Autojunk-bezoekers technopatat en f430_lover waren afgelopen weekend bij de 12 uur van Spa. Ze kwamen daar toevallig de AMG Driving Academy tegen en maakten wat foto’s en video’s van de bizarre bolides, waaronder een mooi aantal Black Series.
Technopatat aan het woord:
De rijders deden volgens de chauffeur veel circuits over heel europa aan: barcelona, spa-francorchamps, nurburgring nordschleife, ook in lapland tussen de sneeuw op een bevroren meer gaan driften. Alle auto’s waren private auto’s, de bestuurders hadden ze zelf gekocht en kregen dan de kans om met die auto mee te rijden. Een eigenaar had blijkbaar nog 11 andere amg’s staan voor hij de kans kreeg om mee te gaan, behoorlijk exclusief dus. De winnaar van de races mag dan met een C-klasse DTM rijden (die hebben we ook gespot met een volledige carbon-print erover getrokken).
We ontvingen een flinke partij foto’s, plus wat video’s van een speciale C 63, een CLK 63 Black Series (hier en hier) en een SLK 55 (hier en hier).
Bekijk al het AMG-spotwerk van de heren hier!
CSL zegt
wa kost dat?
RenesisHP zegt
Mercedes heeft een heel lullig probleem. Wat ze ook doen aan het uiterlijk, vermogen, onderstel en allerhande raceafstellingen, het wordt maar geen echte sportwagen. Tuurlijk, raceauto’s zijn er genoeg, maar de straatauto’s zijn allemaal opgefokte comfortbakken met de besturing van een slagschip en het bijbehorende gevoel. Heel leuk, heel snel, helemaal niet spectaculair kwa rijervaring.
Echte sportauto’s zijn van meet af aan ontworpen als sportauto. Helaas zijn deze dat duidelijk niet. Op 1 na. ;)
Tiemen zegt
Die gaat alleen na 12 kilometer al stuk en vliegt over de kop op LeMans :p
w0o0dy zegt
@Mx5/Rx8owner: De CLK black series is een echter sporter, de nieuwe c63AMG is een echt scherp sturende sportsedan….. En de komden SL63 black series wordt ook vast een toppertje…
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Wordt er dan ook nog emotie bij geleverd?
Pordon zegt
@ mx5/rx8 owner…
Geen emotie..??? Ik vind dat een C63 AMG toch echt veel meer emotie heeft dan zo’n sjonnie M3.
RenesisHP zegt
Wat nou uitlaatdemper. :P
RenesisHP zegt
@Pordon.
Vanwege wat, de power en de herrie, of de geweldig directe super communicatieve besturing. Ik ben ook geen BMW fanboy en ik vind de hedendaagse modellen ook niet echt geweldig. Sportiever dan Mercedes zijn ze wel. ;)
Leozonderdeo zegt
Zo, die laatste foto is een leuke. Het is dat mijn monitor niet op zijn kant kan staan, anders had ik een nieuwe wallpaper.
Riicharrd zegt
Het tweede filmpje van de SLK 55 is toch een SLK 55 Black Series, getuige de luchthapper achter het voorwiel! ;)
SimonMc zegt
Vreemd,op de foto zie je dat die laatste clk black series geen carbon lip onderaan de bumper heeft, zoals die andere 2.Of het moet zijn dat die is meegelakt in de koetswerkkleur?
PCCB zegt
@MX5/RX8oxner: Je vergeet de CLK DTM AMG. Als dat luxe moet voorstellen?
Bovendien moet je kijken wat de doelgroep is van AMG. Eerder dan puristen, houden dergelijke consumenten in eerste instantie van luxe gecombineerd met een aangename, sportieve rijervaring. Het zijn geen circuitfreaks pur sang. Nee, die kopen wel iets anders.
