Gedeelde smart is halve smart. Met Amigo deel je een Private Lease auto (en dus ook de kosten) met je vrienden.
Een nieuwe auto rijden als particulier. Tja, in de meeste gevallen komt Private Lease dan als aantrekkelijkste optie uit de bus. Als je een goede Private Lease korting kunt scoren ben je voordeliger uit dan dat je zelf een nieuwe auto koopt en alle bijkomende kosten, inclusief de afschrijving, voor eigen rekening neemt.
Maar wat als je zo’n Private Lease auto wel ziet zitten, maar het voertuig niet elke dag nodig hebt? Dan is dit nieuwe autodeelplatform Amigo wel interessant. Met dit concept deel je één nieuwe auto met je vrienden. Via een gezamenlijke agenda kun je de auto boeken. En met een applicatie heeft iedereen inzage in betalingen en kun je de auto keyless openen en rijden. In de app kun je tevens zien waar de auto zich begeeft.
Kosten
De kosten bedragen 330 euro per maand voor een onbeperkt aantal kilometers. Deel je de auto met z’n vieren, dan betaalt iedereen dus 82,50 per maand. De verzekering is voor iedereen bij deze prijs inbegrepen. In de auto ligt een tankpas waarmee de geregistreerde gebruiker op dat moment kan tanken. In de app wordt bijgehouden hoeveel brandstof er per autorit is verbruikt. Aan het einde van de maand moet iedereen zijn eigen deel betalen.
Porsche probeerde het ook al eens
Onder de noemer Share a Porsche probeerde PON in 2016 een vergelijkbaar concept ook al eens uit. Die maandprijzen lagen uiteraard een stuk hoger en iedereen wilde alleen in het weekend in een Porsche rijden. Een succes werd het dus niet en de website van de deel-Porsches is al weer uit de lucht.
Pilot
Om te kijken hoe dit concept gaat uitpakken start Amigo met een Private Lease pilot in september. De pilot loopt drie maanden. Voorlopig bestaat het wagenpark uit één model, dat is een Toyota Yaris Hybrid. Je kunt meedoen aan de pilot, want er zijn nog enkele plekken beschikbaar. Opgeven gaat via de site van Amigo Mobility.
lekkerlinksrijden zegt
Wat voor auto hebben we het over, de Yaris vd foto?
faalhaas zegt
@lekkerlinksrijden: Ja precies die ene Yaris vd foto
metalmike zegt
Ik vind het behoorlijk prijzig. Een Aygo lease je al voor 200 euro per maand. Kleiner, maar dan hoef je hem niet te delen, met alle bijbehorende ongemakken.
laptom zegt
@metalmike: En deze is groter en maar 30% van de kosten. Ideaal toch?
falcon zegt
Deze heeft onbeperkte kilometers! Dat gaat je niet lukken in PL-constructie.
RogierS zegt
Deze dienst bestaat al en kan je nu al gebruik van maken ipv op Amigo te wachten, check https://figo.app/
Dit type oplossingen hebben de toekomst om bijv de toenemende verkeersproblematiek in steden op te lossen en jouw als gebruiker tegelijk een financieel voordeel te bieden. Denk eens na hoeveel tijd jouw auto per dag eigenlijk stil staat, die tijd kan je je auto dan beter aan iemand ter beschikking stellen en tegelijk je maandelijkse lasten te verlagen. Win win toch?
Pallas zegt
@RogierS: Mijn auto staat inderdaad meestal stil, toch zou ik hem niet willen delen met anderen.
Tiemen zegt
@RogierS: wat mij betreft is het delen van je auto een beetje hetzelfde als het delen van je huis. Als je een dag op het werk bent en je huis 10 uur leeg is laat je er ook geen vreemden in…
faalhaas zegt
@tiemen: Ik wil ook geen auto waar de afgelopen dagen 10 fallussen over zijn geweest.
doublechevron65 zegt
@tiemen: waarom bestaat AirBnb? Juist! Als je d’r niet bent dan deel je, idd niet voor 10uur. In grote binnen steden is dit de perfecte oplossing.
Abdelaziz zegt
@tiemen: ?
okdoei zegt
@RogierS: als autoliefhebber die van zn schatjes houdt gruwel ik bij dit idee. Mn vlees en bloed schatje is ook vaak alleen thuis, daar laat ik ook niemand anders op rijden…
…tenminste in hoeverre ik weet.
Hmm
Google search: spy cameras
RogierS zegt
Haha dat begrijp ik, en voor de meeste autoliefhebbers is de gedachte om je auto te delen ook wennen. Denk dat we er echter wel vanuit kunnen gaan dat de gemiddelde autobezitter niet zo’n fanaat is als hier op autoblog, en zijn auto meer al een vervoersmiddel ziet om van a naar b te komen. Dan zal het deel argument ook minder snel een bezwaar zijn vermoed ik.
phaeton zegt
@RogierS: Hoe dragen stilstaande auto’s precies bij aan verkeersproblematiek?
mashell zegt
Ze zorgen dat de parkeerplekken in de wijken vol staan.
