Berend Jan vrij door de straten konden dartelen, succes er mee. Ik sla die levende bakfietsbeurs gewoon over.
pomoek zegt
@e34m5touring: wat is er mis met kinderen die op straat kunnen spelen?
por100 zegt
@pomoek: wat is er mis met vrijheid?
pomoek zegt
@por100: niets toch?
E34M5Touring zegt
@pomoek: Zij stemmen massaal op een clubje, nou kun je de gevolgen dragen. All i’m saying.
jag1960 zegt
Ik begrijp de frustratie, maar denk ook ns aan de kinderen met astma in de stad. Fijnstof probleem wordt hiermee verminderd. Beetje zoals roken 20 jaar geleden, grote frustratie, maar eigenlijk logisch.
lekbak zegt
@jag1960: heel logisch, en ook logisch om dan lekker naar drie keer per jaar naar een eiland in de Middellandse zee te vliegen om ff te zonnen.
lekkerlinksrijden zegt
@lekbak: vergeet niet de 3 maal per jaar een stedentripje met Easyslet, maar voor de rest zijn ze lekker ecologisch bezig
enjoypunani zegt
@lekkerlinksrijden: precies, en met een gemiddelde windrichting van zuidwest in Nederland ligt Amsterdam precies onder de rook van Schiphol. Verontreinigde lucht stopt niet bij het bordje milieuzone. Hiernaast is in een stad wonen is in mijn optiek nog altijd een keuze.
toniominestrone zegt
@lekbak: meeste fijnstof komt van remblokken en bandenslijtage, daar helpt een elektrische auto niet bij.
lekbak zegt
@toniominestrone: remmen doet een ev veel minder, dat is vast een beetje winst.
baklava zegt
@jag1960: kom op zeg, Amsterdam is geen New Delhi of Beijing.
vaakbenjetebang zegt
@baklava: Moet het eerst zo ver komen dan?
phevtreb zegt
@vaakbenjetebang:
Vaak ben je te bang
boomhauwer zegt
@vaakbenjetebang: komt nooit zo ver. In West Europa liggen we op dat vlak toch enkele decennia voor.
lincoln zegt
@jag1960:
“Schietincidenten” (moordpartijen dus) handgranaten en harddrugs zullen misschien ook wel een keertje verboden worden dan .. misschien .. uiteindelijk ..
pomoek zegt
@lincoln: net als Arthur Seyss-Inquart dat probeerde…
clk63bs zegt
@jag1960: man man man
techniekmeneer zegt
@jag1960: Dit is sarcasme hoop ik?
jag1960 zegt
@techniekmeneer: geen sarcasme, veel mensen hebben al dan niet ongemerkt last van fijnstof. En nee Amsterdam is geen New Dehli. Willen we ook niet zijn, wij zijn nl Nederlanders, wij zijn de toekomst. Wij laten zien hoe je dat doet. En vliegen : helemaal mee eens. Keihard belasten. Schande dat dat zo goedkoop is.
lincoln zegt
@jag1960:
Ach .. een hoog opgeleide kenniseconoom ..
Belasting heffen .. de oplossing voor een probleem ..
Waardeer je sarcasme ..
pomoek zegt
@lincoln: Arthur Seyss-Inquart was jurist…
plastichero zegt
@jag1960: zodat jij lekker kan vliegen en het plebs achter de tv kan blijven zitten? Iets over elite..
bischero zegt
@jag1960: als jij gelooft dat dit ook maar enigszins met fijnstof heeft te maken laat ik je dat lekker doen. Allemaal symboolpolitiek van een inhoud en hersenloze gemeente raad met de meest lege huls op kop. Schiphol ligt natuurlijk ver genoeg weg om geen fijnstof over de stad uit te strooien.
Nee ik lach me rot vanuit de zuivere provincie in de bossen waar je met een prima inkomen lekker kunt leven. Grappig hoe Halsema als elitair mens het gros van de bevolking een auto ontzegt. Iedereen met minder dan 2x modaal zal in 2030 nog een auto daar kunnen rijden. Alleen de happy few, zoals zij zelf. Maar dan is het te laat om te huilen, de kiezer heeft het zelf gewild.
bischero zegt
@bischero: *geen
ff40 zegt
@jag1960: nee !!
Doe wat aan overbevolking!!
Verder helpt niets wel zeer erg averechts
boomhauwer zegt
@jag1960: als je kinderen astma hebben, verhuis je beter uit een hoofdstad.
HIM zegt
Brommers / snorfietsen zijn 3x erger dan auto’s.
rolov zegt
@him: ook die kunnen elektrisch. In China zijn scooters en brommers met een benzinemotor al verboden in veel steden voor echt al decenia. Alleen maar elektrische rijden daar.
erwh zegt
@rolov: precies en de verkoop van niet elektrische scooters en brommers zou je landelijk al over 3 jaar kunnen verbieden. Het gebruik over 8 jaar.
