We koesteren onze democratie, maar deze is er tegelijkertijd debet aan dat de overheid geregeld een onbetrouwbare partner blijkt. Een bestuurder kan plannen maken en beloftes doen, terwijl zijn/haar opvolger een andere koers besluit te varen. Dit zien we opnieuw gebeuren, ditmaal in Amsterdam.
Amsterdam zou het Mekka worden voor elektrisch rijden. Tot 2015 zou er 117 miljoen euro worden besteed aan de verbetering van de luchtkwaliteit, waarbij stevig werd ingezet op elektrische auto’s. Door tegenvallers (denk o.a. aan de miljarden kostende Noord Zuidlijn) is dat budget gereduceerd tot 76 miljoen euro.
De Amsterdamse VVD wethouder Eric Wiebes, verantwoordelijk voor Verkeer Vervoer en Infrastructuur (incl. Noord/Zuidlijn en Luchtkwaliteit) en ICT, laat weten dat de voordelen voor bezitters van elektrische auto’s zullen vervallen. Dus geen 5.000 euro subsidie meer bij de aanschaf van een EV. Ook goedkope parkeervergunningen en een elektrisch wagenpark voor de gemeente ziet hij niet zitten.
Wiebes heeft de kosten en effecten van de plannen van zijn GroenLinks-voorganger Marijke Vos nog eens goed doorgerekend en besluit zich vooral te richten op het zakelijk verkeer. “De uitstoot van een taxi is gelijk aan die van 35 gewone auto’s. Die van een vrachtauto aan honderd auto’s”, aldus Wiebes. Het heeft volgens hem dus niet zoveel zin om schone auto’s voor particulieren te subsidiëren of hun vervuilende auto’s zwaar te belasten. De torenhoge parkeertarieven dragen volgens hem niet bij aan een beter milieu, maar vergroten wel de bereikbaarheid van de stad. Dat is voldoende reden om aan de prijsstelling vast te houden.
Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Er is simpelweg geen geld om eerdere beloftes na te komen. Of je het met de wethouder eens of oneens bent, dat doet er niet eens zoveel toe. Wat mijn inziens veel vervelender is, is dat particulieren en ondernemers nooit echt weten waar ze voor een iets langere termijn aan toe zijn. Maar dat zal wel inherent zijn aan het begrip democratie. (via: nieuws.nl)
Melvivio zegt
Verplicht dan EV voor de taxi-rijders?! Tevens mag er ook wel gekeken worden naar zaken als afval inzameling!
Nog steeds onbegrijpelijk dat Amsterdam nog niet los het plastic inzamelt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Melvivio: Over afvalinzameling gesproken. Er is een Brusselse gemeente (weet niet meer precies welke) die de vuilniswagens afvoert en vervangt door paard en kar. Milieuvriendelijk en stil. Snelheid is ook geen probleem want die camions doen hun ronde ook aan 5 per uur…
jack_abarth zegt
@Melvivio:
Even er vanuit gegaan dat een taxi ongeveer 400km per dag rijd, welke EV kan hij dan kopen?
Voor zover mijn kennis rijkt, geen…
bassco zegt
toch jammer dit.
bohica zegt
Ik snap niet waarom hoge parkeertarieven de bereikbaarheid van de stad vergroten.
Is dat omdat er dan niemand meer komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@bohica: Idd. Waarom zou je er naar toe rijden als je er niet kan parkeren?
potver7 zegt
@Esprit_de_Flandre: Juist, en omdat er niemand komt zijn er weer plekjes vrij voor wie besluit tocht te komen, en dat ook kan betalen.
Bereikbaarheid is zo’n raar woord he? Toneelvoorstellingen moeten ook altijd ‘bereikbaar’ zijn voor de gewone man, d.w.z. hij moet het kunnen betalen. Dat er vervolgens zoveel mensen naar toe komen dat er geen stoeltje meer vrij is, dat boeit niemand.
Amsterdam moet ook ‘bereikbaar’ zijn, dat wil blijkbaar zeggen dat er genoeg parkeergelegenheid is. Dat niemand vervolgens die parkeertarieven kan betalen, dat is dan ineens niet meer van belang.