RogierS zegt
Dit soort oplossingen dragen bij omdat het ervoor kan zorgen dat er uiteindelijk minder auto’s aan het verkeer deelnemen omdat we met meer mensen van een gelijk (of wellicht zelfs kleiner) aantal auto’s gebruik maken. In plaats dat iedereen die zich per auto wil verplaatsen ook echt zelf een auto bezit. Met name in randstedelijke gebieden helpt dat om minder autos in de stad te hebben, zijn er minder parkeerplaatsen nodig, minder uitstoot etc.
Poulusma zegt
Ik heb een Citigo, die kost mij maandelijks met All Risk verzekering pak m beet €80.
Ik rijd de laatste tijd niet veel, maar ben wel zuinig op mijn auto. Maar voor dat geld doe ik hem niet weg, en delen moet ik al helemaal niet aan denken. Ik ben veel te zuinig op mijn auto voor dat soort fratsen ?
Wanneer ik hem nodig heb, wil ik hem gebruiken. En dan wil ik niet in een schema moeten kijken of dat überhaupt wel kan…
Specht zegt
Vrijwillig in een Aygo rijden, en dan het hok ook nog moeten delen met “vrienden” om een paar grijpstuivers te besparen?
Ik behoor duidelijk niet tot die doelgroep die daar gek genoeg voor is.
mashell zegt
Sommige vriendengroepen delen alles met elkaar netflix, spotify, bedpartners en daar past dan ook een auto bij.
knapzuur zegt
In mijn beleving is gedeelde Smart een krappe zit maar goed volgens mij ging het over een andere auto, welke (jong)bejaarden zouden deze flitsende bolide gaan delen is de vraag..
moveyourmind zegt
Lijkt me alleen gunstig voor als je in de stad woont en een parkeercergunning alleen al kapitalen kost.
Hier op het platteland koop je als jij en je vrienden weinig geld hebben gewoon met zijn vieren vier oude barrels voor een habbekrats, haal je flink wat kratten bier zodat je genoeg assteunen hebt en ga je die oude barrels gezamelijk opknappen bij één van de vrienden in de schuur.
pindakoning zegt
Toch ben ik nieuwsgierig hoe dat in de praktijk werkt. Ik gebruik dagelijks redelijk intensief m’n auto, dus behoor niet tot de doelgroep. Maar wie wel?
Niet iemand die er dagelijks mee naar zijn werk gaat, want dan hebben de andere er geen beschikking over. Voor boodschappen of een wekelijks bezoekjes buiten de stad? Dan moeten er goedkopere oplossingen zijn. Denk dat je redelijke planning moet opstellen met je ‘amigo’s’ maar dat neemt wel een deel van de vrijheid weg.
michaelras zegt
@pindakoning: nou wel of niet die tweede of derde auto kopen, die je 90% van de tijd niet gebruikt. Daar kan dit wel handig voor zijn. Anderzijds woon ik (gelukkig..) niet naast mijn familie of mijn vrienden. Dus vooral het logistieke gedeelte is waar ik mijn vraagtekens bij zet
Hubert zegt
Lijkt me niet duur, een yaris hybrid met onbeperkte km’s voor 330 per maand.
Op de toyota site ben je minstens 450 per maand kwijt.
Mag je dit ook in je eentje doen?
Abdelaziz zegt
Duur voor wat het is ik betaal 260 euro en ik heb hem altijd hoef het niet te delen ?
tenaci zegt
Is toch gekloot man, waarschijnlijk loop in week twee al tegen het moment aan dat twee of drie de auto op hetzelfde moment nodig hebben. Leuk voor je vriendschappen….
Poulusma zegt
Wat een briljant idee is dit zeg!! ?
Dit wordt toch helemaal niets, wie zit er te wachten op die vaste lasten en dan nog te moeten leuren om het gebruiken van een auto.
Hier is al een alternatief voor BTW, Green wheels….
En ik heb het idee dat dit ook geen hard lopend concept is.
Esprit_de_Flandre zegt
Dè ideale manier om al je vrienden kwijt te raken…
cabriohater zegt
Misschien voor een studentenhuis voor studenten met ouders die het betalen maar anders geen idee. Je moet sowieso al dicht bij elkaar wonen, niet de auto voor vaste dingen hoeven te gebruiken zoals werk. Lijkt mij al niet handig en ik rijd momenteel 4x in de maand.
Dutchdriftking zegt
Op zich niet gek. Stel dat je als studenten samen deze auto neemt, en ook nog eens vaak aan carpoolen doet.