Amsterdam gaat naar 30 km/u en de eerste stappen worden nu gezet.
Van de één op andere dag 30 km/u invoeren is niet zomaar gedaan. De transitie naar een langzamere snelheid binnen de bebouwde kom vergt wel wat meer werk. Onze hoofdstad neemt het voortouw om de maximum snelheid binnen de bebouwde kom van 50 km/u naar 30 km/u te brengen.
Het is niet ondenkbaar dat meer Nederlandse steden gaan volgen. De ideeën om van 50 naar 30 te zakken in het kader van verkeersveiligheid hangt al langer in de lucht. Zit je straks in je autootje, terwijl de elektrische fatbikes je links en rechts om de oren vliegen.
Aanpassingen in de stad
De gemeente Amsterdam heeft bekendgemaakt wat de transitie naar 30 km/u betekent. Vanaf 8 december is het zover. Dan gaat de nieuwe maximumsnelheid in. Vanaf deze maand is de stad begonnen met voorbereidingen. Er komen 5.000 (!) nieuwe verkeersborden in de stad. Daarnaast moeten 170 verkeerslichten opnieuw afgesteld worden. LED-borden worden tevens aangepast: bij 30 km/u een smiley en harden dan dat levert een verdrietig gezichtje op.
Ook organiseert Amsterdam een lokale verkeerscampagne met de slogan ’30 doen we voor elkaar’. Daarmee wijst het automobilisten in de stad op het feit dat 30 het nieuwe normaal is. Het kan zijn dat je al 30-verkeersborden ziet, maar je mag er 50 rijden tot 8 december. Je herkent deze verkeersborden aan een disclaimer. Ze hebben allemaal een sticker met de mededeling dat de nieuwe snelheid vanaf 8 december van kracht is. De gemeente zal de stickers in de nacht van 7 op 8 december verwijderen.
De complete stad stapt niet over op 30, maar het is wel zo dat meer dan 80 procent van Amsterdam een maximumsnelheid krijgt van 30 km/u. Er is een uitzondering voor bussen en trams op een aparte baan: die mogen wel 50. Premium openbaar vervoer hè.
Foto: Mansory Urus in Amsterdam via @thomcarspotter op Autoblog Spots
str8six zegt
Nóg een reden niet naar Amsterdam te gaan.
sanderkomnogeensergens zegt
Helemaal mee eens. Stad is totaal vertrut.
pomoek zegt
Hmppfff: “Nou kom ik kom nooit meer met mijn Urus 4.0 L FSI twin-turbo V8 in 020!”
Precies de bedoeling.
jeroenm83 zegt
Als jij wordt aangereden met je fatbike door een tram of een andere linkse knot met z’n bakfiets, hoe snel denk je dat de ambulance er dan is?
PS: er zijn veel wel gave auto’s met een 4.0 V8. Alles waar Mansory op staat is bij voorbaat niet mooi.
pomoek zegt
@jeroenm83: oh, zwaailichten en sirene tellen niet in Amsterdam?
Robert zegt
Eén van de (ongewenste) neveneffecten van de 30 km/u snelheidsbeperking, is dat er allerlei snelheidsremmende maatregelen worden genomen in de inrichting van wegen. Dat kunnen vernauwingen zijn, sluizen, drempels, inregeling van verkeerslichten, enzovoorts. In een stad die toch al bekend staat om het voorbeeldige modelgedrag van alle verkeersdeelnemers (als in: toeristen, taxichauffeurs, flitsbezorgers, fiets-kamikazes, scooterk00tzakjes, enz.). Reken er maar op dat de veiligheidsdiensten hun aanrijtijden nauwlettend in de gaten zullen gaan houden.
Nog een aspect waar groen-slinks’end Amsterdam nog totaal niet over lijkt te hebben nagedacht: het door hen toch zo bewierookte openbaar vervoer dreigt waarschijnlijk, en indien niet voorbewegend over rails, met een factor twee vertraging te gaan functioneren. Busroutes die voorheen van eindpunt naar eindpunt reden in bijv. 35 minuten, doen daar straks waarschijnlijk een uur over. Maar who cares? Ze maken de stad ‘veiliger’.
JelmerS zegt
Overheidsdiensten mogen toch maar een bepaald percentage te hart t.o.v. de maximale snelheid? Dan heeft het wel degelijk effect op aanrijtijden
rwdftw zegt
Ik kom er nooit, dus laat ze lekker!
