“Elk nadeel heb z’n voordeel”, waren de inmiddels legendarische woorden van Johan Cruijff en deze blijken geregeld van toepassing. De torenhoge brandstofprijzen doen zeer in de portemonnee, maar zorgen er volgens de VerkeersInformatieDienst (VID) wel voor dat er minder files zijn, terwijl de files normaal gesproken alleen maar toenemen. De ANWB meent echter dat er nog veel meer factoren een rol spelen en vindt dat de VID iets te kort door de bocht gaat. Zelf vind ik de conclusie van de VID helemaal niet opmerkelijk. Keer op keer is gebleken dat wij ons niet uit de auto laten pesten, maar er zal echt toch ergens een grens zijn en het lijkt erop dat we die zo langzamerhand beginnen te bereiken.
Een vergelijkbaar effect doet zich voor in de VS. Alleen al in de maand mei van dit jaar reden de Amerikanen zo’n 9,6 miljard kilometer minder dan in mei 2007. Volgens de Federal Highway Administration is dit met een daling van 3,7 procent, de grootste terugloop in de 66 jaar dat men het aantal gereden kilometers bijhoudt. Kijken we naar de eerste vijf maanden van het jaar, dan legden de Amerikanen 29,8 miljard kilometer minder af, een afname van 2,4 procent. Het Federal Highway Trust Fund, een fonds dat gevuld wordt met belastinginkomsten uit brandstof en waarmee wegen worden onderhouden, verwacht volgend jaar een tekort van 3,1 miljard dollar vanwege de teruglopende belastinginkomsten. (via: usatoday)
z1p zegt
Alles heeft inderdaad zijn voordeel en nadeel, minder brandstof verbruik daar is gelijk ook minder belastinginkomsten.
Het werkt zichzelf uiteindelijk tegen.
plof@ zegt
IN NL zijn de meeste veelrijders zakelijke rijders. Dus halen de hoge prijzen niks uit. Reden waarom Bos en Balk weer sneaky dieselprijs verhogen.
Gewoon file as ususal, ook bij de pomp.
Rob USA zegt
Of ze pakken nu meer het vliegtuig??
Frank deH zegt
Wellicht worden we ons langzaam bewust van het feit dat het ook echt niet zo verder kan. Voor de meest lullige zaken zijn mensen bereid in de auto te stappen en lekker aan te sluiten in de file. Als ik hoor dat de afslag van de rijksweg bij Ikea afgesloten moet worden begrijp ik in ieder geval niets van dit gedrag.
Zolang dit soort gedrag nog steeds als normaal wordt ervaren mogen de variabele lasten van vervoer/transport echt nog wel verder stijgen. Maar dan wel een echte verlaging van de vaste lasten voor zuinige (niet perse hybride) en veilige auto’s en verbetering van het openbaar vervoer. Deze combinatie kan mijns inziens echt tot een snelle gedragsverandering leiden.
Als mijn auto de reële kostprijs en winst van de leverancier bedraagt en de vaste belastingen naar nihil gaan dan mag de kilometerprijs sterk stijgen. Maar bij een kort ritje of een een volledig onzinnige autorit zal ik wel de afweging maken of het me dit wel waard is.
Dus kom maar op met rekening rijden en een fileloos Nederland, wie wil dit nu niet? Maar wel kosten neutraal voor de automobilist die zowel privé als zakelijk nadenkt over de zin of onzin van zijn autogebruik!
Senor Ignis zegt
waarom wordt ons belastinggeld afkomstig van de auto niet in de onderhoud van wegen/nieuwe wegen gestopt i.p.v. naar gratis schoolboeken?
wel opmerkelijk dat na de periode dat bleek dat mensen minder gingen rijden door de hoge benzineprijzen (richting de € 1,70,eind juni/begin juli) de benzine nu weer wat goedkoper is geworden.
enfin: van voor of achter; genaaid worden we toch.
