Niet de vlam in de pijp, maar dikke dieselroet in De Pijp. Amsterdam koopt snel nog even 37 vuilsniswagens op diesel, voordat dit door regels verboden wordt.
De deug-hoofdstad van Nederland laat andermaal zien dat altijd maar deugen best lastig is. Amsterdam, dat bij de laatste verkiezingen een top-4 kende van GL, PvdA, PvdD én D66, gaat namelijk volop aan de stinkdiesel! In de hoodstad van ons land, gaat per 2025 regelgeving in waardoor vervuilend materieel uit de stad geweerd gaat worden. Voertuigen op fossiele brandstof dus bijvoorbeeld.
Het enige is: er is een overgangsregeling van vijf jaar. Je kan immers niet iedereen letterlijk dwingen dure voertuigen zomaar af te schrijven of verplicht te verkopen. Zelfs de wokies krijgen dat er niet doorheen geduwd. In de periode van vijf jaar kunnen getroffen privé personen en bedrijven/bedrijfjes maatregelen treffen om vervuilende voertuigen uit te faseren. Op zich schappelijk, hoewel de regels op zich natuurlijk betwistbaar zijn.
Nu was het -vermoedelijk- alleen even niet de bedoeling dat de gemeente zelf maximaal gebruikt ging maken van deze overgangsregeling. Maar precies dat, doet men wel, op een cynische manier. Onlangs is er namelijk een dikke order geplaatst voor 37 vuilniswagens op diesel. Deze moeten voor 1 januari 2025 opgeleverd worden. In dat geval kunnen ze vervolgens namelijk tot 2030 ‘gewoon’ dienst doen.
Bizar genoeg zegt de betrokken wethouder Pels van de afdeling ‘Afval’, dat de auto’s in principe in 5 jaar ook afgeschreven worden. Hoewel afvalwagens normaal gesproken goed 10 jaar meegaan. In theorie haalt zij de mogelijkheid tot verkoop aan, maar dit staat niet in de financiële planning. Dat is dan op zich wel weer prudente accounting. Maar wel voor een, op het oog, gekke move.
Voorzitter van MKB Amsterdam Guido Frankfurther, vindt het allemaal dan ook bijzonder. Op Twitter geeft Guido aan dat Amsterdam zo niet het juiste voorbeeld geeft, terwijl het MKB-ers op kosten jaagt:
MKB Amsterdam vindt het ontluisterend dat de gemeente Amsterdam nog juist voor invoering zero emission zone op 1 januari 2025 37 diesel vuilniswagens koopt en dan gebruik te maken van de overgangsregeling.
Guido Frankfurther, heeft waarschijnlijk voorouders die uit München komen
Frankfurther pleit voor het aanpassen van de regels. Hij wil een ruimere overgangsregeling voor MKB-ers. Fijntjes stipt hij aan dat de gemiddelde ondernemer het financieel niet kan dragen om forse investeringen even in vijf jaar af te schrijven. Dat kunnen alleen overheden, die draaien op belastinggeld.
Inmiddels heeft de kwestie ook de Tweede Kamer bereikt, waar sterkhouder VVD de groene rakkers confronteert met de organische boter op het hoofd. Waarvan akte.
bietje zegt
Wat een epische hypocrisie… echt tranentrekkend dit 🤷🏻♂️
autogeak zegt
“Dit had ik niet van het GL bestuur van Amsterdam verwacht”
-Helemaal niemand
Johanneke zegt
Echt ontzettend triest. Overigens, hier in Arnhem rijden er een paar op waterstof rond. Helemaal prima, betaal ik graag voor.
Robert zegt
Arnhem heeft dan inmiddels ook een aardige reputatie op het gebied van waterstof als energievoorziening, met een tankstation, de verschillende technologiebedrijven die zich met waterstof bezighouden en de bouw van de (vooralsnog) grootste waterstofbatterij in ons land.
pomoek zegt
Probeer je als gemeente een paar kluiten te besparen. Is het weer niet goed.
marh zegt
Besparen? Die dingen gaan echt wel langer dan vijf jaar mee dus een slechte investering.
Robert zegt
Was mijn eerste gedachte ook: WTF, afschrijven in vijf jaar?
pomoek zegt
@robert en @marh: vervroegd of willekeurig afschrijven is een fiscale stimuleringsmaatregel. Door versneld een bedrijfsmiddel af te schrijven kun je een rentevoordeel behalen. Ik weet niet van de hoed en de rand, heb ook geen zin om me daar nu in te verdiepen, maar er is een verschil tussen fiscaal afschrijven, en het ding dus nog 5 jaar lang gebruiken, en zo’n wagen na 5 jaar naar de schroothandelaar brengen.