Ik zit eigenlijk te wachten tot ze al het autoverkeer gaan verbieden. Alles per fiets en per OV. Zover zal het echter niet komen want de gemeente Amsterdam is natuurlijk wel gek op de inkomsten van de parkeervergunningen en betaald parkeren.
Johanneke zegt
Ik denk dat het heel makkelijk op te lossen is: overal waar je de rijbaan deelt met fietsers doe je 30 km/u, overal waar je als auto eigen rijbanen hebt kan je 50.
Overigens, in een stad als Amsterdam, wat is je gemiddelde snelheid nou die je haalt. 30 in ieder geval echt niet. Overal stoplichten. Overal wachten op anderen. Qua reistijd zal je niets gaan merken hoor, met door de binnenstad bewegen.
aerohead zegt
Het woord ‘pragmatisch’ komt niet voor in planologen-land.
Die tekenen het liefst met een vork op de kaartjes, dan maak je meer indruk … ofzoiets ..
petroldrinker zegt
Kansloos, 50 is al een kruipsnelheid, vooral nog langzamer maken, zullen wel geld tekort komen in de kas, nog makkelijker snelheidsboetes uitschrijven natuurlijk
heckblende zegt
neuh, tijd om car-centered city planning uit vervlogen tijden gedag te zeggen
jeroenm83 zegt
Kon je ‘vervlogen tijden’ ook niet even vertalen? Staat wel zo stoer!
mashell zegt
Hmm. Ik heb natuurlijk niet de voertuigbeheersing van Max Verstappen en vind 50 op een weg waar ook fietsers rijden eigenlijk best wel snel.
ggj1987 zegt
Dat ligt volledig aan wat voor soort weg het is. 50 hoeft echt niet snel te zijn. Op een woonerf of een smal dijkje kan het weer wel snel zijn. Overal 30 is gewoon onzin
mashell zegt
Het artikel zegt dat ook dat zo’n 80% procent 30 wordt en dus 20% gewoon 50 blijft. De verkeersaders blijven gewoon 50, het wordt gewoon net als het overal in Nederland al is. Alleen heeft Amsterdam nu genoeg geld gespaard om 5000 30 en einde 30 borden te kopen. Netto veranderd er amper wat.
bietje zegt
Het is gewoon milieu, want veiliger wordt het er echt niet op.
Kunnen ze beter al die 14-jarigen aanpakken die al whatsappend, omlaag kijkend gefocussed op hun mobieltje met hun gemodificeerde fatbikes de vouwen uit je broek rijden. Dat soort figuren heb ik al meerdere keren tegemoetkomend bijna op mijn motorkap gehad, terwijl ze een blinde bocht lekker binnendoor afsneden en pal voor mij terecht kwamen 🤬
Ik denk dat er eerst 5 jaar lang flinke ongelukken moeten gebeuren voordat ze daar werkelijk iets aan gaan doen.
berlinetta zegt
Ik denk dat die fatbikes snel genoeg ten onder gaan aan hun eigen succes. Ik zie tot nu toe alleen maar idioten op die dingen rijden en volgens mij ergeren zich veel mensen kapot eraan. Kwestie van tijd voor er nieuwe regels worden ingevoerd waardoor ze onaantrekkelijk worden.
monsieurleloure zegt
@bietje.
Het gaat niet om milieu.
Vroeger was je met de auto vanaf de Oudezijds Voorburgwal binnen 5 minuten op de Nieuwezijds Voorburgwal.
Met alle aanpassingen op de Prins Hendrikkade doe je er nu minimaal 20 minuten over,
Milieu my ass.
mashell zegt
“De complete stad stapt niet over op 30, maar het is wel zo dat meer dan 80 procent van Amsterdam een maximumsnelheid krijgt van 30 km/u”
Dus eigenlijk gewoon hetzelfde als de rest van Nederland. Alle woonstraten 30 en doorgaande wegen 50. Amsterdam liep een beetje achter.