En oké, er zit geen emotie in. Maar in een Mazda wel, hoor…
9000cse zegt
@ mx5/rx8owner
Mijn bescheiden mening is, dat emotie individueel bepaald wordt en niet als optie geleverd kan worden. Mij bijvoorbeeld (indien toegestaan) doet een Mercedes niet veel. Ik vind het best aardige auto’s, maar kopen zou ik er niet één. En ik kan ook geen uren staan te kijken naar een Brabus Bullit of Rocket of hoe ze ook mogen heten.
Waar ik helemaal van in vuur en vlam geraak, is bijvoorbeeld een Bentley Brooklands. Maar ja, ieder z’n meug hè?
vla zegt
Mx5/rx8owner for president! Luxe is luxe, compleet losgeslagen racing is Pagani. ;) :twisted:
vla zegt
@ Pordon
Sorry maar je slaat de spijker helemaal mis man! M3, RS6, C63, allemaal 1 pot nat, sportsedans met proteïnepillen. Ze zijn leuk en nu ze er zijn wil ik ze niet meer weg, maar was er ooit vraag naar? Nee, ze hebben de markt zelf gemaakt (onweerlegbaar feit is wel: nu maken ze er groot geld mee). In welke auto ga je je gezin vervoeren nu ze allemaal gevaarlijk snel zijn? Een sportwagen is een sportwagen, een gezinswagen moet een gezinswagen blijven. Er zijn nu meer dan 4 sportsedans met meer pk dan een sportwagen! Waar gaat dat naartoe?
bart vereycken zegt
Wanneer komt BMW met een M3 GTR-versie met bah laat ons zeggen de V10 erin als opponent??? Dat wordt nog eens een leuke strijd!!
Peter zegt
ik ga met mx5/rx8owner mee…. mercedes en sportief??? mss in de vrachtwagenklasse ofzo.
Sure ze hebben genoeg vermogen, maar ook genoeg overgewicht… persoonlijk vind ik mercedes niet een sportief merk, audi en bmw doen het beter.
bakkerst zegt
@ peter,
agree, hear hear…
nichos zegt
@peter: over overgewicht gesproken: de nieuwe RS6 klokt af op bijna 2,1ton..
En vind je een motor voor de vooras zo sportief?
Mercedes en Audi horen voor mij in dezelfde categorie: ze maken comfortabele, snelle wagens.. Meer niet.
De slk black series is een gemiste kans om een sportwagen genre z4m coupe te maken, over de TT-S zullen we maar zwijgen..
RenesisHP zegt
@PCCB.
In sommige Mazda’s zit zelfs een berg emotie. Meekrijgen wat je wielen doen kan heel veel emotie opbrengen. Sterker nog, Mazda maakt tenminste een paar echte sportwagens. Toegegeven, ze mogen misschien wat meer vermogen hebben, maar in de bochten zijn het Porschekillers. Helaas maakt Mazda ook saaie burgerbakken. :(
Maar ach, sportwagens moeten ergens van betaald worden. ;)
@de vlaeminck.
Thank you, you get the point.
caello zegt
`@ Woody. Dan heb jij topgear anders niet gezien. De c63 amg is snel op rechte stukken. Zodra het op bochten aankomt had het heel wat beter gemogen van AMG gmbh. Hij bleef maar spinnen in elke bocht. Dus echte sportwagen zou ik het niet noemen. Het zijn super sedans. Echte sportwagen van Benz blijft de slr mc laren.
Bij sportwagens sprinkelt er iets in me hoofd wat me ferrari, lamborghni,porsche en pagani etc in me oren fluistert.
Baztrd zegt
Volgens mij is emotie subjectief… als iemand emotioneel wordt van een AMG, wie ben ik om te zeggen dat dat verkeerd is…?
De één wil een auto waarbij hij/zij precies voelt wat er gebeurt. De ander wil misschien gewoon lekker over de weg zweven, maar wel heel hard kunnen… verschillende doelgroepen, verschillende auto’s.
De definitie van “sportwagen” is erg vaag. Ik heb mensen met een oude mazda 323F horen zeggen dat ze een sportwagen hebben (ik denk vanwege de spoiler, sportieve lijn en lm velgen, ofzo…) en die voelden dat dus ook zo, inclusief emotie.