Ondertussen hoor ik niks over alternatieven voor vrachtauto’s, toch de meest vervuilende vorm van transport per ton-kilometer. We hadden ooit in Europa een vrij goed functionerend transport netwerk per spoor van voldoende dichtheid, maar dat is de afgelopen 50 jaar dusdanig verwaarloosd dat het alleen met een behoorlijke investering naar een modern niveau te tillen is.
lincoln zegt
Obesitas zeug Sharon Dijksta weet alles van ongezondheid ..
vaakbenjetebang zegt
@lincoln: ze is door al die gassen als een ballon geëxpandeerd. Was vroeger echt een slanke den…
pomoek zegt
@lincoln: Arthur Seyss-Inquart daarentegen was een slanke den!
kevinova zegt
@lincoln: en toch zou je bij de voornaam een getintere dame verwachten. Overigens weegt de vlaamse minister van volksgezondheid een tonnetje meer maar die is wel “gezellig”.
karhengst zegt
En alle toeristen mogen zelf gaan roeien op hun bootje?
rolov zegt
@karhengst: elektrische motoren?
pomoek zegt
@karhengst: ja, goed plan! VOC mentaliteit dit!
BaRa zegt
@pomoek: Hoezo? Geen Arthur Seyss-Inquart?
pomoek zegt
@bara: ik roei met de 2e wereld oorlog referenties die ik heb…
racerx zegt
Wat @lincoln al zegt, Dijksma is met haar omvang de laatste persoon op aarde die zich druk zou moeten maken om een jaartje meer of minder. Voordat haar longen ermee kappen door fijnstof zijn haar aderen allang dichtgeslibd. Net zoals Amsterdam zelf trouwens.
frank2b zegt
Ik ga nooit met de auto naar Amsterdam. De trein brengt je naar het hart van de stad en daarna is er prima OV.
rolov zegt
@frank2b: daarom. Parkeerplaatsen buiten de stad en verder met de trein. Het wordt te groot gemaakt.
racerx zegt
@rolov: voor toeristen boeit het idd niet heel erg, maar er schijnen ook nog mensen zo gek te zijn om er te wonen (incl auto).
rolov zegt
@racerx: als je begint met de toeristen te weren. En die allemaal buiten de stad te laten parkeren. Zal de pc hooft wel saai worden maar ok
enjoypunani zegt
@frank2b: de trein is geen OV? ?Dat is een andere trein, loco locomotief.. ?
por100 zegt
@frank2b: er liggen gewoon heel veel woonwijken in de stad hoor. Daar kan ik straks niet meer even op bezoek. Een keer op zondag met een verjaardag lukt nog wel, maar ’s avonds socializen of helpen in de huishouding o.i.d..
Veel mensen denken dat iedere plek in Amsterdam goed te bereiken is met het OV en de fiets: ja als je fit bent en geen spullen of kleine kinderen bij je hebt.
Dit verbod betekent dat ik Amsterdamse vrienden veel minder kan gaan bezoeken. De verhoging van de parkeertarieven zijn nog een begaanbare drempel. Een daadwerkelijk verbod is mensen gewoon buitensluiten. Amsterdam is derhalve ook geen Hoofdstad meer, want ze staan niet meer open voor alle inwoners van ons land.
frank2b zegt
@por100: …. of je koopt gewoon een elektrische auto tegen die tijd. We zijn dan elf jaar verder en moet je eens kijken wat een leuke EV-occasions er dan zijn. Voor weinig.
por100 zegt
@frank2b: En dat gaan we allemaal doen? heel NL aan de stekker (waar te weinig stroom voor is) omdat je anders Adam niet in kan? En daar zijn genoeg occassions voor? Dacht het niet.
Sowieso blijven veel transportvrachtwagens nog gewoon op diesel rijden (misschien in de toekomst op het veel minder vervuilende blauwe diesel). Ik werk in de bodembranche en daar zetten wij vrachtwagens voor in. Een keldertje van pakweg 50m2 onder een oud pakhuis levert 200m3 verontreinigde grond op (en alle grond in de Amsterdamse binnenstad is verontreinigd). Die 200m3 wordt met ongeveer 9 ladingen per vrachtwagen afgevoerd en zo’n vrachtwagen weegt inclusief lading dan zo’n 75ton. Geen 7,5 –> nee 75 ton. Ga jij dat ding maar volhangen met accu’s om die 75ton in beweging te krijgen. Daarnaast kosten die krengen al gauw 200K per stuk en die dingen hebben nu eenmaal een bepaalde afschrijftijd. Denk maar niet dat de markt ff in 11 jaar dat hele wagenpark gaat aanpassen naar elektrische vrachtwagens. Sowieso doodzonde om al dat lithium te gebruiken voor vervoer. Beter ga je werken met goede katalysatoren en inzetten op blauwe diesel. Lang verhaal om te vertellen dat die vrachtwagens gewoon nog blijven rondrijden en dat jij lekker met je elektrische auto een hypocriete druppel op de gloeiende plaat gooit. Maar je zal vast lekker slapen , ik zou zeggen dream on …
frank2b zegt
@por100: Tjongejonge, wat een emotie zeg.
Misschien, heel misschien, zou je je kunnen voorstellen dat je niet met één grote maar met meerdere kleine trucks gaat werken tussen de binnenstad en een overstortgebied buiten Amsterdam?