Brian zegt
@ Plof
Precies, eentje die het snapt…
Senor Ignis zegt
@ FrankdeH
veel mensen vinden autorijden gewoon leuk en de auto is niet alleen een middel om van A naar B te rijden. Auto’s maken emoties los en in een snelle sportwagen rijden is wat anders dan in je prius van huis naar je werk rijden.
En ik denk dat de meeste mensen op dit blog er zo over denken dus wellicht ben jij op het verkeerde forum terechtgekomen met je belachelijk ideeën.
DafMaf zegt
dan legde de Amerikanen 29,8 miljard kilometer minder af
legdeN
-edit: Staat er toch? :)-
TBK zegt
Lang leve de bedrijfswagen met tankkaart denk ik maar zo :P
JanJansen zegt
@ FrankdeH
Vrijheid om je te gaan en staan waar we willen vinden we allemaal normaal, nou “belachelijk gedrag” zeg!
Bovendien rekeningrijden is niet hetzelfde als filevrij, welkom in de echte wereld.
Frank, ga alsjeblieft eens vaker naar buiten; biertje doen met vrienden of zo.
Frank deH zegt
@ Segnor Ignis
Dus jij staat graag in de file om naar Ikea te gaan en daar vervolgens als een voormalig Oostblokker aan te sluiten in de rij en door dat Zweedse pretpark te schuifelen? Van mij mag je, maar als dat geen belachelijk gedrag is?
En als jij in snelle sportwagen wil rijden is dat toch prima? Die kost in aanschaf heel wat minder en dan heb je er toch geen probleem mee om wat geld uit te geven als je er wat kilometers mee maakt (een hobby kost toch meestal geld)? Dit zijn meestal toch niet de auto’s waar je zoveel kilometers mee maakt? En als je er echt hard en sportief mee wil rijden dan zoek je toch lekker het circuit op? Lijkt me niet dat de tolpoortjes van de overheid daar zullen staat, spek je ook nog Spee zijn kas niet.
Het is jammer dat jij net als de politici niet begrijpt dat bij doordacht/zinnig gebruik van de auto de kosten NIET moeten stijgen. Wellicht begrijpen sommige politici het wel maar moeten ze ook met randvoorwaarden rekening houden zoals de verhoogde afschrijving op het autopark en moet de overgang gefaseerd verlopen. Helaas maakt de politiek er dan vaak weer een verkapte belastingverhoging van.
RenesisHP zegt
@FrankdeH.
Ik heb gister weer 600km voor de lol gereden waarvan stukjes autobahn op volle snelheid met vol verbruik(1op3 gehaald bij 230). Deze rit was compleet zinloos, maar voor ons erg leuk. :D
Zolang ik het kan betalen, zal ik daar ook niet mee stoppen.
Super zegt
uit die cijfers van het vid moet je vooral niet de conclusie trekken dat de hoge brandstofprijzen het fileprobleem minder erg maken.
– alleen de “filedruk” buiten de spits is afgenomen
– in vergelijking met vorig jaar (waar die cijfers op gebaseerd zijn) zijn er dit jaar minder wegwerkzaamheden en is het beter weer.
Maar ik vrees dat het haagse damesclubje de cijfers gaat misbruiken om vooral de accijnzen etc. maar weer te gaan verhogen want “het helpt toch tegen files”.
Senor Ignis zegt
@ FrankdeH
Het zal je wellicht verbazen maar er staat niet altijd file om naar Ikea te gaan. Dat is slechts op enkele momenten het geval. en of je nou rekeningrijden invoert of een andere vorm van betaling handhaaft, die file zal er hoe dan ook staan. Of ga jij even op de fiets naar Ikea om een bureau op te halen?
Tevens zijn de files (meestal) in de ochtend en avondspits (incidenten daargelaten). Deze wordt veroorzaakt door mensen die naar hun werk MOETEN, geen keuze dus. Het maakt dus wederom niet uit of je rekeningrijden of een andere vorm van betaling handhaaft.
Als ik voor de lol een stukje ga rijden doe ik dat meestal niet om 7 a 8 uur ’s morgens.
Het feit dat jij een bezoek aan Ikea aanhaalt als reactie op mijn “autorijden voor je plezier” zegt denk ik genoeg.
