Reclame maken voor dieselauto’s is uiteraard al helemaal uit den boze.
In Amsterdam willen ze graag vooroplopen. Dat houdt onder andere in dat ze een groene stad willen zijn. En smerige benzine- en dieselauto’s horen natuurlijk niet in dat plaatje. Wat gaat de gemeente daarom doen? Ze gaan ervoor zorgen dat consumenten minder in de verleiding worden gebracht om zulke verderfelijke voertuigen aan te schaffen.
Om het iets concreter te maken: de gemeente Amsterdam verbiedt per vandaag alle reclame voor auto’s op fossiele brandstoffen in metrostations. Daarmee komen benzine- en dieselauto’s dus in hetzelfde verdomhoekje als sigaretten. Amsterdam beweert de eerste stad ter wereld te zijn die zo’n stap neemt. We zeiden het al: in 020 lopen ze graag voorop.
Het Amsterdamse reclameverbod geldt overigens niet alleen voor benzine- of dieselauto’s, maar voor alle fossiele producten. Reclame voor budget vliegtickets wordt daarom ook geweerd. Dure vliegreizen mogen kennelijk nog wél aangeprezen worden.
Het liefst zou de gemeente dit soort reclame in de hele stad weren, maar dat is juridisch nog niet mogelijk. Zoiets kan alleen via een landelijk verbod geregeld worden, aldus een lokale wethouder tegenover NOS. Amsterdam wil het hier echter niet bij laten: de gemeente is al in gesprek met andere exploitanten. Kijk dus nog maar eens goed als je reclame ziet voor een benzine- of dieselauto. Voor je het weet is het alleen nog maar nostalgie.
alfapeter zegt
Wat maakt het uit, OV-gebruikers kopen toch geen auto.
sjeemsbond zegt
…en mensen die een auto hebben die vliegen nooit.
Gulli zegt
Laatste keer dat ik naar Sydney ging heb ik er lekker een road trip van gemaakt. Op zich is het redelijk gemakkelijk om van Rotterdam naar het oosten van Europa te rijden maar dan moet je een keuze maken; ga je de conflictgebieden in en rij je via Istanbul via de Kaukasus en de zuidelijke -Stans door India heen, of vermijd je dat en pak je via Rusland de noordelijke route door Kazachstan (toch een van de vriendelijkste -Stans) en rij je daarmee enorm om? Punt is dat je er vervolgens bijna niet aan ontkomt om langs de Himalaya’s te trekken of de Chinese hoogvlaktes in (waar de wegen berucht gevaarlijk zijn) en vanaf daar weer af moet zakken naar het zuiden.
Vanaf daar is het weer simpel, richting Laos/Cambodja rijdt het redelijk door en dan ben je zo in Singapore. Daar pak je de lokale ferries en reis je al eilandhoppend naar Dili op Timor Leste waar je de RORO naar Darwin pakt (wel ff vroeg van te voren boeken, ze gaan maar eens in de twee weken). Vervolgens is het nog maar een kippeneindje van 3400km naar Sydney.
Maar je kunt wel lekker je eigen broodjes en een thermoskannetje koffie meenemen achterin.
hjhj zegt
@alfapeter: dat dus
vixtor zegt
Kunnen ze niet beter de reclames op fastfood weren? Of reclames op vleeshoudende producten? Uitstoot van Koe/Varken/Kip en de daarbij behorende ontbossing en water consumptie lijken me toch wat belangrijker dan electrificeren van alle mobiliteit. M.i. zijn vleesproducten toch een stuk slechter voor het milieu dan de gedoodverfde fossiele brandstof (industrie).
mashell zegt
Ik ben bang dat het geen “behouden fossiele brandstoffen” of “verminderen vleesconsumptie” maar beide zal moeten worden, we hebben heel lang getreuzeld met maatregelen dus ze als we dan eindelijk wat doen dan zal het ook grof geschut gaan zijn.
Aan elektrisch rijden zitten natuurlijk ook nog wel andere voordelen zoals geen uitstoot in de stad (dat is voor een stad als Amsterdam misschien wel het primaire voordeel) en niet afhankelijk zijn van de olie producerende landen in het midden oosten. Als we zelfs schoonste van alle fossiele brandstoffen, aardgas, waarvoor we een uitstekend distributie net hebben willen uit faseren dan weet je dat diesel en benzine inmiddels kansloos zijn.
jje003 zegt
Of we gaan gewoon eens het echte probleem aanpakken: overpopulatie!!? Er wordt overal omheen gedraaid, maar zolang iedereen vindt dat ze meer dan twee kindjes moeten krijgen, ben je gewoon een groter probleem dan alle industrieën bij elkaar.. Gewoon na je tweede kind geen subsidie en kindergeld meer, hoef je deze onzin ook niet te doen!
