En dat maakt hebberig.
Het segment van de compacte sedans is heet, met auto’s als de Audi A3 en de Mercedes CLA. Deze auto’s in snelle vorm maken bijzonder hebberig. Zeker in vorm van de nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 S die rappe performance in een lekker jasje weet te combineren.
De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 S levert 421 pk en 500 Nm koppel uit een tweeliter viercilinder turbomotor. Dat laatste is dan weer een beetje jammer te noemen, maar dat is nu eenmaal de tijd waarin we leven. Gekoppeld aan 4MATIC+ vierwielaandrijving sprint de sedan in 3,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 270 km/u.
Het exemplaar in Frankfurt staat buiten in de frisse lucht. Dat oogt meteen een stuk natuurlijker dan op de beursvloer. De auto is mat grijs van kleur met zwarte accenten. Nu kun je nog met een gerust hart door de gallery bladeren, de Nederlandse prijzen zijn namelijk nog niet bekend. Jij en ik weten ook dat dit helaas weer een dure grap gaat worden.
stuko zegt
421pk uit een 2.0 ? how bizarre!
deuxchevaux zegt
@stuko: 120.000 km uit een 2.0, how jammer?
E550 zegt
@deuxchevaux: maar is dat wel zo?
fabian159 zegt
@deuxchevaux: een zwitserse collega rijdt sinds 2014 een a45 amg. Enkele maanden geleden had hij 220000 km en nog geen kosten gehad hoger dan 1500 Frank.
dutchfiat zegt
@fabian159: Wie is Frank?
stuko zegt
@deuxchevaux: ah, jij bent waarzegster voor beroep? Of doe je alleen aan koffiedik kijken?
theblazerunner zegt
@stuko: Dit zijn geen liefhebbersauto’s waar rustig mee wordt warmgereden. Na een paar jaar afgetrapt en net buiten de garantie blaas je de motor op.
jmeverts zegt
3,9 sec naar de honderd wtf
wildbeest zegt
@jmeverts: 458 specs toch?
flatsixx zegt
@wildbeest: die deed 3.7
donjunior zegt
@flatsixx: dus ja
flatsixx zegt
@donjunior: ja inderdaad, even interessant doen.
theblazerunner zegt
@flatsixx: 3,5 sec 0-100 eigenlijk…
azuli zegt
Toch liever als A35 Limousine. Het profiel van die klopt helemaal. Dan maar minder vermogen. De CLA is aan de achterkant echt lelijk.
BloodSeaker zegt
@azuli: hetzelfde als bij mensen dus, daar is de achterkant ook maar lelijk :D
gumz zegt
@bloodseaker: Als echte liefhebber zie ik nochtans dagelijks mensen waarvan de achterkant 10 keer beter ontwikkeld is.
dirkv zegt
@bloodseaker: en ik zie dagelijks vrouwen die er van achter echt lekker uit zien, vaak ze van voren ook lekker… dat wel.
clubbtraxx zegt
@azuli: Kleine correctie, jij vind de achterkant echt lelijk. Is jouw mening maar geen feit.
Ik niet, ik vind de koplampen van de A en A Limousine dan weer de hele neus van die modellen verpesten dus zo heeft iedereen wel wat met styling van auto’s. Ik zou ze alletwee graag willen hebben, maar de NL prijzen gooien weer roet in het eten.
T5Power zegt
Knap hoor. Mijn E63 (W211) heeft een motor die ruim driemaal zo groot is en haalt daar maar een schamele 93 pk méér uit ? Zonder turbo, dat dan weer niet.
991gt3rs zegt
@t5power: Ja we begrijpen het, je hebt een E63….
750i zegt
@991gt3rs: hahaha….precies mijn gedachte.
willeme zegt
@991gt3rs: dat is toch gaaf? Ik kan dat soort keuzes wel waarderen. Wellicht geen verstandige keuze. Waarschijnlijk wist ‘ie tijdens de proefrit al bij de eerste keer volgas accelereren dat dit m moést worden :)
T5Power zegt
Zeker én ik ben er trots op. Misschien wel net zo trots als jij op je 911gt3rs schaalmodel :-) @991gt3rs:
unknown32 zegt
@T5Power: hahahaha!!! Ik hoop stiekem dat hij een 1:1 heeft :P
E63 – leuk! Welke? ^_^
momo zegt
@991gt3rs: Ja, ja, we begrijpen jouw nickname. Jij droomt van een 991gt3rs.
janmetdelangeachternaam zegt
Hahah tien jaar geleden had je zoveel pk in een M3
kniesoor zegt
@janmetdelangeachternaam: 4 jaar geleden had je 10 l*llige PKs en 50 l*llige Nm’s meer uit anderhalf keer het slagvolume (de F80/82/83). En heb je 0,2 seconde langer nodig van 0-100. De tijd vliegt (en zo’n CLA45S bijna ook . . . ?)
