Vandaag is door de gemeente Amsterdam het plan ‘Amsterdam Elektrisch’ bekendgemaakt. Dit houdt in dat bijna alle motorvoertuigen in Amsterdam (ongeveer 200.000) op elektriciteit moeten gaan rijden. Het idee is afkomstig van wethouder Marijke Vos (GroenLinks) en een van de eerste doelstellingen die zij heeft gesteld is dat er 200 oplaadpunten voor elektrisch vervoer komen voor 2012. Maar wat als je nog gewoon op fossiele brandstoffen wil blijven rijden? Dat mag nog wel even, je betaalt alleen wat meer dan hippies.
Wie een elektrische auto bezit krijgt namelijk korting op het overpriced parkeertarief van Amsterdam. Ook het aanvragen van een parkeervergunning wordt een stuk makkelijker met een elektrische auto op je naam. De welbekende rondvaartboten in de Amsterdamse grachten moeten er ook aan geloven. Zij gaan de komende jaren over van diesel naar elektriciteit.
Maar let op, er is meer! Als alle bovengenoemde voordelen jou niet over de streep kunnen trekken dan krijg je ook nog een eigen parkeerplaats voor je elektrowaggie. Nu ontbreekt alleen nog een mooi verkeersbord dat aanduidt welke parkeerplekken voor elektrische auto’s zijn. Suggesties en ideeën kun je kwijt in de comments. (via parool.nl)
Benjamin1 zegt
is 2040 niet heel erg laat? Dat is over 31(!) jaar!
rogue zegt
Overpriced ipv overprised. :)
Leuk idee, maar zoals met alle leuke ideeën hier in Amsterdam, is het een haast onhaalbaar idee. Ze kunnen zoveel willen, maar de klant (consument) is nog altijd koning. En het is nog maar de vraag of we allemaal in een elektrowaggie willen rijden.
NL-TH zegt
“Hé Amsterdam ze zeggen dat je bent veranderd, Hé Amsterdam je kan geen goed meer doen, Maar wie dat zegt is geen Amsterdammer, Want Amsterdam je bent nog net als toen….”
“Binnenkort” (31 jaar!) niet meer dus!
Jan Rap zegt
-edit: thanks-
Bas zegt
Tja GroenLinks daar heb je niets aan.
Dit schiet toch niet op, zolang er geen goede Electrische Auto´s zijn met bijbehorende accu´s (>500km radius) en snellaadt systemen (<10min) kun je dit soort plannen niet bespreken.
Maar idd waar Benjamin ook al op doelt, hoe ziet de wereld er over 31 jaar uit???
creative zegt
de tram dus?
Chumbawamba zegt
Wel lekker dat je straks met je Lightning GT of Tesla niet meer opzoek hoeft naar een parkeerplaats, maar gewoon altijd voor de deur kunt parkeren…
Birger Alfa 147 zegt
Dat zal goed komen voor het milieu als we zooooveeeeeel batterijen gaan hebben, die dan ook op het stort zullen komen!! Het zuur zal nog in ons drinkwater zitten..
Sebas zegt
Geen leuk idee, en ook echt een idee wat alleen een ambtenaar kan verzinnen. De “nieuwe” brandstof voor auto’s is nog niet gevonden en elektrische auto’s hebben een heleboel nadelen waaronder de duur van opladen. Dus wat we straks krijgen is dat er 200 oplaad punten zijn terwijl onze auto’s worden aangedreven door super muizen die in de wielen zijn verwerkt. Het openbaar vervoer binnen Amsterdam elektrisch laten rijden lijkt me dan wel weer een goed idee. Als tussen oplossing dan.
Simpson zegt
eerst: “auto’s ouder dan 25 jaar geweerd”
nu: “in 2040 alles elektrisch”
hoe doen ze dat over 31 jaar met 25 jaar oude elektrische mini’s dan?
Merry zegt
Ik vind het altijd zo vreemd dat politici allemaal doelstelling hebben.
Doelstelling zijn voor techinci die maken dingen.
Hoe kan je in godsnaam een doelstelling maken voor iets wat over 30 jaar moet gebeuren met de techniek van vandaag???!!!
Techniek deze dagen gaat zo snel.
kijk nou een naar auto’s van 30 jaar terug.Die passen niet eens in parkeervakken dan nu.