Ik doe maar een gooi. Roep ook maar wat. Probeer ook maar te helpen hier.
por100 zegt
@frank2b: fair enough, was wat scherp. Maar komt vooral omdat ik die onderzoeken van GGD moet lezen voor mijn werk en mij dan echt afvraag hoeveel nut het gaat hebben tegen hoeveel kosten (Amsterdammer leeft 1 jaar korter dan andere NL’er en alle benzine en dieselauto’s gaat 3 maanden opleveren, oftewel Amsterdam leeft dan nog maar 9 maanden korter).
En je voorstel van kleinere vrachtwagens zou misschien lukken maar ik betwijfel het wel. Die vrachtwagens zijn namelijk niet zo heel groot (er past maar 23m3 in). Het probleem zit er vooral in dat 1m3 zand gewoon 1750kg weegt. Dus je blijft een zware constructie nodig te hebben en dan heb ik het nog niet over bijvoorbeeld prefab bouwconstructies of rioolelementen. Amsterdam is een continue bouwput en dat gaat alleen nog maar meer toenemen met de plannen voor schonere OV en meer woningen en dat betekent dus ook dat al die werkzaamheden met zwaar materieel gaat gebeuren en dat is technisch gewoon niet mogelijk met accu-gedreven vrachtwagens. Dus dieselvoertuigen (met degelijke partikelfilters en misschien blauwe diesel ipv gewone => 90% minder fijnstof en stukstof uitstoot dan reguliere diesel) zullen altijd in de stad blijven rondrijden. En dat zet de plannen van de stad met de benzine en diesel auto’s in een heel ander daglicht. Zet liever in op blauwe diesel, verban gestaag oude diesels en zet tegelijkertijd in op voordelen voor elektrisch vervoer.
lekbak zegt
Gelukkig heb ik er weinig te zoeken, en blijkbaar na 2030 helemaal niks meer. Maar dit is echt wel kortzichtig beleid. Een gevolg van jarenlang extreem links en totaal wereldvreemd bestuur. Grappig genoeg beseffen ze niet dat ze hiermee de stad nog meer een enclave voor de rijken maken. De arbeider kan in 2030 nog helemaal geen ev betalen.
En los daarvan zijn er ook wel andere dingen te bedenken. Begin eens met al die vliegtuigen aan de grond te houden want het is werkelijk bizar hoeveel brandstof er de lucht in gaat. Maar nee, milieu is belangrijk maar geld nog belangrijker. En half amsterdam draait op Schiphol dus dat moet natuurlijk alleen maar groter worden. En cruise schepen moeten ook blijven komen want anders kan er geen geld verdiend worden.
Owja, ik zit best vaak op het IJsselmeer. Overal staan windmolens, maar er is een richting waar die lelijke troep niet staat. Want Amsterdammers willen wel groene stroom, mits het anderen zijn die er last van hebben en niet hunzelf. Eigenlijk moet er gewoon een groot bos omheen gezet worden en daarna hermetisch afgesloten worden. Dan horen we die grote bek van ze ook niet meer, en kunnen ze ons niks opleggen.
cazzo046 zegt
@lekbak: Een arbeider verdient in 2019 3K/maand, althans in mijn bedrijf.
Die kan in 2030 makkelijk een 10 jaar oude Golf E betalen.
Waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe in de Private Lease.
bpc zegt
@cazzo046: netto? ik denk dat jouw arbeiders niet snel zullen staken dan, een doorsnee arbeider moet zich tevreden stellen met de helft van dat bedrag op zijn rekening op het einde van de maand.
frank2b zegt
@bpc: Is toch gewoon het modale inkomen, bijna 3000 euries ….
lekbak zegt
@frank2b: bruto ja, netto is een heel ander verhaal.
enrique zegt
@lekbak: cruiseschepen mogen er binnenkort al niet meer komen en bussen ook niet. De passenger terminal wordt overbodig straks. Dat is niet omwille van het milieu overigens maar vanwege drukte in de stad.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: weetje waarom Amsterdammers met de mond dicht begraven worden? Scheelt weer een kuub zand, zo’n grote bakkes die ze altijd hebben…
lithiumion zegt
@henkhupelschoten: de originele mop betreft het Duitsers en vond ik 35 jaar geleden wel leuk
pomoek zegt
@lekbak: waarom dan erover zeuren?
lekbak zegt
@pomoek: omdat Amsterdammers zo’n grote bek hebben dat ze de rest van Nederland hun (soms zieke) wil opleggen.
pomoek zegt
@lekbak: nooit wat van gemerkt. Die grote bek overigens wel.
lekbak zegt
@pomoek: niks meegekregen van de zwarte piet discussie? Of die genderneutrale onzin?
Zomaar twee actuele dingen die uit amsterdam komen.
pomoek zegt
@lekbak: precies. Geen last van.
gregorius zegt
@lekbak: er is nog altijd vrij veel sociale huur in Amsterdam binnen de ring. Deze mensen hebben vaak toch al geen auto en zullen die in de toekomst ook niet hebben.
En dezelfde linkse mensen die deze benzine-ongein bedenken zijn ook vóór de betaalbare sociale woningen.
