Je zal ons niet snel horen klagen over de huidige pk-wedloop die er momenteel gaande is tussen (met name) de Duitse premiummerken. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik me bij de onthulling van de RS6 toch even afvroeg waar het zou eindigen. Want wat moet je nou met 580 pk in een stationwagen? En dat zien ze nu bij AMG blijkbaar ook in. Want de heren in Affalterbach hebben aangegeven dat ze van mening zijn dat meer vermogen niet meer het voornaamste streven is. Ze besteden liever meer aandacht een verbeterde kwaliteit en uitstraling van het interieur en de buitenkant en natuurlijk aan de handeling van de auto.
Ze worden hier natuurlijk ook toe gedrongen door de toenemende aandacht voor CO2 uitstoot en benzineverbruik. Er wordt zelfs de mogelijkheid geopperd dat in de toekomst sommige AMG modellen geen AMG motor onder de motorkap krijgen, maar een gewone Mercedes motor. Ik ben bang dat AMG liefhebber Sacha een kleine hartverzakking krijgt als hij dit leest.
Er is overigens nog wel hoop voor de pk freaks onder ons want AMG sluit niet uit dat de vermogens in de toekomst eventueel nog verder zullen stijgen. Zullen we het dan maar op een eenzijdig staakt-het-vuren van AMG houden? (via: Motor Authority)
Ary zegt
ze van mening zijn dat meer vermogen niet meer het voornaamste streven is. Ze besteden liever meer aandacht een verbeterde kwaliteit en uitstraling van het interieur en de buitenkant en natuurlijk aan de handeling van de auto.
dat eerste stukje vind ik onzin…oh we maken niet meer pk monsters, dus we gaan maar betere interieurtjes maken…dat 2e stukje is wat logischer….dat ze autos willen gaan maken die een betere handling hebben…maar betere mooiere interieur???
wapz zegt
Ja! Ja! Ja! Laten we een gewichtswedloop houden, dat is 10x beter!
Jan Groothuijse zegt
Pure schijnbeweging, heel goed uitgevoerd.
Mercedes zegt
Vind het goed en niet goed..
Goed omdat ze meer aandacht gaan besteden aan de belangrijkere dingen zoals handling en ja, het uiterlijk en het interieur kan nooit mooi genoeg zijn..zelfs niet bij Mercedes-AMG.
Ik vind het ook wel jammer dat ze hierdoor waarschijnlijk gaan onderdoen aan de concurrentie zoals de M’s en de RS’en.
En dit allemaal door “de opwarming van de aarde”?
Al Gore heeft bij deze een nieuwe aartsvijand bijgekregen!
G. de Groot zegt
Dit betekent in niet-marketingtaal: “We kunnen er niet meer uitpersen, dus geven we het op”
lincoln zegt
van de 3 dikke duitsers .. mercedes de gentleman ?? wie had dat verwacht ..
maar peekaas zijn sexy .. ook al doe je er nix mee ..
en sex sells ..
Birger zegt
@ wapz
ja en neen, misschien
dan zal er nog meer plastiek enzo aan komen te hangen en zullen ze duurder worden als ze het met deftige materialen willen doen
Citrofiel zegt
Ik zou bijna zeggen: Top! Maar waarom zou ik eigenlijk. Ik ben sowieso geen AMG-klant. Ik zou gewoon voor een relaxte motor gaan en meer comfort. Dus. Waarom zou ik me hiermee bemoeien? Waarom schrijf ik deze reactie?
@ lincoln; Pk’s = sexy. Sex sells. Wow. Wat een wijsheid op de late avond! ;)
jvvv zegt
@ G. de Groot
Mercedes (amg) heeft momenteel het krachtigste uit het segment met de C63 en wees gerust dat het nog veelveel hoger kan. Kijk maar naar Brabus die er 700+pk uit perst!
Maar zoals al gezegd: bespaar maar op gewicht!
Poekie Lauda zegt
“Want wat moet je nou met 580 pk in een stationwagen?”
