Kijk, dit hadden ze eerder moeten doen, eigenlijk.
Gisteren hadden wen bericht over de Volkswagen Arteon. Deze knappe middenklasser werd eventjes flink aangekleed én afgeprijsd. Dit om een interessant alternatief te worden voor de zakelijke rijder. Het succes van de Tesla Model 3 zal niet helpen, want de Arteon vist qua prijs en formaat een beetje in dezelfde vijver, maar heeft enkel benzine- en dieselmotoren in de aanbieding.
Nog een auto die niet denderend verkoopt is de Opel Ampera-E. Van die auto is het eigenlijk minder logisch dat ‘ie niet zo goed gaat. De auto ziet er keurig uit, heeft een prima standaarduitrusting en rijdt opperbest. Als elektrische auto valt ‘ie ook niet direct door de mand. De Ampera-E heeft een acceptabele actieradius (423 km volgens WLTP) en ook de prestaties zijn niet verkeerd. Waar gaat het dan wel mis?
Simpel: de Opel Ampera-E was vrij prijzig. Dat heeft Opel ook ingezien. Ze hebben nu dan ook de prijzen aangepast. Het is niet een gevalletje: iets meer uitrusting en een kleine prijsverlaging. Welnee, ze zijn echt even wezen snoeien bij Opel. De Ampera koste eerst 44.799 euro. Met die prijs zat de Ampera rechtstreeks in het vaarwater van de goedkoopste Tesla Model 3.
Per direct kost de Ampera-E een héél stuk minder: 34.149 euro. Een aanzienlijke prijsdaling. Zit er dan een addertje onder het gras? Maar natuurlijk: het gaat enkel en alleen om voorraadmodellen. Een klassieke op = op actie, dus. Opel zal tevens ruimte maken bij de laadpalen voor de Corsa-e die er op korte termijn aankomt. Iets later zal de elektrische Mokka volgen, die deze Ampera-E min of meer opvolgt.
Kijken we even naar de prijzen van de elektrische concurrenten, doet de Ampera-E het nu dus veel beter:
Telsa Model 3 Standard Range Plus
48.980 euro
De Tesla Model 3 is nu aanzienlijk duurder. Dat de Ampera-E het lastig had, was logisch. Voor een paar tientjes netto per maand extra, rijd je in een van de hipste automerken van het nieuwe decennium. Het is een prima sedan met uitstekende rijeigenschappen. Tevens is het een feit dat alle Model 3 eigenaren slapen onder een Elon Musk-dekbed. Voor 48.980 euro kun jij je nu ook bekeren.
Nissan Leaf Acenta 42 kWh
36.990 euro
De Nissan Leaf is een van de meest briljante producten van Nissan op het moment. Het is een meer dan keurige hatchback, maar dan elektrisch. De Ampera-E laat zich beter vergelijken met de 62 kWh variant, maar die is aanzienlijk duurder. Voor het geld van de instap-Leaf kun je dus ook wegkarren in een snellere Ampera-E.
Hyundai Ioniq Electric
36.996 euro
In principe van hetzelfde laken en pak. De Ioniq is heeft een kleinere range en kost meer. Het is een prima auto, maar je merkt dat het in de basis een voordeligere auto is. Iets wat je overigens ook merkt bij de Ampera-E. Op een volle accu kom je 311 km ver.
kniesoor zegt
Slapen onder een Musk dekbed, the horror ! Overigens weinig mis met met de Moddel Drie.
hiostu zegt
@amghans: ja de anti Tesla opmerkingen van Willeme worden toch wel beetje sneu de laatste tijd.
SpeedGeek zegt
@hiostu: Ga dan alstublieft naar Groen7.nl……. Constante stroom van geklaag van u over de schrijfwijze van Willeme. U hoeft het niet te lezen.
Gulli zegt
@SpeedGeek: haha… hij zei stroom!
nissanfairladyz zegt
@gulli: De spanning is hier te snijden.
porker zegt
@nissanfairladyz: weerstand bouwt zich op
flutterby zegt
@hiostu: ach hij herkent tenminste wel dat een Model 3 rijden betekent dat je gelijk een fanboy wordt. Het is de andere merken nooit gelukt om zo een bizar hoge klanttevredenheid te halen, zelfs niet met service waar je U tegen zegt. Bij Tesla kennen ze dat woord niet eens en toch zijn de berijders, gemiddelde gezien, bij a verliefd op hun auto. Tenminste volgens Willeme..
frank2b zegt
@flutterby: Het is het Apple-effect. Religieuze adoratie van een label.
niex zegt
@frank2b: geldt dat niet voor al die zgn premiummerken dan?
flutterby zegt
@frank2b: vanwege een revolutionair product.