Is een C63AMG een sportwagen? Misschien. Het is iig een heel ander soort auto dan een RX8, met een andere doelgroep, andere mogelijkheden, etc…
Maar goed, de één vindt misschien de “puurheid” van een RX8 geweldig en een AMG een opgevoerd slagschip, de ander vindt een RX8 een overdesigned, jankerrig ding met te weinig vermogen voor een sportwagen terwijl die het vermogen en geluid van een C63AMG zo indrukwekkend vind dat’ie daar gek van is… Beiden zijn persoonlijke meningen en dus prima :)
PKLover zegt
Beste mensen,
Ik vraag mij toch bij een aantal van bovenstaande reacties of ze gebaseerd zijn op eigen ervaring. Hebben een aantal van jullie werkelijk in zowel een Audi RS4, een C63 AMG etc. gereden om te ervaren of dit ook sportwagens zijn. Geloof dat de driftkoning van autoblog meerdere malen heeft laten zien dat deze auto’s wel degelijk sportwagens zijn. En waarom de kritiek dat gezinsbakken, gezinsbakken moeten blijven. Toch heerlijk dat je tegenwoordig de mogelijkheid om (mits je een dikke portefeuille hebt) je spullen of gezin (vul zelf in) zo bloedsnel te vervoeren. Maar goed, dit is mijn mening. Ik hou gewoon van auto’s :).
Japie zegt
@ peter:
C63: 1655kg/457pk = 3,62 kg/pk
M3 coupe: 1555kg/420pk = 3,70 kg/pk
Overgewicht?
Japie zegt
ohja:
RS4 cabrio: 1845/420 = 4,39 kg/pk
RS4 sedan: 1650/420 = 3,92 kg/pk
RenesisHP zegt
@PKLover.
Ja en ja. Ik heb wat autodealers en importeurs in mijn kennissenkring. ;)
PKLover zegt
@mx4/rx8owner; Bestaat er de mogelijkheid tot introductie? ;):D, zou graag eens in 1 van die scheurijzers rijden!
RenesisHP zegt
@Baztrd.
Over het comfort van de rx8 heb ik genoeg vuil gespuwd. Daar ben ik voorlopig nog niet mee klaar. Puur kan ik de rx8 niet noemen. Het is wel een goed uitgebalanceerde bochtenauto met een verslavend motorgeluid en genoeg vermogen om diezelfde C63AMG het leven op een circuit volledig te vergallen. En daar is de sportwagen weer. Vermogen plaatsen is een kunst.
Mijn opmerking was overigens niet als vergelijking bedoeld. De rx8 is dan wel van meet af aan ontworpen als sportauto, hij is het maar net. Onze mx5 is meer sportauto, hij heeft alleen een stuk minder vermogen en stijfheid.
RenesisHP zegt
@PKLover.
Als hun dat gewild hadden, had ik het al gedaan.
Hier een voorbeeld van een opgevoerde s5 van een collega. Deze is onlangs gespot op de pc-hooftstraat en opgevoerd tot 410pk(ook onbegrensd).
http://www.autojunk.nl/pix/show/136436/3
RScosworth zegt
‘Mercedes heeft een heel lullig probleem. Wat ze ook doen aan het uiterlijk, vermogen, onderstel en allerhande raceafstellingen, het wordt maar geen echte sportwagen.’
Mercedes is wel diegene die ons al decennia lang blij maakt met echte supercars in tegenstelling tot BMW en Audi. Daar kom ik enkel tot een R8, wat eigenlijk meer een model is waarbij de keel dichtgeknepen wordt om de Gallardo niet voor de voeten te lopen. En ik tel nog een M1 die je enkel ziet op posters en af en toe bij een BMW dealer achter het glas. Dat BMW en Audi niet onder hoeven te doen voor een opgedirkte C-klasse oke, maar een lullig probleem heeft Mercedes zeker niet.
