Jazeker, zelfs AMG gaat werk maken van de EV-transitie, met een gloednieuw testcentrum.
AMG begon ooit als Mercedes-tuner en is dat in feite vandaag de dag nog steeds. Nu doen ze dat alleen onder de vlag van Mercedes. Één probleempje: Das Haus wil af van grote motoren. AMG zal zichzelf daarom opnieuw moeten uitvinden.
Terwijl Audi onlangs het doek van het eerste elektrische RS-model trok (de RS e-tron GT), heeft AMG het tot op heden nog bij verbrandingsmotoren gehouden. Op een klein experiment na dan (de SLS Electric Drive).
Dit jaar zal er een belangrijk omslagpunt plaatsvinden: de eerste elektrische AMG’s zullen geïntroduceerd worden. Er komt sowieso een elektromotor in de AMG GT 73, maar die heeft daarnaast ook nog gewoon een ouderwetse V8. Er zullen echter volledig elektrische AMG’s volgen, op basis van de EQ-modellen. Of we die ook al dit jaar kunnen verwachten is nog niet duidelijk, maar dat ze op niet al te lange termijn komen staat vast.
Dit vraagt uiteraard de nodige aanpassingen bij AMG, die toch vooral gewend was aan V8’s te sleutelen. Om voorbereid te zijn op de toekomst is AMG vorige week begonnen met de bouw van een gloednieuw testcentrum. Dit gebouw zal uiteraard in Affalterbach uit de grond gestampt worden. Met drie etages zal het totale oppervlakte uitkomen op 5.000 m2. In 2022 moet de bouw afgerond zijn.
In het testcentrum zullen onder meer twee vierwieltestbanken komen te staan om de rijomstandigheden na te bootsen. Ook extreme omstandigheden: een van de testbanken is uitgerust met een klimaat- en hoogtekamer om hoogtes tot 5.000 meter en temperaturen tot -30° Celsius te simuleren. Dat scheelt de arme testrijders toch weer wat afzien. Verder is er een hoogvoltagebank aanwezig om accu’s te testen bij temperaturen van -40 tot 80° Celsius.
Voordat het testcentrum klaar is gaan we eerst nog wat geëlektrificeerde modellen van AMG te zien krijgen die bij de huidige faciliteiten zijn ontwikkeld. Er komt namelijk van zo’n beetje ieder EQ-model een AMG-versie, dus daar zullen we waarschijnlijk niet lang op hoeven te wachten. Wat de hoeveelheid AMG-modellen betreft is de strategie dus niet veranderd.
Lars zegt
Elektrische AMG’s vind ik best een goed idee maar dan zal het het denk ik wel weer 600 pk zijn, wat meer dan genoeg is voor een auto. Tip: Wil je een kanon? Koop een Taycan, Model S of RS-etron GT
geenidee zegt
@Lars: als je er niet heel ver mee wilt rijden wel. En laat 600pk nu pas echt leuk worden op de Autobahn of een ruim circuit. Tegen de tijd dat je daar bent heb ik er al een halve trackday op zitten…
In mijn daily zit ik niet te wachten op 600pk. Geef me dan maar iets ruim, comfortabel en enigszins betaalbaar zodat ik nog wat echte fun kan hebben daar waar het kan en mag. Dus ik snap de hele hype naar hybride/elektrisch niet los van fiscale redenen, echt niet. Ieder zijn ding maar het is -voorlopig- niet mijn ding.
Lars zegt
600 PK heb je inderdaad niet op de straat nodig, praktische dingen wel. Bij trackdays wordt het wel interessant. Gelukkig zijn er snelle en practische auto’s, maar die zijn vaak heel duur.
p993 zegt
@geenidee: mooi gezegd…voor mij geldt hetzelfde. En zelfs voor in het wknd hoef ik geen 600pk elektrisch. Geniet dan van de roffel en de geur van de youngtimer.
Missch iets voor een nieuwe generatie…?
petroldrinker zegt
ik kan je vertellen, daily’s met zulk power hebben (zolang het geproduceerd is door een ICE ipv een batterij) is juist heel leuk…. je hebt er in de basis meer aan dan die extra ruimte in je grote stationwagen elke dag meezeulen….
nathoes zegt
want een AMG is geen kanon?
Lars zegt
Een AMG is zeker een kanon, sorry voor het foutje. Misschien dan geen raket? Ik wil gwn een woord om het verschil tussen bijv. Tesla en AMG te leggen in snelheid (zonder bouwkwaliteit te noemen etc.)