Overigens zijn er net zoveel verschillen als overeenkomsten tussen die twee.
kempenaer zegt
@flutterby:
Tsja, u vindt dat een goed teken, ik maak me zorgen om de teslafiel.
Product met bedenkelijke afwerking, zoals u zelf zegt een ontbrekende service en toch idolaat.
Klinkt sektarisch. Tunnelvisie, cognitieve dissonantie en commitment bias.
Knap van goeroe Musk dat hij deze kudde om zich heen heeft verzameld die enorm tegen hem opkijken en bijna aanbidden. En hij verdient goed aan ze! Doet hij handig!
VeniVidiVici zegt
@hiostu: Nee nee die anti Tesla opmerkingen van hem zijn toppie! Stille emotieloze shit EV’s.
hiostu zegt
@venividivici: Wen er maar vast aan ?
niex zegt
@venividivici: ze zijn idd heerlijk stil
nissanfairladyz zegt
@niex: Als je een elektrische auto heb met wat vermogen. En dan vol het pedaal in strapt hebben ze nog best leuke geluidjes hoor: https://www.youtube.com/watch?v=2osiyRFFaI8
dwfc zegt
@hiostu: Willeme wil altijd polariseren, moet kunnen, niet? Maar Willeme schrijft hier ook pareltjes van artikels zoals deze van de X5 historie. Ik vind dit polariseren minder erg dan sommige artikels van auteurs die hun bronnen niet controleren …
hiostu zegt
@dwfc: ja daarom vind ik het wel jammer, meeste van dat soort artikelen zijn echt heel goed. Ik vind zo’n afzeikerige negatieve schrijfstijl die tegenwoordig zo hip is niet zo mooi. Ik vind dat een schrijver zichzelf daarmee te kort doet, maar ja alles voor de likes tegenwoordig.
kempenaer zegt
@hiostu:
Ik zie dat totaal niet zo. Wellicht bent u wat hypersensitief als het op tesla aankomt.
dwfc zegt
@hiostu: https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/baby-tesla-elon-musk-entwickelt-neuen-tesla-in-china/
willeme zegt
@hiostu: Ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Ik heb een Ferdinand Piëch slaapzak en Carlos Ghosn koffer thuis staan. Hoor je verder niemand over.
BaRa zegt
@willeme: Oh? Heb je je Akio Toyoda-pyjama niet meer?
willeme zegt
@bara: Nee, die heeft Max Mosley van mij geleend ;)
MaartenD zegt
@amghans: het design van de model 3 is behoorlijk mis..de model s ziet er mooi uit maar de 3 klopt van geen kanten
nissanfairladyz zegt
@maarten020: Hier post ik even een foto van de Model 3, waarbij het chroom is verwijdert uit het zicht. Nou post eens een foto van jou eigen auto. Kijken welke beter klopt?
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2019/03/tesla-model-3-chrome-delete.jpg
nissanfairladyz zegt
@maarten020: Ok, je hebt een maserati… Jij hebt gewonnen. :) Damn ik ben de lozer.
MaartenD zegt
@nissanfairladyz: haha, je was mij net voor. maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat jouw Model 3 er wel een stuk beter uitziet dan een regulier model ;-)
dare2think zegt
De Ampera-E heeft GM-genen, is technisch identiek aan de Chevrolet Bolt. Het lijkt logisch dat de nieuwe eigenaar (PSA) van het aanwezige voorraadje Ampera E’s afwil voor ze met hun eigen elektrische karretje gaan stunten. Puur qua type auto vind ik een Model 3 aardig wat mooier dan de elektrische ‘busjes’ die Volkswagen nu op de markt brengt. Liever een lage sedanvorm voor mij dan een ID3, el-Born, Mach-E of Ampera-E, maar dat is persoonlijk.
evdw zegt
Dat is een serieuze prijsverlaging en het is ook best een goede auto die Ampera-E.
Toch zou ik nog even doorsparen voor een Model 3, een veel gavere auto.
Echter, als dat niet mogelijk is en je wil heel graag een EV dan is het een prima optie lijkt me.
dwfc zegt
@evdw: Blijf even langer doorsparen en wees niet te overhaastig, tussen nu en 2023 komen er nog wel meer en leukere ev’s op de markt !
evdw zegt
@dwfc: Ja ik ben benieuwd maar ik verwacht dat Tesla voorlopig de meest gewilde auto zal blijven.
koeberg zegt
@dwfc: Een Tesla standard range RWD model 3 zal vast beter zijn dan een Opel Ampera-E, maar niet €15K beter.
mcshine zegt
@koeberg: aka geen flauw benul dus..
flutterby zegt
@koeberg: rijd met beide naar Spanje en dan denk je er anders over. Niet alleen de Superchargers zijn hun tijd ver vooruit, maar ook Autopilot rijdt zeer ontspannen.