Ik heb wel een idee ;)
vla zegt
AMGee kan nie mee!!!!
wat ben ik toch een poeet :)
laat ze toch lekker door gaan en ons doen kraaien, we gaan toch niet opgewonden raken over een auto die licht is en gemakkelijk handelt?!
lichtegewicht: ‘oh je voelt gewoon hoe licht hij is…’ :roll:
peekaas ‘oh je voelt de G’s baby!!!’ :D
sacha zegt
“Ik ben bang dat AMG liefhebber Sacha een kleine hartverzakking krijgt als hij dit leest.”
mashell zegt
Kom op, je gaat niet stoppen bij 580pk. Dan ga je door tot de 600. Misschien een nieuw heren akkoord in de maak in de Duitse automobiel industrie, nu het 250 km/h akkoord aan alle kanten gebroken wordt begrezen we de auto’s op 600pk. Jawohl, Frau Bundeskanzerlerin Merkel wir denken uber den Umwelt nach :twisted:
Ary zegt
………………….en de buitenkant en natuurlijk aan de handeling van de auto.
Aan de handeling van de auto????
Gaan ze eindelijk een BMW achterna.
Een echte auto voor liefhebbers inpaats van een auto voor directielden van grote bedrijven, bouwvakkers en pooiers. Sommige ex ministers reden er ook in.
Solstice zegt
Dat hele vermogen/gewichtsgedoe heeft natuurlijk twee kanten, want meer vermogen betekent gewoon meer gewicht (grotere motor, groter koelsysteem en natuurlijk als gevolg van het toegenomen gewicht, grotere remmen). Een lichtere auto kan met minder vermogen tot dezelfde prestaties komen, maar is natuurlijk minder stoer opschepmateriaal op feestjes/partijen. Ik denk dat de nieuwe uitdaging zou moeten liggen in het lichter (en daarmee zuiniger en agieler) maken van dit soort auto’s.
wapz zegt
@sacha
Ik wist niet dat je daadwerkelijk expressies in je gezicht kon tonen, maar bij deze heb je het bewezen!
bas zegt
Audi wins again.
SimonMc zegt
Geen amg motoren meer in de toekomst?No way…
sacha zegt
@wapz: Beter opletten voortaan!
M. zegt
Stelletje apen daar bij AMG, eerst zeggen dat het vooral gaat om het innerlijk, daarna toch nog wel even stellen dat het niet uitgesloten is dat er in de toekomst nog wat pk’s bij kunnen komen.
Armada zegt
AMG die een Lotus achtige sedan gaat bouwen. Dat zou nog eens wild zijn. :D
Rick dos zegt
Nou snutverdurrie! Het lijkt net alsof ik geteleporteerd ben, nee wacht, apathisch, nope telepathisch! ben!
Ik had het niet zolang geleden met Ruben erover op een topic van de Cadillac CTS-V:
“U dacht dat de horsepower race was voorbehouden aan de Duitsers?”
Nee, het jammerlijke alleen is, dat de Duitsers het feestje hebben verlaten en nu met iets anders bezig zijn. Weight loss for instance.
en…
@Ruben Baeten
Je weet toch dat Audi altijd degene is die het licht uitdoet aan het einde van een feestje?
En het wordt dus nu bevestigd……ben ik goe of ben ik goe? :)
VonStroke zegt
Dit geloof je toch zelf niet? Ze gaan er nooit éénzijdig mee stoppen want dat leidt tot te veel imago-schade. Want in de autojournalistiek zal altijd “maar bla bla heeft meer pk dan…” enz enz
Rick dos zegt
O en voor mijn stukje voortschijdend inzicht… :)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/08/2009-cadillac-cts-v-kan-het-zieker
Thank you and for my closing act I’ll imitate a monkey. :D
Rick dos zegt
voortschrijdend
smoke zegt
Voor de hardcore fans is er altijd behoefte aan meer pk’s. De markt is zeer klein, maar de reclame/promotie die er bij komt kijken is veel belangrijker. Dit is toch het visitekaartje voor de performanceafdeling van de fabrikant. Iedereen kent per slot van rekening de pk-kanonnen en ze zijn er altijd voor wie het nooit genoeg kan zijn.
