Omdat BMW wat kosten wilde besparen in de VS hebben ze zich nu de onmetelijke woede van een Amerikaanse vakbond op de hals gehaald. In Nederland hechten we niet zoveel waarde (meer) aan vakbonden, maar in Amerika pakken ze het iets grootser aan.
BMW wil in Amerika 100 medewerkers van een onderdelenmagazijn ontslaan en die diensten voortaan uitbesteden aan een ander bedrijf. Tsja, zuur voor die 100 mensen, maar aan de andere kant krijgen 100 andere mensen er werk bij. Dat is wel heel simpel gedacht, want die 100 “nieuwe” werknemers zijn uiteraard geen lid van de vakbond en dus is het tijd voor actie!
En dus komt er een mooie website met als naam: BMW “The Ultimate misery” en krijgen de werknemers borden in hun handen geduwd en worden er zielige verhalen opgehangen. Ik dacht eerst dat ik naar een of andere komische sketch zat te kijken, maar het is blijkbaar doodserieus.
Als we de vakbondsleider van Teamsters Local 495 mogen geloven gaan ze straks ook elk weekend BMW dealers in de buurt lastigvallen met hun geprotesteer. Zie je zoiets als in Nederland gebeuren? Ik dacht ff van niet. (via: autoblog.com)
Bekijk een video van het protest hieronder:
Zoek de verschillen…
veyronlover zegt
Vaag
Alpinaa zegt
Wat een onnozel gebeuren. Bij andere bedrijven worden soms in een keer 1000 mensen ontslagen. Nou dan valt 100 ook nog wel mee. Die vakbond stelt zich wel erg aan. Ze kunnen beter met BMW rond de tafel gaan zitten, dan worden ze mss serieuzer genomen.
dennisr zegt
tjaa… 100 man zie ik het nut nog niet zo van in, die 100 man kan bmw er heus nog wel bij betalen.. doen ze immers ook al jaren.
corvettez06 zegt
het gaat er niet om hoeveel mensen het gaat, om de manier, het gebrek aan respect, en hoe zou jij je eigen voelen als er z,n brief op jou deurmat viel. 100 of 1000 die bedrijven doen het alleen vaak , omdat de winst meer of gelijk moet blijven , want stel je voor dat de baas een boot minder kan kopen , en de bedrijven die het vaak overwegen uit financieel oogpunt, lossen dit heel anders. op.
norge zegt
Groot gelijk die vakbond jongens,teamsters?Doet me een beetje aan de Maffia denken……..
love4sportcars zegt
wat zitten die nu te zagen, straks mogen bedrijven zelf niet meer belissen over hetgeen er in hun bedrijf gebeurt!
purplehaze zegt
@love4sportcars: Je weet hopelijk wel dat over het algemeen het ontslaan van een werknemer in Amerika een stuk makkelijker is dan het ontslaan van een werknemer in Nederland (en de rest van Europa).
rstyled zegt
Zouden amerikanen dan ook tegen automatisering zijn? Computers en machines die handwerk van de werknemer overneemt voor grootschaligere massaproductie?
Als ik als bedrijf zijnde deze protestvideo’s van werknemers zag, zou ik ze nooit aannemen in ieder geval.
super zegt
in nederland zou het geen probleem zijn nee, hier bouwen we dan ook geen bmw. misschien eens nadenken over hoe machtig de bonden in duitsland waar ze wel bmws bouwen zijn?
oh ja, autoblog = geen stijl, tendentieus en ongefundeerd, zoiets toch.
rikus zegt
Niet zo zeuren Amerikaantjes, het is geen Phillips gevalletje dus het valt allemaal wel mee.
Er zijn nog genoeg bedrijven met een lopende band waar je aan kunt staan.
floryn zegt
Hoge werkeloosheid zorgt ervoor dat mensen hun fijne baan graag willen houden.
FelixF zegt
Dringend nodig dat ze bezuinigen, vorig jaar maar een schamele 3.2 miljard Euro winst gemaakt die prutsers :/
9000cse zegt
Toch vind ik, dat wij maar makkelijk lullen hebben. In die zo hoog geprezen US of A is werkloos worden wel even iets anders dan bij ons. Sociale voorzieningen? Wat zijn dat? En met hun huidig werkloosheidspercentage van 9.2%, hun ingestorte huizenmarkt en immense schuldenberg zul je maar een andere baan moeten zoeken. Meestal betekent dat verhuizen. Maar hoe raak je je huisje kwijt?
Nee, ook al lees ik hierboven van die m.i. hersenloze comments van simpele lieden, die menen, dat werkgevers maar met werknemers moeten kunnen omgaan alsof het tempozakdoekjes zijn, werknemers zijn nog altijd bestanddeel van je bedrijfskapitaal en daar heb je met respect mee om te gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@9000cse: zo zat ik ook te denken… die reaguurders die zeggen ‘het zijn er maar 100’ zijn ook lekker simpel. Als je het zelf bent (of in de meeste gevallen hierboven je papa…) dan piep je wel anders!
desjonnies zegt
@9000cse:
Klopt allemaal als een bus, echter een werknemer die slecht met mijn bedrijfskapitaal omgaat ontslaan, kost me altijd een vermogen.
