De Gemeente Amsterdam gaat de 30 km/u keihard handhaven.
Het is de makkelijkste manier om geld te verdienen voor een overheid. Je verhoogt de regeldruk maximaal en vervolgens ga je overtreders beboeten. Op de snelwegen is dat goed te merken. Eerst wordt de snelheid met 20-30 km/u verlaagd en vervolgens worden de boetes flink verhoogd. Dus waar je eerst 130 km/u kon rijden, ben je een paar maanden later 300 euro kwijt.
Voor de Gemeente Amsterdam is het natuurlijk een schitterend voorbeeld dat zij ook gaan volgen. Sinds 8 december mag je in Amsterdam niet harder dan 30 km/u rijden. Nu is dat op sommige plekken geen gekke maximale snelheid, maar voor een hele stad is het natuurlijk kolder.
4.500 verkeersborden
Er zijn al wat maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen niet te hard gaan rijden zoals het weghalen van lijnen of het aanbrengen van middenstroken. Oh, en de komieken hebben ook 4.500 verkeersborden geplaatst. 4.500! Kennelijk waren er nog een heleboel 130 borden over waarbij ze de ‘1’ met Tipex hebben weggehaald.
De Gemeente Amsterdam is het opgevallen dat niet iedereen zich aan de nieuwe lage maximumsnelheid houdt. In de mededeling van de Gemeente Amsterdam staat niet in welke verhouding. Er worden geen percentages genoemd, alleen dat ‘niet iedereen zich aan de snelheid houdt.
Amsterdam gaat 30 km/u handhaven
Die mensen worden nu keihard aangepakt, want het OM gaat namelijk keihard handhaven middels flitscamera’s. Officieel spreekt men nog van een ‘proef’, maar het zijn echte flitskasten die echt kunnen flitsen en ervoor zorgen dat je een heerlijk verse boete op de deurmat krijgt.
De 4 flitspalen op de Stadhouderskade worden ingesteld op 30 km/u. Maar ja, dat is dus vier keer remmen om daarna flink gas te geven. Er zal nog een flex-flitspaal gebruikt worden die door de hele stad gebruikt kan worden. De verwachting is dat de veiligheid op de weg toeneemt en er 20 tot 30 procent minder ongelukken zijn.
Via: Gemeente Amsterdam
Fotocredit: Afrojas in een Lamborghini tegen een Ferrari in Amsterdam door @mazeratie via Autoblog Spots.
vondick zegt
Ik ben blij met de manier waarop dit artikel is geschreven. De hele stad 30km/h is inderdaad namelijk kolder. Overigens is steeds remmen-gas leuk als je een snelle auto hebt, kun je meer genieten van het acceleratievermogen. Positief denken.
ericc zegt
Onze steden worden echte politiestaten. George Orwell’s boek is een reisgids ivm wat er nu gebeurt in onze steden.
Dutchdriftking zegt
Tip van Flip, aanvechten die handel. Zo lang de weg is ingericht als 50km/h maakt het niet uit dat de maximum snelheid 30km/h is, je mag dan niet bekeuren met een flitser of door een boa, dat mag dan alleen door een agent.
bietje zegt
Als er een bord 30 staat en je rijdt harder dan dat, mag een agent, boa of flitspaal dat vastleggen en beboeten. Of het nou een straatje in de woonwijk is of een N-weg.
Qua bekeuren: 30 is gewoon 30, niet anders dan toen het 50 was.
30 is wel ruk natuurlijk,. Dan wordt het snelheidsverschil met snapchattende-13-jarige-opgevoerde-fatbikepubers nog groter, waardoor deze zich nog roekelozer door het ‘irritant nog-langzamer rijdende’ overige verkeer heen gaan wringen met nog meer ongelukken tot gevolg.
Maar ja: geld.
Dutchdriftking zegt
Is niet het geval. Wij zijn al jaren bezig met een flitspaal bij onze 30km zone. Er worden snelheden tot 120km/h (niet overdreven) gemeten en alsnog geem flitspaal omdat de weg als 50 is ingedeeld.
schuimbekje3 zegt
als er regelmatig 120 gereden wordt, is die weg zeker niet als 50 ingericht..
en 7 van de 10 zijn het de locals die te hard rijden om hun kinderen naar school te brengen..