Misschien dat de grote fabrikanten in de toekomst een tweesporenbeleid gaan voeren: ten eerste wel nog steeds krachtige sedans en tourings leveren, maar ten tweede een meer racy, lichtgewicht, extremere modellijn er naast.
Hierdoor kunnen de traditionele personenwagenfabrikanten die het nu niet qua pk’s, maar wel qua gewicht en lichtvoetigheid moeten afleggen tegen de puurdere sportwagens een extremere, compromisloze auto neerzetten die het ook de supercars het leven zuur kan maken.
Er is in principe geld en know-how genoeg. Daarnaast zijn de meest extreme, belachelijk dure wagens zijn toch allemaal in no-time verkocht aan mensen met te veel geld. (zie bijv de Reventón)
In dat opzicht ben ik benieuwd hoe mainstream of juist compromisloos de uitwerking van het BMW CS Concept zal worden.
bob zegt
Als ze nou eens een AMG kunnen bouwer die zuinigere en schoner is dan een Land Rover Defender .. kijk .. dan zijn we tenminste goed bezig.
autoblogger zegt
Wordt het Diesel of Hybride? Of beide?..
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/16/amg-diesel-of-hybride
smoke zegt
@bob
Als mijn Seat 1.2 vier in lijn nou eens meer pk’s zou hebben dan de Ferrari 430 scuderia en ik pas na 1000 km kon gaan tanken….kijk…dan zou Seat goed bezig zijn!
@autobloggel
Voor Mercedes eerst diesel (bluetec), later misschien een diesel-hybride, als de besparing de moeite waard is en de hoge ontwikkelingskosten van bluetec er een beetje uit zijn. Verder een benzine-hybride gekoppeld aan een DiesOtto. 5 liter per 100 km uit een S-klasse? Geen probleem :p
AMG kan hybride-auto’s vast wel in een stoer jasje verkopen. Ik denk alleen dat alle accu’s e.d. achterin of onder de auto moeten. Met een 6,2 liter AMG zal er wel niet veel ruimte zijn!
Pure speculatie natuurlijk.
Bas zegt
EINDELIJK!!!! Een autotuner die het heeft begrepen, het was lang wachten maar eindelijk is er een wijze man of vrouw geweest die zich plotseling het al oude boekje van Rupsje nooit genoeg begrepen heeft en ter harte heeft genomen.
Misschien dat het dan toch nog ooit goed komt op deze wereld. Eerste aanzet is er iniedergeval en dat geeft hoop. Dikke vette 2 duimen omhoog voor AMG!!
RScosworth zegt
Is dat emissie-gezever dan toch nog ergens goed voor. Laat al die German tanks maar lekker op dieet gaan!
SimonMc zegt
Van mij niet gelaten dat ze stoppen met de pk wedloop, zolang ze in de toekomst wat meer letten op gewichtsverlies.
Ik zie het al voor me.Binnen 5 jaar : C63 amg : 457 pk, maar ipv 1730 kg, 1500 kg!
Nou ja, een mens mag dromen nietwaar?
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
Daar komt Mercedes laat achter dat het uiterlijk van een auto er wel toe doet; de B-Klasse is te lelijk om zonder handschoenen aan te raken…
thomas zegt
Nouw ik hoop dat het genoeg vermogen heeft om de kinderen naar school te brengen.
rider zegt
@ ary; het is die umwelt.
leuk hoor dat de RS6 580pk heeft maar hij moet ook dik 2 ton metaal in beweging brengen. hij is qua specifiek vermogen niet zo gek veel krachtiger dan de M en AMG modellen.
