Om nogmaals te bewijzen dat Nederland af en toe de innovatie zelve is: in de Verenigde Staten komt een rotonde naar Nederlands idee te liggen.
Verschillende landen hebben verschillende ideeën over hoe je een verkeerssituatie moet oplossen. Neem iets simpels als een kruispunt. Op snelwegen is het vaak het handigst om een klaverblad-achtige kruising te bouwen, terwijl er op kleinere wegen vaak gekozen wordt voor een ‘gewone’ kruising met verkeerslichten. Wat vele landen -waaronder Nederland- ook als een goede oplossing zien is de rotonde.
Turborotonde
Toegegeven, wij Nederlanders houden van de rotonde, maar zijn zeker niet de aanvoerder ervan. Kijk maar naar nabij liggende landen als het Verenigd Koninkrijk. Nederland heeft echter wel een mooi primeurtje op hun naam staan wat betreft rotondes. In het Verenigd Koninkrijk heb je soms gecompliceerde rotondes waarvan geacht wordt dat je zelf weet wat je moet doen. Nederland maakte dit wat concreter met pijlen en lijnen op de weg door de turborotonde te introduceren.
Het idee is meestal zoals het bovenstaande voorbeeld in Lelystad. Bij een Turborotonde kies je van te voren een rijstrook en daar blijf je ook in. Dankzij een middengeleider kun je dus ook niet van baan wisselen. Meestal is de rechterbaan voor rechts en rechtdoor, de linkerbaan voor rechtdoor en links. Dit heeft als voordeel dat je bij het verlenen van voorrang precies kunt zien of iemand jouw pad gaat kruisen zo ja of zo nee. Nou kun je dat ook zien middels het gebruik van richtingaanwijzers, maar vraag jezelf eens af hoe fijn dat gaat in de praktijk.
Nederlands idee
De turborotonde heeft in Nederland vele vormen aangenomen. Als je vanuit het noorden het Autoblog-kantoor wil bezoeken, kom je bijvoorbeeld onderstaande unit tegen ter hoogte van Pijnacker. Waar de rotonde letterlijk in drie rijbanen is gesplitst zodat je enkel maar de pijlen hoeft te volgen en de rest gaat vanzelf.
Wij hebben dus de primeur: de allereerste turborotonde is naar Nederlands idee en ligt dan ook sinds 2000 in Barendrecht. Sinds die tijd is het idee zeker internationaal gegaan. Dat is wederom het geval. Sterker nog: het normaal niet zo rotondegerichte en verkeerstechnisch aardig conservatieve Amerika wil aan de haal met de Nederlandse turborotonde. In Californië in de Verenigde Staten wordt een gevaarlijke kruising binnenkort voorzien van een turborotonde.
Californië krijgt Nederlandse turborotonde
Het idee lijkt op papier vooral op het laatstgenoemde voorbeeld: er zijn drie rijstroken om de rotonde op te rijden: links, rechtdoor en rechts. Vervolgens is het een kwestie van letterlijk niet je rijstrook verlaten en je komt precies waar je moet zijn. Voor het land waar alles tot in detail uitgeschreven staat op verkeersborden en op de weg wel zo fijn als het duidelijk is. In de VS heb je maar weinig rotondes en het principe van voorrang op zo’n gek rond kruispunt is ook nog lang niet iedereen duidelijk. Of het gaat werken is dus een tweede. (via Caltrans)
mashell zegt
Let’s make America great again!
Waarom heet een rotonde met gescheiden rijstroken eigenlijk een turbo rotonde?
Gulli zegt
Omdat je niet in elke situatie voorrang hoeft te verlenen aan verkeer op de rotonde. Bijvoorbeeld als iemand op de rijbaan rijdt waar jij toch niet hoeft te zijn kun je gewoon doorrijden en flink de turbo laten turboën.
okdoei zegt
*Turboëreën.