tanzanitef30n zegt
@janmetdelangeachternaam: 10 jaar later nog steeds hetzelfde helaas. Ik moet zeggen dat BMW de strijd met Audi en Mercedes dik verloren heeft… bijna in elke klasse word BMW zoek gereden…
wildbeest zegt
@tanzanitef30n: kijk ook eens naar vermogensafgifte in plaats van piekvermogen. Het ziet er op papier allemaal zo mooi uit
poeperman zegt
@tanzanitef30n: maar op circuit waar dus ook het onderstel telt, is BMW altijd de snelste, zelfs met een pak minder vermogen
iphonistvongates zegt
Ben erg benieuwd wat deze toettoet gaat kosten. Deze uitvoering ziet er aan alle kanten goed uit.
ds3thp zegt
Ontzettend mooi model, verhoudingen kloppen gewoon wat mij betreft. Beter dan de A-Hatch
dirkv zegt
Echt een gaaf bommetje zo’n CLA AMG. Maar ik vraag me af wie zo’n ding nu koopt.
Voor het zelfde geld koop je ook een niet echt lullige e klasse, 5 serie, A6 of noem maar op.
Onehp zegt
@dirkv: je kunt er ook een Vito bestelwagen voor kopen, groter is niet altijd beter?
unknown32 zegt
@Onehp: een studio in een marginale buurt kan ook:-D
dirkv zegt
@Onehp: Haha, een Vito bestelbus gaat een beetje ver maar groter is meestal wel beter ja.
Maar dat geld anderzijds ook voor pk’s. Die CLA 45 AMG zit behoorlijk goed in zijn pk’s en dat is lekker maar voor het zelfde geld koop je ook een CLS 350 met 315 pk.
Ik zou idd voor die grote gaan. Maar goed, ieder zijn ding.
rbngrt zegt
@dirkv: Ik ben iemand die dit soort dingen koopt. Hou van een kleine compacte auto met veel vermogen. Het “kart” gevoel spreekt me veel meer aan dan een grote slee. Maar die keuze is uiteraard persoonlijk.
dirkv zegt
@rbngrt: In dat geval ben je wel koning met een cla 45 amg!
bmw2coupeeigenaar zegt
@rbngrt: Ik raad je een BMW 2 coupe aan!
rbngrt zegt
@bmw2coupeeigenaar: ben nu nog heel gelukkig met mijn M140i. Maar de volgende auto wordt denk ik wel een M2.
ozzytrk zegt
2 liter met 421 pk. Heftig.
Audi RS6 C5 uit 2000 deed dat met een V8 blok met 2 turbo’s bijv.
Welkom toekomst. De 2 liters zijn de nieuwe “V8’tjes” hmm…
gilettelubbers zegt
@ozzytrk: nu maar afvragen hoe lang het heel blijft..
ozzytrk zegt
@gilettelubbers: Denk dat hij de 2 ton km moeilijk gaat bereiken.
anakiet zegt
@ozzytrk: In 1999 Hadden ze ook een RS4 met een 2,7 met 380 pk . Schiet dus nog niet echt op ;)
moveyourmind zegt
Wat een lekkere auto!
Mooi proporties, vooral die kont is erg gaaf. Zal ongetwijfeld ook een feest zijn om in te rijden.
faith zegt
Wellicht een beest van een wagen. Alleen jammer dat het geluid van de 4 cilinder zal tegenvallen en de powerband zal tegenvallen ondanks zijn piekvermogen. Last but not least. Waarom maken al die Duitsers in deze segmenten plots voorwielgebaseerde auto’s met een wannabe 4 wielsysteem… Neemt net als het geluid alle beleving van zo een auto weg.
olivier420 zegt
@faith: Omdat hun klanten die auto dan nog tenminste heel houden..
63biturbo zegt
Staan ze bij Audi toch te kijken met een halve liter en een cilinder meer
917 Porsche + Audi zegt
@63biturbo: Doe mij toch maar de RS3 voor de sound en het uiterlijk, deze MB doet mij telkens weer aan een slak denken als ik hem zie
jaggie zegt
Jammer dat dit soort auto’s enkel fout volk trekt. Ken eigenlijk geen enkele AMG waar je mee aan kan komen rijden bij je werk/schoonmoeder/chique tent zonder negatieve vooroordelen. Zeker bij de “goedkopere” amg’s. A-klasse misschien nog wel het ergst. Hoe leuk het ook rijdt…
tenaci zegt
Gelukkig, we noemen het weer sedans! Gewoon noemen wat het is en niet limousine of vierdeurscoupe!!
gebruikersnaam3 zegt
@tenaci: Ja want er staat gelukkig niet letterlijk coupé op…