Geen zorgen, dit geldt voorlopig nog alleen voor vrachtwagens. De milieuzone, waarbij vieze trucks zich niet meer binnen de ring A10 mogen begeven (met uitzondering van Noord en sommige bedrijventerreinen), is al op 9 oktober van kracht geworden; maar waar chauffeurs voorheen een waarschuwing kregen, worden er vanaf vandaag serieuze boetes uitgedeeld.
Rij je Amsterdam binnen met een vrachtwagen die voldoet aan Euronorm 1 of minder, dan mag je 150 euro aftikken. Ook voor Euro2 en Euro3 is dit het geval, tenzij je een roetfilter gemonteerd hebt. Een stel buitengewone opsporingsambtenaren (mooie term voor struikrovers) controleren nu nog de nummerborden van passerende trucks, maar vanaf september worden er zo’n 70 vaste kentekenscanners bij alle afritten en viaducten van de A10 geplaatst.
Da’s precies op tijd om eind dit jaar ook lekker autokentekens te gaan controleren. Daar worden we vrolijk van…
Graafke zegt
De euro 3 norm geldt sinds 2000 dus met norm 1 of 2 zijn wel hele oude beestjes.
Oom Agent zegt
Nog even en Amsterdam wordt een derde-wereld zone.
Jochempie zegt
Relaxed, minder vrachtwagens bij Amsterdam op de weg.
SJ zegt
En hoe worden winkels dan bevoorraad? En worden buitenlandse transportbedrijven die A’dam moeten leveren/ophalen hier ook van op de hoogte gesteld? hoe wil je die überhaupt op kenteken controleren?
Mardec zegt
Achterlijk plan, wie heeft dit weer bepaald.
Doe simpel en geef gewoon subsidies (of tax vermindering) aan bedrijven die met zuivere vrachtwagens rijden..
Moet je nu met je vorklift amsterdam binnenrijden en 1 voor 1 je palleten daan gaan afzetten?
Zelfs een blinde ziet alle problemen in deze maatregel..
Autogek zegt
Boehoeeee, ze gaan een keer vervulende vrachtauto’s aanpakken. Wat een slecht geschreven stuk zeg. Het werd een keertje tijd dat de vervuilende vrachtwagens aangepakt werden. Je ziet bijna geen auto van 10 jaar of ouder meer omdat oude auto’s veel meer vervuilen. Maar vrachtenwagens van 10 jaar of ouder die nog veel vervuilender zijn kom je aan de lopende band tegen. Goed zo Amsterdam. Ik hoop dat heel Nederland snel gaat volgen.
Laurens zegt
Veel politici wonen in Amsterdam. Hopelijk helpt de (vermeend) schonere lucht hen betere beslissingen te nemen :-)
donkeyKONG zegt
Hoe werkt zo`n scanner eigenlijk?
Camera met wat software erachter?
Ik wordt echt bang dat als je straks op de afrit voor het stoplicht staat, je een speciaal voor jou geselecteerde reclame-boodschap, een herinnering van de belastingdienst of anti-abortus geneuzel op je lcd-tje krijgt.
Of lekker 1984…..wat opbeurende woorden van onze grote leider die ons nog een keer uitlegt dat gas-deals met rusland een goed idee zijn.
Pim Brussee zegt
Een distributiewagen zonder opbouw kost al gauw € 45.000,00, een trekker zonder oplegger tussen de € 80.000,00 en € 125.000,00.
Bedenk dan dat transportondernemingen rijden met minimale netto winsten, (veelal een centen kwestie) dan kun je nagaan dat ze heeeeel lang met het voertuig moeten werken om hem terug te verdienen. Technisch zijn deze voertuigen daarop gebouwd, ze kunnen probleemloos bij goed onderhoud vaak ruim 1 miljoen kilometers mee. Een groot aantal transportbedrijven vallen dit jaar om vanwege de regelgeving en minimale winsten. Het gaat de gemeente Amsterdam om de luchtvervuiling, maar hypocriet als ze zijn laten ze wel toe dat er op 31 december een ongekende milieuvervuiling ontstaat door vuurwerk. Ik neem aan dat ze in Amsterdam nu ook de oude vuilniswagens en bussen niet langer toelaten. Anders meten ze met 2 maten.
