Ze weten hun eigen feestje goed te bederven.
Vroeger was het leven zo makkelijk. Een snelle Audi had vierwielaandrijving, een snelle AMG of BMW had achterwielaandrijving. Op een gegeven moment werden de producten van Mercedes-AMG en en BMW M dermate sterk dat vierwielaandrijving wel een must was. Daarbij is vierwielaandrijving in veel markten zeer belangrijk, dus logisch dat de merken het aanbieden.
Maar het gaat verder dan dat. Het is de bedoeling dat alle modellen van AMG voorzien worden van vierwielaandrijving. Niet alleen de C- en E-Klasse, maar echt alle AMG’s. Dus ook de AMG GT sportwagen. Dat laat AMG baas Tobias Moers weten in een interview met Autocar. De reden is volgens Moers heel erg simpel: het is nu eenmaal wat de klanten willen. Bij de vorige generatie E63 AMG (W212) kon de klant kiezen tussen achterwielaandrijving of ‘4-Matic’. Volgens Moers koos meer dan 90% voor de variant met vierwielaandrijving.
Niet alleen alle sedans en stationwagon moeten eraan geloven, ook voor de AMG GT is vierwielaandrijving de toekomst. Volgens AMG is er enorm veel vraag naar een vierwielaangedreven AMG GT. Op zich niet vreemd, als je kijkt naar de concurrentie zoals de Porsche 911 en Jaguar F-Type, die ook met vierwielaandrijving leverbaar zijn. Dat vierwielaandrijving niet perse saai hoeft te zijn, bewijst de huidige E63 AMG die voorzien is van een heuse drift modus waarbij de krachten van de motor enkel op de achterwielen worden afgevuurd.
Over die krachten gesproken, daar gaat ook het een en ander veranderen. Tobias Moers geeft aan dat het binnenkort is afgelopen met de S65 AMG. Op dit moment wordt daar een ‘Final Edition‘ van gebouwd. Daarna is het over en uit met twaalfcilinders in AMG’s. In plaats daarvan zal AMG het maximaal bij acht cilinders houden. Op dit moment levert de sterkste variant 640 pk. Daar zal het ook bij blijven. De verbrandingsmotor zal geen pk méér gaan leveren in de toekomst. In plaats daarvan wordt er een elektromotor gebruikt ter ondersteuning, net zoals de Porsche bijvoorbeeld doet met de Panamera Turbo S e-Hybrid. De V12 zal overigens nog wel even leverbaar blijven in diverse Maybach-varianten.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle AMG motoren voorzien worden van een elektromotor. De ‘53 AMG‘-modellen maken op dit moment al gebruik van een 48V motor ter assistentie. Verder bevestigt Moers dat de SLC géén opvolger krijgt. Aangezien deze markt is gedecimeerd is, is dat vrij logisch. Of de C63 AMG zijn V8 behoudt, laat Moers in het midden. Grote kans dat de volgende C63 dus een zescilinder krijgt. Geniet er dus van, zo lang het kan.
berlinetta zegt
“Bij de vorige generatie E63 AMG (W212) kon de klant kiezen tussen achterwielaandrijving of ‘4-Matic’. Volgens Moers koos meer dan 90% voor de variant met vierwielaandrijving.”
Misschien komt dit ook door het feit dat de meeste klanten het beste en het snelste willen en daarom vrijwel altijd kiezen voor de S-uitvoering. Hierbij is 4matic standaard. Alleen bij de niet-S kon je kiezen tussen RWD en 4matic.
willeme zegt
@berlinetta: In Nederland was dat wel het geval, op sommige markten was er ook bij de S-variant keuze. Behalve in het VK, daar waren zowel de E63 als E63S alleen met RWD leverbaar. AWD was niet eens een optie.
berlinetta zegt
@willeme: Oh dat heb ik nooit geweten.
Turbo S zegt
@berlinetta: Pre facelift W212 E63 AMG bestond niet eens als E63S. Die hadden allemaal 525 pk en achterwielaandrijving.
Teerdz zegt
Hoezo blijft het bij 630 pk? De GT 4-door 63S heeft al 640 pk namelijk..
basman147 zegt
@teerdz: Was in een interview met een Engels blad, dus waarschijnlijk werd daar 630 BHP aangegeven, dat is ongeveer 640PS voor ons.
deora zegt
Nog niks over een GT Black Series. Ik zag gisteren nog een pre order formulier voor de Black Series. @fastcarsandguns plaatste zijn formulier op instagram.
eaudi zegt
Ze gaan dus allemaal Audi achterna met vierwielaandrijving. Klopt de slogan toch wel :-)
bassx zegt
@eaudi: Welke voorsprong? Klein voorbeeld: Audi “kopieert” BMW’s xDrive systeem en doet afstand van het oude Quattro systeem. Mercedes heeft gewoon net zolang gewacht tot de techniek van AWD zo verfijnd is dat het standaard onder een Mercedes (AMG) thuis hoort. En ja, Audi loopt deze techniek ook gewoon achterna.
fmgarcia zegt
Wat een fijn geschreven tekst. Zero bs tnx Will!
baklava zegt
Waarom geen V12 met hybride?
kennone zegt
@baklava: of een V12 zonder die onzin
vonklausenburg zegt
@kennone: of een V12 met elektronische turbo en een V6 als generator voor een accupakket terwijl in de sportstand straalmotoren uit het dak schieten en je met laserstralen linksplakkers kapot kan knallen.
drdre1 zegt
@vonklausenburg: I like your style! ??
O plaat zegt
Ik vraag mij af op vraag van wie ze dit doen? In Nederland gelooft de meerderheid van de bevolking niet in de opwarming van de aarde (zie de laatste verkiezingen). In België geeft op wat 16jarigen na niemand om de opwarming van de aarde. Ik geloof dat wij als mens er invloed op kunnen hebben maar ik heb geen kinderen en geef geen enkele fuck er om. Pollute don’t give a hoot! Dus de vraag voor wie maken ze alles hybride? Niemand vraagt er om, niemand buiten wat geiten wollen kousen dragers maakt het iets uit.
maotje zegt
@shiva: ik denk dat het toch wel belangrijk is om er wel over na te denken. Ook de kinderen van nu hebben recht op een leefbare wereld later. Je bent niet alleen op de wereld he.
rrk147 zegt
Er zou toch nog een 73 AMG komen? Een GT 4 door met 800 pk oid? Met hybride, dat dan weer wel… ?
ro109 zegt
Lekker genieten zeg, zo een onbetaalbare auto
audia6bit zegt
Tjaze zullen wel moeten om Audi te kopieren anders worden ze allemaal zoek gereden bij een stoplicht sprint. Tja en dat gebeurt al regelmatig. Zie je een Audi staan bij een stoplicht kun je beter maar braaf blijven in je mercedesje met achterwielaandrijving!
vonklausenburg zegt
@audia6bit: Ja, want maximale koel is ook als een pauper bij het stoplicht keihard wegrijden.
Pubers!
drdre1 zegt
@audia6bit: een Audi is net als een pitbull, het zijn de mensen die ze hebben die ze (vaak, niet altijd) pauper maken. Jammer, ’t merk verdient beter.
205zonderdak zegt
Wie is die verwijfde bruine medemens?
shellplc zegt
Volgens mij zijn de S 65 AMG coupe en cabrio en Sl 65 nog gewoon leverbaar.
Vooral die G 65 was vreselijk dik.
Wel jammer hoor dat al die 12 cilinders weg moeten.