De gemeente Amsterdam heeft het niet zo op auto’s en weert deze uit de stad, waar omliggende gemeenten last van krijgen.
Wethouder Melanie van der Horst, die over verkeer gaat in onze hoofdstad, is voornemens om Amsterdam meer autoluw te maken. Dat is een sjiek woord voor autootje pesten. Zij wil namelijk dat auto’s niet meer dwars door de stad rijden, maar via de A10.
Amsterdam pest auto de stad uit
De VVD fractie in de Tweede Kamer heeft hier vragen over gesteld. Minister Harbers (ook van de VVD) heeft de portefeuille Infrastructuur en Waterstaat en heeft de vragen netjes voorzien van een antwoord. Hij zegt dat het risico aanwezig is dat de A10 met deze plannen nog erger vastloopt. En hier hebben omliggende gemeenten last van.
Dat is nou niet echt de bedoeling. De minister schrijft dan ook dat hij verwacht dat de plannen ’wel een effect op de doorstroming’ op de A10 zullen hebben. Vanwege het regionale belang is dat juist niet echt handig. Elke Amsterdammer die naar een ander stadsdeel zou willen moet dan via de A10, waardoor langere files ontstaan.
Plannen
De plannen zijn nog niet uitgewerkt, maar Amsterdam kennende maakt dat niet zoveel uit. Echter, er is wel overleg met het ministerie en de gemeente. Harbers zet zich in om een verminderde doorstroom op de A10 te voorkomen. Amsterdam laat weten dat op sommige momenten het inderdaad drukker zal worden op de A10 door deze maatregelen. Echter, een woordvoerder van de gemeente laat weten dat ze ervan uitgaan dat mensen meer voor ander vervoer kiezen lezen we in de Telegraaf.
En daar komt de aap uit de mouw. Het is dus ouderwets automobilistje pesten, want het doel is mensen uit de auto te krijgen. Fietsen, lopen of met het OV dus voortaan. De plannen worden binnenkort besproken met de stad om te horen wat zij er van vinden.
Sluiten we af met goed nieuws. Minister Harbers laat weten fan te blijven van de auto. Het biedt volgens de bewindspersoon vrijheid, wordt hoog gewaardeerd en is snel. Nou, goed om te weten. Zijn wij weer gerust gesteld en kunnen wij weer lekker gaan slapen.
Friez zegt
Ik las gisteren ook nog dat men P+R fors (van 1 naar 6 euro) duurder gaat maken en dat er twee P+R’s gaan sluiten.
Het hele idee van P+R was toch dat mensen buiten de stad hun auto parkeren en daarna met OV verder kunnen reizen?
Oftewel het is allemaal lekker tegenstrijdig, maar ik had ook niet anders verwacht van een gemeente die door Groenlinks bestuurd wordt.
Rudy zegt
Nog meer redenen om ver weg te blijven uit Amsterdam!
schuimbekje3 zegt
Tja, in een commerciele wereld zou de concurentie erop inspringen…
Lijkt toch dat Amsterdam een monopolist is die vervolgens ‘het eigen product’ om zeep helpt.
Je zou immers verwachten dat een bepaalde gemeente in de buurt zou zeggen ‘hier is een transferium, goedkoop shoppen, tanken/laden, ontbijt/lunch/avondeten en vervoer naar de stad via pendelbus/tram/metro enz)…
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend, wel vervelend.
jaso013 zegt
Had gelukkig al 0 redenen om naar Amsterdam te gaan.
pomoek zegt
De een noemt het autoluw maken, de andere noemt het autotje pesten. Ik noem het: doen wat je de kiezers hebt beloofd vóór de verkiezingen. Daar mag je het hardgrondig mee oneens zijn. Het is gewoon wel precies wat de coalitie partijen altijd al heeft aangegeven te willen doen.
Fijn dat minister Habers fan is van de auto. Maar ik zou meer fan van hem worden als hij, of althans zijn partij, ook eens ging doen wat ze voor de verkiezingen hadden beloofd, zoals: klimaatdoelen halen, hogere energiebelasting voor vervuilende industrie. Nakomen van de gemaakte klimaatafspraken, extra investeren in bereikbaarheid, betaalbare woningen voor kopers en huurders, duidelijke en haalbare doelen voor verduurzaming landbouw en de natuur beschermen.