jje003 zegt
En over de grote havens in ons land word nooit gesproken. Het is allang bekend dat de grote zeeschepen een heel groot aandeel hebben in het vervuilen en aantasten van de luchtkwaliteit. Zolang Chinese schepen 25 mijl uit de kust er gewoon vervuilde ruwe stookolie er doorheen jagen, kunnen we allemaal stoppen met autorijden en vliegen, maar haalt het nagenoeg niks uit. Maar nee, de burgertjes moeten opdraaien voor het probleem. Vooral niet andere landen boosmaken en wellicht wat inkomsten mislopen. Ga toch weg, wat ben ik klaar met Nederland. Hypocrisie ten top. Blij dat ik er weg ben
Richmond zegt
@jje003: als men al klaagt over futiliteiten als maximum snelheid naar 100, hoe gaat men dan denk je reageren op overheidsbemoeienis met je gezin. Plus wie gaat dan de vergrijzing opvolgen? Dan hebben we straks niet genoeg werkende mensen meer.
lekkerlinksrijden zegt
@vixtor: de volgende stap wordt het verbieden van alle reclame wat met baby’s te maken heeft, enorm vervuilende monsters
por100 zegt
Sharp, very sharp indeed!
En als we jouw gedachte nog wat verder doorfilosoferen: straks mag er alleen nog maar reclame worden gemaakt voor de ‘voltooid-leven-pil’
Gezellig
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden:inderdaad. Die hebben echt overal schijt aan!
christian85 zegt
@vixtor: inderdaad, volgens mij gaan er meer mensen dood aan overgewicht.
Dutchdriftking zegt
@vixtor: vlees in het algemeen is wat zwart-wit. Maar kiloknallers en fastfood kan ik mij in vinden.
rogerzz zegt
Wanneer houdt het op. Sigaretten-reclame weg snap ik internationaal en landelijk gezien. Maar nog even en Heineken, Coca-Cola, Lays en M&M’s mogen ook niet meer adverteren in Amsterdam, want daar wonen al genoeg ongezonde dikke mensen..
In principe is een elektrische auto voor Amsterdammers zinvol en zinloos tegelijk, ze komen meestal Amsterdam niet uit en staan toch alleen maar in de file. Maar parkeren kan toch niet of is duur, dus een auto is per definitie wat zinloos. Gelukkig woon in niet in Amsterdam en mag ik voorlopig nog wel van mijn gemeente vliegen en auto rijden.
deSjonnies zegt
Toch fijn dat we in zo’n vrij land mogen leven waar anderen nog vrijer mogen zijn om te beslissen welke reclames goed voor ons zijn.
mashell zegt
Een land vrij van reclame lijkt me anders best een utopia.
mashell zegt
Volkomen terecht, je wilt gewoon niet dat mensen op het idee komen om met een benzine of diesel auto het metro station in te rijden…
Mijn zieke hoofd lijkt het leuk een reclame campagne voor de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (aanrader) in de Amsterdamse metro te starten.
Esprit_de_Flandre zegt
@Mashell: Stoomtrein? Op kolen… ?
povel zegt
@mashell: haha zeker. Maak jij ff een potje aan ik doe zeker mee. Of een mooie poster met de kolencentrale aan de Hemweg, waar uiteindelijk natuurlijk gewoon de stroom vandaan komt.
mpgc zegt
Geweldig hoor dat gemeentebestuur. Echt heel daadkrachtig en (politiek) correct. Reeds geldende wettelijke regels bij de Amsterdam Arena of het Museumplein handhaven is echter te veel gevraagd.
mashell zegt
Diezelfde driehoek kreeg vorig jaar met een black lives protest op de dam heel het land over zich heen, “klap in het gezicht van de zorg” werd er door Jan en alleman geroepen maar er bleek qua corona helemaal niks aan de hand. Inmiddels is er ook wetenschappelijk onderzoek dat duidelijk maakt dat er in de buitenlucht eigenlijk geen besmettingen voorkomen, dan vind ik het prima verdedigbaar dat de driehoek in Amsterdam besluit dat het feest door laten gaan de minste van de twee kwaden is. Misschien is het schrappen van blijkbaar zinloze wettelijke regels wel een beter alternatief dan handhaven?
melkkoe zegt
misschien wel, maar amsterdam loopt ook vaak voorop met het aantal besmettingen.
