En dat vinden we keigaaf.
Als er één auto is waar ik naar uitzie dan is het wel de AMG Project One. Het Duitse apparaat lijkt alles behalve normaal te worden en met dat recept in gedachte zal het monster zich op veel punten gaan onderscheiden van de rest. Zo mogen we onder andere iets bijzonders verwachten als het gaat om de deurconstructie.
Het Australische Motoring raakte onlangs in gesprek met Gorden Wagener, hoofd design bij Mercedes. Wagener zegt dat de hypercar zeker geen reguliere deuren gaat krijgen. In plaats daarvan kunnen we Gullwing-deuren verwachten, of zoals collega @jaapiyo de vakterm in zijn onze taal omschrijft als meeuwenvleugels.
Volgens Wagener zal de hypercar diverse knipogen naar het raceverleden van Mercedes bevatten. “Het zal een zeer speciale auto worden. Een auto zoals deze bouwen we slechts eens in de 50 jaar. Het is zeer speciaal om hier onderdeel van te zijn.”, aldus de designer. Daarmee schept Wagener hoge verwachtingen die Mercedes hopelijk gaat waarmaken.
Over de hypercar is al het een en ander bekend. Zo deelden we al eerder wat informatie over de specificaties van de Project One en wisten we je de prijs van het monster te vertellen. De auto zal echt een eigen product worden. Wagener hint bijvoorbeeld naar een op maat gemaakt infotainmentsysteem. Ook zal de auto “een enorme bak herrie” produceren. De AMG Project One zal nog dit jaar officieel worden onthuld. Mercedes heeft de autoshow van Frankfurt als podium gekozen.
UPDATE 11-09-2017: de hyerpcar is vandaag officieel onthuld, alle info lees je HIER!
peug206 zegt
Tja als ie net zo’n herrie maakt als de f1… dan mogen ze hem van mij houden.
suheyl zegt
@peug206: vast niet een F1 in het echt gehoord… Een stuk minder dan de V10 of de V8 van weleer, maar altijd nog een bak herrie!
peug206 zegt
@suheyl: daarom. Ik koop geen auto om de herrie, maar om te kunnen rijden. En als je hier 1.5 uur in gezeten hebt dan heb je een permanente gehoorbeschadiging. Beetje geluid is leuk, maar niet op dat niveau.
suheyl zegt
@peug206: dan heb ik niets gezegd. Dacht weer iemand die weer ging zeuren over stofzuigers of iets dergelijks zonder dat hij ook maar ooit een F1 in het echt heeft gehoord.
timoangelo zegt
@peug206: pffff wat een zeikerd ben jij zeg.
peug206 zegt
@timoangelo: want? Ik heb mn gehoor nodig voor mn werk, en autorijden met gehoorbescherming laat ik wel aan professionals over…
timoangelo zegt
@peug206: dit is ook niet echt zomaar ‘een’ automobiel hè.
SimonMc zegt
Ik ben ook wel enthousiast en nieuwsgierig, maar van een 1.6 wordt toch niemand warm? Ten tijde van de XJ220 schreeuwde men moord en brand, omdat de beloofde V12 veranderd werd naar een V6, ondanks de uitmuntende prestaties. Cilinders verkopen, en zeker in zo’n exotische wagens. Waarom zou dit nu ineens anders zijn?
jorden zegt
@SimonMc: daarom verkocht de Veyron als warme broodje…
ThomasBol zegt
@jorden: Dat waren er gewoon te veel. Het kan namelijk ook anders: http://www.autoblog.nl/nieuws/koenigsegg-vandaag-besteld-morgen-niet-in-huis-97164
viezefreddyw zegt
@SimonMc: Krim vergelijk. De 1.6 is het blok van de Formule 1 auto van de Mercedes W08. Ik kan me heel goed voorstellen dat daar vraag naar is. Is toch gaaf man? Wat kan die V12 dan nog schelen.
bassx zegt
@viezefreddyw: Zou er minder warm voor lopen. De 1.6 V6 is niet het maximaal haalbare qua prestaties maar is gewoon een het beste uit een web van een door een organisatie opgestelde beperkingen. Het is een motor, of beter gezegd PU, dat geoptimaliseerd is voor FIA Grade 1 circuits die geen langere rechte stukken hebben dan 2km en een circuit dat niet langer mag zijn dan 7 km. Dan loop ik warmer voor de AM Valkyrie met een 6,5 liter Cosworth V12 of de McLaren BP23 met de inmiddels bekende Ricardo 3.8/4.0 V8.
sr20det zegt
@bassx: hang je er toch lekker een 2JZ in
sleurs zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat juist het ‘probleem’ is. Niemand die deze auto koopt boeit het ook maar iets wat er in deze auto ligt, hoe hij rijdt of zelfs hoe hij er uit gaat zien. De happy few hebben hem ongezien gekocht zodat ze er over kunnen opscheppen tegen hun ‘vrienden’ en hem na een tijdje, met pijn in het hart natuurlijk, kunnen verkopen voor het dubbele.
jasvl zegt
@SimonMc: Men word ook blij van een v6 die bijna rechtstreeks uit een F1 wagen komt. Om die reden worden toch veel mensen enthousiast van dit concept.
Dutchdriftking zegt
We dromen mee….
reggie-boy_rood zegt
Laat maar komen! Zal hij boven de agera One uitkomen?
Boomer zegt
@reggie-boy_rood: in ieder geval op betrouwbaarheid.
str8six zegt
Zal die net zo anders zijn als Audi die een nieuw model aankondigt?
tofas zegt
Een knipoog naar het verleden hmm ben benieuwd. Gullwing deuren bestaan al dus of het nou heel bijzonder word is maar de vraag.
pinut187 zegt
Bijzondere deurconstructie, gullwings totaal iets anders. Dat hebben sommige Mercs toch al heel lang.
Zelfs Tesla heeft het nu in zijn gamma.
Vind ik dan toch niet echt iets totaal anders..
marinepower zegt
Als ze dit slechts eens per 50 jaar doen, is het dan de spirituele opvolger van de C111?
leaper035t zegt
@marinepower: ook al is het nog geen 50 jaar geleden, de silhouette doet me steeds denken aan de CLK GTR!
mrrallycross zegt
Ze zijn hem wel lekker aan het hypen