De milieuzone gaat nog eens groot worden in Nederland.
Vorig jaar september zag Amsterdam nog af van de geopperde milieuzoneplannen, waarmee oude diesels moesten worden geweerd. Maar de gemeente heeft ondertussen een nieuwe wethouder Luchtkwaliteit (Abdeluheb Choho) en die wil alsnog vierwielers gaan verbieden. In zijn Agenda Duurzaamheid, die vandaag naar de gemeenteraad gaat, stelt D66’er Choho dat dieselbusjes, taxi’s en touringcars ouder dan zeventien jaar niet meer binnen de ringweg A10 mogen komen. Ghetto fabulous Amsterdam-Noord uitgezonderd. De milieuzone heeft vooralsnog geen impact op personenauto’s, in tegenstelling tot de rampzalig uitgevoerde milieuzone in Utrecht. De nieuwe regels zouden per 1 januari 2017 van kracht moeten gaan.
Waarom toch die lappendeken aan milieuregels?
We snappen dat gemeenten proberen om de schadelijke uitstoot in centra proberen terug te dringen, maar als iedere stad op eigen houtje regels invoert, weet je met je (bedrijfs)auto straks niet meer waar je wel en niet welkom bent. Verschillende milieuzones met verschillende normen hanteren is volstrekt belachelijk.
We vroegen de Bovag om hun licht op de nieuwe plannen van Damsko te schijnen. Zij stellen:
“Het wordt volstrekt onduidelijk welke regels waar gelden en wij vinden dan ook dat er vanuit de landelijke overheid paal en perk moet worden gesteld aan dit soort ideeën. Overigens: de grootste winst wordt behaald door schone OV-bussen in te zetten, zo is ook gebleken in Utrecht. Tijd, energie en budget kan door gemeentebesturen beter worden besteed aan zulke maatregelen. Daar kunnen ze ook direct invloed op uitoefenen, zonder ondernemers en burgers te duperen.”
Niets meer aan toe te voegen. Overigens hebben verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB-Amsterdam, VNO-NCW West, Amsterdam City en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) ook al kritiek geuit op de plannen. Choho kan dus nog wat weerstand verwachten. Saillant detail: Choho’s voorganger, Eric Wiebes, zag van de plannen voor milieuzones voor kleine voertuigen af omdat de impact te klein was.
clarkson zegt
Diesels zijn de afgelopen jaren zo goed als of vaak wel al milieuvriendelijker als benzine auto’s. Dit is gewoon een vies trucje om nog even de laatst overgebleven uitstoters aan te pakken. Het is een kwestie van een aantal jaar voordat dit doel al is bereikt zonder zulke stappen te ondernemen.
Praeses zegt
@clarkson: Milieuvriendelijker? Hahahahahahaha!
ramshoek zegt
@Praeses:
Om Clarcksons opmerking te nuenceren;
De nieuwe uitstootnormen voor bijvoorbeeld roet zijn voor auto’s met benzine en diesel precies even hoog (laag).
De meeste nieuwe diesels (nieuw en dus volgens de laatste uitstootnormen) zijn leaseauto’s. Het overgrote deel van die leasediesels verdwijnt aan het eind van de leasetermijn over de grens. Slechts een klein deel komt op de binnenlandse occasionmarkt om na een jaar of 8 alsnog over de grens te verdwijnen.
Het milieuprobleem in de stadskernen sterft volgens mij vanzelf uit en al die milieuzones zijn volgens mij dan ook vooral symbool politiek.
clarkson zegt
@Praeses: Ik begrijp de grap denk ik niet? Afgelopen jaar heeft Nederland als beste klas een gemiddeld co2 uitstoot per km gehaald van 102gram (75 is diesel of Hybride). Dit is inderdaad grotendeels lease. Maar dit zal uiteindelijk bij de particulier terecht komen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het probleem zich vanzelf oplost.
Wat is hier nou grappig aan?!
clarkson zegt
@clarkson: (75% is diesel of hybride)
Sracerr zegt
@clarkson: hahahahaha
lamborgfan zegt
Echt, wanneer zetten ze eens met verstand van hun zaken op zulke posities?
Hier hoef je geen superuniversitairveterstrikdiploma voor te hebben lijkt me om te zien dat het slaat als een lul op een drumstel
granlusso zegt
@lamborgfan: Ik snap het ook niet, zo moeilijk is het toch niet?
Het lijkt nu net alsof de schoenmaker brood gaat bakken
jackass266 zegt
Wait, what?! Dus een vrachtauto en O.V. Bussen geen probleem maar de taxi, een busje en de touringcars zijn niet ok?!