Irukandji013 zegt
Eigenlijk is het wel tegenstrijdig wat je wil. Langs de ene kant wil je dat de klimaatdoelen gehaald worden en vervuilende industrie belast wordt, maar anderzijds wil je betaalbare woningen en verduurzaming landbouw. Maar net door die hoge klimaatdoelen en extra belasting worden net die dingen duurder.
werf76 zegt
Ach ja, zegt en doet net zulke domme dingen als Van Hooijdonk in Utreg.
potver7 zegt
Niet alleen autootje pesten, ook fietsen moeten eraan geloven, want als het aan de gemeente Amsterdam ligt mogen die binnenkort niet sneller dan 20 km/u rijden. En het OV wordt ook alleen maar verder uitgekleed – en de prijzen van het OV stijgen hard.
Ondertussen zijn allerlei andere gemeentelijke diensten nog steeds druk bezig om werkgelegenheid naar de stad te lokken, en bestaande werkgelegenheid te behouden – waardoor de drukte alleen maar verder toeneemt.
Gelukkig heeft de A10 meer dan genoeg capaciteit om groeiende verkeersdruk aan te kunnen, en krijgen we de komende 10-15 jaar helemaal geen grootscheepse werkzaamheden aan de A10-Zuid. Oh wacht…
Ik heb volledig begrip voor de wens om de stad leefbaar te maken, en leefbaar te houden. Maar juist om die reden lijkt het mij best belangrijk om allerlei acties eens goed met elkaar af te stemmen. Prima om auto’s uit de stad te weren, maar dat gaat niet lukken als de alternatieven er niet zijn.
En ja, daar zal het Rijk ook zijn steentje aan moeten bijdragen.
Die Zuidasdok had 10 jaar geleden al klaar kunnen zijn, als er niet zo eindeloos was getreuzeld.
En het Rijk had jaren geleden de verkoop van illegale (opvoerbare/opgevoerde) e-bikes moeten verbieden, evenals dat van opvoerkitjes. Dat had de leefbaarheid, met name in grote steden, aanzienlijk verbeterd. De ervaring met (snor)scooters wijst al decennia uit dat handhaving in het verkeer simpelweg niet werkt.
Maar die vooruitziende blik ontbreekt helaas in Den Haag…
JelmerS zegt
En vervolgens worden randstedelijke ideeën weer uitgerold over het hele land…
DAT zegt
Het wordt steeds drukker in Amsterdam en daar komt voorlopig geen einde aan. Auto’s nemen ongelooflijk veel ruimte in in een stad. Er mag wel wat meer ruimte komen voor voetgangers en fietsers. Zijn ook mensen.
Joris24 zegt
Enerzijds vind ik het prima als een gemeentebestuur doet wat ze beloofd hebben. Als de meerderheid van de amsterdammers groenlinks als beste opties ziet, dan is dit een van de uitkomsten.
Wat mij wel dwars zit, is dat men er voor het gemak maar van uit gaat dat stedelijk beleid ook wel te extrapoleren is naar landelijk beleid. Dit geeft GL koren op de molen om door het hele land autobezit weer duurder te maken en te ontmoedigen, ook in de provincie, want in amsterdam is voldoende alternatief dus komt de rest van Nederland er maar uit. Ik woon in een afgelegen gebied, bewust voor gekozen omdat ik de stadse drukte niet zoek of trek, maar auto wordt jaar na jaar duurder en mijn vrouw is ervan afhankelijk om d’r rolstoel mee te nemen. Ben het GL/D66 beleid kotsbeu wat energie en mobiliteit betreft.
GL Amsterdam wil meer groene energie, meer vluchtelingen en minder auto’s, om maar eens wat te noemen. Maar de windmolenparken en AZC’s met bijbehorende overlast en complicaties blijven de grachtengordel, waar de GL-bobo’s wonen, wel bespaard. En op de rustigere plekken in het land plukken we de vruchten ervan.
pomoek zegt
@joris24: vraagje: hoe gaat GL dit beleid landelijk extrapoleren? Ze zitten namelijk nergens in de regering en slechts op enkele plekken is GL de grootste partij. Jesse Klaver is opgeroeid in Brabant en woont nu in Den Haag.
MarcoM zegt
We gaan toch al niet meer naar Amsterdam.
E550 zegt
Melanie van der Horst, uiteraard een D66 vrouwtje. Wie stemt er nog op D66? :D
kniesoor zegt
De stad Amsterdam heeft behalve een aantal mooie musea en de Van Dam tot Dam Loop geen zaken waarvoor ik er naartoe hoef. Schiphel is dan het dichtst, dat ik er in de buurt kom. Al dit is vanuit de Parel aan de Maas uitstekend bereikbaar met de Intercity Direct. In deze context kan Amsterdam vwb oto’s besluiten wat ze wil, heb er geen last van. Maar kan me voorstellen, dat het voor mensen, die van elders komen, waarvandaan komen per OV minder makkelijk is, daar anders tegenaan kijken.
Willson zegt
Lekker weg blijven uit mokum zou ik zeggen , klote stad !!!!!!