En ik verlies altijd.
Moet een kostbare ‘case’ bouwen, maar de rechter zit er altijd voor de zwakkere partij.
Het is goedkoper om van je vrouw af te komen dan van een werknemer in dit land.
Hupke zegt
@9000cse:
Ik geef je 100% gelijk dat je een beetje verantwoordelijk moet omspringen met je werknemers. Maar in een miljarden bedrijf loopt dat wel wat anders dan in een kleine onderneming met maar een man of 50 of zelfs 500.
Winst is een heel mooi (en het enige) mechanisme om te zien of iets goed loopt op niet.
Daarbij de auto vakbonden in de US zijn echte gangsters. Oorspronkelijk waren het werknemers die zichzelf verenigden om scenario’s als dit tegen te gaan. En als het dan toch moest werden die families tijdelijk door de vakbond onderhouden. Tegenwoordig spenderen diezelfde vakbonden alles aan campagne bijdragen voor politici en blijft er niets over om die arbeiders te redden.
D-Drive zegt
Precies FelixF, Leve de globalisering en goedkope auto’s (jammer van die kostbare benzine)
Ik mis een heleboel info,en ga er ook niet om zoeken, maar als je niet een ondernemer bent, is enige zekerheid nadat je een gezin hebt gesticht wel wenselijk.
En social security is nou niet het sterkste punt in de US.
Overigens zijn de berichten over hoe Mercedes op het moment met zijn werknemers in Duitsland omgaat ook niet erg sociaal. Het op de site genoemde “in Duitsland zou dit niet gebeuren” is dan ook klink klare onzin.
Het draait alleen nog om stakeholder value mensen, werknemers zijn productiemiddelen, meer niet.
W115 zegt
scholing is de sleutel mensen
lincoln zegt
Nederland zou met met een gesubsidieerd “actie-plan” komen ..
of hoe zat dat ook alweer bij die sociale werkplaats NedCar ??
lincoln zegt
een vakbond is hetzelfde als een greedy bemoeizuchtige schoonmoeder ..
oprotten met die lui ..
deze 100 mensen gaan straks gewoon weer aan de slag bij BMW ..
ze weten tenslotte waar de boutjes en moertjes liggen ..
maar dan via een uitzend constructie ofzo ..
en dan zonder lelijke hebzuchtige wratneus zware sjek rokende stiefmoeder ..
nogmaals .. oprotten met dat verschrompelede schreeuwende dramatiserende overgangs hangtietwijf ..
goed gedaan BMW ..
GOD zegt
@lincoln: hahahahahahaha …. lincoln for president!!!
michielh zegt
Staat het kantoor van die vakbond stomtoevallig in Ingolstadt?
BaRa zegt
Vakbond in Amerika werkt net iets anders dan in Europa. Hier zou de solidariteit meer (moeten) doorwegen, maar daar is het alleen lidmaatschap dat telt. En dat neemt absurde vormen. Zo mochten we in LA niet zelf de kratten van onze stand in het beursgebouw uitladen noch opbouwen. Daarvoor moest je bij de union zitten. Het resultaat was er ook naar. Hier zouden we het administratieve inefficiëntie noemen, daar het het vakbond.
raoulkroes zegt
En die mensen denken serieus dat een bedrijf als BMW zich daar iets vaan aan gaat trekken?!
Hupke zegt
@raoulkroes:
Jij kent duidelijk de kracht van de vakbonden in de US niet.
De autovakbonden zijn hele grote sponsors van de Democraten en Republikeinen. (ja daar hebben ze wel geld voor ipv voor sociale voorzieningen)
Dat is een echte lobby maffia, als je die tegen hebt, heb je de senaat tegen.
En ik overdrijf echt niet.
Hupke zegt
Die auto&staal-vakbonden in de US zijn gewoon pure gangsters.
Je kan er gewoon niet omheen, die hebben echt te veel macht.
Eigenlijk kan je moeilijk over een (auto)vakbond spreken maar eerder over een lobbymachine zoals die van de wapen en olie industrie.
Dat is een machine die onstaan is om die arbeiders te beschermen maar er gewoon bovenuit gegroeid is.
Die vakbond doet dit sowieso niet uit belang voor dat 100-tal werknemers, er zullen ook nog wel andere dingen achter schuilen.
Daarbij heeft geen van de partijen (werknemers en BMW) er voordeel bij van het de andere partij moeilijk te maken.
desjonnies zegt
’t is diezelfde fijne vakbond die in de zestiger jaren belachelijk zware pensioenrechten hebben uitonderhandeld met GM, dat daardoor 2 jaar geleden bijna naar de kloten was.
Verder is er in de VS weinig sociale zekerheid of steun, maaaaarrrr door het belastingstelsel is het wel aantrekkelijk om te sparen in de VS.
Leef je er niet boven je stand en heb je een appeltje voor de dorst is het er prima uit te zingen.
bempi zegt
ff lidmaatschap van vakbonden opzeggen en het probleem is opgelost toch ? Kan je meteen weer aan de slag bij BMW.
Cantago zegt
Weer een gevalletje Only in America… Zucht
TheIceman2009 zegt
MSD…… kuch kuch