Volgens AMG zijn viercilinders progressief, alhoewel ze nét een zespitter hebben gelanceerd.
We weten allemaal dat we moeten gaan downsizen, overstappen op PHEV-aandrijflijnen en vervolgens helemaal elektrisch zullen moeten gaan. Dat pad is nu inmiddels wel uitgestippeld. In veel gevallen maakt het helemaal niet uit. Van een Golf 2.0 naar Golf 1.4 TSI naar Golf GTE en uiteindelijk een e-Golf is niet echt een moeilijke overgang.
Bij sportieve auto’s ligt het wat anders. Een sportieve auto moet niet alleen snel zijn, maar ook beter remmen en een betere wegligging hebben. Met een alternatieve aandrijflijn is dat lastig, want het gewicht gaat omhoog. Ook is volgens velen de sensatie veel minder.
Viercilinder heel progressief volgens AMG
Er gingen een tijdje geleden wat geruchten dat Mercedes toch de V8 zou willen laten terugkeren, maar daar stak Mercedes een stokje voor door het af te doen als kwats. Aan het Britse TopGear gaat Michael Schiebe (de CEO van AMG) nog een stapje verder.
We willen heel, heel progressief zijn wanneer het aankomt op technologie. We zijn overtuigd van het hybride concept. We zullen daarmee bij de viercilinder blijven.
Michael Schiebe, bijna net zo progressief als @jaapiyo.
Nu kan dat zo zijn, maar de klanten zien dat toch echt anders. Ondanks dat de BMW M3 voorzien is van twee steenpuisten op de voorplecht, is die auto populairder dan de C63 (in Europa althans). Volgens Schiebe zullen er ongetwijfeld mensen overstappen of niet meer geïnteresseerd zijn.
Er zijn wel degelijk klanten voor
Wel weet de AMG te pareren dat de auto juist mensen aantrekt die eerst juist geen AMG op de radar hadden. Ook moeten we niet vergeten dat China een heel belangrijke markt is. Daar zijn sedans enorm populair en hebben ze geen emotionele binding met de V8. Sterker nog, ze zijn eerder geneigd te stekkeren dan wij.
Het vreemde is dat de vandaag aangekondigde CLE53 voorzien is van… een zescilinder! Ja, potjandorie, zo is er geen logica. De CLE is in technisch opzicht een C-Klasse, maar is tussen de C en E gepositioneerd.
Dit betekent dat de zescilinder op zijn minst past in de C63. Het is dan ook wachten op de eerste tuners die dat vervolgens ook gaan doen. De reden dat de C53 nog wel de zescilinder heeft, is omdat die auto vooral in de VS verkocht gaat worden. Daar vindt men het aantal cilinders belangrijk en zijn de uitstooteisen iets vriendelijker.
Autoblog Nuance
Tenslotte een kleine kanttekening van onze kant. De broodnodige Autoblog Nuance. Ondanks dat de potentie van de C63 nog niet helemaal uit de verf komt, zou het stom zijn om terug te stappen op een ouderwetser concept. Juist het feit dat AMG de beslissing nam om 476 pk sterke vierpitter plus elektromotor te gebruiken, getuigt van lef. Daarbij zullen de klanten vroeg of laat over moeten stappen op een ander type aandrijflijn en dan is het wel lekker om ervaring met het concept te hebben.
AMG is alsnog heel erg vooruitstrevend met de viercilinder. Audi Sport en BMW M GmbH willen hier nog zeker niet aan. De huidige M3 heeft een zescilinder en voor de M5 – die nog op de markt moet komen – is een V8 met elektromotor aangekondigd. Ook de RS5 Avant zal een PHEV krijgen met een V6, geen viercilinder.
Dutchdriftking zegt
Na de facelift bijft de 4 pitter voor China leverbaar, in Amerika weer een V8, en voor Europa de 53 aandrijflijn + hybride componenten.
petroldrinker zegt
Tja, zo kan je alles wat krom is recht lullen, feit blijft dat vrijwel niemand de C63 AMG met een 4 cilinder wilt, kan je nog wel gaan roeptoeteren hoe geweldig het blok is, als de klanten het niet willen is het dus een kanslose exercitie…
Ik zou ook voor geen goud een 4 cilinder AMG kopen, het onderscheidende voor een AMG was juist het gebulder van de V8, dat is dan ook de enige reden om een AMG te kopen, het geluid, en dat is nu dus niet meer…
wbt: “We weten allemaal dat we moeten gaan downsizen” – Dit is natuurlijk bullshit, we moeten niks int leven behalve ademen, belastingbetalen en doodgaan. Dit zijn we helaas alleen maar gaan doen dankzij de linkse invloeden bij de EU
Richmond zegt
Alle schuld bij links schuiven terwijl we de afgelopen 13 jaar rechtse politiek hebben gehad is pas recht praten wat krom is
ponnie zegt
Geef eens een voorbeeld van dat rechts beleid?
