Slecht nieuws dus voor ijsberen, bomenknuffelaars en andere zaken die niet heel goed samengaan met dikke vette auto’s.
Daarentegen wel heel goed nieuws voor oliemaatschappijen, de bandenboer en last but not least: de ware petrolhead! De hoogste baas van AMG, sinds jaar en dag de feestcommissie van Mercedes, heeft namelijk in een interview laten weten dat die moddervette V12 voorlopig nog gewoon in productie blijft. Mogelijk ook goed nieuws dus voor Aston Martin en Pagani.
Even vreesden we voor het voortbestaan van deze mastodont (downsizing, je kent het wel), maar omdat het blok zo weinig gebouwd wordt levert verlenging van de productie geen problemen op voor de gemiddelde CO2-Ausstoß van het Mercedes-gamma. Wel zou het kunnen dat AMG in de toekomst gebruik gaat maken van bijvoorbeeld hybride-techniek, om de enorme motor toch wat meer aan de eisen van deze tijd aan te passen.
Verder kunnen we naar het schijnt op elke AMG met aandrijving op de achterwielen standaard een limited slip differential verwachten (zoals op de AMG GT S) en hoeven we niet te rekenen op nieuwe modellen uit Affalterbach met vierwielaandrijving of dieselmotoren. Ook een eigen hypercar zit er voorlopig niet in, maar dat Mercedes-AMG ons in de nabije toekomst met genoeg ander lekkers gaat verblijden is al prima nieuws op zich. (via: autocar.co.uk)
cthijs zegt
Heerlijk eindelijk een fabrikant die zich niet gek laat maken door boomknuffelaars
rolov zegt
@cthijs: wat ik ook gelijk dacht en het stond ook in de tekst, het Is denk meer voor Pagani en AM. en dus kunnen ze hem ook mooi gebruiken.
cthijs zegt
@rolov: de pagani is super het zou een godszonde zijn als hier iets in komt te liggen wat maar een beetje naar hybride ruikt
overklast zegt
Zo hoort het ook. Want hoeveel mensen kunnen nou daadwerkelijk zo’n dikke wagen betalen?
follie14 zegt
Mooi zo!!!!
samuelrs zegt
ondanks dat ik hem niet kan betalen toch het beste nieuws wat ik vandaag heb gehoord!
E34M5Touring zegt
AMG V12 Porno, ik vind het mooi. Lekker blijven bouwen.
series2 zegt
Helemaal top! Maar ze bouwen toch juist wel 4 wiel aandrijvers? E AMG s?
samuelrs zegt
@series2: ik denk in combinatie met de V12 motoren
swaffelaer zegt
De AMG V12 klinkt wel zo gruwelijk lekker. Als ik toch een oliebron onder mijn achtertuin had…
henkhupelschoten zegt
goood newzzzzz. altijd fan van van 6.0 V12 geweest maar ik hoop stiekem dat ze ook nog ooit de 7.3 V12 weer gaan gebruiken en dan het liefste in een hypercar (c112 als het effe kan) maar goed dat zit er dus weer niet in verdomme. er staat overigens met 4wd en dieselmotoren maar beiden zijn allang gemaakt en worden nog steeds gemaakt door amg?
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: of CLK GTR prachtwagen!
jagmaseratiferrari zegt
@henkhupelschoten: Die heerlijke 7.3 v12 blok die in de Zonda ligt.
henkhupelschoten zegt
@jagmaseratiferrari: Juist!! Jij snapt het! Hij ligt volgensmij niet in alle zonda’s maar dat weet ik niet 100% zeker ik dacht alleen de cinque, s en al die andere idities.
carmasterr zegt
Beetje offtopic, maar wie heefteigenlijk die plastic platen voor op de motor bedacht?
Wat is daar het praktisch nut van? Als je een mooie wagen hebt met een mooi blok erin dan wil je deze toch kunnen zien lijkt me?
b00m3rang zegt
@carmasterr: airflow en bescherming van hete onderdelen zijn de enige 2 dingen die ik kan bedenken. Ik zie ook veel liever mn spruitstuk dan een plastic kap.
jpoers zegt
@carmasterr: vroeg ik me nu ook laatst af. Je leest tegenwoordig steeds meer van de auto is 60kg afgevallen ed. Maar dr ligt zo 5 kilo plastic onder de neus wat alleen maar in de weg ligt bij een evt reparatie.