Het OV-promoten in deze tijd, lijkt me niet echt slim
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: maar waarom hebben ze maanden lang het museumplein dan wel leeg gemept/gespoten? Terrassen kunnen dan ook wel gewoon vol en tot laat open blijven. En ik ben het met je eens hoor, maar qua constante is het een beetje vreemd van Halsema en co
edward330d zegt
@lekkerlinksrijden: ik denk stiekem dat mashell Halsema is maar dat ze haar naam nog niet zo goed kan spellen….
italned zegt
@edward330d: Valsema
janstehouwer1954 zegt
@mpgc: 👍👌
fendercd60 zegt
Wat een onzin. 🤣🤣🤣
Charles Taycan 4S zegt
Zal de Amsterdamse Porsche dealer leuk vinden! Nog meer Taycans verkopen! Voor hen die het in NL wel gezien hebben met allerlei betuttelingsvormen of maatregelen er is een oplossing : Emigreren! I did! Succes!😉👍☀️🌴🍷
boomhauwer zegt
@Charles Taycan 4S: je kan best in een land wonen waar je graag woont maar niet automatisch akkoord gaat met alle regels en wetten..
Charles Taycan 4S zegt
@boomhauwer, mee eens! In de praktijk blijkt echter je laatste opmerking toch wel wat gecompliceerder te zijn…😉
por100 zegt
Waarheen als ik vragen mag? Enne, als je toch weer terug emigreert,mag je dan je auto’s als inboedel meenemen 😉
Charles Taycan 4S zegt
@par100, Frankrijk of Duitsland bv? Ik heb voor Frankrijk gekozen en nog geen dag spijt van. Meer ruimte, natuur, beleefde mensen, warmer, heerlijk eten en drinken en minder stress!👍😉☀️
clubbtraxx zegt
Tja dat krijg d’r van met Halalsema als burgemeester in een linkser dan linkse gemeenteraad.
Arme Amsterdammers… hoewel… zelf voor gekozen?
O plaat zegt
Halsema is niet links hoor, ze wil buitenlanders bannen uit de coffeeshops , De helft van de coffeeshops moet vedwijnen en de stad moet aanlokkelijker worden voor rijke toeristen en minder voor rugzak toeristjes. Dit zijn alles behalve linkse standpunten.
barendbotje zegt
Kunnen we A’dam amputeren van Nederland? Halsema erbij graag.
spidertje zegt
Goed initiatief!
toniominestrone zegt
Heerlijk, waar onze linkse moraalridders zich in onze hoofdstad mee bezig houden, ik denk dat menig Amsterdammer zich nog wel eens achter zijn oren krabt voor hij weer op Groen links stemt.
por100 zegt
Temeer de GroenLinks-stemmer er achter komt dat ze helemaal niet achter de utopische Groenlinks wereld staat, getuige de weerstand in IJburg tegen de giga windmolens.
por100 zegt
Ohhh wat kleinzerig, en dat in het licht van de biomassacentrale, de wind-wiekmolens en giga bouw- en infrastructuur projecten. Wat een boter op het hoofd.
jippie zegt
De totale incompetentie van de Amsterdamse gemeenteraad heeft weer een nieuwe mijlpaal bereikt.
monsieurleloure zegt
Ik werk tegenwoordig in Amsterdam, ga Femke toch eens mailen met de vraag of ik met mijn Vito CDI moet komen of met mijn Jeep Grand Cherokee V8 , ben er zelf nog niet helemaal over uit.
Die 900 euro parkeergeld per maand is ook wel lekker…..
stuko zegt
Zum Kotsen dit..
Johanneke zegt
Ik vind die emoticons in dit soort tweets altijd zo tenenkrommend. Ik kan lezen weet je, ik weet wat een vliegtuig is.
tysson zegt
https://www.autoblog.nl/femke-halsema-rijdt-alleen-hybride-in-verkiezingstijd
Halsema is een topper! 🤮
jaapiyo zegt
Tsja, een kwart van de bevolking is dik betaald consultant in de subsidie trekkende groen lobby en stemt op d66…Dan krijg je dit soort rabiate symboolpolitiek.
vaakbenjetebang zegt
Dit is wel erg dwaas, zelfs naar Amsterdamse begrippen. Smboolpolitiek van de bovenste plank. Als het maar een beetje oprecht was, zou Amsterdam bijvoorbeeld kunnen verbieden om (behalve voor inwoners) met een auto met verbrandinsmotor nog binnen de Ring te komen of zo. Maar ja, dan lopen de parkeerinkomsten natuurlijk terug en dan blijkt het hemd toch nader dan de rok… Of men zou er voor kunnen kiezen om de stad minder te prostitueren voor de laagste gemene deler van het toerisme. Scheelt ook tonnen CO2 aan niet afgelegde vliegreizen. Maar ja…
pascal zegt
Amsterdam is inmiddels net een open inrichting. Zou er voor geen goud gevonden willen worden.
Esprit_de_Flandre zegt
Ach, de typische zure reacties als iets “groen” aanvoelt.