Maarten G zegt
Aangezien ik voor woon/werk/schoolverkeer niet zo heel veel kilometers hoef te maken kan ik nog voldoende plezierritjes maken gelukkig. Wanneer ik dat ga minderen? Misschien als de brandstofprijs verdubbelt..
RDS zegt
scheelt toch weer 250.000 vaten olie per dag! zo kan de benzine prijs in de rest van de wereld tochweer wat minder snel stijgen.
Jandepandaman zegt
Ik zou denken dat dus de reactie van autogebruikend Amerika dan wordt dat iedereen als razenden op zoek gaat naar alternatieven voor een wagenpark dat achterlijk veel verbruikt. En dat zie je dus ook gebeuren- Weg met de SUV’s, jeeps en andere in dat opzicht onzinnige auto’s. De wachtlijsten voor hybrides zijn nog nooit zo lang geweest.
Het fietsgebruik in de grote steden zoals New York is explosief aan het stijgen, zozeer zelfs dat ze zich daar nu zelfs afvragen of ze de verkeersregels hier en daar niet ietwat zouden moeten aanpassen omdat de fietsers en de auto’s nu af en toe regelrecht in conflict komen met elkaar.
Frank deH zegt
@ JanJansen
@ Senor Ignis
Dacht toch echt dat Jan Jansen graag fietste…
Maar natuurlijk mogen jullie Ikea, zou niet willen dat je daar fijn een bouwpakketje gaat halen of heerlijk je vrije dag daar besteed. Maar wellicht is het ook mogelijk dat er een Ikea webshop komt met bezorgdienst? Cross-selling via internet is net zo goed mogelijk dus naast je bureautje koop je wellicht ook nog andere handige en goedkope spulletjes bij Ikea via de webshop. Als het parkeerterrein bij Ikea niet meer vol staat met al onze auto’s dan zullen ze bij Ikea daar zeker over na gaan denken.
Misschien hebben jullie Jeremy Clarkson zien rijden in Japan? Was toch heerlijk, die lege wegen en zelfs nauwelijks oponthoud in Tokio (behalve door zijn eigen schuld). Japan worstelt met enorme hoge grondprijzen en weinig ruimte voor woningen en wegen, hebben toch wel enige industrie en heel wat woon-werk verkeer… en toch die heerlijk lege wegen. Natuurlijk, openbaar vervoer rijdt op tijd en is er veel beter ontwikkeld, maar volgens mij noemde ik ook deze randvoorwaarde. Ik pleit ook niet voor Japanse maatregels om het autobezit aan te pakken. Er heerst daar een ander cultuur en is waarschijnlijk niet overdraagbaar naar hier.
Maar alles wat leidt tot ander gedrag (in de auto stappen voor kleine ritjes die ook gemakkelijk op de fiets zijn te doen) en minder verkeer op langere afstanden door beter openbaar vervoer en het achterwege laten van onnodige ritten, zowel privé als zakelijk (vergaderen via internet, thuiswerken van achter de pc) moet toch voor heel wat minder verkeer, vervuiling en files geven en dat lijkt mij heel wenselijk, zeker voor autoblog bezoekers. Als je dan in je (sportieve) auto zit kun je ook rijden en sta je niet in de file, op welk tijdstip je ook onderweg bent.
En inderdaad, ga zo dadelijk een biertje drinken op het terras. Dus mochten er nog commentaren komen zoals die van Senor Ignis en JanJansen, lees dan toch maar eens goed en probeer de argumentatie te volgen en eens buiten “the box” te denken.
@ mx5/rx8owner Lekker he, maar waarom slechts zo’n klein stukje?
Frank deH zegt
Maar natuurlijk mogen jullie Ikea, zou niet willen dat je daar fijn een bouwpakketje gaat halen of heerlijk je vrije dag daar besteed.
=
Maar natuurlijk mogen jullie naar Ikea gaan, zou jullie het plezier van het bouwpakketje gaan halen of het heerlijk je vrije dag daar besteden niet willen ontnemen.
