Doorrijden kan sowieso meestal niet in Amsterdam, maar het mag straks dus ook niet meer.
Amsterdam is de hoofdstad van Nederland en daar zijn de stadsbestuurders zich ook heel erg van bewust. Ze zien zichzelf als een stad met een voorbeeldfunctie. Zo meldde de gemeenteraad in mei trots dat ze de eerste stad zijn die reclame voor fossiele producten (inclusief benzine- en dieselauto’s dus) in metrostations verbiedt. Nu hebben ze hun zinnen gezet op een volgende primeur: Amsterdam wil de eerste stad van Nederland worden met een maximumsnelheid van 30 km/u in de hele bebouwde kom.
Dit idee komt niet uit de lucht vallen. Er wordt al langer gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom, en dan niet alleen in Amsterdam. De RAI Vereniging opperde in 2019 al om de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u.
Nu wil Amsterdam dit dus als eerste stad daadwerkelijk gaan invoeren. En met ‘nu’ bedoelen we: 2023. Over twee jaar moet dus in de gehele Amsterdamse bebouwde kom 30 km/u gelden. In bijna de gehele bebouwde kom dan, op een aantal hoofdwegen zal nog wel 50 km/u gelden.
De verantwoordelijke wethouder moet het plan nog voorleggen aan de gemeenteraad, maar hij heeft het al wel met diverse andere partijen besproken. Denk daarbij aan de hulpdiensten, MKB en OV-bedrijven. Iedereen is tot dusver laaiend enthousiast.
Veiligheid en geluidsoverlast worden als belangrijkste redenen aangevoerd. Wat dat eerste punt betreft: 50 km/u-wegen zijn goed voor 23% van de verkeersdoden, terwijl dat percentage bij 30 km/u-wegen maar 8% is. Dat blijkt uit cijfers van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid), die dus ook voorstander van het plan is.
Het is op zich logisch dat de SWOV voor is, maar toch waren ze in een onderzoek van 2019 nog behoorlijk kritisch op een verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom. De SWOV wees toen op de duidelijke nadelen, namelijk minder goede doorstroming en meer sluipverkeer. Dat is dus wat je in Amsterdam kunt verwachten vanaf 2023.
Via: Trouw
Foto: Een Aston Martin die netjes 30 km/u rijdt in de binnenstad van Amsterdam, gefotografeerd door @twinphotographys
str8six zegt
Laat ze er een mooie muur omheen bouwen, kunnen ze hun eigen stadstaatje worden met regeltjes en ideeën die louter gelden voor haar inwoners.
r3fl3x zegt
Toch fijn dat een stadsbestuur zich primair richt op de eigen inwoners?
W115 zegt
30km is wel de ideale snelheid on te pronken met je dikke wagen. Zie Londen.
Pascal zegt
Condoleances aan iedereen die nog woont in die open inrichting die Amsterdam heet. Sluit me verder aan bij @str8six.
petroldrinker zegt
@Pascal: kost ze wss meer geld dan het oplevert ofzo, gezien boete bedrag laag is bij fietsers, ze pakken liever ptoblemen aan die NIET gevaarlijk zijn
Variomatic zegt
@Pascal: 010 is ook al zelfde plan aan het voorkoken, waha
Pascal zegt
@variomatic oh echt! Ik ga emigreren… Charles, zet die wijn maar vast klaar!
leefvrij zegt
Alles draait om handhaving. In veel woonwijken, waar nu al 30 de max is, rijden veel auto’s tussen de drempels veel harder. Om weer lekker hard te remmen voor de volgende drempel.
Mag je trouwens ook weer je telefoon gebruiken/vasthouden op de fiets? Ik zie iedereen het weer doen. Of wordt daar ook niet op gehandhaafd…
Pascal zegt
Spijker op z’n kop!
potver7 zegt
Probleem is dat we wel allerlei regeltjes bedenken, maar geen politiestaat willen dus is er geen prioriteit op de handhaving. Al die regeltjes zijn dus vooral een stok om mee te slaan op momenten dat het fout gaat.
frederik zegt
@leefvrij: Ja maar 60 km/h, wat op een doorgaande weg met dubbele rijstroken niet zo heel raar is, betekent dan meteen: rijbewijs kwijt.