Laten we het zo zeggen. Als Amsterdam tot aan 2030 nog door linkse besturen geregeerd wordt die allemaal voor deze ontwikkeling zijn; dan mag niemand zeiken dat er geen verbrandingsmotoren er in 2030 meer in mogen. Zo niet, wordt dit plan wel aangepast.
1audi1 zegt
Waarom niet? De binnenring van Amsterdam sta je met de auto zo 60% van de tijd met draaiende motor stil. Zou eigenlijk niet weten waarom je hier tegen zou moeten zijn
snowbird zegt
Vanaf 2025 moeten ook alle boten in Amsterdam uitstootvrij zijn. Tijd om de VOC weer nieuw leven in te blazen…..
Hubert zegt
@snowbird:
Goed idee.
Die hadden zeilschepen.
viezefreddyw zegt
Amsterdam. De stad waar op elke hoek van de straat elke soort drugs te koop is. Waar meer coffeeshops staan dan snackbars. Waar je een Poolse een beurt kan geven voor 150 euro. Waar je voor je kudt word geschoten als je niet uitkijkt. Amsterdam. De stad waar altijd alles kon. Behalve een beetje autorijden. Nee, dat kan niet.
rolov zegt
@viezefreddyw: klopt dat kon al bijna niet meer he. Veel te vol.
pomoek zegt
@viezefreddyw: haha, is dat nou die VOC mentaliteit? U lijkt wel een sneeuwklokje…
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: €50,- en met mazzel zelfs 30 piek! Dat je een granaat in je spider zult vinden moet je dan maar voor lief nemen!
dutchc4rs zegt
Als ze al die coffeeshops gaan verbieden komen ze ook al een stukkie
mashell zegt
Kijk dat is nou daadkracht, eindelijk wordt er wat aan de absurd hoge huizenprijzen in Amsterdam gedaan. Want dit zal er voor zorgen dat er een hoop mensen niet meer binnen de ring willen wonen en er dus veel woningen voor starters en doorstromers beschikbaar zullen komen tegen een betaalbare prijs.
lincoln zegt
@mashell:
Arm volk brengt ook altijd lekker veel hygiëne met zich mee ..
pomoek zegt
@lincoln: Arthur Seyss-Inquart waste zich iedere dag!
enjoypunani zegt
@pomoek: zijn handen in onschuld hoopte hij. Ironisch hoe een jurist wordt berecht tot de doodstraf.
supercarboy zegt
@mashell: niet echt want starters en doorstromers kunnen geen elektrische auto betalen
jpoers zegt
En hoe zit het met plugin hybride? Als die in ev modus 40km door de stad scheuren mag dat wel?
Silverarrow zegt
Dat krijg je ervan als je GroenLinks stemt. Het is ze gegund.
pomoek zegt
@silverarrow: ik gun ze ook een fijne stad.
dper4mance zegt
Ik pleit voor een verbod op Amsterdam. Mag al voor 2030…
vaakbenjetebang zegt
@dper4mance: en graag ook een verbod voor gezwam uit Amsterdam wat gemakshalve vaak even als ‘de mening van Nederland’ wordt gedeponeerd in diverse media.
pomoek zegt
@vaakbenjetebang: graag voorbeelden. Ik zie hier op Autoblog vooral dames uit Brabant hun mening uiten.
cocoloco zegt
En ondertussen komen de vliegtuigen over en vracht/ cruiseschepen de haven binnen….
Zonde dat er ook een stukje geschiedenis hiermee word uitgebannen in het Amsterdamse straatbeeld. Kan altijd wel genieten van auto’s uit m’n jeugd en ouder hoe niet speciaal ze in hun eigen tijd misschien ook waren.
Gelukkig zelf op het punt de stad te verlaten?
pomoek zegt
@cocoloco: de geschiedenis zegt: dank u, doen we het wel met het straatbeeld van voor 1900!
Dickie zegt
Ik gebruik zet altijd even buitenlandse platen op mijn oude diesel als ik in milieu zone kom niemand die er van op kijkt of op controleert misschien dat in 2030 nog wel werkt maar zal wel iets meer opvallen denk ik.
888natan zegt
@Dickie: denk het ook Dickie!
ozzytrk zegt
bouwvakkers, schilders, chauffeurs, taxi’s ambulances polities zie je binnekort allemaal met een bakfiets.
frank2b zegt
@ozzytrk: The Stint Returns!
ozzytrk zegt
Doei economie
rolov zegt
@ozzytrk: ? wat een drama
ozzytrk zegt
@rolov: Volgens mij heb jij amsterdam nooit gezien in je leven
rolov zegt
@ozzytrk: nee idd kom uit de provincie. Ik heb er gewerkt vlakbij gewoond en mijn zusje heeft een appartement in het centrum. Maar zulke Amsterdammers hebben geen auto. Die nemen de fiets of de trein.
dakloosinmx5 zegt
Verbaasd me niets.. met die wereldvreemde GroenLinks burgemeester
pomoek zegt
@dakloosinmx5: mij ook niet! Maar ik vind haar dan ook niet wereldvreemd.
ghost zegt
Sharon Dijksma, ik heb der even gegoogled; Partij van de Arbeid & een kort pittig kapsel. Maar goed; PvdA..Dat is nog net niet zo uitgekookt als GroenLinks maar verklaart wel alles. Zal de populariteit van de partij in ieder geval ten goede komen. Succes Sharon! Ben benieuwd wat er eerder is; jouw vertrek of die afschaffing ?
jippie zegt
De gemeente Amsterdam doet er werkelijk alles aan om de middenklasse uit de stad te jagen. De auto’s op de foto zullen er het langst rijden omdat die het kunnen betalen.