Remco zegt
De olie is bijna op, hoeft niemand zich meer zorgen te maken over de hoge brandstof prijzen…
RenesisHP zegt
@Frank deH.
De wekker ging vanmorgen weer veel te vroeg af. Anders had ik in Duitsland gebleven en een hotel gepakt. ;)
JanJansen zegt
Die belastingcenten kunnen ze trouwens goed gebruiken: Amerika’s nationale schuld is meer dan 9 triljoen dollar!
Dat is ongeveer vier keer het bruto nationale product van Groot-Brittannië.
je kunt er alle thee in China mee kopen voor de aankomende 2000 jaar.
je kunt er 28 Eiffel Torens mee bouwen, gemaakt van puur goud.
Bron : http://www.timesonline.co.uk
Nog een paar leuke cijfers:
Amerika moet iedere dag $2 miljard lenen om de rente over de schulden te betalen.
De medische kosten van meer dan 500.000 gewonde en stervende soldaten kost Amerika meer dan $2 miljard per maand.
President Bush heeft al meer geld uitgegeven dan ALLE voorgaande 43 presidenten bij elkaar opgeteld.
Jandepandaman zegt
@JanJansen- Nice figures- There goes the US of A— Down the drain… Wij mogen wel oppassen dat dat land de rest van het Westen niet meesleept in haar ondergang…
Peter Bos zegt
Het juiste woord hier is “prijselasticiteit”. Welke prijs tot welke prijs blijven klanten een product trouw. wat zijn de alternatieven en zijn deze ook werkelijk interessant. Alternatieven zijn de auto niet gebruiken of openbaar vervoer, fietsen, carpoolen of zelfs (later) verhuizen.
Zoals ze in Amerikaland zeggen, “It figures”
Peter Bos zegt
@ jandepandaman:
De USA heeft vaker een dergelijke “crisis” overleeft. Het is juist de Amerikaanse economie die het snelst van allen kan innoveren. Van een weekendje niet naar je schoonmoeder gaan (die wonen daar gemiddeld ook nog eens verder weg * 380 miljoen inwoners) is nog geen economie ten onder gegaan.
Geef ze even tijd te readjusten. All eyes on China…please.
Super zegt
@Frank deH
klinkt wel leuk maar de meeste files worden niet veroorzaakt door ritjes waarbij je net zo goed de fiets/ov kunt nemen.
Verder werken Japanner veel meer hun hele leven lang bij 1 bedrijf, dan heeft het zin om dicht bij dat bedrijf te gaan wonen zodat je niet al te ver hoeft te reizen. Bij ons wordt het door overheid (en inrichting van bedrijfsleven) juist gepromoot dat we om de zoveel tijd van baan wisselen (mobiliteit op de arbeidsmarkt enzo). Dat houdt dus in dat het niet heel zinvol is om steeds te verhuizen als je ergens anders werk vindt.
Voor de rest zie ik niet in waarom autobezit teruggebracht zou moeten worden. We willen kennelijk graag rijden en we betalen er zelfs vele malen meer voor dan het feitelijk kost. Als de overheid het auto gerelateerde belastingsgeld nou eens zou investeren in maatregelen die zoden aan de dijk zetten voor wat files en mobiliteit betreft ipv het geld op te maken aan allerlei andere onzin zou het probleem ook minder groot zijn.
Tomsns zegt
@JanJansen:
Yep, oorlogen kosten geld, wie betaald dat? Amerikanen? nope, wij allen omdat ze de olie-prijzen in de lucht doen gaan.
Wie de olie heeft, heeft de dollars, simpel, waarom die oorlog in Iraq…voor Osama? Olie jongens, daar draait het om.
Plezante cijfers trouwens :-)
Ik probeer niemand te sponseren, geen oorlogen, amerikanen, sjeiks noch staatskassen, ik werk liever aan m’n conditie en op de fiets als het niet moet.
@Frank deH:
Ja, beter openbaar vervoer zou helpen.