En dat holle argument “betutteling” altijd. Is reclame dan niet betuttelend? “Koop deze boter, dan lijk je op dit perfecte gezin met lachende niet-schermverslaafde kinderen!” “Koop deze auto, want lekker stoer en hip en bochtige landweggetjes en geen saaie files tussen een stel overjaarse Renault Twingo’s!”
Voor mijn part halen ze alle reclame weg uit de metro’s, en hangen ze die panelen vol met poëzie, of schilderijen van lokale kunstenaars. Is interessanter om naar te kijken en je hebt meer afwisseling…
toniominestrone zegt
@Esprit_de_Flandre: volgens mij snap je de discussie hierover niet, het niet over wel of geen reclame maar over de hypocrisie die er achter schuil gaat.
Vettebougie zegt
Wat een flauw groen gedoe. Gas op die krukas!
goedverhaal zegt
Wat een hypocriet elitair clubje daar, die gemeente Amsterdam. Links lullen, rechts vullen.
bmw335d zegt
Met dank aan Femke & GL. Betutteling
marcomanta zegt
Worden we niet het nieuwe DDR? Wat mag er nog wel eigenlijk, oja massaal weer vliegen straks, extra vliegveldje openen in Lelystad, TaTasteel vuil blijven uitstoten, olietankers bij de havens.
Maar autoreclame, nee dat mag niet meer als er een benzinemotor in zit. Waarom rijden onze ministers, op Mark na dan, allemaal in dikke auto’s en niet in een Kona EV bijvoorbeeld. Ik zat eens even de laatste 10 jaar in mijn gedachte rond te denken, er zijn in die tijd een hoop aan maatregelen bijgekomen en afgenomen en dat gaat ongemerkt automatisch, niet dat ik het slecht heb, zeker niet, maar wel bekruipt mij het gevoel dat we steeds strakker aan het lijntje worden gehouden. Zo dat was mijn klaagzang.
italned zegt
@marcomanta: helemaal gelijk!
superfunky zegt
Ziek, gewoon ziek. Maar vertel eens Femke, hoe ga je er precies voor zorgen dat de Amsterdammers bij hun flatjes en hun op elkaar gepakte huisjes allemaal een laadplek krijgen?
Oh nee, wacht ff, ze moeten natuurlijk allemaal op de fiets en in de trein, helemaal niet in de EV, want dat kan het 020 net ook helemaal niet aan.
Dat de bevolking van zo’n wereldstad dat allemaal pikt, daar begrijp je toch niks van!?!
kevertje zegt
Het vreemde aan deze klimaat-ecologisten is dat ze met zowat alles de kop in het zand steken. De vele honderden tonnen staal, sporen, dure en ingewikkelde infrastructuur en massieve electrische nood nodig om treinen, metrostellen of trams te maken en te laten rijden is verre van CO2-neutraal. Over de berekening dat OV de meest gunstige manier van transport is kan serieus getwijfeld worden. Veel lijnen zijn omwille van het net nodig maar onderbezet, zonder subsidies totaal niet rendabel terwijl alleen de spits op andere lijnen de getallen goed moet maken. Voor de rest van de dag dendert zo’n loodzware kolos en CO2-monster over de sporen met een paar mensen aan boord. En de betutteling van politiek naar de burger toe met naïeve denkbeelden en ecologische simplisme is hemeltergend. Bovendien vergeten deze groene opportunisten ook voortdurend hoeveel werkgelegenheid wel gelinked zit aan onze automobielsector, toelevering, in onze chemie en petrochemie – niets in hun verhaal zal die strategisch belangrijk jobs vervangen.
povel zegt
@kevertje: Treinen inderdaad hartstikke vervuilend. Er zijn verschillende Nederlandse professoren en hoogleraren die dit al een aantal keer aangekaart hebben, maar het is geen populaire mening dus niemand wil het horen. Vliegen is vaak al een stuk schoner dan met de trein over wat langere afstanden ( 500 km) Het mooiste vind ik nog hoe de co2 uitstoot van treinen berekend wordt. Ze gaan uit van meer dan 90% groene stroom, maar aangezien Nederland als geheel op 25% groene stroom zit, kan al die groene stroom die door treinen gebruikt worden niet meer ergens anders gebruikt worden.
Alfarobert zegt
En het gaat juist zo goed met het klimaat.Hoor elke avond in het nieuws met de weersberichten dat het te koud is voor de tijd van het jaar. Dus het advies is;Koop een V8 dan krijgen we beter weer.
povel zegt
Ook een ban voor dump tickets? Dus de KLM mag straks wel nog adverteren ? Ook een beetje krom, met hun lage bezettingsgraad vervuilen ze meer per passagier per km dan de prijsvechters.