Slimme stoplichten blijken toch niet je van het.
Het lijkt een kwestie van tijd: alle apparaten worden op termijn ‘slim’, al dan niet met behulp van AI. Auto’s zijn natuurlijk al heel slim, maar je wordt ook in de gaten gehouden door slimme camera’s en er moeten slimme verkeerslichten komen. Toch wordt er wat dat laatste betreft nu op de rem getrapt.
Gemeente Amsterdam had het plan opgevat om alle verkeerslichten in de stad slim te maken. Het idee is dat deze verschillende verkeersstromen (fietsers, OV, et cetera) kunnen herkennen en daarop in kunnen spelen. Dat moet dus zorgen voor betere doorstroming. En dat is altijd goed natuurlijk.
In de praktijk blijken er toch wat haken en ogen aan te zitten. Zo zijn er zorgen geuit over privacy door de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens hen kunnen de verkeerslichten verbinding maken met je telefoon en op die manier zien waar je geweest bent. Dat is vooral een probleem in combinatie met het feit dat de verkeerslichten gehackt kunnen worden, al schijnt dat geen gemakkelijke opgave te zijn.
Er speelt nog meer mee: het effect op de doorstroming is maar beperkt, zo schrijft wethouder Melanie van der Horst. Dat weegt niet op tegen de hoge onderhoudskosten en daarbij opgeteld de veiligheidsrisico’s. Daarom heeft Amsterdam dus besloten om het project slimme stoplichten in de ijskast te zetten.
Via: NOS
Foto: Spyker C8 in Amsterdam, gefotografeerd door @abelcarphotography
hondafiel zegt
M.a.w. het past niet binnen de begroting.
DeWitteCondor zegt
Als ze doorstroming willen verbeteren moeten ze stoppen met die 30-zone. Stuk goedkoper ook.
Dutchdriftking zegt
Kansloos. Die doorstroming kan je namelijk niet alleen op fietsen doen, maar op alle vervoersmiddelen. Met name vrachtverkeer voorrang geven tijdens afgesproken venstertijden kan een enorme verbetering van de doorstroming opleveren. Daarnaast zit in deze verkeerslichten ook de zogenaamde ‘aftelfunctie’. Dit zie ik steeds vaker en dit zorgt er voor dat de automobilist alerter is waardoor er twee tot drie auto’s extra door kunnen per ronde. Lijkt mij toch een fijne toevoeging.
Yannick zegt
Dat aftellen is inderdaad fijn, maar dan moet het wel vlekkeloos werken. Reed pas in Dordrecht, aftellen, 1, ik mijn koppeling op laten komen, blijft hij vervolgens nog 5 seconden op 1 staan en toen werd het groen. Als het wel werkt is het inderdaad erg fijn.
Het zou ook fijn zijn als verkeerslichten wat langer groen bleven. Zeker voor het vrachtverkeer wat langzaam op gang komt is het erg onprettig als een verkeerslicht zo kort op groen staat dat tegen de tijd dat de konvooi rijdt het allemaal weer kan stoppen.
volvo480gtt zegt
Ik geloof het niet helemaal. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat dit een dermate positieve invloed heeft op de doorstroming dat er weer meer mensen de auto in stappen. En dat ze dat willen voorkomen.
Ik ben ervan overtuigd dat verkeerslichten in stadscentra zo ingesteld worden dat het extra vertraging oplevert. Om mensen uit de auto te krijgen. Waarom zou het anders zo zijn dat wanneer er een verkeersregelaar staat, de doorstroming opeens 3x beter is?
johnhert zegt
Gaat toch wel komen, stukje bij beetje meer controle voor de 15 minute city’s / gevangenis…