Met de pk-verslaafde Amerikaantjes van AMS Performance kwamen we één keer eerder in aanraking toen ze deze Mitsubishi Evo IX wereldkundig maakten. Nu zijn ze terug met een serie aan opvoersetjes voor de GT-R, variërend van 600 tot 900 pk.
De GT-R’s die worden opgefokt door AMS Performance krijgen de naam ‘Alpha’ mee. De eerste en minst krachtige uitvoering is de Alpha 6 met -hoe raad je het- 600 pk’s. Iets explosiever wordt het al met de Alpha 9; 900 pk. Oké, bij die laatste moet je er dan wel racebenzine ingooien. Maar op gewone doornsee peut haalt ‘ie nog steeds een niet misselijke 800 pk. De Nissan’s halen dit vermogen dankzij turbo’s als watermeloenen en een hele reeks bijbehorende aanpassingen aan de motor (info).
Nog niet overtuigd, en denk je “ach, voor meer peekaa’s in mijn GT-R ga ik wel naar Switzer“. AMS gaat nog even door met sleutelen en komt binnenkort met de Alpha 10 en Alpha 12-edities. Wait, what? Ja, 1000 en 1200 pk in een Japans circuitmonster. Veel info daarover is er nog niet. De site meldt ons ‘Comming Soon‘. Wel hebben ze een tweetal video’s online gezet van de Alpha 9. In de eerste zien we een wit exemplaar op de testbank die daarna in 9 seconden de kwartmijl aflegt. De tweede laat een zwart model zien die voor dezelfde afstand -op gewone benzine- 10 seconden nodig heeft. Jummie! (via GTRblog)
Wild2Mild zegt
Lol dat filmpje zag ik net op autojunk!
bassie zegt
best buy!
dat zijn nog is pk’s voor minder dan een nieuwe basic 911!
GTR zegt
woow, en er komt ook nog een pakket met 1000 en 1200!?
nou heerlijk, doet mij weer denken aan de voorouders van de gtr, de r34, die ook vaak wat anabolen als voer kregen!
heeerlijk!
bozewolf zegt
Ik ben benieuwd hoeveel de aandrijflijn enzo aankan qua pk’s…Nissan riep heel hard dat je er niet mee moest ouwehoeren en dat de auto af-fabriek “perfect” was (as if..) maar die lui zijn toch ook geen idioten en zullen wel hebben gerekend op tuners.
BaySideBlueBoy zegt
@bozewolf: De launchcontrol doet zijn herintrede met de GT-R MY2012 (DBA-R35) met een gere-engineerde transmissie.
AMGknul zegt
bam 1200 PK!
BaySideBlueBoy zegt
De Alpha 6 en Alpha 9 zijn nieuwe namen voor de bestaande performance packs. ;) De Alpha 10 is al in de maak voor de voorzitter van NAGTROC. (hint: Chuck’s GT-R).
bozewolf zegt
Nog afgezien van de launch control, kan de drijflijn zelf het geweld aan? Ik neem maar aan van wel, aangezien er nog weinig extreem getunede GT-R’s in een grote wolk van rook de geest hebben gegeven, maar wat was Nissan’s gezeik dan bij de introductie? :P Japanse beleefdheid ofzo?
Het blok trouwens, is dat alu of gietijzer? Ik kan die info dom genoeg niet makkelijk vinden :S
BaySideBlueBoy zegt
@bozewolf: Het blok VR38DETT is van aluminium. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_VR_engine
Overigens over dat transmissie gebeuren, Nissan weigerde de transmissie te vervangen als je achter elkaar launchcontrol gebruikte zonder de transmissie te laten afkoelen. En de retarded Amerikanen spanden toen een rechtszaak aan. Terwijl in de gebruikershandleiding expliciet stond vermeld dat je de transmissie moet laten afkoelen na het gebruik maken van de launchcontrol. ;)
Roy zegt
Kijk, 1000 en 1200 pk zijn weer oldskool cijfers voor een GT-R! Voorheen werd dat zelfs uit een 2.6 liter motor gehaald.
DTB zegt
Ach waar hebben we het over. De oude Skylines haalde dit soort cijfers al uit een 2.6l (RB26DETT)
BaySideBlueBoy zegt
@DTB: Tell me about it, 388kW (520PK) op Euro 95. Met RON108 455kW (608PK). Vmax ligt volgens Driftbox op 328,2km/u. Vmax ligt volgens Driftbox op 328,2km/u. Acceleratie (Driftbox) 0-100 km/u in 3,3s.