Scarface zegt
Stem.Ze.Weg.
MaartenD zegt
Dankje Femke #notmyburgermeester
bpc zegt
@maarten020: major
of niet mijn..
MaartenD zegt
@bpc: mayor ;-)
johnhert zegt
Lekker boeiend, zo lang ze buiten de randstad maar nuchter en normaal blijven doen…
pomoek zegt
@johnhert: als ik bovenstaande reacties zie denk ik: nope…
bartsss zegt
Zal de criminaliteit zich ook wel verplaatsen. Handgranaten neerleggen, overvallen plegen en drugsrunnertjes met de fiets gaat ‘m niet worden denk ik. Dat ze het hele westland maar afsluiten van de rest. Hebben wij er geen last van.
techniekmeneer zegt
Ach Amsterdam is toch al ten dode opgeschreven. In 2030 is Nederlands daar een vreemde taal. Als ze dit soort plannen daadwerkelijk door gaan voeren is het wachten op een burgeroorlog. Jarenlang word ons alles door de strot geduwd. De politiek vertegenwoordigd het volk totaal niet. De partijen die door burgers gekozen zijn worden direct buitengesloten door de partijen die hun verlies niet kunnen hebben. Het is niet de vraag óf de bom losbarst, maar wanneer.
pomoek zegt
@techniekmeneer: partijen die verliezen sluiten partijen die winnen buiten? Dat kan alleen als er meer mensen op de verliezende partijen hebben gestemd #datisnueenmaaleendemocratischerechtstaat.
lekbak zegt
@pomoek: wacht ff. Als 1 partij 49% van de stemmen ontvangen heeft, maar alle andere partijen klonteren samen om die ene partij uit te sluiten. Is dat dan nog democratie? Volgens de letter misschien wel, maar volgens de geest zeker niet!
Het gevolg is niet alleen dat je een hele grote eensgezinde groep uitsluit. Ook zullen die andere partijen onderling heel veel water bij de wijn moeten doen. Hierdoor krijgen de kiezers van die 51% ook niet waar ze op gestemd hebben. Het is iets wat de afgelopen tijd een paar keer gebeurd is, en het is erg schadelijk voor de democratie. Zo krijg je alleen maar meer proteststemmen.
pomoek zegt
@lekbak: een rechtstaat werkt nu eenmaal bij letter van de wet. Niet perfect maar beter dan andere vormen van overheid die zijn geprobeerd. Er is overigens op dit moment niet een partij die 49%van de stemmen heeft behaald. 20% is nog steeds een flinke minderheid. Als 80% het hardgrondig oneens is met die 20%, dan tja, dan staan ze buitenspel zelfs als ze de grootste zijn.
bernoulli zegt
Komt allemaal goed.
https://youtu.be/LanCLS_hIo4
amersfoorter zegt
Zoals hierboven gementioned: Amsterdam, je krijgt waarop je stemt. Dus stop met janken.
enrique zegt
Heel goed. Ik snap al die reacties van “dat kan echt niet”, niet zo goed. Het kan uitstekend.
Het is te druk, de luchtkwaliteit is slecht en zeg nou zelf, het gros van de mensen heeft in de stad niks te zoeken met de auto. Prima oplossing dit. Er is toch geen hol aan om te rijden in de stad, je bent bijna altijd trager dan met de fiets of OV en parkeren is een drama.
basr32 zegt
@enrique: Dus alle autobezitters/liefhebbers kunnen de pot op?
enrique zegt
@basr32: Nee hoor! Maar als de regel is dat je niet meer met een verbrandingsmotor de stad in mag, kun je 3 dingen doen. Geen auto rijden, een elektrische auto rijden, of tot de stadsgrens rijden en je rit afmaken met alternatief vervoer.
Ik ben overigens ook autoliefhebber maar dat staat volstrekt los van een auto hebben in de stad. Tenzij je het echt heel leuk vindt om er naar te kijken, anders kun je ‘m prima elders kwijt. Elders waar je er fatsoenlijk mee kunt rijden. Natuurlijk, iedereens situatie is anders, je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, maar je moet ergens een grens trekken.
amersfoorter zegt
En nog wat: auto’s weg vanwege milieu met Schiphol op spuugafstand…????
powerblue zegt
Oké… En wat gaat Amsterdam met Schiphol doen?
bernoulli zegt
@powerblue: daar mogen ook geen vliegtuigen meer komen die op benzine of diesel vliegen.
powerblue zegt
@bernoulli: oh dat scheelt. En gelukkig meren er ook geen containerschepen of cruiseschepen aan in Amsterdam.
nietcreatief zegt
@bernoulli: Pfoe, gelukkig dus alleen een Cessna verbod. De rest vliegt op kerosine.
pomoek zegt
@powerblue: ligt niet in Amsterdam dus niks.
misterBo zegt
Zo de huizenprijzen gaan zo lekker snel naar beneden! Nog steeds blij met GroenLinks Amsterdam?
lincoln zegt
@misterbo:
Erfpacht gaat omhoog ..
