![Chevrolet ZL1](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/zl1-chevrolet-123.jpg)
De stelling dat Amerikaanse auto’s alleen maar heel hard rechtdoor kunnen krijgt met deze versnellingsbak een nieuwe dimensie.
De PDK-bak in een Porsche is rustig, comfortabel maar vooral supersnel. Of je nu de flippers gebruikt of je laat je verrassen met een kickdown: het is verbazingwekkend hoe rap het allemaal gaat. Het Amerikaanse General Motors keek een lange tijd toe maar komt nu met een antwoord. Een sneller antwoord.
We hebben het hier over een tientraps automaat welke Chevrolet onder andere gaat lepelen in de nieuwe Camaro ZL1. Volgens het Amerikaanse concern schakelt de bak 36 procent sneller van z’n eerste verzet naar de tweede in vergelijking met de PDK van Porsche. Van de tweede naar de derde versnelling moet 27 procent sneller gaan, en van z’n derde naar z’n vierde is 26 procent sneller. Een behoorlijk statement, afkomstig van GM.
De versnellingsbak is in samenwerking met Ford ontwikkeld en zal in meerdere producten van GM worden gebruikt. Ook zal de bak geleverd worden in de F-150 van Ford.
En dan stoppen ze ‘m in een F150 ?
@TimoBac: Dat is wel zo logisch. Je kan best wel veel moment verliezen als je met een zware lading traag of verkeerd schakelt.
@timobac: snap eerlijk gezegd niet waarom je dat raar vindt. Automotive is optimaliseren van het bestaande.
@TimoBac: waarom zouden ze bij Ford versnellingsbakken van GM willen gebruiken?
@RRRobert: Omdat Ford en GM deze in samenwerking hebben ontwikkeld.
@berlinetta: ah, dat wist ik niet. Thanks.
@RRRobert: dat is gewoon een kwestie van L E Z E N
@timobac: heel logisch. De F150 verkoopt als een trein en als deze bak wordt toegepast zijn de ontwikkelingskosten rap terugverdient.
@flightom: Jij snapt het idd!
@timobac: en die is 2700% langzamer dan een Porsche!!
Maar kan het nog het enorme koppel aan van de v8’en uit amerika? Snel zijn is 1 ding maar is het ook sterk?
@spykerboy: ik neem aan dat ze daar wel over hebben na gedacht voordat ze hem erin lepelen, of tenminste dat mag ik hopen haha
@Daniel073: Dat heb ik wel vaker gedacht, maar bij heel veel sportauto’s is het schijnbaar heel normaal dat de bak nog niet 100.000km mee gaat. Feit is wel dat bij Porsche over het algemeen alles redelijk degelijk is gemaakt. Kijk bijv. eens naar de launch-control van de Porsche 991 Turbo S. Waar je bij vrijwel elk merk na 2-3x de koppeling aan het roken hebt kun je het bij een Porsche gewoon blijven doen…
@bugboy: Die tijd is inmiddels wel voorbij hoor.
@Donstil: dat Porsche heel blijft of de concurrentie stuk gaat??
@Donstil: met dubbele koppelingen wel, maar de BMW SMG en R8 tiptronic lagen er vrij snel onder uit.
@bugboy: veel auto’s worden daarom toch ook begrensd op koppel?
@spykerboy: Hij komt ook in de ZL-1. Dus 600+Nm kan ie zeker hebben.
@E34M5Touring: De ZL1 is 800 + Nm toch?
@SimonMc: Ik heb de specs van de nieuwe niet in het hoofd dus heb voor het gemak even de vorige gepakt en die zat, uit het hoofd, rond de 650Nm. Als ze hem in de F150 ook voor de diesel gaan gebruiken kan die bak zelfs 1000+Nm aan. Zowel de Silverado (Duramax) diesel als de Ford (Powerstroke)diesel leveren stock al dik 1000Nm.
@spykerboy: Een tientraps-automaat is in essentie een vrachtwagenbak. Waar heb je anders die tien verzetten voor nodig? Natuurlijk kan die veel koppel aan.
