De verkoopstop van de Audi R8 heeft voor een verdubbeling in verkopen gezorgd in de Verenigde Staten.
2023 betekende het einde van de Audi R8 en Lamborghini Huracán zoals we die nu kennen. De modellen zijn vanaf dit jaar niet meer nieuw verkrijgbaar. Daardoor hadden kopers vorig jaar de laatste kans om bij de Audi-dealer een handtekening te zetten. In de Verenigde Staten hebben kopers dat ook zeker gedaan.
Audi R8 verkoopstop
De verkoop van de Audi R8 in de Verenigde Staten is in vergelijking met 2022 met meer dan honderd procent gestegen. De absolute aantallen stellen niet zo heel veel voor. Het blijft een peperdure supercar, onbereikbaar voor de meeste mensen dus.
Audi R8 Amerikaanse verkopen
Audi verkocht in de Verenigde Staten in 2023 een keurig aantal van 631 R8’s. In 2022 wist het merk er slechts 314 van te verkopen. Toch zijn de aantallen vorig jaar niet indrukwekkend als je er voorgaande jaren bij pakt. In 2020 verkocht Audi Amerika bijvoorbeeld 581 exemplaren van de R8 en in 2018 zelfs 927 stuks.
TT
De R8 was niet de enige Audi waarbij het doek viel in Amerika. De Amerikanen moesten ook afscheid nemen van de TT. Een vergelijkbaar effect is terug te zien in de verkoopcijfers. In 2022 verkocht Audi Amerika 516 stuks van de TT, vorig jaar is dat aantal gestegen naar 725. Maar ook hier is het weer zo dat de verkoopcijfers in het verleden een stuk hoger lagen. Met als piek 2.294 verkopen van de TT in 2017.
Nederland
Hoe zit het dan in Nederland? Nou, start maar een verdrietig muziekje. Audi verkocht slechts één gloednieuw exemplaar van de R8 in heel 2023. Geen verschil in vergelijking met 2022, toen Audi er ook slechts één verkocht.
Grappig genoeg hetzelfde voor de TT. Vijf verkopen in 2023 en vijf verkopen in 2022.
Edge zegt
De R8 is een hele fijne, bruikbare supercar dus ik snap wel dat de Amerikanen die
het kunnen betalende kredietruimte hebben er nog eentje besteld hebben.En die vijf TT’s in Nederland vorig jaar, tja, dat is inderdaad wel heel zielig. Wel begrijpelijk, want de TT was allesbehalve goedkoop, en als primaire/enige auto eigenlijk ook maar voor een hele kleine klantenkring geschikt.
HZW zegt
De TT was natuurlijk, niet meer dan een 2 zitter met een achterbank voor de sier.
Veel meer dan 2 Maxi Cosi’s kon je niet kwijt, 1 op de zogenoemde achterbank, en 1 op de passagiersstoel.
Of met 1 klein kind achter de passagier, met de stoel wat verder naar voren, was ook nog eventueel te doen.
9 van de 10 keer past er niets achter de bestuurder.
Verder was het een hele dure VW Golf in maatpak.