Robert zegt
@jackass266: en wat denk je van al die snorscooters? Die zijn óf geknepen óf opgevoerd en dan blijkt dat uit een 50cc blokje in eens vele, vele malen méér aan uitstoot produceren dan auto’s van na de Euro 2 norm…
E34M5Touring zegt
En dan Amsterdam Noord niet… Ach, daar rijden toch alleen Audi RS modellen ;)
RiKe zegt
@E34M5Touring: Correctie: daar BRANDEN toch alleen Audi RS modellen
E34M5Touring zegt
@RiKe: Zorgt ook voor veel milieu vervuiling.. Maar ja, geen milieuzone he…
autogedrocht zegt
Een milieuzone in de achterhoek voor amsterdammers zou ook wel wat zijn!
Opzouten met dat stinkvolk!
sydney zegt
@autogedrocht: Net als de rest van Nederland zit men in de Achterhoek helaas niet op ons te wachten.Dus ik blijf gewoon hier en jij blijft weg ok? Iedereen blij;)
sydney zegt
@autogedrocht: Ik las het verkeerd.Mea culpa.Het zullen de roetdeeltjes wel zijn.
autogedrocht zegt
@sydney: ach, vanaf 2017 heb je er geen last meer van ;-)
de roetdeeltjes dan…
pomoek zegt
Goed voorbeeld van hoe de overheid tegenwoordig werkt en hoe funest dit kan uitpakken. De rijksoverheid stoot taken af en delegeert deze, naar de lokale overheid want goedkoper en dichter bij de burger (hoezo dichter bij de burger, de gemeente doet er alles aan om de burger zo weinig mogelijk te ontmoeten). De lokale wethouder/groenteboer kijkt niet verder dan de gemeentegrens en waarom ook niet? Hij of zij wordt niet betaald om een visie verder dan zijn of haar neus. Zo gaat het overigens ook in de zorg met desastreuze gevolgen voor de kwaliteit.
gregorius zegt
Wanneer komen ze met een wethouder voor het afschaffen van onzinnige wethouderschappen?
BmwMPower zegt
@gregorius: Sign me up!
borrelnoot zegt
En dan Amsterdam Noord niet ook gewoon. Als er ergens veel ouwe stinkdiesels rondrijden dan is het daar wel. Het gros van die multiculti pareltjes rijdt in zo’n 190d van 30 jaar oud.
baasbas zegt
@borrelnoot: Krijgt hij ruzie met familie ;-)
baasbas zegt
Toute nation a le gouvernement qu’elle mérite.
Gaat ook op in het klein. Benieuwd of dit de opkomst verandert bij de stembussen.
(vermoedelijk niet, Amsterdam is behoorlijk links)
bofkont zegt
Abdeluheb Choho, alleen die naam al!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@bofkont: is dat een naam? Ik dacht aan een hele lange tikfout.
bofkont zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: haha :)
fijnkonijn zegt
@bofkont: Opmerking slaat nergens op!
bofkont zegt
@fijnkonijn: Klopt die naam slaat nergens op ;)
jrsmoke zegt
Waarom kunnen ze niet niet gewoon landelijk in de steden doortrekken op de Euro normering.
Alles onder euro4/5 weren.
Veel makkelijker…
series2 zegt
@jrsmoke: jij bent eng
jrsmoke zegt
@series2: Klopt.
Jantje_555 zegt
schaf gewoon het gebruik van de auto af. Dat gaat er na een tijd gebeuren, zoals in Parijs.
in het Antwerpse heb je wegen die vroeger 70 kmu waren, nu 50 en men heeft net beslist voor het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2149141/2014/12/11/Hele-stad-Antwerpen-wordt-zone-30.dhtml
audirijder zegt
Keihard aan pakken, die paupers in oude stinkdiesels.
dubcars zegt
Ik vind gewoon: iedereen betaald wegenbelasting, dan mag iedereen toch oom gebruik maken van die wegen waar ze op rijden.
Dino2400 zegt
@dubcars: Tja, maar anderen ademen de vervuiling in die jouw auto uitstoot.
Geeft het betalen van wegenbelasing jou het recht om schadeljke stoffen in het mileu te brengen die de gezondheid van anderen in gevaar brengt? Lijkt mij niet.
Ik vind dat dan ook dat overheden best maatregelen mogen nemen om de vervuiling van de lucht, die van ons allemaal is, in te perken. Wat niet wil zeggen dat gemeentes maar, onafhankelijk van elkaar, allerlei domme regeltjes moeten gaan opstellen. Lijkt me een prima taak voor de rijksoverheid. Maar dan wel regels die daadwerkelijk bijdragen aan een schonere lucht. Brommers en scooters zou een goed begin zijn, daar zijn er inmiddels meer dan een miljoen van en die zorgen voor relatief veel vervuiling en geluidsoverlast.
dubcars zegt
@Dino2400: de overheid moet zich bezig houden met dingen die er echt toedoen. Vervuiling ia alleen schadelijk op lange termijn, en mensen die in de stad wonen en een oude diesel rijden. Die moeten verplicht een andere auto kopen. Of verhuizen, dat is niet echt ideaal vind ik
fijnkonijn zegt
@dubcars: Precies. Op lange termijn.