outlook zegt
Exact en eerlijk gezegd een prima zaak..! hierboven ergens wordt gerept dat 50km/h een slakkengang is nou menig automobilist maar met name chauffs met blauw nummerplaat denken dat het momenteel nog altijd 50 miles/hour is. Achterlijk lomp rijgedrag. Fietsers hebben hier ook boter op hun hoofd maar 30km/h is hard nodig. Ennuh je hoeft hier niet te komen hoor, beter zelfs.. less is more 🤗
dawwg zegt
Blauwe nummerplaat tokkies in de hoofdstadzijn dan ook beroepscriminelen … en daar gedragen ze zich ookal 20 jaar lang naar …. heeft verder niets met een gemiddelde chauffeur te maken. Ik vind het verder wel een prima maatregel; nog meer valide excuses om niet naar Amsterdam te hoeven – zeg ik als geboren & getogen Ras-Amsterdammer.
maotje zegt
Helaas. Je zit er echt compleet naast. Het gaat hier niet enkel om woonstraatjes. Maar ook gewoon over doorgaande wegen.
Rotterdam is ook met de planvorming ervan bezig.
Tuurlijk gaat het niet om alle wegen van 50 naar 30. Maar daar waar de meeste verkeersongevallen plaatsvinden.
mashell zegt
Hoezo zit ik er naast? Dat is precies wat je hier kunt zien. https://maps.amsterdam.nl/30km/
Je ziet een grote witte vlek in Zuid (daar waar iedereen een Tesla Model S of 911 rijdt…) waar je alleen maar 30 mag en voor de rest is het op de grote wegen gewoon nog 50.
maotje zegt
Zitten nog steeds doorgaande wegen bij. Het zijn niet enkel woonstraatjes.
e36thuglife zegt
Wat heb dit met transformers te maken? Ik heb de film gezien en die kunnen echt wel harder dan 30.
hondafiel zegt
We hebben het hier wel over de Overtoom en Ceintuurbaan waar straks maar 30 mag volgens de gemeentekaart. Zo kun je alles wel woonstraat noemen.
F Lamez zegt
50 of 30… beide kunnen volledig ongepast zijn in de buurt van zwakke weggebruikers. Deze aanpassing heeft weinig te maken met veiligheid, maar veeleer met de staatskas en kortzichtige gemakzucht. Echte oplossingen vragen investeringen in infrastructuur, technologie, … daar heb je visie en doorzettingsvermogen voor nodig. Beide zaken welke je niet mag verwachten van politici
maotje zegt
Wat is dan jouw visie op de investeringen die gedaan moeten worden volgens jouw?
supertjeduc zegt
Kun je met je brom mobiel iedereen inhalen , top maatregel
jlvanleeuwen zegt
Slechte maatregel, ben 2 x in de week in Amsterdam en met 50 is redelijk te doen om een straat in te rijden. Maar die fatbikes rijden nu al hard straks gaan ze je voorbij en een aanrijding is nu zo gemaakt. En wie is aansprakelijkvoor de schade, uiteraard de automobilist. Wordt tijd dat er wegenbelasting en verzekering op de fatbikes wordt ingevoerd. Ipv van de automobilist te pakken
pomoek zegt
Hoeveel fatbikes rijden er eigenlijk rond in Nderland? 50.000? Nog niks vergeleken met die 9 miljoen auto’s die we hebben. Ik wordt liever niet aangereden. Maar als het dan toch moet liever door een fatbike dan een Aygo.
rollingstoned zegt
Ik word* ;-)
Dat is vrij lastig te bepalen aangezien de verkoopcijfers van fatbikes doorgaans op één hoop worden gegooid met reguliere/normale e-bikes.
petroldrinker zegt
Liever jij dan ik, ik word toch echt liever door een auto geraakt waar je in NL vanuit kan gaan dat die verzekerd is, bij die fietser is dat toch maar de vraag… wij zijn al 3 jaar bezig om de gemaakte kosten van aangereden worden (op een zebrapad notabene) door een takke wielrenner terug te krijgen, 3 jaar al bezig he!!
maotje zegt
En in welk tijdsbrstek zijn die 50.000 fatbikes op de weggekomen? Dat is in een zeer raptempo gegaan. Stel je voor dat dit 50% van dit tempo zich doorzet de komende 10 a 15 jr.
appiejappie zegt
Niet meer voor te stellen maar tussen het Rijksmuseum en het Concertgebouw was er gewoon een autoweg met bord 100
appiejappie zegt
Niet meer voor te stellen maar tussen het Rijksmuseum en het Concertgebouw was er gewoon een autoweg met bord 100