En tegen die tijd is trouwens die hele stad al verzakt tot 50M onder zee niveau door die mooie metrolijn…
Floryn zegt
maak hier idd een plan voor voor de komende 10 jaar en niet 31 jaar. Laat alle amsterdamse taxi’s, gemeente voertuigen (politie brandweer etc etc. indien mogelijk) overschakelen op electriciteit. Maar begin nou niet bij de particulier. Begin als overheid bij jezelf! Geef andere dan de mogelijkheid om mee te doen aan je electrische hype, niet andersom.
SPK zegt
Ik vind het altijd wel humoristisch om te zien hoe een land zonder eigen auto-industrie allerlei plannen opstelt die onhaalbaar zijn zonder medewerking van die industrie.
En ik vraag mij ook af of ze dat parkeertarief zo laag gaan houden als iedereen elektrisch rijdt, uiteindelijk hebben ze het geld toch gewoon nodig. Dan verzinnen ze waarschijnlijk wel weer iets anders: Alleen mensen die in een auto rijdt met accu’s die gekocht zijn bij kameraad Morales krijgen nog korting op parkeren. http://www.fd.nl/artikel/11133016/elektrische-auto-wordt-vooral-veel-gepraat
Laurens zegt
Kijk eens voor de lol op een site als http://www.zerauto.nl , lees een beetje wat er leeft in EV land, en huiver.
Langzamerhand begint het EV gebeuren een soort van sekte te worden, compleet met NLP aanhangers, crypto-anarchisten en doodgewaande provo’s. Roel van Duijn had nog het excuus dat hij permanent onder invloed was van drugs toen hij met zijn witkar project kwam, maar de Cohens en Vossen van deze tijd zouden dat toch niet meer aan kunnen geven als oorzaak van hun tijdelijke verstandsverbijstering.
Gelukkig is de stad naar aanleiding van het Noord-Zuid lijn debacle binnenkort een Artikel 12 gemeente, en vallen ze rechtstreeks onder het landsbestuur.
Jvh zegt
Wat een muts, ga werken ipv je te focussen op iets waar je geen idee van hebt. Probeer gewoon nu oplossingen te vinden die het probleem oplossen en niet voor iets over 30 jaar wat totaal speculatie is in allerlei opzichten. Wie weet rijden autos op iets anders, rijden er uberhaupt geen auto’s meer in het centrum en is alles ov.. Politiek op en top!!
Euchrid zegt
auto’s op elektriciteit zijn gewoon een klucht. een zoethoudertje om het klootjesvolk zoet te houden en het idee te geven dat ze iets doen voor het milieu. Ik heb het niet alleen over de milieu-damage van de batterij dan wel over de vele praktische problemen die erbij komen kijken. lees bijvoorbeeld maar eens volgend artikel:
http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html
Elektromotoren zijn wel een oplossing ivm hoger rendement etc., maar deze moeten dan zoiezo worden ‘gevoed’ met energie afkomstig uit verbrandingsmotoren of door middel van brandstofcel (al moeten ze dan wel een oplossing vinden om het huidige gebruik van platina te vervangen)
VivelaFRANCE zegt
Op zich prima idee, maar dit wordt waarschijnlijk weer zo’n fiasco als die metro…
Stender zegt
Dus je moet meer betalen om je (vervuilende) auto stil te laten staan en het wordt goedkoper je milieuvriendelijke(?) auto te parkeren?
Ja logisch!
victor zegt
Lekker snugger weer, Kroymans en met nog veel meer (auto) bedrijven gaat het kut en die politieke rothondjes gaan over 30jaar verder praten! Maja dit is natuurlijk weer zo’n geweldig idee om de Co2 uitstoot nog verder te verlagen..?? Elektriciteit groeit dus volgens het groenlinks aan de bomen?! Dus komen er nog meer kerncentrales, volgens mij is dat nog een stukje slechter voor het milieu dan de auto’s op fossiele brandstoffen te laten rijden. Laat de polititek over aan de kleuterklassen, heb je hetzelfde domme effect, hoeven wij hun salarissen niet te betalen en alle straten zijn vrolijk versierd met stoepkrijt
Oly zegt
ik heb de tekst nog niet eens gelezen maar die 2040 klopt niet jongens dat weten we toch wel zo lang zamerhand of niet. http://www.elsevier.nl/web/10190073/Nieuws/Nederland/Noord-Zuidlijn-Amsterdam-weer-later-en-duurder.htm
Simpson zegt
victor for
presidentstoepkrijtuitdeler!Laurens zegt
effe vinken voor het beste resultaat!