Dutchdriftking zegt
Hadden ze beter eind 2019 kunnen doen….
pindakoning zegt
@dutchdriftking: denk dat ze al op kenteken staan, dus alsnog 4%
knetje zegt
@pindakoning: nee, gaat om niet gekentekende auto’s die de prijsverlaging krijgen, dus 8% bijtelling. De auto’s met 4% bijtelling hebben de hoge fiscale waarde (werk zelf bij een Opel garage ?)
enjoypunani zegt
@knetje: ok, dan heeft deze actie alleen zin voor de particulier, de zakelijke rijder zal dan wellicht toch voor de auto op kenteken kiezen want die hebben minder bijtelling.
willeme zegt
@enjoypunani: dankzij de verlaging van de fiscale waarde is de bijtelling dus enorm laag ;). Dus zeer interessant voor de zakelijke rijder, hoor.
enjoypunani zegt
@willeme: nee, de bruto bijtelling is lager voor de 4% variant, waardoor het voor de zakelijke berijder interessanter is om die te kiezen. De werkgever is dan wel wat meer kwijt. Ja, ik ben ook TN-er en een lease-slet ;-).
willeme zegt
@enjoypunani: Klopt, maar die is er niet meer. 8% met een prijs van mille is nog steeds heel goedkoop. En je werkgever is er blij mee idd!
balboni zegt
Je kunt hem zo voordelig maken als je wil, het blijft een ontzettend lelijk ding
fanboy zegt
@balboni: Ik vind het wel meevallen. Ik zie hem soms in het blauw en dat is toch best fraai. Niet de mooiste auto die er is, maar erg netjes.
Die kleur hierboven doet hem geen goed.
grasvreter zegt
Is een Chevy Bolt, en nu Opel wederom van eigenaar switched (wat een leuke eigen identiteit heeft het merk toch) moeten de GM modellen oprotten natuurlijk.
nissanfairladyz zegt
@grasvreter: opel is gewoon een badge. Zielloos. Rijdt er zelf ook 1 vanwege de centen. Weet dat het GM is….
Dizono zegt
@grasvreter: wederom? De vorige keer was in 1931!
civic1990 zegt
Ik zou toch liever in zo’n Ampera-E / Chevrolet Bolt stappen dan in een Tesla. Vooral met volumemodellen merk je nu echt dat Tesla een tech-startup is, en geen autofabrikant. De Quality Control is echt niet goed genoeg, en hun leveranciersketen klopt niet. Ik ken iemand die 3 maanden moest wachten op een reparatie van de auto (ze kreeg 1 maand vergoeding voor het huren van een auto).
Als je zulke volumemodellen met elkaar gaat vergelijken, zie je pas hoe moeilijk het is om een gevestigde naam te worden, zijn en blijven. De kwaliteitsverschillen tussen een Bolt en een Model 3 (en de dienstverlening eromheen) zijn echt enorm.
nissanfairladyz zegt
@civic1990: klopt het is een startup met een waarde die hoger is als General Motors en Ford bij elkaar hahaha
clubbtraxx zegt
@civic1990: Een Civic was ook niet alles in 1990… Heeft wat tijd nodig maar het komt echt wel goed bij Tesla.
civic1990 zegt
@clubbtraxx: Het heeft inderdaad tijd nodig. Ik weet alleen niet of de volumemarkt het goede idee was voor Tesla. Dure/luxe/snelle auto’s in relatief lage aantallen bouwen is 1 ding (daarom zijn nieuwe merken bijna altijd hypersportauto merken). De massa bereiken en bedienen is echt andere koek, en misschien voor Tesla te vroeg.
Nu zijn ze wel een beetje zo ingesteld; high bets, high risks. Alleen weet ik niet of deze bet ook goed uitpakt, en wellicht zijn er nu toch te veel mensen de dupe van de wel erg grote beloftes.
oxidizers zegt
@civic1990: Nou dat volume model gaat ze anders toch best aardig af moet ik zeggen. Ik heb recent voor het eerst in een 3 gereden, het rijdt veel beter dan je denkt.
Mijn huidige lease loopt nog meer dan een jaar en ik gok dat mijn volgende lease auto weer Duits met verbrandingsmotor wordt, een Audi A5 ofzo..