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Ja goed, bijv. Alfa deed dat bij de 6 pitters altijd prima. Maar sinds de rvs kelken het veld hebben geruimd voor lichtgewicht en goedkope rommel hoef ik het niet meer te zien. Prachtige kleppendeksels met inscriptie zie je enkel nog bij de super/hypercars. Zelfs de Yanks hebben het een beetje opgegeven. En aangezien die hele dradenwarboel van de ecu etc ook weggewerkt moet worden tegenwoordig is zo’n afdekpizza het enige wat nog een beetje design meekrijgt. De rest wordt er lekker onder gevouwen.
henkhupelschoten zegt
@E34M5Touring: vroeger had alfa inderdaad de mooiste motoren (en ook wagens) met dat verchroomde spruitstuk etc, is echt schitterend!
mattr zegt
…en hoeven we niet te rekenen op lekkers uit Affalterbach met vierwielaandrijving of dieselmotoren…
Huh? E63 AMG S 4 Matic dan? En er was een aantal jaren geleden toch ook een C 30 CDI AMG?
lamborgfan zegt
@mattr: Denk dat ze zo’n sub amg devisie bedoel als M// performance als M50D en Audi S met wat performance diesels.
Author zegt
@mattr: Je hebt gelijk, het stond inderdaad niet heel duidelijk in de tekst. Hopelijk nu wel!
parker zegt
Fantastisch, iemand moet het vuile werk doen :-)
maseratizzzzzzzz zegt
Hadden ze de atmosferische 6.2 v8 maar gehouden, in mijn ogen doet deze motor mij niks, het is een sterk blok met een slecht geluid, zelfs de huayra klinkt gewoon triest.
E34M5Touring zegt
@maseratizzzzzzzz: Correct me if i’m wrong maar Pagani heeft er toch juist voor gekozen de turbo’s te laten horen omdat ze wisten dat het geluid niet zo zou zijn als in de Zonda reeks. Daar kan de V12 an sich niks aan doen, dat is sound tuning. Ik vind hem in de AMG modellen wel lekker klinken, hell, een maatje van had een 2004 S600, die brult ook behoorlijk. Had ik niet verwacht.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Het klopt inderdaad dat juist de nadruk is gelegd op het geluid van de turbo’s van de Huayra. Het is wel een monsterlijk geluid, maar ik vind het helaas niet bij die auto passen. Het gehuil van de Zonda was mooier.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Ik hou dr wel van moet ik zeggen. Vind een Zonda ook prachtig klinken maar ik hou wel van een beetje gefluit en gesis :)
jorden zegt
Denk dat er altijd een markt(je) voor een MB V12 zal zijn. Mensen die het kunnen betalen en niet zoveel op hebben met efficiëntie. Want de AMG V8 levert nagenoeg dezelfde prestaties :p
nvn1993 zegt
Een downsized 65 amg model slaat ook nergens op……
hillegaar zegt
goed zo!
jaapiyo zegt
“andere zaken die niet heel goed samengaan met dikke vette auto’s.”
Roemer?
robgooi zegt
Power!!!!
mikevanvlerken zegt
Jeeeeeeeeej!
berlinetta zegt
Ik zou wel eens willen zien wat een S65 AMG met 4WD doet. Andere versnellingsbak erin zodat dat koppel niet meer begrensd hoeft te worden. Dat is pas een bazenauto.
lekbak zegt
@berlinetta: Er is mij laatst verteld door een belangrijk iemand in de auto ‘journalistiek’ (sir smokealot) dat er dan een actros versnellingsbak in moet komen! ;)
berlinetta zegt
@lekbak: Ja dat had ik ook gelezen. Ik zou het geen probleem vinden.
roberto zegt
Zolang ze het geluid maar niet via de speakers laten horen..
super zegt
Mooi man, zon stuk plastic onder je motorkap
v60polestar zegt
Mooi zo
crackdavid zegt
Eigenlijk best triest dat AMG’s nu pas allemaal een sperdifferentieel krijgen.
Sracerr zegt
AMG: “we blijven onze 6.0-liter V12 gewoon bouwen” en atoombommen ook!, omdat het kan en totaal overbodig is.