midi zegt
Wat een kortzichtige en vaak op emotie gebaseerde meningen weer hier op dit blog. Oh er gaat misschien wat veranderen aan onze heilige auto, dat mag niet hoor, stomme politiek. Denk nou eens groot man, innovatieve bedrijven die met elktrische auto’s komen staan te springen om iemand die zijn nek uitsteekt in de politiek en deze stappen durft te zetten.
Face it: de verbrandingsmotor is uitontwikkeld.
Of een elektromotor met accu’s of met brandstofcel de oplossing wordt is nog geen uitsluitsel over. En alle nadelen van deze nieuwe technieken die iedereen elkaar maar blijft napraten kunnen echt wel opgelost worden. En dat zal sneller gaan als de politiek een situatie schept dat er daadwerkelijk een marktintroductie kan volgen.
Dus gooi die oogkleppen af en kijk wat er mogelijk is in plaats van dingen bij voorbaat afschieten.
midi zegt
En victor,
Echt je klinkt niet heel snugger als je Groen Links en kerncentrales aan elkaar linkt. Ook het statement dat een kerncentrale slechter voor het milieu is dan de uitstoot als gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen is ook gebaseerd op niets.
Waarom is iedereen zo bang voor nieuwe ontwikkelingen?
Laurens zegt
@midi
als je regelmatig op autoblog verkeert, zou je weten dat bijvoorbeeld je opmerking dat de verbrandingsmotor uitontwikkeld is, erg grappig is :lol:
Geeft aan wat het probleem is van je “leefmilieu”, jullie zijn veelal “te dom om te poepen” :-) Of begrijp je sommige onderwerpen hier echt niet?
midi zegt
Laurens,
Ik lees Autoblog reeds 3 jaar vrij regelmatig.
Leg jij mij uit (laatste jaars student WTB TU Delft) waarom een verbrandings motor nog niet uitontwikkeld is. Het theoretisch rendement van een ottomotor zal nooit boven zeg 45% uitkomen.
Natuurlijk zal er de komende 20 jaar nog gebruik gemaakt worden van de verbrandings motor, maar verwacht geen wereldschokkende nieuwe technieken.
Oh ja, ik heb net een keuzevak gevolgd over Fuel Cell Systems.
Dus niet meteen zo denigrerend doen
Laurens zegt
@midi
Niet afgestudeerd, dan tel je in de maatschappij echt nog niet mee, jongetje :lol: Weet zelfs een Virgiliaan.
Even serieus, zolang de accu’s zo duur en zwaar en milieuvervuilend en qua capaciteit inferieur en ga zo maar door zijn, en dat ook nog minstens 10 jaar zo blijft, waarom dan nu al overstappen.
Alle techniek is er, behalve die accu, en een stroomvoorziening die de boel aan kan. Brandstofcel lijkt mij realistischer omdat je opwekking en verbruik van energie kunt loskoppelen in de tijd, door er waterstof van te maken.
Maar waarom moet de politiek een marktsituatie creëren, want dat betekent toch altijd weer hoge subsidies? De meeste technische innovaties volgen zonder overheidssteun de route innovator, early adaptor etc.. Accepteer zelf dat je alternatief in het begin veel duurder zal zijn, dat compenseer je dan door het idee dat je “goed bezig bent”.
Ik vind jou een stuk kortzichtiger en denigrerender, zeker voor een toekomstig ingenieur :lol:
eMiz0r zegt
@midi,
En dat durf jij te roepen op een AUTOblog? Schaam je diep! Wat moeten al die linkse anti-auto mafkezen hier.. bah
Gewoon roken met die pijp en brullende motoren! Ik wil benzinelucht ruiken, geen water uit mn uitlaat kunnen drinken..
RenesisHP zegt
Tegen die tijd hoop ik al dood te zijn. Zo oud wil ik helemaal niet worden. ;)
bozewolf zegt
De mensen die hier tegen zijn moeten beseffen dat des te sneller de verbrandingsauto is uitgespeeld als massavervoerdsmiddel, des te sneller de verbrandingsauto beschikbaar is voor de pure hobbyisten.