Want apen eten bananen ..
misterBo zegt
@lincoln: wat gaan al die scootercrimi’s straks doen in amsterdam? Of worden die weer ontzien?
pomoek zegt
@lincoln: Arthur Seyss-Inquart at alleen aardappelen met slagroom.
lekkaah zegt
@pomoek: niet drinken en commenten tegelijk..
pomoek zegt
@lekkaah: dacht je dat jij de enige was?
lekkaah zegt
@pomoek: ik drink continu, dat telt niet
pomoek zegt
@lekkaah: ik ben de lulligste niet, hier krijg je een plusje voor.
frederik zegt
@misterBo: Op zich mag de huizenmarkt in Amsterdam wel wat bekoelen.
maotje zegt
Overheid komt met een plan om twee uitvoeringen te hebben betreffende milieuzone. Deze optie valt onder geen van beide. Lijkt me dus onmogelijk om uit te voeren.
qmdb zegt
Vind het eigenlijk wel een goed plan. Zou toch heerlijk zijn als iedereen electrisch zou rijden? En over 10 jaar is er echt wel genoeg 2e hands aanbod in elektrische voertuigen.
techniekmeneer zegt
@qmdb: Iedereen electrisch laten rijden is onmogelijk. Nu, in 2030, en zelfs in 2050 zie ik dit nog niet gebeuren.
steiger zegt
@qmdb: ja hoor helemaal prima, behalve dat er geen infrastructuur is die het aan kan bieden. Geen netbeheerder die dit kan faciliteren.
pomoek zegt
@steiger: Ah, is het al 2030?
maotje zegt
@steiger: waarom zou het niet kunnen?
gregorius zegt
@maotje: omdat ze al 25 jaar bezig zijn met een metrolijn en er in gemeente-Amsterdam nog altijd genoeg huizen zijn waar je internetsnelheid 0 is (op te lossen door een paar draadjes door te trekken in grond).
M.a.w. genoeg stroom om 200000 autos (nummer uit 2014) op te laden: succes jongens.
kareljansen zegt
@qmdb: precies. Je zou deze reacties ergens uit moeten printen. Kan je over 10 jaar nog een keer zo lachen als wij nu doen over mensen die 15 jaar geleden voor camera stonden te vertellen dat je zo’n gsm (..) toch nergens voor nodig had..
qmdb zegt
Als we dat met z’n allen willen kan dat best. In 10 jaar kun je heel veel bereiken. Alleen dat vraagt wel om flexibiliteit en niet om halsstarrig vasthouden aan oude gewoontes. Allee personenauto’s op accu’s en al het vrachtvervoer op waterstof.
markos78 zegt
Meten = weten…
Maak een meetbaar plan…
Eerst een nulmeting, weer de grootste vervuilers (oude diesels, van die stinkbrommertjes) voor een jaar en meet dan nog eens weer wat het effect is. Niet te moeilijk beginnen, en zeker niet te ad hoc gaan doen.
pomoek zegt
Duidelijk plan met een scherpe doelstelling. Daar kunnen wij VOC-ers wat mee!
ff40 zegt
Het linkse gevaar!
Hitlers partij was ook links denk daar aan
pomoek zegt
@ff40: nee
BaRa zegt
@ff40: let mots et les choses, soms is het lastig te begrijpen. Gelukkig helpt het internet je om het verschil te zien tussen socialisme en nazisme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaalsocialisme Zal het zo lukken, of heb je nog hulp nodig?
ff40 zegt
@BaRa: Fijn dat je het ook bevestigd met je link!
Vooral lezen inderdaad dat de socialist dus links gevaarlijk is!
kriszty zegt
Wat een totaal onzinnig plan, goed voor de ondernemers… gooi een muur rondom Amsterdam, en je kan alleen binnen komen met de fiets of paard. Treinen ook vervangen door mileu vervuilende batterijen, vliegen gewoon passagiers laten meetrappen. Alles elektrisch in Amserdam toch ..
por100 zegt
Het SMUG-niveau heeft een episch record bereikt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smug_Alert!
https://www.youtube.com/watch?v=WFn1WEaYY3A
dutchneon zegt
Ben ik dan de enige die het niet erg ambitieus vind om dit pas in 2030 in te voeren, heb liever een algeheel verbod van brandstofauto’s per 2023. En dan ook als de sodemieter bussen electrisch dat moet nu al!
enrique zegt
@dutchneon: Zeker niet de enige, ik ben het met je eens.
