![](https://www.autoblog.nl/files/2024/03/Gespot-Ferrari-812-GTS-Amsterdam-970x545.jpg)
Is dit ook de toekomst van auto’s…?
Met de auto mag je tegenwoordig maar 30 km/u in onze prachtige hoofdstad, maar het kan zomaar zijn dat je dan links en rechts wordt ingehaald door fatbikes. Die mogen officieel maar 25 km/u, maar in de praktijk zijn die dingen allemaal opgevoerd.
De gemeente Amsterdam heeft echter een oplossing om de fatbikes keihard aan te pakken. Er is namelijk een systeem waarmee je de snelheid op afstand kunt beperken. D66-wethouder Melanie van der Horst heeft dit al hoogstpersoonlijk uitgeprobeerd.
Het systeem kan dus de snelheid beperken afhankelijk van de situatie. Dat wordt bijvoorbeeld actief in de omgeving van scholen, bij drukke kruispunten of bij wegwerkzaamheden. De snelheid wordt dan beperkt tot 15 km/u.
Dit is natuurlijk betutteling van de bovenste plank, maar vrees niet: het systeem is voorlopig nog niet rijp voor implementatie. Sowieso moeten alle e-bikes voorzien zijn van gps en mobiel internet om dit te laten werken. Belangrijker nog: de wetgeving laat dit momenteel niet toe.
Amsterdam vindt dit echter wel een razend interessant systeem en gaat het daarom ook testen. Volgend jaar zullen verschillende proefkonijnen rond rijden in Amsterdam, met deze vrijheids… pardon… snelheidsbeperking op hun e-bike. Deze proef zal niet alleen 020 plaatsvinden, maar ook nog in vijf andere Europese steden.
Overigens is er ook volop belangstelling voor het invoeren van een slimme snelheidsbegrenzer bij auto’s. Sterker nog: sinds juli 2022 moeten alle nieuwe auto’s in de EU al verplicht met een zogenaamd ‘Intelligent Speed Assistance’-systeem uitgerust zijn.
Gelukkig gaat het nu alleen nog om een waarschuwing (hoewel dat al behoorlijk irritant is), maar de volgende stap is natuurlijk dat er actief ingegrepen wordt. Nu zijn we niet tegen verkeersveiligheid, maar dat zou toch een beetje dystopisch worden.
Via: NRC
Foto: Ferrari 812 GTS in Amsterdam, gespot door @marcel050
Ja en dan word je ingehaald door iemand op een stadsfiets. Is alsof je tegen een muur aan trapt namelijk als die ebikes tegen hun max snelheid aan lopen. Wat een idioot idee weer dit. Met de racefiets kan je er nog steeds met 40 voorbij fietsen..
“Belangrijker nog: de wetgeving laat dit momenteel niet toe.”
Tja, al die in de grondwet vastgelegde vrijheden, daar heb je als belerend en betweterend politicus ook alleen maar last van, hè.
Andermaal een bewijs dat het Amsterdamse College van B&W z’n inwoners werkelijk háát. Ik begrijp werkelijk waar nog steeds niet waarom de Amsterdamse bevolking (voor zover ze nog Nederlands spreken) hier nog elke vier jaar weer een stem aan geeft.
Voordat je dit soort dingen schrijft: ga voor de lol eens door Amsterdam fietsen. Het gemeentebestuur is echt niet voor niks allerlei ideeën aan het bedenken om snelheidsverschillen te verminderen. Fietspaden zijn in de binnenstad overvol, legale ebikes zijn al best een gevaar in die situaties, en opgevoerde exemplaren dus al helemaal.
Dit soort ideeën zijn er niet omdat het gemeentebestuur z’n inwoners haat, maar omdat het gemeentebestuur z’n inwoners tegen zichzelf moet beschermen.