Dutchdriftking zegt
50km/h maar met ‘haventjes’ IPV drempels daar een gedeelte van de huizen niet onderheid is. En zonder verkeer kan je daar dus heel hard langs.
weereentankleeg zegt
Nee hoor, er zijn condities waar aan voldaan moet worden. Een bord kan je niet in alle gevallen zomaar plaatsen en dat die vervolgens geldig is.
Een 30 bord op de snelweg maakt de maximum snelheid daar niet niet 30.
En een 30 bord in een woonerf maakt het geen 30 weg. Bv de woonerf aanduiding maakt dat de maximumsnelheid 15km/u is, niet een snelheidsbord. Wil je de snelheid daar verhogen dan moet het gebied herverdeeld worden.
Maar denk ook na over andere zaken zoals de komgrens, waar het verschil van 80 naar 30 onveilig/te groot kan zijn. Extreem voorbeeld, een snelweg afrit opvolgen met een woonerf, geen goede combinatie ;)
BisheLowke zegt
Vind het serieus een geweldig plan om de 30km/u te gaan handhaven. Als vader van twee kleine kinderen in Amsterdam zie ik steeds meer dwazen 60 rijden waar kinderen naar school oversteken. Deze kinderen, zonder mobiel, moet daarnaast ook op de niet capabele weggebruikers letten die al snel veel harder dan 50 rijden en te vaak te laat reageren. Het gaat te vaak fout. Net goed, scheelt mij weer een hoop wraakneigingen
tuutertuuter zegt
Optimistisch doch naïef. De mensen waar jij over praat hebben flitsmeister aan, trappen op de rem en knallen met 60 door. Dat is een probleem dat niet met flitspalen verholpen gaat worden.
BisheLowke zegt
Als die extra paar palen plus extra scherpe regels zoals de 30km/u er alleen al een paar aanreidingen bespraard kan worden ben per definitie voor streng toezicht. Overigens is de grote stad net zo onveilig qua verkeer ivm een klein stad of dorpje(spreek uit ervaring). En zo maar verhuizen in mijn huidige financiële situatie zit er niet in. Kortom streng handhaven!
BisheLowke zegt
Overigens ben helemaal voor 130km/u op grote wegen. Maar binnen de bebouwde kom, helemaal rondom scholen en winkelcentra enz lekker op die rem trappen met z’n allen. Had het graag ook anders gezien maar het zijn er relatief gezien maar een paar die het voor de anderen verknallen
racerx zegt
Zoals aangegeven gaan een paar flitspaaltjes daar niets tegen doen. Daarentegen ben je met een paar koters beter af buiten de grote steden zou ik denken… Eerste dat ik gedaan heb toen het ‘kinderwens’ gesprek gevoerd werd: woonruimte gezocht buiten de stad.
BMWbankier zegt
Eerste waar ik aan moet denken. Wat nou als er een agent met zwaailichten achter je zit en er langs wil bij een eenbaansweg. No way dat mensen dan harder gaan rijden om de agent er langs te laten, immers je mag niet harder dan 30km/h en en zeker niet als er gehandhaafd wordt. Dit heb ik al een paar keer zien gebeuren in Amsterdam west. Ronduit belachelijk, politie komt zo veel te laat aan. Dus in die zin wekt het onveiligheid in de hand.
mashell zegt
Het eerste waar je aan denkt is een zeldzame uitzondering? In zo’n geval zet je de auto aan de kant, rijdt een zijweg in, rijdt eventjes te snel en vecht een eventuele boete aan bij de kantonrechter die gewoon kan zien dat meteen na jou ook een politieauto geflitst is.
AudiRS zegt
Er waren helemaal geen 130km per uur borden. Alleen 100km. Standaard mocht je al 130. Dus alleen het bord wat aangeeft – dat het een snelweg- is was voldoende om te weten dat je 130 mocht. Tenzij een andere snelheid aangegeven. Dus er zijn ook nooit 130 borden ‘over’.
marcomanta zegt
Ik kwam toch al niet meer in Amsterdam.
BisheLowke zegt
Prima, scheelt statistisch gezien weer een ongeluk.
marcomanta zegt
Haha.