maar ja waar gaat het heen? denk wel dat de volgende generatie ongeveer hetzelfde vermogen zal hebben maar lichter worden. ook de premium fabrikanten gaan hun top modellen lichter maken om aan de Co2 discussie te mogen deelnemen. de M5 touring kan makkelijk 100kg lichter. hetzelfde geldt ook voor de AMG modellen en de RS modellen. al deze fabrikanten gaan zich zeker weten ook meer met directe inspuiting bezig houden en andere moderne brandstof en uitstootverlagende technieken. ja de klant wil dik 500pk, maar de wereld wil een zuinigere en minder milieubelastende modellen.
audi heeft eigenlijk altijd al qua vermogen vooraan gelopen. konden ze ook wel want zij presenteerden hun RS modellen altijd pas nadat de concurrentie ze hadden gepresenteerd. BMW kwam met de M5 (E39?)met 400pk, audi bracht de RS6 met 450pk, mercedes hun E55amg met 478pk, audi weer met de RS6Plus met 480pk. nu ook weer. BMW M5 met 507pk, mercedes E63AMG met 514pk, audi met 580pk. hij blijft daarmee het opperhoofd qua PK’s want ook de Caddy CTS-V heeft “maar” 550pk.
alleen de RS4 modellen lopen niet mee. BMW M3 420pk, Merc C63AMG 457pk, Audi RS4 420pk. Maar ze waren wel weer de eerste die er een hoogtoerige V8 inhingen. (ja mercedes AMG was eerder met een V8 in deze klasse maar dat was een old school, dus geen hoogtoerige machine met maar 306pk)
stopt de PK wedloop hiermee? ik heb mijn twijfels. fabrikanten willen elkaar altijd aftroeven. sneller, sterker, luxer. maar helaas ook steeds zwaarder. het zou mooi zijn als hun volgende doel inderdaad gewichtsreductie zou zijn met behoud van het vermogen.
Racer X zegt
Zodra de Duitse modellen flink op een dieet worden gezet hoeft er voor mijn part niet meer vermogen in.
De Audi RS6 slaat wat dat betreft alles; een zogenaamde sportwagen van dik twee ton? Bij een spy-vid hoorde (en zag) je gewoon hoe hard de banden gemarteld werden onder dat belachelijke gewicht.
Hetzelfde geldt trouwens voor de nieuwe M3 (en de rest in zijn klasse overigens…). Ik vind het een hele strakke wagen, maar in vergelijking met het oude model is hij toch een stukje zwaarder, dat zou eigenlijk niet mogen. CSL komt u maar!
Dan zou je haast zeggen dat Porsche heel goed bezig is. Auto’s die niet boven de 1500 kg uitkomen en waarvan het verbruik ook nog alleszins meevalt (behalve de Cayenne, maar da’s geen Porsche).
3-serie zegt
Leg er gewoon en bi-fuel benzine/waterstof motor in. Is wat prijzig, maar daar hebben AMG klanten geen probleem mee
majinstar zegt
Kwaliteit boven kwantiteit.
Mercedes boven Audi.
TIMO zegt
met andere woorden, mercedes gaat de verkeerde kant op
Frank zegt
Het gaat met die PK’s gewoon nergens over.
Natuurkunde hou je niet tegen, 2025 kilo met een snelheid van pak ‘m beet 160 KM per uur een bocht doorjagen is nou eenmaal anders dan 1200 kilo met dezelfde snelheid een bocht doorjagen. Hoe goed je remmen en onderstel ook is, voorwaartse massa blijft voorwaartse massa. Ik zou any time een RS6 op een circuit (Want daar is de RS6 toch voor gemaakt blijkbaar) met een ongeblazen 2 liter aandurven.
Als iemand het gewoon leuk vindt om 580PK te hebben moet ie lekker zijn gang gaan, maar de combinaties van vooral de Duitsers verliezen elke proportie PK/Gewicht. Als mercedes een minder krachtige auto zou maken die 350 kilo minder zou wegen pakt ie de RS6 in.
