De AMG One was al de snelste auto op de Nordschleife, maar Mercedes doet het nog eens dunnetjes over.
Het is alweer een tijdje stil rondom het ‘Ringrecord voor productieauto’s. In 2022 pakte de AMG One het (door marketingafdelingen) felbegeerde record en sindsdien heeft niemand de handschoen opgevat. Om dit verder te ontmoedigen heeft Mercedes besloten haar eigen tijd te verbeteren.
Achter het stuur zat wederom Maro Engel, die ook de vorige recordtijden reed met de AMG One en met de AMG GT Black Series. Hij had zelf de laatste keer de lat op 6:30.705 gelegd en de missie was nu dus om deze tijd te verbeteren.
Dat is gelukt: Engel wist nu een tijd van 6:29.090 te noteren in de Groene Hel. Daarmee duikt er voor het eerst een straatauto onder de ‘magische’ grens van 6:30. Dit is een officieel record, bevestigd door een aanwezige notaris (had die ook een keer een leuke werkdag).
De nieuwe recordtijd werd op een zwoele maandagavond genoteerd bij een temperatuur van 15 graden en een asfalttemperatuur van 20 graden. De banden waren ‘gewoon’ de standaard Michelin Pilot Sport Cup 2 R’s.
Behalve het feit dat de auto de straat op mag, heeft de AMG One natuurlijk weinig met een straatauto van doen. De AMG One ziet eruit als een circuitauto en heeft – zoals bekend – ook daadwerkelijk een motor die afgeleid is van de Formule 1. Al is het de vraag of dat een voordeel is. Wij horen toch liever de V12 van de Valkyrie dan de 1,6 V6 van de AMG One.
De AMG One doet in ieder geval wel waar ‘ie voor gemaakt is, zo heeft Mercedes nu wederom bewezen. We zijn heel benieuwd hoeveel eigenaren er ook daadwerkelijk een rondje mee over de Nordschleife durven te maken.
De complete ronde kun je hieronder bekijken:
21inchmonstercock zegt
Hoewel hij een solide ronde heeft neergezet, zijn er hier en daar toch wat kansen gemist. Met name in de technische sectoren leek er ruimte voor verbetering in het aanremmen en de exits uit de langzamere bochten, waar hij iets meer tractie had kunnen vinden. Ook leek er op bepaalde rechte stukken wat tijd verloren te gaan, waarschijnlijk door een iets te late acceleratie. Dit alles bij elkaar resulteerde in een ronde die net niet optimaal was, maar de potentie om de tijden nog verder aan te scherpen is duidelijk aanwezig.
Dimitriej zegt
Oké, 21inchmonstercock.
vaakbenjetebang zegt
@21inchmonstercock: Juist ja. Je was nog op zoek naar deze krantenkop: professional rijdt volslagen absurde rondetijd op de Nordschleife, anonieme toetsenbordridder levert kritiek.
Michel-GR zegt
Hij heeft echter wel gelijk
ericc zegt
Meer dan 30 seconden sneller dan een Rimac!!!!!! Dank 🙏🏻 u Mercedes, maakt mijn dag goed 👍
Richmond zegt
Omdat de rimac een ev is?
De Merc is hybride
tortuga zegt
Dit gaat toch op een bepaald moment heeeel erg lang een vast record blijven. Het gaat hier niet meer om seconden maar om 10.000duizenste van secondes gaan in de toekomst.
Edge zegt
Knap hoor. Dat is echt serieus snel. Ik ben wel benieuwd of Aston Martin en Koenigsegg het aandurven om met de Valkyrie en Jesko Attack ook een poging te wagen. Vooral ook omdat die twee auto’s een totaal andere filosofie hebben dan de Mercedes-AMG One zou ik het tof vinden om te zien hoe die auto’s het doen. En als de batterijen het zo lang volhouden zou de productieversie van de McMurtry Speirling ook wel een poging mogen wagen. Die kan gewoon met 200km/u door de carroussel dankzij die dyson in de vloer.
mark_mulder zegt
Van de week stond ik naast een 2012 C63 van huize AMG. Toen men in een sportieve C-klasse coupe nog doodleuk een 6.2L V8 lepelde.
Tegenwoordig krijg je in een CLA45s nog een 2 liter, en dan zo’n AMG-One met een 1.6L V6.
Rete knap natuurlijk, rijdt fijner, sneller, verbruikt minder. En als ik er dagelijks mee naar mijn werk zou rijden, ideaal.
Maar zou ik supercar bedragen neertellen voor iets echt exotisch, dan neem ik zeker de V12 over de 1.6l V6. Hoe veel sneller de laatste ook mag zijn.