Niet in de laatste plaats omdat je niet alleen privé vervoer aan zou moeten pakken maar zéker ook busvervoer. Voor mijn part trappen ze zelfs trams er uit en laten ze alleen maar metro + trolleybus rijden. Scheelt nog miljarden aan onderhoud van de infrastructuur ook. Maar goed, ik weet niet wat daar over besproken is, in het nieuwsbericht gaat het louter over auto’s, niet over OV. Ik kan mij echter niet voorstellen dat dat lekker door mag dieselen na 2030.
basr32 zegt
@dutchneon: Wat doe jij op autoblog kerel? Kun jij niet beter naar groenlinks.nl?
enrique zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar 2 dingen.
1. Hoeveel procent van de mensen die er zo hard tegenin gaan wonen er nu eigenlijk in Amsterdam, of komen er echt vaak?
Zo te lezen zijn er veel reacties in de trant van: “ik kom er bijna nooit, maar nu al helemaal niet meer!” Dat is je goed recht, maar wat is nu eigenlijk precies het probleem dan? Dat je die 2 keer per jaar dat je naar Amsterdam gaat, níet meer met je benzine auto de stad in kan? Is dat écht erg? Rijden is toch al geen feest in de stad. En hoe drukker het wordt, hoe minder aangenaam het is om er met de auto rond te rijden.
2. Wat zijn legitieme redenen om dit plan niet door te laten gaan?
Om de “voors” vast mee te geven, 66% van de inwoners van de stad wil het graag, veel mensen die in de stad wonen, werken er ook en gaan met OV of fiets naar werk. Je hebt je auto dan echt niet nodig in de stad. De mensen die nog wel in de stad rijden hebben minder verkeer, ook een pluspunt. Het komt de luchtkwaliteit ten goede, het is rustiger, veiliger wellicht zelfs.
“Tegens” kunnen zijn dat koeriers niet meer landelijk kunnen werken totdat dit beleid in heel het land is doorgevoerd. Niet iedereen kan een elektrische auto betalen.
Verder ben ik dus erg benieuwd naar echt goede argumenten. Het klinkt vooral als veel eigenbelang en soms is het eigenbelang zelfs enkel sporadisch.
dutchneon zegt
@enrique: Een belangrijk punt vind ik dat je je met het meerendeel van de auto’s in nl Scheel betaald aan MRB. Juist de mensen met kinderen hebben een grotere duurdere auto nodig, gebruiken die ook vaak want met het gezin in de trein naar de stad kost ook een godsvermogen… Nu juist die groep heeft meerendeels geen geld voor een volwaardig electrisch alternatief omdat opgroeiende kinderen, opvang en keihard werken om je megahypotheek op te hoesten (en vooral afbetalen, want dat deed men vroeger niet) al zeer veel tijd en geld kost.
Als je die mensen keihard raakt door hen te beperken, terwijl ze 1300-2000 euro aan MRB betalen voor hun fijne grote mpv of station en vervolgens zegt dat je er niet meer mee mag rijden is dat eigenlijk belachelijk.
Daarom is de hoge MRB in ons land helemaal verkeerd en 1 van de hoofdredenen waarom alle vaders die een aardige cent verdienen dagelijks in een grote familiebak aan het forenzen zijn.
Eerlijk is eerlijk, zelf heb ik het ook jaren gedaan, een mooie dikke Range Rover diesel, familie veilig, super comfort, genoeg ruimte, kinderen makkelijk ingespen in de kinderzitjes. Maar ik reed elke dag zomaar 100-150km alleen in die grote kolos, simpelweg omdat ik al 830 euro MRB per kwartaal betaal.
Op dat moment heb ik gekeken naar een Tesla roadster waar ik voordelig electrisch mee zou kunnen gaan rijden. Maar het heeft geen zin, want die dikke diesel staat dan vrijwel alle dagen stil en ik moet nog de hoofdprijs aan mrb betalen!
Daarom ben ik voor een flinke verlaging van de MRB naar Duitse tariever, dat geeft ruimte om een electrische auto die geschikt is voor 85% van de ritten en je nogsteeds een fijne ruime auto hebt voor het gezin!
enrique zegt
@dutchneon: Kijk, dat snap ik. Het blijft natuurlijk wel een punt dat voor iedereen verschillend is. Wat je aanstipt klinkt wel weer als een stap in de goede richting. Een auto kopen voor dagelijks gebruik, omdat je die nu eenmaal dagelijks nodig hebt. Ja, je hebt aanschaf van een “nieuwe” auto, maar meerdere berichten geven aan dat het onderhoud én gebruik van elektrisch vervoer vele malen lager is dan bij een verbrandingsmotor. Begrijpelijk, want zo’n ding heeft minder bewegende onderdelen dus potentieel minder last van slijtage.