Luc D. zegt
Mercedes is meer dan het automerk he, net zoals lolus engineering veel meer is dan die paar auto’s die ze maken. Je moet gewoon erkennen dat van de duitse merken mercedes het grootste aantal overwinningen op zijn naam heeft weten schrijven in x aantal takken van de sportwereld.
BMW M3 is zeker een goede wagen, maar is meer een jongens auto. Mercedes maakt mannen auto’s, en als je echt de sportieve toer op wil gaan dan heb je dingen zoals een DTM AMG, CLK GTR, black series en een zonda (80 procent mercedes). Gewone AMG modellen hebben NIET de ambitie om een sportwagen te zijn, en dat vergeten blijkbaar velen hier op dit forum.
Mercedes is heel goed in het begrijpen van zijn klanten, als ik elke dag van punt a naar b wil rijden dan hoeft dat niet in een sportieve BMW maar in een comfortabele mercedes. Daarnaast houden ze hun echte sportievelingen nog is extra exlusief. Wie wil nu een BMW m3 wanneer de buurjongen met wat geld van papa dit ook kan veroorloven?
RenesisHP zegt
@RScosworth.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Ik gaf ook aan dat ze het in de racerij goed doen. Dat zijn de uitzonderingen.
Ik probeer hiermee uit te leggen dat een achterwielaangedreven auto met veel pk’s niet per definitie een sportauto is.
Mercedes blijft vanuit de basis een Mercedes. De meeste! sportieve modellen zijn in de basis opgefokte sedans of coupe’s die oorspronkelijk als comfortabel zijn bedoeld. Ze zijn niet van meet af aan ontworpen als sportauto. Toch gebruikt Mercedes de autosporttak als reclame voor hun auto’s. Hiermee suggereren ze toch dat ze een sportief merk zijn op auto’s waar dat helemaal niet van toepassing is.
Met Audi heb ik dit ook. Op de r8 na. Sportief en sportwagen zijn toch 2 verschillen.
RenesisHP zegt
@Luc D.
“Wie wil nu een BMW m3 wanneer de buurjongen met wat geld van papa dit ook kan veroorloven?”
Ehh, iemand die zo’n auto koopt omdat hij voor de rijeigenschappen gaat? Of iemand die er geen zak om geeft dat iemand anders zich zoiets ook kan veroorloven. ;)
bmwF zegt
kheb ze al zien staan bij 12u van BTCS , het waren bijna allemaal dezelfde, ook 2 C63 AMG’s met carbon look, zo geplekt zoals die ene audi R8. de eingnaar zei het zelf.
w0o0dy zegt
@Mx5/Rx8owner & caello: De tests van de c63 amg wijzen allemaal uit dat het een serieus leuke supersnelle sportieve sedan is. De auto is in directe vergelijkingen (met name op het circuit) wel minder sportief dan de M3. Toch geeft de auto op een flink aantal circuits helemaal niet veel toe. Verder is de auto iets minder gefocussed dan de M3, maar daarmee wel een iets betere allrounder.
Overigens laat de auto de Rx8 toch wel vrij makkelijk achter zich op het circuit als je naar de rondetijden kijkt die er tot nu toe gezet zijn.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Dat zal dan vooral op rechte stukken zijn. Ook niet geheel onbegrijpelijk met de berg vermogen van de C63AMG. In de bochten is hij mijn. Ter herrinnering, hoewel niet zaligmakend. De rx8 liep op de Top Gear testtrack net zo hard als een m3 e46. Ondanks het mindere vermogen. En zoals ik al zei, sportieve aanpassingen maken nog geen sportwagen.