dawwg zegt
Check, maar het blijft uiteraard 100% hypocriet van de gemeente; een betrouwbare gemeente hanteert voor zichzelf dezelfde maatstaven als voor haar inwoners; daar is hier geen sprake van. Niet alleen juridisch drijfzand (bedrijven & burgers kunnen rechtsongelijkheid reclameren) maar het ondermijnt ook gewoon het draagvlak …
lekkerlinksrijden zegt
Wie heeft er binnenkort een fantastische vakantie of heeft een nieuwe bankrekening op een niet nader te noemen eiland
Homer55 zegt
Helemaal doorgedraaid in het klimaat waanzin. In Brabant bij de Langstraat rijden de vuilniswagens op gas/lpg of wat dan ook… Niks dan lawaai. Heeft een lage zware dreun wat overal doorheen gaat… De klapper uitlaten van de petjes is er niks bij.
melcon zegt
Gelukkig blijven ze niet de hele dag voor je huis staan en rijden ze weer door als je container leeg is ;-) Daarbij veroorzaakt de hydrauliek pomp het grootste deel van die lage brom ongeacht of je die aandrijf met een elektromotor of met een pto vanaf een diesel/plg motor. Die hydrauliek zou je in sommige situaties trouwens wel kunnen vervangen door een elektromotor om dan de gehele hydrauliek achterwege te laten. Uiteraard afhankelijk van een aantal factoren (benodige kracht, welk soort beweging moet je maken, waar moet je die beweging maken, etc.).
Laat uiteraard niet verlet dat de Gemeente hier gewoon de nadelen van een elektrische vuilniswagen voor lief had moeten nemen en ze gewoon het goede voorbeeld hadden moet geven. Het geeft wel aan dat er blijkbaar serieuze nadelen aan kleven anders hadden ze echt niet er voor gekozen om nog een lading diesel trucks aan te besteden (de aanbesteding staat online).
Na een beetje zoekwerk blijkt de reden dat ze geen elektrisch aangedreven vuilniswagens kiezen te zijn dat ze deze simpelweg niet in grote hoeveelheden kunnen opladen:
Wethouder Zita Pels (Afval) stelt via een woordvoerder dat de gemeente eigenlijk had gepland rond deze tijd elektrische vuilniswagens te bestellen. Die zijn ook te koop, erkent zij, maar Amsterdam ziet daar toch van af omdat nu blijkt dat er begin 2025 op de gemeentewerven te weinig capaciteit is op het elektriciteitsnet om het zware materieel ook op te laden. Daarmee zou de gemeente in de knel kunnen komen met het ophalen van het huisvuil. Pels belooft volgend jaar een aanbesteding te starten met louter uitstootvrije vuilniswagens.
karhengst zegt
Goh, iemand die niet vol op het politieke orgel van voorkeur gaat, maar inhoudelijk kijkt naar wat er gaande was. Kunnen sommigen op de redactie nog wat van leren.
Dank voor de verheldering. Slechte planning van de gemeente denk ik alsnog, had men niet nog iets langer met het oude materiaal door kunnen gaan? Had men dit niet aan moeten zien komen om te voorkomen dat er überhaupt laadproblemen zijn? Afijn, dat zijn vragen die men daar in Amsterdam mag stellen.
Homer55 zegt
Zit gewoon een zware motor in met idem geluid.
pignon zegt
Je kunt ook denken; klaarblijkelijk zijn er een paar ambtenaren die wèl nadenken en gewoon de beste optie kiezen. Laat de groene façade maar aan de politiek over, wij kiezen voor de praktijk
Hubert zegt
Beste optie?????
Reken maar eens goed door.
E-trucks voor dit soort toepassingen zijn op alle vlakken te verkiezen boven diesel trucks.
HelldogBE zegt
Ik ben het met je eens dat voor het milieu en leefbaarheid een E-truck ideaal is voor afvalophaling in een grootstad.
Maar financieel (of operationeel?) kan het blijkbaar nog niet uit anders was deze keuze niet gemaakt?! Vergeet niet dat het hydraulisch gedeelte ook een berg energie verbruikt!
Hubert zegt
Die krengen zijn duurder in aanschaf, maar gebruik is stukken goedkoper.
En met een 500kWh accupakket kun je ruim de dag doorkomen.
Robert zegt
Met een 500 kWh accu aan boord kan een elektrisch aangedreven vuilnisauto de toegang tot het centrum wel vergeten; daar zijn al die bruggen over de grachten helemaal niet op berekend.
Even ter indicatie: een 100 kWh accu in een Tesla Model S weegt al 750 kg. Een 500 kWh accu zou een vrachtwagen in theorie dus zo’n 3750 kg zwaarder maken. Da’s vergelijkbaar met ± 5400 liter diesel..
Hubert zegt
Je berekening klopt aardig.
Met de batterijen die wij hier gebruiken kom ik op ca. 4500kg voor 500kWh.
Maar er valt ook veel weg bij een conventionele truck : dieselmotor + alles wat er omheen zit, dieseltank etc.
Dus ik ben er van overtuigd dat met een beetje planning (desnoods met aanpassen van de route) deze voertuigen prima toegepast kunnen worden in amsterdam.
maotje zegt
Gemeente amsterdam had dit financiell best kunnen doen. Dat had ze echt niet failliet verklaard. Dit is natuurlijk een grote misstap van ze. Ze willen over milieutechnisch gezien in voor lopen. Maar hiermee slaan ze de plank wel mis.
