Dus sla nu je slag!
Geniet van wat je hebt. Vooral van de mooie dingen in het leven. Focus je niet op de negatieve issues. Voor zowel de autoliefhebbers als mensen in het algemeen. Maar we focussen ons hier, uiteraard, even op de autoliefhebber.
Op dit moment heeft AMG een enorm aanbod aan sportieve varianten van reguliere Mercedessen. Daar zitten een paar absolute parels bij, waaronder de C63 AMG. Veel ‘puristen’ geven de voorkeur aan de oude C63 met zijn 6.2 liter V8, maar ook bij de huidige C63 is er voldoende te waarderen. Het is een modale D-segment middenklasser met achterwielaandrijving en een enorm krachtige V8. Wat is daar niet leuk aan?
Aan het Amerikaanse Motor Trend laat AMG-baas Tobias Moers weten dat het binnenkort over is met de pret. Zowel de nieuwe C63 AMG als de nieuwe S63 AMG zullen voorzien worden van een plug-in hybridesysteem. Uiteraard klapt Moers niet helemaal uit de school met details, maar hij geeft wel aan dat het hybridesysteem niet afkomstig is van een gewone Mercedes-Benz. Een van de eerste auto’s met het nieuwe systeem is de hybride-variant van de AMG GT 4-door ‘Coupé’. Deze krijgt een biturbo V8 met op de voor- en achteras een elektromotor. Deze auto zal een rechtstreekse concurrent zijn voor de Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid.
Maar er is meer. De C43 AMG wordt wederom het model onder de C63 en zal ook een hybride worden. Ditmaal in samenwerking met de M139 viercilinder uit de A45 AMG. Iets dat wij al eerder konden melden aan onze trouwe lezers. Daarmee is de koek nog niet op, want de puristen krijgen nóg meer te slikken: vanaf 2021 zullen alle AMG’s voorzien zijn van vierwielaandrijving.
Vanaf de C-Klasse zijn alle Mercedessen voorzien van een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving, dus het vierwielaandrijvingsysteem is daarop gebaseerd. In basis voelt de auto dan ook aan als een achterwielaandrijver. Sterker nog, waarschijnlijk wordt het systeem gebaseerd op de 4Matic-layout van de E63 AMG, waarmee de mogelijkheid bestaat om alle paarden alleen op de achteras af te vuren. Dus mocht je nog een hooligan-AMG wensen waarbij je vaker banden moet wisselen dan tanken, toog je naar de AMG-dealer.
Van boven naar onderen:
Mercedes-AMG S65 Cabriolet (C217) ’18
Mercedes-AMG C63S Estate (S205) ’19
Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé (X290) ’19
Mercedes-AMG C43 4Matic Coupé (C205) ’19
Mercedes-AMG E63 4Matic+ Estate (S213) ’19
emping zegt
C63 AMG, een modale D-segment middenklasser, nou ik zie Jan Modaal er niet in rijden.
willeme zegt
@emping: Ironie gaat volkomen aan jou voorbij deze morgen :-D
borrelnoot zegt
@emping: klopt. In de grote steden zie ik hele andere mensen er in rijden.
boomhauwer zegt
@borrelnoot: hasan modaal
bierbuik zegt
@boomhauwer: Mo daal
ghost zegt
@emping: in Duitsland is de C43 anders wel de modale middenklasser, maar goed Nederland en BPM daarentegen maken de C180 vooral het populairst.
vondick zegt
@emping: Camping
FiXeR zegt
Plugin hybride systemen zijn ideaal, ook zeker voor performance wagens. Ik rij zelf een Passat GTE en dat is echt heerlijk rijden. Stil thuis wegrijden en aankomen als je bij je maitresse bent geweest zonder dat een dikke V8 de buurt en de vrouw wakker maakt. En natuurlijk veel koppel vanaf 0 rpm, dus als eerste weg bij het stoplicht.
spykerboy zegt
@fixer: of gewoon geen affaire hebben, en lekker brullen, dat zou mijn keuze zijn (en is het ook elke dag weer)
boomhauwer zegt
@FiXeR: hilarisch.
Edge zegt
Dikke prima als je het mij vraagt. Meer performance, minder brandstof, minder uitstoot (goed voor de prijs!), maar wel nog steeds zo’n heerlijk AMG blok in het vooronder. En aangezien die vierwielaandrijving toch een gigantisch percentage kracht naar de achterwielen kan sturen, blijven AMG’s voor de mensen met een abonnement op de bandenboer ook gewoon leuk speelgoed.