Hij zal alleen hoogst waarschijnlijk minimaal 1000kg wegen………
Heerlijk. Ben gek op Amerikanen maar PDK bevalt mij enorm, elke dag weer een feestje om in te rijden.
Als het nou echt zo is…
Zou ‘ie ook in de Mustang komen? ;)
@broekhoest: in de gt350;) dan laat die echt alles achter zich
Zo dan. Das toch al gauw 0,000000012 sec. tijdwinst…
And yet again America is late to the party..
@Rick-dos: Amerikanen die laat verschijnen zijn Duitsers wel vaker slecht bevallen..
@apriliarsv: Klopt, maar uiteindelijk, zoals het een Duitser betaamt, winnen de Duitsers altijd…
@Rick-dos: ik denk dat Churchill en Roosevelt daar anders over dachten.
@str8six: Maar we kunnen niet stellen dat het Duitsland sindsdien slecht is afgegaan. Of wel?
@Rick-dos:
Japan ook niet. Dus eigenlijk alles wat de VS plat gooit gaat zich goed ontwikkelen. Ik kijk nu al uit naar de versnellingsbakken die uit Iraq gaan komen! ;-)
@Rob: Die zullen shiite zijn aangezien ze daar nog met kamelenkracht werken ipv paardenkracht… ;)
@Rick-dos: is versie 3.0 niet bijna altijd een stap vooruit tov ver 2.0?
@w0o0dy: Ligt er aan. Feit is wel dat 3.0 altijd achteraf komt. ;)
@str8six: vergeet je Stalin niet? De Rus had 2/3 van de Duitsers om mee af te rekenen, de Amerikaan en de Brit (en de Fransen etc) 1/3
@Rick-dos: dat is niet waar, in ’45 stonden ze toch echt op de 2e plek.
@Rick-dos:
Ahum, Tesla, ahum ;-)
@Rob: Kuch In de 19e eeuw waren de Europeanen al bezig met elektrische auto’s. kuch ;)
@Rob: daar zit toch helemaal geen versnellingsbak in, duuhh. #simpelmodus uit :)
Dat is zeker die bak met 10 versnellingen die ook in de f150 raptor komt?
@petrolhead4life: staat in de tekst
@petrolhead4life: lees laatste zin
En welke nieuwe dimensie krijgt het hard rechtdoor rijden nu precies dankzij deze bak? Ik snap ‘m niet.
Vraag ik me af: Koppelomvormer (klassiek) of dubbele koppeling? Al bekend?
@123bat: Ik vermoed een met koppelomvormer, wel zo fijn met een zware aanhanger achter je F-150.
Zal niet lang meer duren! binnenkort de Lexus Multistage 24-traps automaat… Ben ik errrrrg benieuwd naar!
Allemaal leuk en aardig maar vergelijk ze eens op lange termijn ?
Hij kan wel zo snel schakelen, maar als er inderdaad een koppelomvormer inzit heb je alsnog een vertraging. En is ‘ie dus in praktijk echt niet sneller dan een PDK. Wel snel zat uiteraard, maar dat is die 8 bak van ZF ook.
De vraag is.. Kan dat wel?!
Met 10 versnellingen ben je toch constant aan het schakelen?
Dus ipv 0.41s duurt het nu 0.32s?
Waaw, boeiend…
Oké, hij schakelt de eerste 3 verzetten sneller. Hoe zit het met de overige?
En daarnaast, de auto moet ook nog eens 3x meer schakelen, dus wat levert het nu eigenlijk op?
@jack_abarth:43% meer versnellingen die soms 25% to 30% sneller schakelen per versnelling; ofwel, klinkt leuk op papier, in praktijk gewoon K.U.D.T. want hij schakelt te vaak en al die schakeltijden bij elkaar opgeteld is het MEER dan de Porsche PDK …
dus die nieuwe versnellingsbak is 90% sneller dan voorgaande bakken van GM. heel mooi die %, maar wat zijn de echte getallen? Ik ken een tankstation die 12% korting geeft, jammer dat hun gehanteerde prijzen van jaar geleden zijn.