In een woonwijk wil ik best 30 rijden, dat doe ik vaak al vanzelf, maar op doorgaande wegen is 30 echt heel langzaam. Dus het wordt oppassen voor je rijbewijs.
sabrerator zegt
@leefvrij:
Waarschijnlijk plempen ze het ook meteen vol met camera’s.
r3fl3x zegt
Bellen/appen op de fiets is vooral niet zo slim van de fietser zelf (al doe ik het zelf ook wel eens op een rustig fietspad), bellen/appen in de auto is bijkans een doodszonde wat mij betreft.
raoufff zegt
‘Nederland wil als eerste land ter wereld Amsterdam verbieden’ dat klinkt veel beter!
petroldrinker zegt
Koekoek, helemaal gestoord die halsema
sabrerator zegt
@petroldrinker:
Denk dat de Gemeenteraad daar voornamelijk voor verantwoordelijk is.
petroldrinker zegt
@sabrerator: en die staan onder leiding van…. juist Halsema
geen1234 zegt
Over het algemeen is het toch echt dom volk daar bij zo een gemeente ” voorbeeldfunctie. Zo meldde de gemeenteraad” Moeten ze ook mee komen als het over erfpacht gaat en ambtenaren die zich niet aan de regels houden en hun wat van hun geld verkiwstende beleid.
Volgens mij waren het de Amerikanen die zoiets hadden als “What are 1000 lawyers at the bottom of the ocean”, de Nederlandse vertaling zou zijn “Wat zijn 1000 gemeente ambtenaren op de bodem van de zee”
Antwoord hier op is natuurlijk “een goede start”
escort77 zegt
@geen1234: het gaat hier om een ideetje van politici (wethouder en de gemeenteraad), hier mag je de ambtenaren niet de schuld van geven.
petroldrinker zegt
@escort77: politici zijn ambtenaren….
geen1234 zegt
Je hebt helemaal gelijk, ik scheer het iets te gemakkelijk over een kam.
geen1234 zegt
Als jij een escort bent met bouwjaar 77, heb je dan nog wel werk? ;)
escort77 zegt
@geen1234: oh ja, bijna vergeten, ik moest je de groeten doen van je vader.
fmgarcia zegt
@geen1234: 😂
mc96 zegt
@geen1234: ik kan er geen touw aan vast knopen, wat bedoel je nu precies te zeggen?
gregorius zegt
Ja, en als je auto’s verbiedt zijn er 0% auto-doden.
Rond de grachten en woonbuurt-straaten in Amsterdam is 30 prima; maar er zijn genoeg toegangswegen (binnen de ring) waar 50 kmh gewoon heel goed kan. En zodra je buiten de ring komt, is Amsterdam een stuk ruimer opgezet en zijn er ook zeer veel wegen met een fietspad dat echt apart is. Dan is 30 kmh gewoon onzin.
r3fl3x zegt
Ze zeggen wel dat op ‘bepaalde hoofdwegen’ 50 km/u blijft gelden. Ook erkent niet elke Amsterdammer het gebied buiten de ring, dus wie weet moeten daar daar andere normen gaan gelden.
LaLancia zegt
Ik snap bijna niet meer wat mij zo aantrok aan deze stad. De binnenstad heeft nog steeds wel een bepaalde aantrekkingskracht, maar er moet tegenwoordig haast wel een steekje los bij je zijn als je hier nog wilt wonen.
vacano zegt
Steekje los? Je bedoeld knettergek zijn zekerst om er te gaan wonen. Afschuwelijk duur en heel de stad stinkt naar de marihuana.
De kans dat je gewelddadig om het leven komt is na de 30km regel nog groter ;-).
Ik kom er nooit meer, zelfs niet voor zakenafspraken, dat ze maar naar Miami komen
E550 zegt
@vacano: typisch een reactie van iemand die 3 keer in Amsterdam is geweest, waarvan 2x keer op de Wallen ;)
sabrerator zegt
@lalancia:
Niet alleen een steekje los. Een enorme bankrekening helpt ook.