Dutchdriftking zegt
Uitschakelbare 4wd is toch het beste wat er is? Onder alle omstandigheden je vermogen kwijt kunnen, niet voor paal staan bij de wintersport, het is tenslotte knap lullig dat die Polo Bluemotion wél de inrit naar het huisje op komt, én de hooligan uithangen op een lege parkeerplaats wanneer je daar behoefte aan hebt!
lekbak zegt
Met awd is weinig mis zolang het een rwd basis is en je de voorste as uit kunt schakelen. Maar die hybride meuk maakt de auto wel weer een paar honderd kilo zwaarder, en dat is toch wel een beetje zonde. Maar ze zullen toch met de tijd mee moeten gaan helaas…
grasvreter zegt
Ik zou al blij zijn als ze kappen met AMG pakketten en logo’s op auto’s die absoluut geen AMG techniek bevatten en met moeite onder de 10 seconden op de 100 komen. Laatst reed ik nog achter een 2019 GLA met 123pk. Wel groot AMG op de kont.
T5Power zegt
@grasvreter: Dat zorgt inderdaad voor een devaluatie van de naam. Audi heeft wat dat betreft haar RS reeks altijd gekoesterd en zelfs bij S-en duidelijk onderscheid gemaakt tussen echte en neppers (bv S6 en A6 S line).
Mijn echte AMG heeft af-fabriek helemaal geen typeplaatjes. Less is more;-)
lekkerlinksrijden zegt
@grasvreter: BMW gooit ook al jaren het M label te grabbel, een 114i M, ja ja gaat hard jonguh bij de Mcdrive
soup zegt
@lekkerlinksrijden: Wel RWD en geen electro shit.
Leukere wagen (zelfs zonder chip) dan 95% van wat ons wegennet onveilig maakt.
ericc zegt
In Duitsland staan veel A35 te koop bij de dealers tegen leuke prijzen en weinig kilometers. Ik overweeg er één in de nabije toekomst.
dare2think zegt
Men kan klagen over vierwielaandrijving en over de extra bandenkosten omdat de bandendiameter van de 4 wielen binnen dezelfde range moet blijven, maar laten we wel wezen: Er gaat in de toekomst 700 pk uit het vooronder komen. In omstandigheden als vandaag, in Nederland, in de echte wereld, met 1 mm water op het wegdek, kun je die power echt niet wegzetten op de achterwielen. Een verbrandingsmotor moet toeren maken om het mooie geluid te maken waarvoor je hem gekocht hebt, dus als je even wil genieten van dat geluid is het bijproduct daarvan bij moderne motoren een groot aantal pk’s die echt op de weg gezet moeten worden. 4WD is dus onmisbaar. Er zijn natuurlijk genoeg auto’s die een beter geluid genereren bij minder pk’s (of die meer RWD grip hebben) en daardoor met aandrijving op alleen de achterwielen ’toe kunnen’, maar dan moet je echt gaan shoppen in het verleden of de prijs voor echt premium Italiaans of Engels blik gaan betalen.
406_v6 zegt
@dare2think: Wat is nu je punt? Dat je 4wd nodig hebt om van het geluid te genieten?? Raar…koop een 2wd en zet er een goede Akrapovic o.i.d. onder.
racerx zegt
De extra power is niet verkeerd, het gewicht van de batterijen wel. Zeker voor een auto met sportieve aspiraties…
sls63amg zegt
Zal de v8 wel nog blijven tot -2030?
nout zegt
Wat een typische AB-bullshit om te insinueren dat het ‘nu uit is met de pret’. Beetje vertrouwen in AMG, die mensen weten wat ze doen. Er was vast ook zo’n artikel bij de aankondiging van de 4.0 V8. ?♂️
406_v6 zegt
@willeme: had de ontwikkelingschef bij Mercedes (Markus Schäfer) niet recentelijk gezegd dat Mercedes helemaal stopt met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren??
E34M5Touring zegt
Ze doen maar. Wij hebben de daddy inmiddels in de garage staan. Zonder hybride rommel. Gewoon ouderwets slagvolume en drukvulling. 1000Nm for the win.
Pordon zegt
@e34m5touring: een 65 AMG?!?! The holy Grail
E34M5Touring zegt
@pordon: https://www.autojunk.nl/2019/09/autoblog-aankoopadvies-resultaat
Sinds een kleine 2 wkn in bezit. Droomauto.
Pordon zegt
@e34m5touring: Pfoeh absoluut een droomauto! Geniet er van!
nopetrolnofun zegt
Ben ik de enige die liever 300 pk uit een heerlijk klinkende 6 cilinder heeft dan 400 uit een suf turboblokje
Benny_Weisz zegt
@nopetrolnofun:
Nee hoor!
E550 zegt
Krijg de E63 ook de panamericana grille?
monaco zegt
Ben benieuwd wat ze met de AMG GT doen?