Gulli zegt
Ik vind rotondes heerlijk, en turborotondes zijn in principe een mooi idee. Het probleem begint wanneer je twee rijbanen naar dezelfde uitgang laat wijzen. Hier op de lokale N-weg heb je er een aantal. Twee banen gaan de rotonde op, eentje voor linksaf en rechtdoor, en de ander voor rechtdoor en rechtsaf.
En daar gaat het mis, want dan krijg je altijd van die eikels die via de rotonde willen gaan inhalen en later ruzie gaan lopen zoeken op de invoegstrook ná de rotonde omdat jij netjes achter je voorganger bent gebleven.
Daar zouden we hier echt vanaf moeten. Voorsorteren voor de baan waar je heen wil en dan één rijbaan per uitgang.
bosje zegt
Als motorrijder ben ik wel fan van die mogelijkheid om in te halen. Op een n-weg betekent dat voor mij een veilige manier om in te halen. Na de rotonde vechten om een plek is eigenlijk nooit nodig aangezien je na de rotonde een stuk eerder weer op gang bent (en als je de motor een beetje plat durft te gooien ben je ook al eerder de rotonde af, is nog leuk ook ;)
Yannick zegt
Ik ben zelf juist erg fan van die ontwerpen. Menig persoon op N-wegen rijdt tegenwoordig erg traag en overal zijn er zowat doorgetrokken strepen. Zo’n dubbele baan, naast het feit dat het de doorstroming gewoon enorm bevordert, geeft ook de manier om veilig en gemakkelijk in te halen.
Ja, je hebt wel is eikels die het op een gevaarlijke manier doen, maar eikels houd je altijd.
Daarnaast moet je niet vergeten dat het vooral op Nederlandse N-wegen gebeurt dat je na de rotonde weer moet ritsen naar een enkele baan. Ik denk dat dat in Amerika niet snel het geval zal zijn.
mashell zegt
Dat “ruzie” herken ik helemaal niet. Nu we bijna nergens nog mogen inhalen zijn die inhaaltondes vaak de enige manier om op een N weg aan een trage vrachtwagen voorbij te geraken. Wat we hier helaas nog wel eens zien is dat de onzekere types met de trage auto’s vinden dat ze de linker rijstrook moeten nemen.
Robert zegt
Op de Energieweg en Verlengde Energieweg in Nijmegen hebben ze er een paar (ook in verkleinde vorm, met twee rijstroken). Ook op de provinciale wegen in Brabant kom ik ze vaak tegen (ruwweg tussen Cuijk en Gemert). En wat mij wel opvalt is dat het linkskleven bij sommige weggebruikers zó is ingebakken, dat ze bij dit soort rotondes in de problemen komen als ze niet driekwart rond hoeven.
In het groot rij ik op werkdagen twee keer per dag over het Velperbroekcircuit. Dat is voor sommigen ook lastiger dan handen wassen na het peopen.
Ik ben wel benieuwd hoe de doorsnee Amerikaanse automobilist dit gaat doen; hun rijvaardigheid sla ik toch minder hoog aan dan die in Nederland.
Gulli zegt
Ik reed met een paar vrienden van ons eens achter een stel mensen uit Roosendaal die voor het eerst de Hofpleinfontein moesten slechten. Noem het Schadenfreude maar we bleven er expres achter zitten om te kijken hoe ze dit gingen oplossen. Hilariteit alom 😄 Ik heb nog nooit iemand zo vaak van baan zien wisselen óp een rotonde. En dat terwijl dit juist een schoolvoorbeeld is van ‘begin op de goede strook, dan eindig je op de goede weg’ 😊
p993 zegt
Als je in ons dorp van de Kapelstraat naar de Lange Kapelstraat afbuigt, kun je rechtsaf de turborotonde op. Voor de lokale boeren, die in het klein reden, was dit in het begin ook lastig. Zelfs voor degenen die zich twee keer per dag op het poldercircuit waagden (dat bestond toen nog). Hun rijvaardigheid is in de loop van de tijd wel toegenomen op dit aspect, dat moet gezegd.