Instyle zegt
Leuk geshopte foto zonder kentekenplaten en A-dam is een groot ‘openlucht museum’ brrr.
Homer55 zegt
Hoop dat het ook alleen daar blijft.
Maar ja, zoals ook op de snelweg toen alles 100 werd reed men ook gewoon harder. Doen we nog steeds.
Maar volgens een onderzoekje is 100 natuurlijk een succes en is de lucht zoveel schoner geworden……………
MaartenD zegt
Pfffff….aub Femke Halsema…functie elders
hingenine zegt
Die cijfers geven in mijn optiek ook een vertekend beeld. Ja, het percentage verkeersdoden op een 30-km weg is lager. Maar ja, er zijn ook minder 30km wegen dan 50km wegen.
melcon zegt
@hingenine Goed punt, wat hier dan ook uit naar voren zal komen in 2024 is dat het percentage verkeersdoden op 50 km wagen afgenomen is en het percentage verkeersdoden op 30 km wegen evenredig toegenomen ;-). Snelheid heeft zelden iets met de oorzaak te maken, alleen met de afloop. De inrichting van de weg daarentegen wel. Alle wegen die van 50 naar 30 gaan zullen niet dan wel zeer beperkt opnieuw ingericht worden (belijning aan de zijkant i.p.v. het midden) zodat er in de praktijk nog steeds 50 gereden wordt. Combineer dat met fietsers / voetgangers die zich veiliger voelen omdat ze denken dat iedereen 30 rijdt en dan heb je waarschijnlijk zelfs nog kans op een stijging van het aantal verkeersdoden. Het meest ideale zou uiteraard 0 verkeersdoden en 0 gewonden zijn maar we moeten wel realistisch blijven. In een land met 17+ miljoen mensen die allemaal in meer of mindere mate aan het verkeer deelnemen kun je dat ideaal beeld niet halen. Nederland heeft al een uitzonderlijke lage hoeveelheid verkeersslachtoffers afgezet tegen zowel inwoners als per afgelegde kilometer. Op een gegeven moment moet je ook de conclusie trekken heel veel meer kunnen we niet bereiken tenzij niemand zijn huis meer uit mag ;-).
autogeak zegt
En natuurlijk komen ze met % omdat de cijfers zo goed als verwaarloosbaar zijn. 4 t.o.v 3 is al mooi een verschil van 25%. 1 extra dode klinkt lang niet zo dramatisch als 25%.
tweetyv6 zegt
Symboolpolitiek. Niet te handhaven.
En raar. Want om het enigzins te ‘reguleren’ zullen ze wel weer allerlei obstakels verzinnen die dan weer ‘het millieu’ niet ten goede komen.
De hulpdiensten zijn er ook beslist héél blij mee….
Man, man, man…. ik ga harder op de fiets.
r3fl3x zegt
Dat ‘ik ga harder op de fiets’ is mogelijk precies het doel. Meer mensen op de fiets, minder (zware) ongevallen, minder luchtvervuiling, minder files en het kost nog bijna niks ook. Fietsen is een zegen (voor de kortere afstanden wanneer je geen zware spullen hoeft te vervoeren).
Dutchdriftking zegt
Ik kom er gemiddeld 1x per jaar. Als we dan daadwerkelijk 30km/h halen ben ik al blij…
baardmijt zegt
@dutchdriftking: Dan moet je toch een andere dag uitkiezen dan Koningsdag. Ik kom er vrijwel iedere dag met mijn werk is en ja, het is vaak druk, maar het is best te doen. Binnen de grachten is het wat krapper, daar hoef ik gelukkig minder vaak te zijn, 30 daar is niet zo gek, dat doe je nu vanzelf meestal al. Maar de bebouwde kom is een stuk groter dan dat. En 30 is ruk, dan werkt de cruisecontrol niet. Gelukkig ben ik er alleen voor werk, wonen mag ik ergens anders.
baardmijt zegt
@baardmijt: werk is = werkbus
Dutchdriftking zegt
@baardmijt: Koningsdag is veel leuker in Haarlem of Leiden. Maar mijn vrouw wil er af en toe een dagje heen.
monsieurleloure zegt
Gelukkig is de afstand van IJtunnel tot de Oudezijdse voorburgwal niet zo groot , dus ik heb er weinig last van,alleen die 900euro parkeergeld p/m die ik moet voorschieten blijft een dingetje….Wat een geld is dat…
alassad zegt
Raar om in % te spreken. Als je straks geen 50 wegen hebt, zal het % doden op de 30 wegen ongetwijfeld omhoog gaan.