Hier nog een leuk filmpje. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=_C2QHlxqb6U
w0o0dy zegt
@Mx5/rx8owner: een standaard RX8 haalt 0,92g op de skidpad en de c63 AMG….? 0,93g
Ik denk dat je mening nogal getint is door rijtesten zoals die van TopGear… die auto stuurt echt wel goed op bochtige wegen (en dus ook op het circuit). Het enige dat de C63 amg van echte snelle tijden afhoudt is in feite dat de auto geen LSD heeft waardoor al die pk’s efficient inzetten bij het uitkomen van de bochten niet lukt….
Dit is wat de tester van Edmunds erover schreef:
“Skid pad: Excellent balance on the threshold of minimal understeer. Steering load increases only slightly but feedback is outstanding. Heard the differential (?) clicking around the skid pad in both directions. Slalom: First few runs with EDC on firmest setting upset the car over slight hop at cone no. 3. Adjusted EDC to middle setting and the car was more composed. Steering could stand to be quicker, but it’s still very precise and reasonably talkative. Love how well the car slides predictably on the exit and hooks up past the timers. Well sorted indeed!”
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
De standaard rx8 ja. Geen rx8 met spoorverbreders en over niet al te gek lange tijd nog wat extra aanpassingen ten behoeve van grip en wegligging. Maar i get your point. De c63 AMG is snel. Toch blijft het in de basis geen sportauto. Sorry, mijn mening draait echt niet bij. ;)
w0o0dy zegt
Ik heb ook niet gezegd dat het een sportwagen is… maar wel een goede sportsedan. Met die auto en de clk black series laat Mercedes voor het eerst zien dat ze meer kunnen dan snelle auto’s maken die door de mand vallen bij het zien van bochten. Ze kunnen ook wel echte sportieve auto’s maken en als ik de verhalen mag geloven dan is de nieuwe c klasse zelfs in een gewone versie een openbaring in vergelijking tot alles wat ze de laatste 20 jaar hebben gemaakt.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Ik zal de laatste zijn om toe te geven dat Mercedes op het gebied van rijdynamiek niet vooruit aan het gaan is. De autosport werpt zeker zijn vruchten af, dat is duidelijk te zien. Het ging mij oorspronkelijk alleen maar om het concept sportwagen. Het lijkt mij duidelijk dat Mercedes echte sportwagens kan bouwen, intelligentie genoeg. Maar ze doen het nauwelijks. Waarom denken mensen dan toch dat het sportwagens zijn?
w0o0dy zegt
@mx5/rx8owner: mensen denken dat als het sne is dat het een sportwagen is… de Mx5 laat zeer overtuigend zien dat snelheid en sportiviteit twee verschillende dingen zijn. Jij snapt dat, ik snap dat, maar veel mensen rijden nou eenmaal niet echt sportief …. die trappen hard rechtuit, remmen te hard rijden als een dweil de bochten door en trappen dan weer te hard het gas onderin….
Gekken zoals jij en ik zullen eerder rustiger rijden op rechte stukken en dan juist harder gaan rijden voor en door de bochten omdat dat nou eenmaal leuker is (als je een geschikte auto hebt en een beetje weet wat je doet).
Heb trouwens gisteren op een dijkje een gast met een 3 serie coupé (zes-inlijn was duidelijk te horen) binnen gehaald met de mx5. Volgens mij dacht ie dat ie redelijk aan het doorrijden was tot ie die mx5 met een hoog tempo dichterbij zag komen. Hij legde met ongeveer 100km/u gemiddeld 3km af in de tijd dat ik er meer dan 4,5 reed (reken dat maar niet uit ;) )
peter v zegt
Dat denken de meesten niet. Althans ik niet, maar dat denk ik ook niet bij bevoorbeeld Bmw, Audi.
Bij Ferrari wel, maar die maken overwegend twee zitters. Net als Porsche, Maserati, lamborghini enz. En waarom zou je bijvoorbeeld geen sedan mogen bouwen die meer vermogen genereert als een sportwagen? Probeer maar eens 250 km per uur te rijden met 4 personen in een lamborghini!