Nu is het afwachten hoe het de bewoners van de nieuwe wereld vergaat. Het is toch een ander soort sturen, over die rotondes.
flyerbunch zegt
Dit gaat geheid voor problemen zorgen.. kijk maar eens op YouTube: American roundabout fail
Poulusma zegt
‘Nou kun je dat ook zien middels het gebruik van richtingaanwijzers’ ware het dat de helft van de Nederlandse bestuurders niet weet waar een richtingaanwijzer voor dient (of wat het überhaupt is) en deze dus ook niet gebruikt… Zie je meteen dat die mensen communicatie technisch niet heel sterk zijn 😂
@Gulli
Daar ligt ook een verantwoordelijkheid voor de ontwerper van de rotonde. De linker rijbaan voor rechtdoor is vaak na de rotonde de rijbaan waarop de rechterbaan invoegt. Echter wordt de invoegstrook vaak achterlijk kort gehouden waardoor de door jou beschreven situatie ontstaat.
Datzelfde zie je vaak op snelwegen met korte invoegstroken. Mensen gunnen elkaar weinig ruimte of kunnen geen ruimte geven zonder van het gaspedaal (of cruisecontrol uit te doen) te gaan. Bij oprit Zeist richting Utrecht hebben ze dat mooi opgelost. Daar komt de invoegstrook er als rijstrook bij. De linkerbaan wordt daar als spitsstrook gebruikt, wanneer de spitstrook niet open is moeten de mensen die op de linkerbaan rijden een baan naar rechts opschuiven. Daar je in die situatie al even met dezelfde autos vanaf Maarsbergen mee op rijdt kan je daar beter op anticiperen dan op invoegend verkeerd vanaf de oprit. Zo zou het eigenlijk in heel Nederland gemaakt moeten worden. Ik ben me bewust dat dit in een aantal gevallen gewoon niet mogelijk is doordat sommige opritten zich net voor een brug plaats vinden.
kaeser zegt
Nu maar hopen dat ze er ook slim genoeg voor zijn😂
piebepost zegt
Wordt een ramp. Amerikanen kunnen alleen maar rechtdoor rijden.
heka zegt
Wordt lachen voor die Tesla rijders die geen handel meer hebben om richting aan te geven. 🤣
Antwoord van de Tesla Advisor op de vraag hoe ze dit verzonnen hebben, rijden op een rotonde richting aangeven? —> in de US zijn geen rotondes. 😩
Sander zegt
Ze hebben bijna alles in één keer goed gedaan. In Nederland zou dit alleen met een baan minder gedaan worden. Daarnaast zie je geen fietsers op de turborotonde, maar om de turborotonde.
mustang750supersnake zegt
dat wordt nog drama… die hebben daar al moeite met gewoon réchtdoor rijden… laat staan dit..
dat wordt geheid de ene crash na de andere….niet dat wij het veel beter doen trouwens….
Pino zegt
@redactie: “rijstrook” en “rijbaan” wordt door elkaar en onjuist gebruikt. Een rotonde heeft maar één rijbaan met, in het geval van een turborotonde, meerdere rijstroken.
NB: een autosnelweg heeft, in de meeste gevallen, 2 rijbanen met elk 2 rijstroken. Op de andere rijstrook terecht komen is veelal zo bedoeld, op de andere rijbaan niet 😉.
enrique zegt
“We didn’t have tornado’s here until we started puttin’ in the traffic circles. […] when people go round and round in circles it causes disturbance in the atmosphere that causes tornado’s” aldus een Wijze uit het Westen
Dirk de Baan zegt
Dit is niet de eerste turborotonde in de USA. Er ligt al een goede in Jacksonville in Florida (voor de deur van de universiteit: Merrril Road / University Boulevard North / zie Youtube: https://youtu.be/e9yHqgZqbVA).
Verder liggen er nog vier op een rijtje in Hays in Kansas: https://maps.app.goo.gl/GSvvbBDoKn8dvmJS6
Kijk waar totaal 777 turborotondes in de wereld liggen via http://www.turborotonde.nl
Als je er nog een weet: laat het mij weten via de website turborotonde.nl.