Beschermen zou daarentegen zijn dat je mensen (noem ze politie of BOA’s) de straat op gooit en laat controleren. Daar hebben we als mens veel meer aan dan dat we via dit soort technische middelen worden beperkt. Technische beperkingen creëren geen bewustwording, controle en aansprak wel. Dus als ze het goed voorhadden met de bewoners, zijn er ook betere manieren om ze te beschermen tegen zichzelf
Ah, “ga voor de lol eens door Amsterdam fietsen.” Alsof de hoofdstad de enige is met dit probleem.
Dat dit probleem bestaat ontken ik ook niet, en je komt dit op elk fietspad tegen. Maar om daar nu grondrechten voor op te moeten offeren in een poging hier wat aan te doen, dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Begin eens met wetgeving die het modificeren (opvoeren) van voertuigen, met het doel dat voertuig sneller te laten rijden dan de Vmax waar de typegoedkeuring voor is afgegeven, strafbaar stelt. En ga handhaven.
Vrijheid komt met verantwoordelijkheden. Neem je die verantwoordelijkheid als overheid van de burger af, beperk je inderdaad de vrijheid.
Nu is de vraag: is de overheid hier fout of zijn ‘wij’ als burger niet meer in staat verantwoordelijkheid te nemen?
Je verwart gemeente politiek hier met de landelijke politiek. Wat jij vindt dat er moet gebeuren wordt landelijk geregeld. Daar heb je als gemeente weinig over te zeggen.
Vrijheid komt met verantwoordelijkheden. Als je die verantwoordelijkheden weghaalt bij de burger, beperk je de vrijheid.
Je stemt voor de gemeenteraad. Niet voor wie er wethouder wordt.
Voorlopig is het vooral een sterk staaltje luchtfietserij.
Ze zouden Amsterdam moeten beperken.
Het is gewoon eng, hoe sommige mensen de illusie hebben dat de wereld maakbaar is. Dit is een griezelige afspiegeling van hoe de mensen hebben geleerd, de wereld met angst te bekijken…
Hmm, hoe omzeilen we dat mensen software van hun niet geregistreerde apparatuur aanpassen? Meer software!
Enige manier om dit aan te pakken is controle of registratie, maar ja Amsterdam is onbetaalbaar voor een BOA dus waar vind je het personeel?
Lees toch teveel mitsen en maren die gaan voorkomen dat dit een succes gaat worden. De echte boefjes vinden wel een manier om er onderuit te komen.
Als ze dit bij auto’s gaan invoeren dan voor mij meer reden om in m’n “domme” jaren 90 en jaren 00 te behouden.
Het is Amsterdam he. Die gaan oude wagens gewoon helemaal verbieden.
“Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat” dus als ze er een bord bijzetten van 15 kn/h voor iedereen dan is het qua “vrijheidsberoving” helemaal afgehandeld.
Overigens denk ik wel dat je dit niet met GPS en een LTE verbinding moet doen maar met een V2X oplossing.
Maar tegen die tijd hebben we een bijzonder rechtse regering (gehad) die fatbikes en kansarmenscooters allang keihard verboden heeft.
Ik mag hopen dat de fatbikes verboden worden. Dat is echt het domste “speelgoed” dat we de afgelopen jaren hebben gehad.
Vrij griezelige ontwikkeling dit. Gewoon handhaven en iedereen met een opgevoerde elektrische fiets een artikeltje 5 aan de broek en melding bij de verzekeraar maken. Na 10 bekeuringen laat de rest het wel uit zijn hoofd om de fiets op te voeren.
Ik ben onwijs pro het invoeren van het oude scooter rijbewijs voor de electrische fiets. Dus je hoeft geen praktijk examen te doen. Maar wel je theorie halen. En dus ook een minimale leeftijd. Al die 12 jarige die zonder helm met wel 50 km/u door de stad racen, het is echt wachten tot er een paar zichzelf dood fietsen.
Amsterdam wil… dit tekst alleen al. Zorg eerst maar eens ervoor dat de criminaliteit fors wordt terug gedrongen, dat wil ik.
Gewoon helmplicht invoegen voor dat soort fietsen en aanverwanten. Is het ineens niet meer interessant.