Maar een dom vb misschien is Parijs, daar woont iedereen waar ze moeten zijn, dus heel gewoon GEEN wagen te bezitten. Ik bvb woon in een klein stadje, alles vlakbij, kan alles met de fiets doen, m’n werk op 3.5km en met dit prachtig weer lekker op de fiets, m’n cabrio, goed voor m’n buikje ook :-) M’n wagen wordt nu slechts gebruikt in de weekends om ver te gaan, en staat nu sinds zondag stil. Zou ook met het openbaar vervoer gaan, maar ja…’s nachts bijna geen verbindingen meer :-S
@mx5/rx8owner:
Funtouring? hehehe, bravo, maar je wordt een zeldzaam geval :-)
Deed ik vroeger ook, maar ik doe nu zo veel kilometers dat ik ‘ns liever niet in een wagen zit. Co2, i don’t give a shit, ik geloof er trouwens niet in, maar je sponsert wel de sjeiks en de staat, :-S zolang je het kan betalen…
@Remco:
Olie op? bull….. :-)
@Super:
Onnodig om autobezit terugbrengen? Vraag en aanbod. Hoe minder vraag naar olie, hoe minder we betalen …
Dat de staat beter zou investeren in mobiliteit dan in onzin, volledig akkoord, maar in Belgie is het … geloof me … nog veel slechter dan bij jullie.
Wat er hier met ons belastingsgeld gebeurt kan je je niet voorstellen :-) Optimaliseer dat maar ‘ns, een revolutie moet hier gebeuren, grote kuis!
Frank deH zegt
@ Super
Nu echt voor de laatste keer nog een reactie.
Veel woon-werkverkeer dat nu nog met de auto wordt gedaan kan waarschijnlijk vervangen worden als het het openbaarvervoer verbeterd wordt. Dit is juist een van de sterke kanten van bijvoorbeeld Japan.
Ook al werken de Japanners veelal hun hele leven bij een bedrijf, de gemiddelde reistijd van Japanner richting Tokio is echt heel behoorlijk, ondanks het goede openbare vervoer. Door de hoge grondprijzen wonen de werknemers uit Tokio relatief behoorlijk ver weg van hun werk. Nederlanders vinden hun reistijd als snel heel hoog, ondanks de zeer kleine afstanden in Nederland. Wellicht omdat ze zoveel in de file staan.
Het autobezit hoeft niet teruggebracht te worden (in Nederland), slechts het gebruik ervan. Niemand zal de economische noodzaak van de auto bestrijden. Van belang is dat men de auto gebruikt als het nodig is (of als iemand er zoveel lol aan beleeft dat hij of zij daar een hogere prijs voor wil betalen) en dat hij voor een alternatief kiest als dat beter is (openbaarvervoer, carpooling, vanuit huis werken, onlinevergaderen, onlineshoppen et cetera). Door de variabele kosten van het autogebruik te laten stijgen en de vaste lasten te laten dalen kan men dit bereiken.
Meer geld uitgeven aan asfalt is niet de oplossing. Onnodig geld verspillen aan allerlei onzin moet de overheid nooit doen, helemaal mee eens.
Even een voorbeeld: Stel mijn maandelijkse autokosten bedragen nu €500 vast en €300 variabel, €800 totaal. Door rekeningrijden, hogere brandstof accijnzen verdubbelen mijn variabele lasten per kilometer, echter het vervallen van bpm en wegenbelasting verlagen mijn vaste kosten tot €300. Daarnaast is er het verbeterde openbare vervoer dat een snel en comfortabel alternatief wordt waardoor ik mijn autokilometers kan halveren. Dan moet ik daarna €300 vaste kosten, €300 variabel kosten en €200 voor openbaar vervoer betalen zodat ik nog steeds €800 per maand betaal voor mijn vervoer. Voordeel, minder kilometers, minder vervuiling en minder files als ik wel in de auto zit. Hoe kan ik daar nu op tegen zijn?
JanJansen zegt
@ Frank deH
Minder vervoer en meer online vergaderen betekent minder menselijk contact, dit betekend minder compliantie en minder goede afspraken. In een ideale wereld waarbij iedereen doet wat er van hem gevraagd wordt zou dit werken. Maar als je en eigen bedrijf hebt weet je al snel beter, mensen moet je zo af en toe recht in de ogen kijken.