Verder, die 2e auto hóeft natuurlijk niet continu stil te staan. In mijn geval heb ik ‘m de deur uit getrapt en huur een grote auto indien nodig. Voor vakanties en dergelijke. Scheelt honderden euro’s per maand, en zo vaak gebruik ik een grote auto eigenlijk niet. Dan is die enkele keer dat je met de trein gaat (waar overigens ook goedkopere oplossingen voor zijn in de vorm van railrunner (kinderkaarten) en reizen in daluren) ook niet zo duur meer, zeker relatief gezien niet. Daarbij vinden de kinderen het ook nog eens fantastisch om met de trein te reizen. Ikzelf wat minder, maar dat is een ander verhaal. Tuurlijk is het gemakkelijk om die grote wagen standaard voor de deur te hebben staan maar voor je portemonnee is het ronduit onvoordelig. Zeker als ie stil staat ;-) En natuurlijk, ook daar is het zo dat elke situatie verschilt. Ik woon op loopafstand van een verhuurbedrijf dus dat is voor mij erg gemakkelijk. Ik vind het echter wel interessant om meer na te denken over bezit. Ik bezit niet zoveel meer en dat scheelt gigantisch in de kosten. Niet meer 160 euro per kwartaal aan parkeerkosten, geen MRB meer, geen verzekering, geen stilstaande auto meer.
@gregorius: voor wat betreft je laatste punt, ik begrijp het gevoel en de reactie erop. Toch zijn er in dit topic veel mensen die gefrustreerd reageren op de inhoud, niet zozeer op de (potentiële) achtergrond die je schetst. Dat komt over als net zo hard en ondoordacht toeteren als dat Sjaron gedaan heeft. Op mij althans.
gregorius zegt
@enrique: mijn vader + zijn 2e-leg familie woont er nog en ik ben er geboren en getogen.
Het is simpel uit te drukken: auto’s en uitstoot van auto’s staat niet in de top 5 problemen van Amsterdam.
Huisprijzen, integratie van oververtegenwoordiging van bepaalde bevolkingsgroepen in bepaalde buurten, een binnenstad die over is genomen door toeristen. Dat zijn allemaal problemen die veel meer spelen.
Voor een echte Amsterdammer is een fiets nog altijd veel belangrijker.
Of zeg bijvoorbeeld: op een Vespa die 25 kan, moet je een helm op, maar op de Elektrische variant die 25 kan (lees: 45); hoef je dat niet. Binnen 2 jaar zie je geen benzine-Vespa meer.
En, de Amsterdammer op een budget; die heeft toch al geen auto.
Het gaat hier meer om Sharon Dijksma. Op de een of andere manier heeft deze vrouw het voor elkaar gekregen 3x staatssecretaris te worden; maar toch vrij vaak als ze in het nieuws kwam wist ze complete onzin uit te stoten. Maar goed, nu de PVDA een stuk minder betekent ‘moet er op de een of andere manier geen ruimte meer zijn geweest voor haar (pun; yep)’ en is ze gedegradeerd naar het gemeente-bestuur. En dat nog wel van een stad waar ze niet meer heeft en vooral omgekeerd: iemand met zo’n accent zal nooit geaccepteerd worden door Amsterdammers.
Dit voorstel wat ze nu doet; iets wat over 11 jaar in werking moet treden; is 90% ‘weer in het nieuws’ komen en 10% zinnig. Een Amsterdammer zou eerder zeggen: ‘2030 Elektriesj?, dat zien we dan wel Sjaron’.
dutchneon zegt
Oja en op vliegreizen moet ook als de sodemieter extra europees brede tax, minimaal 50 euro extra voor alle aanbiedingsvluchtjes naar weekendbestemmingen!!! En de inkomsten daarvan rechtstreeks investeren in de laadinfra, parkeerplaatsen voorzien van laders en geschikte lantaarnpalen voorzien van laadpunten dat mensen geen excuus meer kunnen hebben over dagelijks laden!
Gulli zegt
“Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma leven de Amsterdammers een jaar korter door al die vervuilende auto’s in de stad”
Geeft niet, is toch een kutstad.
steelfighter zegt
tja en als het te weinig opbrengt natuurlijk TOL eisen, wat bedoel je met MILIEU, het gaat altijd om de pegels
poursuivant zegt
Hebben de politici eens een stip op de horizon cq. een visie, is het weer niet goed.
r5alpine zegt
Heeft iemand in de politiek of van de bovenstaande commentatoren enig idee waar de infrastructuur (lees de kabels / het openbare net) aan moet voldoen om 300.000 Amsterdamse auto’s te gaan laden. Hiervoor moet het totale elektriciteitsnet in Amsterdam worden verzwaard en vernieuwd. Op dit moment ligt Amsterdam vol met veel te dunne zeer oude lood kabels, die met regelmaat van de klok door overbelasting ploffen of sluiting maken.
Verder zoals wel hierboven wordt geschreven, is de benodigde energie totaal niet beschikbaar, maar zijn ook de elektrische auto’s in die hoeveelheden niet beschikbaar.
Alles moet op een batterij tegenwoordig. Iedereen is te lui om op een normale fiets te fietsen, alle gereedschap moet op een accu, de nieuwe trent de thuisbatterij slurpt helemaal grondstoffen weg, dus om de hele westerse wereld elektrisch te late autorijden moet er wel iets heel anders worden bedacht (waterstof ofzo).
Even als voorbeeld: op dit moment zijn er al delen van Nederland waar geen toestemming meer wordt gegeven voor grotere zonnepaneelparken, omdat het elektricteitsnet veel te licht is. Dat moet dus eerst verzwaard, maar koper en aluminium worden steeds duurder, dus……