Hm? :)
Laurens zegt
@bozewolf
Kijk, dat is nou eens groot denken :lol:
Wel met minstens een V8 dan, benzine wordt heel goedkoop als alles verder groen is. Kwestie van vraag en heel veel aanbod ;-)
bozewolf zegt
^ Precies. Ik gok dat zeker 95% van de mensen op de weg de auto puur als gebruiksvoorwerp zien. En dat over ook de echte petrolheads voor het woon-werk verkeer uiteindelijk voor een goeie elektrische auto gaan.
Als alles groen is, mekkert niemand meer over het beetje benzine en uitlaatgassen die erdoorgejaagd en uitgestoten worden. Er zal hier en daar wel wat legaal getouwtrek zijn, maar op zich zou het wel de uitkomst zijn.
DafMaf zegt
2040, dan ben ik pensionado in Portugal. Liever morgen dan over 31 jaar trouwens.
Sorcerer zegt
In 2040? Prima toch? Moet je maar niet in Amsterdam gaan wonen :P
We zien wel hoe het loopt. Benzine-auto’s zal uiteindelijk wel wat voor liefhebbers worden: het meeste loopt dan elektrisch (leaserts enzo), alleen de liefhebber rijdt dan nog op benzine, en dat kleine beetje uitstoot boeit dan ook niemand meer…
DafMaf zegt
Ik denk dat heel de wereld in 2040 over is en dat Amsterdam misschien zelfs achter de fanfare aanhobbelt. Aardolie is te kostbaar en bruikbaar om gewoon op te stoken.
donkeyKONG zegt
2040 al?
goh….durven wel knopen door te hakken in Amsterdam zeg.
Thibaut zegt
och, in 1930 deden ze dat al in duitsland
Cantago zegt
Suggesties? Simpel, Marijke Vos omleggen en heel dat Groenlinks de prullenbak in;)
Er zijn betere ideeën om het milieu te helpen dan dit.
Laurens zegt
@cantago
leeft die nog, ik hoopte dat ze opgelost zou zijn in de ruimen van de Probo Koala. Wat een arrogant domme trut is dat, en ze weet het niet eens van zichzelf.
Amsterdam kan beter gratis opbergfaciliteiten aanbieden voor die hippe bakfietsjes waarmee de milfjes de kinderen naar school brengen. Blijven ze ook milf :lol:
EnzoR zegt
2040 is nog ver.. maar ook zo dichtbij het is nu 2009!
Het zal snel gaan met de autoindustrie ik hoop alleen niet al te snel ik heb niks met elektrische auto’s. Ze zijn echt bagger!
En wat voor een stad word Amsterdam dan? Een groene stad ja zonder autoliefhebbers.
Niks op tegen prima maar waarom Amsterdam? is toch veels te groot en het word alleen maar groter.
We zullen zien of het wat word.
Maja NL maakt geen auto’s we zijn toch echt afhankelijk van de merken buiten NL.
Je kan donkervoort, spyker niet echt ‘normaal’ noemen.
We zullen zien
Merry zegt
Mag ik nog wel even zeggen dat ik niks tegen electro auto’s heb, alleen de slappe houding van z’n troela in de gemeente.
Ik geloof ook dat electro auto’s binnen 10 jaar gewoon worden, maar dan geen plug in auto’s dat gaat in geen 1000 jaar werken.
We hebben auto’s om mobiel en snel te zijn, als je om de 300 KM hem 20 min moet opladen kan je beter met het OV gaan.
En het OV is…ach laat ik me daar maar niet over uitlaten.
Synecdoche zegt
Typisch voor het natuurreservaat Amsterdam. Alsof de in Amsterdam rijdende auto’s nooit buiten de gemeentegrens komen (Amsterdam is een ukkie vergeleken met echte wereldsteden). Kan GroenLinks zich niet eerst eens buigen over die mislukte bouwput?
BananaFlip zegt
Suggesties?
Kan me goed voorstellen dat dit in het spamfilter blijft plakken, maar toch…
Laurens zegt
Redactie: kan dit wwwwwwwwweeeeeeeeeeeggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik zit te eten.