Ik heb helaas nog niet in de RS6 gereden, wel in het laatste type S6… mij doet het helemaal niks, je trapt het gas en je wordt gelanceerd maar bochten zijn geen pretje, je vergist je best snel in de snelheid die je hebt en dan merk je pas hoe zwaar die auto is.
Turbopaultje zegt
Gewichtsreduktie is de enige, juiste weg. Daar dit echter een complexe, dure
manier is om een betere performance te verkrijgen, kiezen de meeste fabrikanten toch de makkelijke weg……………..
Dev zegt
Ik denk dat deze uitspraak een beetje een schijnbeweging is, maar vooruit, ik laat me verleiden.
Het is een goede uitspraak, want als je eenmaal motoren aan het bouwen bent, zo krachtig dat ze versnellingsbakken kapot trekken, is het wellicht beter om de aandacht ergens anders aan te besteden.
SC.DNM.1995 zegt
Slaat nergens op, ze kunnen zeker niet hoger. De AMG is dé snelle mercedes, daar moet veel pk in zitten. Tuurlijk moet het interieur ook in orde zijn, maar je koopt een AMG voor de motor.
Silverarrow zegt
Tsja, geen slechte zaak. De vermogens die nu in een sedan als de C- of E-klasse worden gelepeld zijn niet echt kinderachtig, maar tegelijkertijd bijna noodzakelijk. Wat namelijk ook niet uit het oog mag worden verloren (denk ik) is dat simpele hatchbacks zoals een R32, S3 of Impreza tegenwoordig ook al vermogens van rond de 250/300 pk hebben. En als jij dan in je AMG, M of RS auto zit, wil je natuurlijk bij een stoplicht sprintje niet het onderspit delven tegen deze “speelgoedauto’s”.
SimonMc zegt
Weet je wat het is?Mensen zijn “cijfergeil”.
De ene zegt: mijn auto heeft 200, de andere zegt de mijne heeft 300 pk enz.
Als men een auto uitbrengt met minder pk dan de concurrentie, klinkt dat niet stoer.En welke mensen vinden veel pk’s stoer?Mensen die er niets van kennen.
Iemand die er iets van kent, kijkt naar meer dan dat.Bv de pk-gewichtsverhouding, die veel interessanter is.
Maarja, hoor je de mensen al zeggen: “mijn auto heeft zoveel pk per kg”.
Ik zou het doen :)
Barry330cd zegt
Eindelijk een fabrikant die het aandurft om de weg die BMW met de CSL is ingeslagen en Porsche met haar GT modellen, te volgen. Geloof me dat iedere coureur hetzelfde zal beamen. Als je echt hard door bochten heen wilt gaan, dan wil je zo min mogelijk massa hoeven meeslepen.
Daarom zal een RS 6 met al zijn PK’s nooit een fijne racer zijn. Als snelweg express wel, maar dat is een M5 met 507 PK ook en de E63 AMG idem. Dus onderscheiden op gewicht en handling is de enige zinvolle manier.
bob zegt
Bob’s auto heeft maar 182pk … maar kan op veel meer plaatsen komen dan een AMG.
sacha zegt
@Bob: Zeker weten?
Mairsil zegt
@SimonMc
Ik ook hoor. Ik zit wel eens te kijken naar wat een leuke ‘nieuwe’ betaalbare tweedehands auto zou zijn, maar ik wil er in elk geval wel op vooruit gaan qua power/weight ratio. En dat blijkt nog best lastig met een ~10.000 euro budget en een huidige auto met 96W/kg vermogen. Dat haal je bijna alleen maar met echt oude auto’s (vorige eeuw), en da’s ook weer geen vooruitgang :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hulde
TheEdge zegt
Gelukkig dat AMG 612 PKaa in de aanbieding heeft! Is dat een audi in mn spiegel?
SimonMc zegt
@Barry330cd: ja inderdaad je hebt gelijk.
Dit goede voorbeeld heeft bmw vooral gegeven met de nieuwe M3 die drastisch veel lichter is dan de vorige generatie M3 !
Ow nee wacht…