Maar eerlijk is eerlijk die Tesla model 3 is beter dan 90% van wat er op de Nederlandse wegen gereden wordt (zeker vergeleken al die 3 en 4 pitters met 100 / 150 pk..) Als je me niet gelooft dan heb je er waarschijnlijk zelf nog niet in gereden
kempenaer zegt
@clubbtraxx:
Een Honda Civic uit 1990 was een uitstekende auto…
garp zegt
@kempenaer: als het concept roest niet had bestaan…
fanboy zegt
@civic1990: Ja het kan beter bij Tesla. Maar die Model 3 rijst erg lekker, en dat zijn niet alleen maar de vele pk’s. Dat hebben ze dus al prima voor elkaar. En dat is ook echt een streep voor op de concurrentie.
lekbak zegt
@fanboy: ik vond het erg el Dante, het was wel ff wennen en erg smaakgevoelig.
SimonMc zegt
@lekbak: *Al dente ( lol )
hotze zegt
@fanboy: rijst de model 3 de pan uit?
enjoypunani zegt
@hotze: ja, Tesla is net een snelkookpan…
johnwaters zegt
Gesponsord door Mobility Service.
willeme zegt
@johnwaters: Nee.
flutterby zegt
Doe mij de Ioniq maar, daar zit tenminste een fatsoenlijke aandrijflijn in.
hotze zegt
@flutterby: ziet er ook prima uit.
rogers zegt
“Rijdt opperbest” … Nou daar ben ik het niet mee eens. Tijdens een proefrit leek het wel alsof je op de bok van een kar rijdt. Interieur is echt van goedkoop plastic. Mei 2019 was de prijs nog 51.000 euro dus duurder dan de SR en Opel wilde niet in 2019 uitleveren ivm de 2020 uitstootnormen….
crepito zegt
Toch bijzonder hoe slecht de Bolt verkoopt, met name in het thuisland.
nopetrolnofun zegt
Wat gaat er fout? Het ziet eruit als het autistische broertje van de oude Zwafira.
j05b zegt
Zijn deze modellen wel of niet uitgerust met navigatie. Zag eens een review en daar bleek het in iedergeval niet standaard te zijn.
Qua looks.. smaken verschillenm. De oude Ampera was nog wel mooi. Maar dit is echt een boodschappen auto.
arta zegt
@j05b: alleen Apple car play voor navi.
Wel altijd up to date kaarten, maar voor 43k wel schraal dat er geen on board navi in zat.
Voor 34 echter….?
Teerdz zegt
Er staan er dan ook best veel al een tijdje nog helemaal ingepakt te wachten in de haven van Amsterdam. Schat dat het er zeker een stuk of 100 zijn, waarschijnlijk zelfs meer. Vroeg me eigenlijk al af wat daarmee gedaan ging worden.
arta zegt
@teerdz: CO2-credits sparen in 2020!
Genoeg EV’s verkopen in 2020 kan een co2-boete voorkomen. Dan liever een goede korting in 2020 denk ik.
mcshine zegt
Leuk dat het bereik redelijk is maar…..Zo’n Ampera-E heeft een laadsnelheid van max! 50KW… Mijn Tesla M3 laadt sneller dan dat een Alfa afschrijft…
skid zegt
@mcshine: Hahahaha! M3. Oh my.
Sinds wanneer doen we dat? “Laten we het M3 noemen, dat bespaart een lettergreep en het lijkt op die snelle van BMW.”
Doe maar gewoon Model 3 of simpelweg 3. Of gaan we de andere ook MS, MX en MY noemen?
Verder niets mis met de 3 overigens, leuk spul.
mashell zegt
@skid: er zijn veel meer Telsa Model 3 verkocht dan BMW M3. Bovendien is de BMW M3 al opgevolgd door de M4 (als het sportief moet zijn telt eigenlijk alleen de coupe) dus M3 komt anno 2020 meer aan Telsa dan aan BMW toe. Hoewel het natuurlijk nog altijd primair een boutje is.
skid zegt
@mashell: Akkoord, aantallen en het heengaan van de BMW M3 Coupe zijn goede argumenten.
Maar als jij aan iemand vraagt “wat voor een auto heb jij?” en het antwoord is “M3”: waar denk je dan als eerste aan?
mcshine zegt
@skid: deed ik bewust… M3 Performance zelfs, maar ik bedoel inderdaad de snellere van de twee…hahah
gitaarknul zegt
Toch gemistte kans dat het ding niet de opel Ampéra heet
Dutchcarwizard zegt
Beetje kansloze actie van Opel inderdaad.
tourannetje zegt
Ze hebben bij PSA natuurlijk een vermogen moeten betalen aan GM om ze in te kopen toen ze nog populair waren en nu wil PSA er mee stoppen en krijgen ze een flinke discount. Die 2008 e heeft in verhouding wel een beroerde range. Straks gaat GM ze nog zelf in NL als Bolt leveren