De transportsector kan hierop trouwens actie ondernemen, door collectief niet meer in Amsterdam te lossen. Binnen 3 dagen zijn dan de schappen in de winkels leeg. Komen ze er meteen achter dat ZONDER TRANSPORT ALLES STILSTAAT!!!!!!!!!!!
Tinos zegt
Dus ook de vrachtwagens en bussen worden geweerd? En verplicht dan ook een roetfilter voor al die R%#%#%# taxi’s die er rondrijden!
Maarten zegt
Zo onredelijk is het volgens mij niet…
Ik ben geen expert, en zal ook niet beweren dat alles wat ik op het internet vind meteen waar is. Maar na een beetje zoeken kom ik tegen dat een vrachtauto gemiddeld 2100 kilometer per week rijd.
Dus heeft deze vrachtauto na 8 jaar bijna 900.000 kilometer gereden.
Tel daarbij op de opmerking van Graafke (dat de euro3 norm sinds 2000 geldt) en de opmerking van Pim brussee (dat een vrachtauto gemaakt is om 1.000.000 km te rijden). Mijn eigen logica zegt, dat een vrachtauto die vooral in stads verkeer rijdt, eerder is afgeschreven met al die korte start-stops, en de miljoen dus niet haalt.
Dan hebben we het over een probleem van een jaar, voor een zéér gering aantal vrachtauto’s…
Daarbij gaat de boete niet op voor vrachtauto’s met roetfilter.
Ik zeg: eindelijk eens een regeling die zonder al te veel problemen kan worden doorgevoerd, en die werkelijk bijdraagt aan een betere lucht, toch?
realhustler zegt
Iets beter zou zijn om bij bv de apk de daadwerkelijke uitstoot te bepalen (en bij de rdw registreren) en daarop wel of niet toegang te verlenen.
Voor de transport sector is dit wel goed, want de nederlandse bedrijven rijden met goed onderhouden vrij nieuwe auto’s, de hele oude vrachtwagens komen vooral uit andere landen. Dus concurrentie technisch wel goed.
Wel vraag ik me af hoe ze buitenlandse kentekens de euro norm van controleren, en tevens hoe ze dat doen met opleggers, ze moeten dus van de voorkant scannen !!!
Wat dat betreft is dat bij apk registreren ook wel slim, een buitenlandse vrachtwagen die een milieu zone in wil, moet eerst een apk keuringstation bezoeken, waar zijn auto nagekeken wordt, de emissie geregistreerd, en klaar. Kansje voor de hardwerkende nederlandse ondernemers.
Jelmer zegt
Hartstikke terecht, natuurlijk. Sterk vervuilende (vracht)wagens zijn gewoon erg slecht voor het leefklimaat in de stad, en veroorzaken zeer veel gezondheidsklachten. Per jaar sterven er ongeveer 4000 mensen door slechte luchtkwaliteit. Er worden nog meer mensen ziek. Google op dit thema maar eens, je schrikt je dood.
Verbaasd me dat AutoBlog probeert zo’n anti-overheid koers te varen, terwijl het gewoon vaak om goede, onderbouwde oplossingen gaan die die ons allemaal moeten beschermen en een beter leven geven.
de sjonnies zegt
@ Pim Brussee goed stuk kommentaar, transport, opslag en logistiek zijn de paria’s van de maatschappij geworden terwijl de gehele industrie op en om logistiek draait, (just in time etc) als je de netto marges in de transport sektor bekijkt en je ziet wat bv een band voor een vrachtwagen kost, dan is het gauw goedkoper om die vrachtwagen maar te laten staan.