Ik had kunnen kiezen voor een veel hogere (piek)vermogen en koppel, maar de dyno grafieken van de mijne zijn zo hoog en vlak als de tafelberg. 8) Dat rijd overigens veel lekkerder in het verkeer. :P
Pressman zegt
Serieus geweld! :P
Jokkebrok zegt
Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk hok! huh?
Lan_Evo zegt
Turbo’s spoelen toch nog best aardig op voor die 900 pk versie zo te zien.
///M3 EVO zegt
*yawn*
.. zoals door anderen al eerder vermeld is; deze waarden werden met RB26DETT varianten vrij gemakkelijk behaald.. Maak me wakker voor iets nieuws van Amuse of nog beter Mine’s
@ bozewolf; VR38DETT blok is alu..
Blitz zegt
@///M3 EVO: Jij begrijpt het! :)
bozewolf zegt
De RB26 haalde inderdaad 1000+ pk, maar ook niet meteen 1 jaar nadat ie uitkwam, hoor. De RB26 stamt uit ’89 en heeft 3 generaties meegedaan. Dus er is veel tijd geweest om daaraan te sleutelen.
De VR238 zijn ze net pas mee begonnen…
w0o0dy zegt
@bozewolf: het zou ook nog wel kunnen dat men een andere versnellingsbak+koppeling gaat monteren voor dat soort monstervermogens… verder is het prima mogelijk het vermogen te sturen zodat er niet al teveel krachten op de koppeling en de bak komen, alleen gaat dat wel ten koste van de schakeltijden… kortom mogelijkheden genoeg.
bozewolf zegt
@w0o0dy: Wat zou een bak verwisseling doen voor alle high-tech gizmo’s erin? De ATESSA variant dat er in ligt, etc etc?
Het lijkt mij toch een aardig geintegreerd systeem allemaal.
Aan de andere kant, als je de centen hebt voor een 1000pk GT-R zal je over wat extra kosten ook weer niet zo snel wakker liggen…
w0o0dy zegt
@bozewolf: je zult wel moeten zorgen dat de 4wd zijn werk kan blijven doen, maar een een (hand)bak met wat sterkere onderdelen is best mogelijk om in te bouwen. Differentiëlen zitten NA de bak dus het lijkt me dat je de bak kan vervangen door een sterker stuk techniek. Gezien de verstevigingen die rider hierboven meldt aan het blok zal de neus iets zwaarder worden en dan past een iets zwaardere versnellingsbak ook wel.. is het weer in balans.
Denis zegt
Coming ipv comming. Ik zou er geen neen tegen zeggen als iemand zich geroepen voelt om me er één te geven of om mee te rijden.
///M3 EVO zegt
@ bozewolf; daar heb je gelijk in..
De eerste RB26 met 1000hp die ik me kan herinneren is Drag R, de R33 Skyline van Top Secret uit ’97 als ik het goed heb.. ( 600hp varianten in R32 zijn er sinds ’92 )
De R35 is inmiddels alweer 3 jaar op de markt en ik mag hopen dat de ontwikkelingstijden enigzins zijn verbeterd (lees: aanzienlijk verkort) de afgelopen 15 jaar..
CSL zegt
Wie zei ook al weer dat aluminium blokken zoveel vermogen niet aan kunnen? rubbish..
Corrado16v zegt
Doe mij die maar!
rider zegt
het blok is van aluminium. AMS bouwt het gehele onderblok in eigen regie. Er komen diverse verstevigingen en verstevigingsprofielen aan de buitenzijde van het blok om hem tegen de extreme krachten duurzaam bestand te maken. wel gebruiken ze een eigen legering die duurzamer is tegen stress. kijk maar eens op hun website over de ontwikkeling van een klantenauto die er 1000pk in wil hebben. alles wordt op pc berekend en getekend. mooi om dat zo te zien.
het gave aan de R35 is, dat hij zo bizar veel grip heeft, ook met zoveel vermogen, dat je het ook heel goed kunt gebruiken.
KaCh1ng zegt
GT-R is zo nice!
w0o0dy zegt
Meer dan 1000pk aan de krukas (900awhp gemeten) Alpha 10 doet de 400m met staande start in 9,33 sec… Veyron (SS) fast….
http://www.youtube.com/watch?v=-OutkvEm90Y
w0o0dy zegt
Cruising (en ff planken) op de openbare weg, de dag na de 9,33 op de dragstrip
http://www.youtube.com/watch?v=IqvCbdI1MF8