Edge zegt
Wat is er nou mis met gewoon per straat/gebied te bekijken wat een acceptabele snelheid is die zowel bevorderlijk is voor de doorstroming als voor de veiligheid? Dat je langs de grachten geen 50 moet rijden lijkt mij nogal wiedes, maar op verbindings/doorstroomwegen kun je makkelijk 50 rijden.
HZW zegt
De praktijk wijst uit dat er op 50 Km/u wegen vaak 70-80 km/u gereden wordt, en op 30 Km/u wegen 50 of meer.
Dus door 30 Km/u in te voeren krijg je waarschijnlijk de snelheid omlaag naar een kilometertje of 50 in de praktijk.
sabrerator zegt
Een man met een rode vlag ervoor laten lopen. Gebeuren er helemaal geen ongelukken meer.
ericc zegt
Zijn het verkiezingen binnenkort? Populaire voorstellen voor persaandacht is weer toegenomen precies!
speedster72 zegt
Volgens mij is het dan best interessant om naast de bakfiets een Canta te kopen. Lekker overal parkeren zonder uurtarief, hij kan harder dan de toegestane snelheid aldaar, en dat die motor vele malen meer fijnstof uitstoot dan de gemiddelde auto is helemaal geen probleem. Of was het zo dat brommers en brommobielen daar straks allemaal elektrisch moeten zijn?
HZW zegt
Ja, dat vraag ik mijn ook af, je hoort alleen maar verhalen over elektrische auto’s maar regels voor Motorfietsen, brommers en brommobielen, hoor je helemaal niets over.
Voldoen die 3 categorieën wel aan Euro-5/6/7 normen qua CO2. ???
Om nog maar over geluid regels te zwijgen.
michaelcorleone zegt
Met andere woorden neem de fiets.
MarcoM zegt
Ik kom er toch al nooit meer, dus van mij mag het.
herve11f zegt
Heb al een paar keer het woord “dystopie” gebruikt op dit forum.
HZW zegt
Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt.
herve11f zegt
@HZW: Dus Amsterdam
r3fl3x zegt
Als ze ook de stad anders gaan inrichten, is 30 km/u zo gek niet. Je kan dan meer ruimte geven aan fietsers en voetgangers wat meestal een fijnere stad oplevert. Moet je tegelijkertijd wel zorgen dat je makkelijk je auto aan de rand van de stad kwijt kan en dat enkele doorgangswegen goed bereikbaar blijven. Overal 30 lijkt me geen goed idee, maar dat zal ook wel niet de bedoeling zijn.
autoriteit zegt
Man man man, dat extreem linkse k*tvolk probeert werkelijk alle leuke dingen af te schaffen. 30 km/u met een auto is bijna niet te doen man. En dat is precies hun bedoeling. Zodat straks iedereen maar de e-bike gaat pakken, want dat scheelt dan nog maar 5 km/u.
MarcoM zegt
@autoriteit: gewoon niet meer naar Amsterdam gaan, eens kijken wat er dan nog overblijft aan tourisme
autoriteit zegt
@marcomanta: goed idee inderdaad, nou kwam ik daar gelukkig al niet zo vaak maar straks helemaal niet meer.
mopar zegt
Dit is een eerste stap naar het compleet autovrij maken van het centrum a la Utrecht. Heb dan de ballen en doe dat meteen. Dit is gewoon belachelijk zo. Zie het al voor je; allemaal in colonne met 30km/hr over het Rokin 🤦♂️
dree16v zegt
Groot hek erom en alleen nog maar fietsen, veel beter voor het milieu. Ik kom er toch nooit :-)