We willen echter wel volle winkelschappen hebben en 5 soorten Frans mineraalwater om uit te kiezen; het gevolg is dan dat er enorm veel transportbewegingen nodig zijn om die fles Frans mineraalwater bij de supermarkt te krijgen ! En de winst voor de transport ondernemer zit em in de vrachtwagen die al afgeschreven is, dus met de huidge crisis zal het Nederlandse vrachtwagenpark alleeen maar verouderen !
bmw zegt
@Jelmer: altijd die cijfers he. Inderdaad, er sterven mensen door luchtvervuiling en dat moeten we aanpakken. Maar:
* er zijn legio oorzaken van luchtvervuiling, niet enkel transport;
* er sterven ook duizenden mensen door andere oorzaken en daar wordt niks tegen ondernomen, maar het transport moet het telkenmale ontgelden;
* voertuigen uit een bepaalde zone verbannen is macro bekeken gewoon onzinnig, maar staat politiek erg goed;
* mensen verbannen uit een bepaalde zone is ook in het algemeen gewoonweg niet toelaatbaar wat mij betreft. Werk dan aan strengere normen voor de keuring en de inschrijving van voertuigen.
bmw zegt
PS: waarom mag openbaar vervoer blijven groeien zonder dat daar enige kritiek op komt? Hoeveel vervuilt een bus? En een taxi? Maar ho maar, dat zijn heilige huisjes…
Autogek zegt
Uhhhhhh, heeft de transportsector ooit gehoord van vernieuwing? Bedrijven kunnen al genoeg afschrijven in vergelijking met de gewone burgers. Dus ga nu niet zeggen dat het te duur is om schonere vrachtwagens aan te schaffen. Nee, omdat men het transport nooit eerder heeft aangepakt rijden er nu nog steeds zeer vervuilende vrachtwagens uit “1800”. We hebben het hier niet over nieuwe schonere vrachtwagens hoor.
In de gouden tijden hebben de transportbedrijven trouwens nooit geinversteerd. En nu het iets slechter gaat beginnen ze te schreeuwen dat vernieuwen te duur is en dat het publiek maar de vervuiling moet slikken als we eten willen hebben. Onzin! Dan hadden de bedrijven net als iedereen maar een potje moeten opbouwen voor slechtere tijden. Iedereen moet zijn best doen om Nederland weer leefbaar te maken. En daar hoort de transportsector ook bij.
de sjonnies zegt
@autogek – de gouden tijden waar jij het over hebt, lagen in de zeventiger jaren voor het wegtransport, dus wat jouw redenatie betreft, kunnen we blij zijn dat het hier niet meer vol rijdt met F88 Volvo’s en DAF 2600 uit de zeventiger jaren
Pruts0r zegt
Als A’dam nou is eerst alle twee-takt motoren weert…. Gaan we het daarna over de vrachtwagens hebben
* Dus Tomos brommers met bejaarden erop, Tuk-Tuk taxi’s die veel te duur zijn….
Pim Brussee zegt
@autogek – De transportsector heeft enorm veel geinvesteerd in nieuw materiaal de laatse 10 jaar. Zoveel zelfs dat als je een vrachtwagen/trekker bestelde van o.m. Volvo, Scania, DAF, mercedes etc., je gemiddeld 1 jaar moest wachten op je nieuwe truck. Nu worden honderden bestelde trucks afbesteld als gevolg van de credit crisis en de regeltjes. Veel grote truck fabrikanten hebben nu meer anuleringen dan orders, er zijn er die hun fabrieken nu dicht gooien voor een maand, en zelfs de vrachtauto RAI gaat dit jaar voor het eerst niet door.
Let wel, ons land heeft het jongste wagenpark in Europa. En een truck met Euro3 norm is nog lang niet versleten. Veel transportbedrijven vervangen overigens trucks tussen de 500.00 en 1.000.000 kilometers. Deze wagens zijn bij internationaal gebruik vaak nog geen 3 jaar oud. Dit geldt ook voor de de trucks die gebruikt worden voor distributie in de binnensteden.
Het is dus duidelijk dat jij niet op de hoogte bent van wat er speeld in de transportsector, gezien je opmerking dat transportberdijven in gouden tijden niet geinvesteerd hebben. Ik kan je verklappen dat deze sector voor miljoenen op jaarbasis investeren in trucks. De openingen van diverse vestigingen de laatste jaren van truck dealers (o.m. BAS trucks) is daar een voorbeeld van.