Naar mijn idee is het links inmiddels ver voorbijgestreefd en inmiddels op vele vlakken zelfs communistisch te noemen.
herve11f zegt
Idd
Stefje zegt
Hooguit centrum rechts. Maar door cda en d66 echt veel links beleid gehad. VVD is alleen tijdens verkiezingen echt rechts. Schuift daarna direct op.
bassrt zegt
Dat ze dit doen snap ik ook niet, maar los daarvan vind ik ook dat ze een grote fout gemaakt hebben met het hybride gedeelte. Want je kan maar 13 kilometer elektrisch rijden met deze auto, waardoor je verbruik en uitstoot alsnog hoog is. Je had hier voor de markt echt een hoop geld kunnen schelen door het hybride stuk van de c300e bijvoorbeeld te nemen. die heeft maar 13 gram co2 voor je bpm en de amg nog steeds een 159 gram.
mc96 zegt
Bij De AMG is het elektrische deel alleen bedoeld voor extra tijdens acceleratie. Bij de c300e is het de bedoeling dat je ook grote delen elektrisch rijdt.
pand zegt
Als bij de 4-pitter het verbruik al nagenoeg even hoog/laag ligt in de c-klasse ivm de v8. Dan snap ik de keuze voor de 6-pitter in de SUV wel. Anders namelijk grote kans dat de 4-pitter meer of evenveel gebruikt dan de v8. Maar ik hoop dat de 4-pitter tijdens de facelift in de ijskast gezet wordt!!
waterisnat zegt
De anti-wetenschap rond CO2 vanuit de bureaucraten gaat een heel groot probleem voor de samenleving worden, en is het ten dele al. Bovenal in de derde wereld.
basman147 zegt
“We zullen blijven het concept van de viercilinder staan.”?? Dat klopt niet helemaal lijkt me?
Dat de C63 een 4-cilinder is was niet zo’n probleem geweest als de auto goed was ontvangen, maar in zo’n beetje iedere test die ik heb gezien of gelezen komt de auto er slecht vanaf…
kennone zegt
Gelukkig is hij nu heel erg zuinig in de praktijk… 🥳
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Jagris zegt
Als ze echt progressief willen zijn kunnen ze beter meteen overschakelen naar een volledig elektrische aandrijflijn. Een keuze voor een hybride viercilinder is net niks. Had het dan gewoon voor alle AMG’s gehouden bij een v6 of nog liever: een v8. Daar koop je mijn inziens een AMG voor. Voor het rauwe geluid en de mooie motoren. Maar goed, wie ben ik.
shellplc zegt
Gaat autoblog de nieuwe C 63 AMG nog testen dan?
Bastiaan zegt
“als de klanten het niet willen is het dus een kanslose exercitie…”
De klant wil wat het voorgeschoteld krijgt! Geen enkele onderneming bouwt in massaproductie wat de klant wil, echter alleen waar geld mee te verdienen valt. Als jij een auto wilt heb je simpelweg te kiezen uit wat je aangeboden wordt. Autoblog reageerders zijn niet in staat om een custom build auto aan te schaffen.
Terwijl elk merk tegenwoordig een badge op zijn auto kleeft (AMG, M, GT-line, ST-line enz ), is het voor de massa echt totaal onbelangrijk, gezien men het prive toch niet zelf betaald. De erfenis bij velen hierover is al meermaals vermeld.
Het klopt dat we moeten ademen, maar dan liever geen vervuilde lucht en als gevolg van Co² uitstoot is uitademen eigenlijk ook discutabel. Helaas leven we op de aarde, dus als je een globe neemt een naar links blijft gaan, kom je uiteindelijk rechts uit 😉😂.
“”We weten allemaal dat we moeten gaan downsizen” – Dit is natuurlijk bullshit,”. Natuurlijk is dit bullshit! De paardentram functioneerd ook nog steeds! Echter in een wereld waar iedereen meer en meer wil, zullen we ons moeten aanpassen. Ik ben nog uit de tijd dat in de jaren ’80 de straten bijna blauw Stunden van de uitlaatgassen, er Mercedessen eindtermen zonder AMG embleem en het Duitse altijd stonk. Elektrische vervoer (lees: geen uitstoot van fossiele brandstoffen! 🤔) vind ik geweldig, echter blijft het probleem hangen op het feit dat het aanbod van autos aanwezig is, de mogelijkheden voor laden zijn dat echter nog niet als gevolg van een achtergebleven infrastructuur van het elektriciteitsnet. Dat probleem was allang bekend, nog voordat we de elektrische autos massaal aangeboden kregen. Het merendeel is blij als de paupers in met hun “klapper uitlaten” van de weg zijn. Vroeger deden we een speelkaart tussen de spaken van onze fiets, maar dat kon na een bepaalde leeftijd ook niet meer😂. Ik mis mijn E38 V12 ook, maar electrisch rijden is voor mij nog geen optie. Electrisch rijden met 700 tot 1000 ook vind ik persoonlijk niet downsizen, maar het schijnt dat we dat absoluut nodig hebben om onszelf te overtuigen dat we succesvol zijn….
RESPECT voor iedereens reactie👍
Bastiaan zegt
Ik ben nog uit de tijd dat in de jaren ’80 de straten bijna blauw Stunden van de uitlaatgassen, er Mercedessen eindtermen zonder AMG embleem en het Duitse altijd stonk.
– Stunden = stonden
– eindtermen = rond reden
– Duitse = dus
– 700 tot 1000 PK
Lang leve autocorrectie😉