Let wel, alle 4 personen in de auto, en niet de helft eronder.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
I get your point. Nog harder en je had niet meer op AB gezeten. ;)
BMWtjes pesten op bochtige wegen blijft toch leuk met de mx5, maar soms ook erg listig. :roll:
Met de mx5 was het inderdaad vooral bij bochten gas bij. Met de rx8 is altijd gas bij erg verleidelijk. Moet ook bij gezegd worden dat de remmen ronduit bizar zijn, waardoor dit soort tussensprintjes relatief veilig kunnen verlopen. Maar bochten blijven met de rx8 uiteraard een feest. Het gaat erg hard. Het extra gewicht ten opzichte van de mx5 speelt net zo makkelijk een voordeel als een nadeel bij het rijden. Het is lichtvoetigheid vs stabiliteit. Hetzelfde geldt voor het onderstel. De hardheid van de mx5 kan op hobbelige wegen in het nadeel werken ten opzichte van de softere afstelling van de rx8, die ik nog harder ga maken en waarschijnlijk ook een klein beetje ga verlagen. Wordt vervolgd.
Oh ja, de mx5 houd van 6cilinders, de rx8 gaat voor de 10cilinders. :D
http://www.youtube.com/watch?v=huyYlyMooSY
RScosworth zegt
@ mx5/rx8owner
‘Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Ik gaf ook aan dat ze het in de racerij goed doen. Dat zijn de uitzonderingen.’
Ik kan op heel de AMG site geen F1 wagen vinden dus die suggestie van sportiviteit adhv autosport ervaar ik niet echt. Ik doelde op de echte supercars als 300SL Gullwing, CLK DTM, CLK-GTR, SLR, CL65, CLK Black Series om maar een paar voorbeelden te noemen. Dit soort auto’s geven je een naam als ontwikkelaar van snelle exclusieve en brute (super)sportauto’s. De concurrenten die ze maken voor Audi en BMW staan daarbij op een veel lagere rang en zijn inderdaad opgedirkte personenauto’s, wat een M3 of een RS4 ook is.
RenesisHP zegt
@RScosworth.
Ken jij deze reclame. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=hR_54oqfFZw&feature=related
Ik noem dat nog steeds uitschieters en op een enkeling na zijn het nog steeds geen echte sportwagens in de basis. Eerder goed getunede sedans. Audi valt voor mij ook af, op de r8 na. BMW is vanuit de basis sportief opgezet en valt daardoor wel onder de categorie.
Maar zoals ik al eerder aangaf ben ik geen echte BMW fan. ;)
RScosworth zegt
@ mx5/rx8owner
Mijnheer Alonso claimt in het spotje ook helemaal niet dat het een sportieve auto is maar gewoon een erg krachtige auto met veel souplesse en gevoel. Indirect proberen ze misschien een verband te leggen met de F1 door hem daar neer te zetten maar claimen doen ze niet. Mijn punt was dat wanneer er iemand een ‘lullig probleem’ zou hebben het eerder Audi of BMW zou zijn als het om sportwagens gaat. BMW maakt een M1 waar we nooit meer wat van horen of zien en Audi kan niet losgaan aangezien ze met Lamborghini niet in de weg mogen lopen.
RScosworth zegt
Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat de BMW’s (veel) betere rij-eigenschappen hebben maar mijn punt is dat ik het zo jammer vind dat ze geen supercars meer (durven?) maken.
RenesisHP zegt
@RScosworth.
Halen wij nu het begrip supersporter en sporter af en toe door elkaar? In de sportklasse doet BMW het nog redelijk. Audi valt voor mij af en Mercedes doet het ook.
Eerlijk gezegd ben ik het met je eens kwa BMW. Die supersporter laat erg lang op zich wachten. :?
Audi heeft met de R8 hoe dan ook een echte sporter neergezet. Doordat hij iets minder vermogen dan een Gallardo heeft, is het ook een heerlijke auto op zijn eigen manier. Net wat relaxter dan een Gallardo. Dat is eigenlijk best goede reclame. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik snap jouw punt wel, maar ik verander mijn punt niet. ;)