De echte reden is natuurlijk dat de gemeente die vele miljoenen niet meer kan missen. Maar dat kan een VVD wethouder natuurlijk nooit hardop zeggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Ja, hier in Roeselare hebben we er ook al van. Parkeerbeheer is een goed jaar geleden uitbesteed aan een private firma. Gevolg: prijzen omhoog en zeer veel controles. Vroeger betaalde ik NOOIT, en ik heb nooit een boete gekregen. Één keer was een flik me aan het opschrijven, maar het was een agente, en daar kan ik wel mee overweg ;) dus zonder boete mogen vertrekken. Nu gaat dat echter niet meer. 10 minuten parkeren zonder betalen en je hangt, sowieso…
bobb zegt
@bohica: Ik denk dat ze bedoelen beter bereikbaar voor mensen die geen moeite hebben met enorme parkeertarieven.
Esprit_de_Flandre zegt
Tuurlijk, met iedere nieuwe man die aan de macht komt verandert het beleid. Er zit wel logica in om eerst te focussen op diegene die veel kilometers maken, zoals taxi’s. Maar welke EV is geschikt om 2 ploegen van 10 uur taxirijden mee te doen…?
rstyled zegt
@Esprit_de_Flandre: Daar heb je een punt. Dat betekend genoeg oplaadpunten voor taxibedrijven en vooral veel EV’s!
potver7 zegt
@rstyled: Fietstaxi’s, trams, bussen, metro’s, treinen…. ik heb werkelijk geen idee waarom je in een stad als Amsterdam zoveel taxi’s nodig hebt.
Volgens mij kunnen ze het aantal taxi’s rustig halveren, en vervolgens de bestaande taxi’s verplichten in auto’s met minder uitstoot te rijden dan die dikke Mercedessen (bijv. een Toyota Verso-S, redelijk ruim en zuinig).
gregorius zegt
@potver7: probeer ’s nachts, halflam, maar eens ergens te geraken als je geen fiets hebt. En zeg niet Nachtbus; want die dingen gaan eens per uur en over onhandige routes!
Dat er echter een taxi-probleem is in Amsterdam: dat zeker!
potver7 zegt
@gregorius: ’s nachts in Amsterdam een taxi te pakken krijgen is nou ook niet bepaald een sinecure – Ja, op het Leidse- en Rembrandtplein staan er 4500, maar in de rest van de stad?
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Taxidiensten hebben ook telefoon hé…
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Kleiner dan die dikke MB’s mag wel, maar een Verso-S? Lijkt me echt wel heel klein als taxi hoor…
wimbers zegt
inderdaad, ambitie is leuk, maar moet wel stroken met de werkelijkheid en haalbaarheid.
wat is haalbaarder: een taxi die full on elektrisch rijdt, of een particuliere auto die aan de paal hangt en 2 keer per dag 30 kilometer doet…
bobb zegt
Uitstoot van een taxi 35x gewone auto. Waar ligt dat aan type auto, rijstijl of het langdurige stationair draaien?
Kyanite zegt
@bobb:
Afgelegde kilometers in de bebouwde kom denk ik zo.
potver7 zegt
@bobb: het langdurig stationair draaien zal vast wel bijdragen ja, ik snap ook nog steeds niet dat dat nog niet verboden is. Zo’n taxi hoort gewoon start/stop erop te hebben. Maar de gemiddelde taxi rijdt ook veel meer in de stad dan de gemiddelde particuliere auto.
Kyanite zegt
Als ik op elektriciteit wil rijden pak ik wel een tram, metro of trein….
mashell zegt
Een VVD wethouder die milieu plannen de nep om draait, wie had dat nou verwacht?
laurensje zegt
@mashell: doet hij helemaal niet. Voor 2/3 van het geld wordt 1.5 keer meer resultaat bereikt, o.a. door de particuliere EV (= onzin) niet meer te sponsoren.
laurensje zegt
Is het zo gek dat die verslaafdheid aan subsidies eens aangepakt wordt, de gemiddelde NL’er lijkt het normaal te vinden dat de overheid van de wieg tot het graf het handje vasthoudt.
Een beetje milieuvent betaalt de hobby lekker zelf, het afschaffen van subsidies schijnt bijvoorbeeld bij zonnepanelen ook heel goed te werken, niets meer goed te praten op verjaardagen.
mrbones zegt
Slim over nagedacht, nu die vrachtwagens en taxi’s een flinke update geven
Citrofiel zegt
Prima bekeken van die VVD-pipo. :)