Cas zegt
Hoe zit het met de wet op de privacy? Kan dat allemaal maar gewoon, die kentekenscanners?
Autogek zegt
Dus beste Pim Brussee, Als in Nederland de vrachtwagens al na 3 jaar vervangen worden hebben jullie geen last van deze maatregelen. Ik weet wel degelijk wat over de transportsector. En nederlandse transportbedrijven hebben inderdaad wat nieuw matriaal gekocht in de afgelopen jaren. Maar er rijden nog honderdduizenden oude vrachtwagens rond die allang afgeschreven zijn en allang vervangen hadden moeten worden.
En beste Sjonnies, de ggoeie jaren waarin de transportsector vet heeft verdient en dus had kunnen investeren zijn niet alleen de jaren ’70. De jaren ’90 en tot met 2006/7 waren ook vette jaren voor de transportsector. Er waren nieteens genoeg chauffeurs om alles te transporteren zoveel geld viel er te verdienen. Dus even denken voor je commentaar op iemand geeft. Ik heb het niet over de salarissen van chauffeurs, ik heb het over de bakken geld die de transportbedriven verdiende.
Pim Brussee zegt
@autogek – in ons land rijden geen honderdduizen truck.
Zoveel chauffeurs zijn er niet eens.
Veelal zijn oudere trucks vuilniswagens, en kippers. Ook zie je vaak citytrailers van bepaalde suppermarkten met oudere trekkers ervoor. De transportbedrijven die nog redelijk kunnen verdienen, halen hun winst uit warehousing. Deze bedrijven hebben altijd goed en jong materiaal. Grote winst is maar net hoe je het bekijkt. De laatste maanden zijn er een stuk minder personenwagens verkocht, gevolg…. Zegwaard transport is failliet, want er worden geen auto’s meer naar de dealers vervoerd. Als je zoals Zegwaard dat 100 vrachtwagencombinaties stil hebt staat, en even zoveel chauffeurs, ben je gezien de kosten zo kapot.
Gemiddeld verstookt een truck op jaarbasis 50.000 liter brandstof. Gaat dan de brandstof met ruim 25% omhoog zoals afgelopen jaar, dan heb je een probleem als transporteur. Stel je hebt 100 trucks, dan is dat 5.000.000 liter brandstof +25% extra kosten. Het verlies dat het afgelopen jaar daarmee is geleden, is nog lang niet terugverdiend nu de brandstof weer goedkoper is. Daarbij komt ook nog dat transportbedrijven z.g. ” maut”, en een Eurovignet moeten hebben.
Dus die vette winst valt wel mee.
Pim Brussee zegt
@ autogek – nog even het volgende:
De vette winst bij transportbedrijven komt de laatste jaren niet meer voor, als je geen warehousing erbij hebt.
Enkele voorbeelden; ik ken transportbedrijven die na bijvoorbeeld transport van Rotterdam naar Stockholm netto € 25,00 overhouden bij een retourrit. Vaak gebeurd het dat als een chauffeur in Italie gelost heeft, te horen krijgt dat er geen retour vracht is. Met als gevolg… Verlies.
De marge op transport is minimaal, een groot aantal transportbedrijven red het nietmeer dit jaar.
Autogek zegt
Ik ken bedrijven die 20 jaar oude vrachtwagens gebruiken welke allang afgeschreven zijn en de klanten volle pond laten betalen. Die gasten lachen zichzelf rijk. Dus voor elke kop is er ook altijd een munt beste heer Brussee.
Pim Brussee zegt
@autogek – ook 20 jaar oude trucks moeten elk jaar gekeurd worden. Het kost een vermogen om dergelijke trucks op de weg te houden.
Ook zijn er bedrijven die lang hun oude 8 pitter torpedo scania’s houden, omdat ze er gek op zijn (nostalgie).
Juist gemeentes en overheden rijden met voertuigen die allang vervangen moeten worden, ook in Amsterdam. Maar daar hoor je niemand over.l
Pim Brussee zegt
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen beroepschauffeur.