En geeft een slecht signaal af naar de burgers.
marh zegt
Welke E trucks?
Hubert zegt
Degene die specifiek aangeschaft zijn voor transport in de binnenstad.
melcon zegt
Behalve als je ze niet kunt op laden, dan komen ze een stuk minder ver als een diesel truck….
Wethouder Zita Pels (Afval) stelt via een woordvoerder dat de gemeente eigenlijk had gepland rond deze tijd elektrische vuilniswagens te bestellen. Die zijn ook te koop, erkent zij, maar Amsterdam ziet daar toch van af omdat nu blijkt dat er begin 2025 op de gemeentewerven te weinig capaciteit is op het elektriciteitsnet om het zware materieel ook op te laden. Daarmee zou de gemeente in de knel kunnen komen met het ophalen van het huisvuil. Pels belooft volgend jaar een aanbesteding te starten met louter uitstootvrije vuilniswagens.
Dutchdriftking zegt
Hahaha geniaal dit. En nu Halsema uitnodigen bij een talkshow en kritische vragen gaan stellen. Vuilniswagens kunnen bij uitstek goed elektrisch. Als je tenminste het netwerk kunt opwaarderen om al die voertuigen tegelijkertijd op te laden. En dat is natuurlijk het probleem dat GL niet ziet.
harrie zegt
Gaan die ook Italiaans huisvuil ophalen om in Amsterdam te verbranden?
iphonistvongates zegt
Je moet het lood smeden wanneer het net niet afgekoeld is. Het doet me denken aan de jaarlijkse budgetten van (semi) overheden. Altijd in de laatste maand/week van het jaar wordt er een mysterieuze grote aankoop gedaan die het toegekende budget net overschrijd of juist net op maakt. The mindset of the civil worker. Waar is Zembla wanneer we ze nodig hebben!?
RAW zegt
Wat is het alternatief? EV zal nog wel niet mogelijk zijn en voor waterstof zal ook de infrastructuur moeten aanleggen. Maar als andere steden die al wel hebben moet je toch daar even je licht op gaan steken lijkt me.
maotje zegt
Gemeente Rotterdam heeft in 2019 zijn eerste elektrische vuilniswagen aangeschaft. De mogelijkheden zijn er dus weldegelijk.
faalhaas zegt
In Brabant rijden ze al vrolijk rond… met een beetje googlen zie je ook dat er subsidies op zitten en er meerdere aanbieders zijn.
Thieuke zegt
Ik werk in Amsterdam en zie ook volledig elektrische vuilniswagens rondrijden, dus het kan wel.
misterBo zegt
en dan straks weer zeuren dat zie zware beesten alle kades kapokdrukken…Amsterdam de stad van de geestelijk minder bedeelden…
melcon zegt
De laadinfrastructuur is nog niet toereikend op de gemeente werfen om ze op te laden. Is uiteraard verbonden met het feit dat er in Amsterdam iets meer afval trucks rondrijden als laten we zeggen in een willekeurige plaats in Brabant waar ze blijkbaar vrolijk rondrijden ;-)
koen0373 zegt
Rules for thee, not for me.
MarcoM zegt
Natuurlijk doen ze dat, stel je voor dat ze het goede voorbeeld gaan geven.
jippie zegt
Ongelooflijke linkse typhus stad. Wat mij betreft flikkert Poetin er een kernbom in frivole regenboogkleurtjes op. Een klein probleempje is dat ik er zelf ook woon.
driver79 zegt
Inderdaad hypocriet. Maar eh, die wethouder is geen hij…
supertjeduc zegt
Het lijkt me dat ze die dingen op biogas hadden kunnen laten ombouwen , dat biogas kunnen ze zelf maken
rufctr01 zegt
In Amsterdam wonen alleen maar linkse paupers! Geen medelijden met die idioten daar, ze kiezen ook massaal links! Dus als je daar woont niet janken….
Ze zijn daar ook massaal tegen windmolens, dat mag de rest van NL van genieten! Nou laten de Amsterdamse kiezer maar lekker genieten van de linkse idioterie van hun (s)linkse gemeenteraad!
misterBo zegt
Niet zeuren Amsterdammers…jullie krijgen wat jullie verdienen! Moet je maar niet op van die enge clubjes als GL, PvdA en D66 stemmen…..
Al jullie huizen gaan richting asielzoekers (lees migranten, want zoveel echte vluchtelingen zijn er niet), jullie gaan je krom betalen voor je auto, jullie veiligheid zal ver te zoeken (controle op onderwereld is mislukt), vrouwen en LGBTHTXSWGHJ kunnen niet meer veilig over straat vanwege jullie leuke multiculti-beleid (van dat Woke gedachtengoed die te lang in het succes van “the meltingpot” theorie in de USA zijn blijven hangen….deel 2 waar de ellende van de USA in wordt beschreven hebben ze overgeslagen)..
succes daar binnen de ring Amsterdam!