Het is goed om na te denken over de lange termijn. Dat wordt veel te weinig gedaan.
series2 zegt
@Dino2400: mensen die janken over uitstoot moeten lekker op Ameland gaan wonen! Een stad heeft nou eenmaal zijn nadelen. We kunnen gvd wel denken dat we alles kunnen oplossen…. Weet je? We hebben het gewoon veel te goed in landen als Nederland. Anders hadden we dit soort bullshit niet aan ons hoofd. Mocht er ooit echt een probleem zijn in Nederland(wateroverlast, malaria, oorlog met Duitsland etc, etc. Dan is het laatste waar we over gaan nadenken de uitstoot van diesels in stadscentra. Zelfs de zwartepietendiscussie is nog minder idioot dan dit.
trabbit zegt
@Dino2400:
Je weet dat die regelgeving er allang is? Die komt namelijk uit Europa, die stellen in richtlijnen wat de maximale uitstoot is dat een bepaald typen voertuigen mag uitstoten (beter bekend als Euronorm). Elke norm heeft een ingangsdatum, vanaf deze datum moeten voertuigen minimaal aan de gestelde eisen voldoen anders mogen ze gewoon niet op kenteken worden gezet.
okmer zegt
Dit is weer een prachtige strategie: iedere gemeente hanteert zijn eigen regels, niemand weet straks meer waar je wel en niet mag rijden. Gevolg: het regen boetes en daar is het uiteraard om te doen, kun je zo € 250,- per stuk voor vangen. Het is natuurlijk een naheffing belastingen zodat de opbrengst naar de gemeente kan en niet naar de staat hoeft.
Stel je dat je er 10.000 per jaar vangt dan is dat toch mooi 2,5 miljoen. Dan hoef je als ambtenaar niet meer in je eigen vlees te snijden en kun je gewoon blijven door-declareren. Mocht het toch nog niet genoeg zijn dan indexeer je de boetes ieder jaar met 10-15%
Onder het mom van millieu kun je iedereen straffeloos bestelen
4244cc zegt
Dat is lekker voor de zakelijke diesel rijders
norge zegt
Tijd om hier eens een rechtszaak over te beginnen…Goedgekeurde auto mag toch overal rijden…. Fok off met die milieu terroriste..
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Wat is Nederland toch een sneu land aan het worden. Decentralisatie en privatisering heeft niks maar dan ook totaal niks positiefs opgeleverd. Alles word onduidelijker en duurder. Er is maar één ding duidelijk en dat is dat er voor alles een boete is. Geen geld voor een nieuwe auto? Boete! Geen geld voor de boete? Dan verhogen ze de boete! Wij zijn the gayest country in de world. We’re all getting fucked in the poopshoot!!
series2 zegt
O ja, als die gast familie was, dan zou ik hem echt zO hard slaan! Ik word helemaal liep van dit soort kutberichten. En het ergste is nog wel om in discussie te gaan met iemand die het een goed idee vind. Jehova’s zijn nog minder debiel……
fijnkonijn zegt
@series2: met deze post bewijs je echter dat jij een nog veel grotere debiel bent. Een hersenlose debiel om precies te zijn. Wat is je opleidingsniveau? Schuur?
fijnkonijn zegt
@fijnkonijn: te snel getypt. “hersenlose” -> hersenloze
desjonnies zegt
@fijnkonijn:
denk om je bloeddruk !
fijnkonijn zegt
@desjonnies: je hebt gelijk maar het is soms niet makkelijk. Het is moeilijk voor te stellen dat zulke domme mensen überhaupt bestaan. Is hartstikke slecht voor de genen-poel. Maar de waarheid is hard: Ze bestaan echt…
series2 zegt
@fijnkonijn: jij bent een hele politiek correcte man!
fijnkonijn zegt
@series2: jij denk ik ook maar je laat alleen je emoties een beetje te makkelijk gaan. Meteen beginnen over slaan, debielen, k*tberichten, jehova’s enz. enz.
Dat is toch helemaal niet nodig kerel. Praat gewoon normaal.
Zo. Biertje ?
desjonnies zegt
Hij wil Diesel busjes, Taxi’s en touringcars ouder dan ZEVENTIEN JAAR verbieden
ZEVENTIEN FUCKING jaar.!!!
Die dingen zijn allang aan een tweede en derde leven bezig in Afrika, of zijn inmiddels verwerkt tot scheermesjes
Waar hebben we het over?
Een touringcar van 17 jaar oud heeft in mijn beleving nog een potkachel als verwarming en twee houten banken ieder 13 meter lang en schuiframen als airco.
Het droevige is, dat politici -of wat ervoor door moet gaan- serieus mee bezig houden.
Hoe diep kan een land vallen