“Wat een enorme verrassing!” ~ helemaal niemand.
De parkeermaffia in Amsterdam kan je goed vergelijken met de lokale misdaadbaas in jouw buurt die van de lokale ondernemers ‘beschermingsgeld’ verwacht. Zodra je eenmaal in zijn zak zit, kom je er niet meer uit, en worden de duimschroeven steeds verder aangedraaid.
In dat licht is het niet heel vreemd dat er jaar op jaar nieuwe records worden geboekt voor wat betreft het parkeergeld dat gelijk een zilvervloot met bakken bij parkeerbeheerder Cition binnen komt rollen. Parkeervergunningen worden duurder, en de gebieden waar je moet betalen als je je auto er neer wilt zetten dijen alleen maar verder uit.
In 2013 scoorde Cition 166 miljoen euro aan parkeergeld, zo meldt directeur Jørgen Weekers vol trots aan het Parool. Zullen we dat even herhalen? € 166.000.000. Dat is voldoende om 2 rechtbankbestuurders tot aan het jaar 4510 van en naar hun werk te chauffeuren. Ja, zo kan je als gemeente nog eens een keer een paar miljoen te veel aan bijstand overmaken zonder dat het meteen pijn doet…
Mocht je volgend jaar foutparkeren in de hoofdstad, verwacht dan geen papieren bon. Je krijgt de bekeuring wel gewoon thuis gestuurd, maar als je geluk hebt kom je Peet de parkeerwachter tegen.
Foto: autojunk.nl
rickhof zegt
Zitten de parkeerboetes hier al bij in?
blacksquad zegt
@rickhof: Goede vraag!
pvandissen1 zegt
@blacksquad: Waarschijnlijk niet. Ik denk dat het bedrag dan flink omhoog moet. Zeker nu ze met die nieuwe scan-apparaten rijden….
Hoop dat ze ‘ns gaan opschieten met die nieuwe BMW i8, dan kan ik tenminste gratis parkeren in de stad, het lijkt er alleen op dat het nog lang gaat duren: http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/bmw-i8-crash-2014
Weet iemand hoe die scan-apparaten werken? Krijg je ook een boete als je net naar de parkeerautomaat aan het lopen bent?
jitzzzze zegt
@pvandissen1: De scanauto is een voorselectie apparaat. Na een ‘hit’ komt er een controleur achteraan die handmatig het voertuig controleert en desnoods een naheffing uitdeelt.
De scanwagen doet dus niet automatisch bekeuren.
desjonnies zegt
Ik wil helemaal niet onaardig doen.
Of onaardige dingen schrijven.
Maar ik vind onze hoofdstad steeds meer op een open inrichting lijken met onbeschofte fietsers en voetgangers die er Heer en Meester schijnen te zijn.
De auto wordt ongegeneerd gebruikt als melkkoe, het toerisme is vaak van plat allooi, velen komen er alleen maar voor de verdovende drugs en zich klem te zuipen.
Dan kan burgervader van der Laan zich niet herkennen in de aflevering Scam city over Amsterdam en werden er volgens zeggen acteurs ingehuurd.
De makers van de serie hebben toegegeven de criminelen die in de serie ten tonele verschijnen inderdaad een vergoeding te hebben gegeven (wegens gederfde inkomsten???) , maar omdat nu gelijk acteurs te noemen?
Arm Amsterdam.
Arme Amsterdammers.
reistje zegt
@desjonnies: het lijkt wel erg veel op Scam city als ik zie hoeveel ik moet betalen bij die parkeerpalen…
reistje zegt
Door “een hogere betalingsbereidheid” klinkt dan wel weer heel vrijwillig.
Het gebied is groter geworden, vergunningen duurder en er zijn 3x meer controles, dat klinkt al iets minder vrijwillig.
midasracer zegt
Ik vraag me af in hoeverre dit invloed heeft op het winkelbestand. In mijn stad is een paar jaar geleden betaald parkeren ingevoerd en meteen 10% minder omzet. Wellicht ook door de crisis maar toch begint het aantal lege winkelpanden nu wel erg op te vallen. In Dokkum hebben ze het betaald parkeren gedeeltelijk teruggedraaid met positief effect. Ik hoop dat ze dat in mijn stad ook gaan doen.
desjonnies zegt
@midasracer:
Probleem is simpelweg dat politici tot op de dag van vandaag weigeren om de auto te zien als een deel van onze levensstijl, of van ons leven.
Auto’s horen erbij, na de tweede wereldoorlog is iedereen eigenlijk de stedelijke agglomeraties uitgejaagd en werd de stad de plaats om te werken en te winkelen.
reistje zegt
Ik vind vooral de bedragen absurd. In Breda sta ik voor 1 uur per uur 50meter van de stad, ja Breda in natuurlijk geen Amsterdam…. Maar ik moet ook redelijk vaak in Amsterdam zijn, en waar ik ook sta het is nooit minder dan 3 euro per uur (wel voor meer) En dan sta ik ook geen 50 meter van waar ik moet zijn, en ook geen 500…
rufctr01 zegt
En daarom kom ik bijna nooit in Amsterdam, als ik er moet zijn dam pak ik de trein wel.
jippie zegt
jippie zegt
Dat soort bedragen schuift de gemeente Amsterdam achteloos door naar bijstandtrekkers.