Mensen zijn niet rationeel, al willen we graag denken van wel. Is al ook meerdere keren wetenschappelijk op deze site aangegeven. Niemand wil nadenken of dat ritje met je auto nou wel verstandig is. Zeg nou zelf, je wilt toch gewoon die motor starten en naar je vriendin/moeder/strand/etc. rijden zonder je schuldig te voelen.
Frank heb je “A Brave New World” van Aldous Huxley al gelezen? Als je er zo gepassioneerd over blogt ben je vast bereid om wat meer intellectuele baggage tot je te nemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brave_New_World
RenesisHP zegt
@Tomsns.
Wij hebben de auto’s gekozen op fun, dus we gebruiken ze ook voor dat doel. Ik doe woon werk verkeer met OV(praktischer en sneller in mijn geval) of carpool , mijn vriendin werkt 9km van huis(allemaal stad). Het is dat ze de auto af en toe voor klantbezoeken nodig heeft en dat voor haar het OV onhandig is(20km reizen om 9km verder te komen en daar dik een uur over doen), anders hadden we eigenlijk voor het woon-werk verkeer geen auto nodig. Dus wij doen het vooral vanwege de passie van het rijden. Die passie is bij mijn vriendin overigens net zo groot als de mijne, dus wij zitten veel op de weg.
Dit is ook de reden waarom wij vaak in Duitsland zitten. Je kan daar veel leuker rijden dan in Nederland. Wij houden van bochten en bergen en natuurlijk ook van de autobahn. :lol:
Frank deH zegt
@ JanJansen
Ja heb ik gelezen, maar de relevantie van dit boek met betrekking tot deze discussie is niet aanwezig. Wellicht dat je het zelf ook eens leest.
En ook nog een eigen bedrijf met medewerkers. Juist mijn bedrijf heeft het denken over de wijze waarop en de frequentie waarmee ik met mijn medewerkers en klanten communiceer aangescherpt. Dit heeft bij mijn bedrijf in ieder geval tot een aantal wijzigingen geleid die het aantal kilometers hebben teruggebracht. Dit tot tevredenheid van iedereen.
Daarnaast, op hoog niveau wordt bij multinationals al jaren aan videoconferencing gedaan. Waarom zou dit dan bij veel kleinere bedrijven met minder grote belangen niet kunnen? Uiteraard is het nodig om elkaar af en toe in de ogen te kijken, maar je zegt het juist, af en toe. Wellicht dat de vergadercultuur in Nederland een beletsel is? Koekje erbij?
Natuurlijk is er veel irrationeelgedrag en vragen gedragswijzigingen veel tijd. Een visie op de toekomst lijkt me echter wel gewenst om vooruit te komen. Ik heb geen zin om elke dag in de file aan te sluiten, jij wel?
realhustler zegt
Doordat in NL de vaste kosten van een auto onzinnig hoog zijn, en mensen een auto ‘nodig’ hebben en dus hebben, rijden ze er veel mee. Je hebt inmiddels al flink moeten dokken om het ding voor de deur te hebben.
Als auto’s alleen maar variabel duur zijn, dan kan iedereen een mooie auto voor de deur hebben, die waarschijnlijk erg veilig en schoon en zuinig is.
Als je wil rijden, dan ga je betalen. Dus:
BPM, BTW naar 0 op auto’s
Wegenbelasting vervangen door een gemeentelijke heffing voor de parkeer infrastructuur te betalen. Kleine korting hierop voor mensen met een eigen oprit.
Brandstof omhoog, plus rekening rijden (want dan kan je tijd gerelateerd en congestie gerelateerd laten betalen en prive en zakelijk scheiden)
Gevolg:
Nieuwere auto’s, die schoner zijn en veiliger
Economie boost door meer verkoop in autoland en toename in fietsverkoop
Belasting opbrengst blijft gelijk alleen wordt beter verdeeld.
Minder files