Want er gaat het één en ander mis.
Tesla en hun gadgets: het is een fundamenteel deel van de elektrische auto’s, maar het gaat bijna altijd gepaard met wat kinderziektes. Vooral wat betreft autonomie moet je nog uitkijken met de nieuwe snufjes in de Model 3. Neem Smart Summon, een feature waarmee je Tesla uit zichzelf komt voorrijden. Werkt goed voor wat het is, maar of je het nou al direct helemaal kunt vertrouwen? Een paar Amerikanen liep wellicht iets te hard van stapel. Zo was er laatst al het één en ander te melden over het feit dat het allemaal niet zo waterdicht is dat nu je Tesla voorbereid is op elke situatie zonder de hulp van een persoon achter het stuur. Zo ging het deze week weer nét niet mis.
https://twitter.com/eiddor/status/1177749574976462848
Weer iemand die kennelijk zo veel vertrouwen had in Smart Summon dat hij op afstand zijn auto liet voorrijden. De auto moet een weg oversteken waar hij voorrang moet geven. Door oplettendheid op het laatste moment en een noodremactie door de bestuurder van de witte SUV kan (blik)schade en een hele ongemakkelijke uitleg voorkomen worden. Tesla geeft kennelijk wel disclaimers dat je te allen tijde controle over de auto moet behouden, maar het stopt een hoop mensen niet om hun Tesla’s zelfstandig te laten rond zoeven. Om te voorkomen dat Tesla nou ineens meer blikschade moet repareren dan auto’s bouwen, gaat de NHTSA eens kijken hoe en wat om te voorkomen dat alle Tesla’s zelf brokkenpiloten worden.
De National Highway Traffic Safety Administration, beter bekend als NHTSA is het bedrijf wat alles omtrent veiligheid regelt in de VS. Ook de regelgeving is hun doen en er bestaat geen regelgeving voor deze nichemodus. De auto zelf laten rijden is verboden, op afstand bedienen op lage snelheid is meer omstreden. Er komt onderzoek naar Smart Summon, want in de releaseweek zijn al meerdere gevallen van blikschade aangetoond. Niks waar Tesla iets aan kan doen, het zijn wat dat betreft de genomineerden voor een Darwin-award die met een relatief dure auto dit soort fratsen uithalen.
hiostu zegt
Ik kan het niet helemaal goed zien. Maar hij komt toch gewoon van rechts en heeft dus voorrang op die witte auto. Het ziet eruit als een gelijkwaardige kruising en ik zie geen dikke streep (haaientand equivalent).
tsteg zegt
@hiostu: ken de Amerikaanse regels niet, maar in Nederland zou die van een parkeerplaats komen, dus een uitritconstructie. Daarmee zou die nooit voorrang hebben als de SUV op een doorgaande weg rijdt.
hiostu zegt
@tsteg: die witte suv rijdt ook al op de parkeerplaats. Dat hoort allemaal al bij het parkeerterrein en is geen doorgaande weg. Die ligt rechts.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@hiostu: Simpel op te lossen: ‘op afstand bestuurde auto’s moeten voorrang geven en alles en iedereen en z’n moeder’…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@svenska_aeroplan_ab: ‘nieuwe verkeersregel’ moest er nog ergens tussen…
cheatah zegt
Rechts voor links bestaat niet in de VS ?
Loek zegt
@cheatah: lijkt me dat voorrang hebben op iemand die van een uitrit komt wel een ding is.
poekie zegt
@720s: het lijkt erop dat die witte SUV een parkeerterrein komt oprijden en dus moet hij gewoon de auto van rechts (die al op het parkeerterrein rijd) voorrang geven.
hiostu zegt
@cheatah: ik weet niet helemaal of je serieus bent, maar ik hap toch. Dit kennen ze zeker wel. Volgens DMV regels:
At intersections not controlled by signs or signals, or where two or more drivers stop at STOP signs at the same time and they are at right angles, the driver on the left must yield the right-of-way to the driver on the right.
cheatah zegt
@hiostu: ik neem het terug, jij hebt gelijk. Op een van de manier denk ik altijd aan de Stop signs aan alle 4 kanten, als ik aan de VS denk. Excuus ?
alfapeter zegt
Mij lijkt het alsof de model 3 eerder stopte dan de SUV maar hij reed dan ook slechts stapvoets. Moest de SUV-rijder hem toch geraakt hebben , kun je toch wel stellen dat deze niet erg alert was. Desalniettemin blijft het systeem wel riskant en zou ik het zelf nooit gebruiken.
w0ut zegt
“Niks waar Tesla iets aan kan doen”. De amerikanen zijn anders een held m.b.t. schade te verhalen op de fabrikant. Er stond niet op deze kettingzaag dat je er je vingers mee kon afzagen… I sue you! ;-)
Dutchdriftking zegt
Met die idiote verkeersregels in Amerika gaat dit nog wel een dingetje worden. Wie was er eerst?
Breinstein zegt
Blijf me verbazen over hoe Tesla de wereld als een testomgeving ziet, en ermee weg komt.
balboni zegt
@breinstein: misschien zou het wel zo moeten?
mashell zegt
@balboni: wat zou moeten is dat het gewoon goed werkt, getest is, gecontroleerd door de overheid, een stempel goedgekeurd heeft voordat het wordt uitgerold. Tuurlijk duurt het dan een paar jaar langer maar het bespaart de klanten en onschuldige omstanders wel een hele hoop problemen.
balboni zegt
@mashell: lekker vaag onderbouwd, maar toch bedankt
SimonMc zegt
@breinstein: Ja ongelofelijk zeg, hoe ze iets in de echte wereld testen en niet gesimuleerd…
tazmania zegt
De nichtrijder!
michaelknight zegt
@tazmania: maar ik bats wel met je moeder…
stephane8200 zegt
Als hij in de auto gezeten had en wel doorgereden was, was het dezelfde fout geweest. Gewoon de knop op zijn telefoon los moeten laten.
Summon is gewoon een domme feature voor domme mensen. Nergens goed voor. Behalve voor dit soort geneuzel en discussies.
Ik heb het niet en hoef het ook niet.
detroitv8 zegt
@stephane8200: daarbij kost het ook gewoon meer tijd dan dat het oplevert. Gewoon instappen en wegwezen.
stfu zegt
550.000 keer gebruikt maar het negatieve komt uiteraard in het nieuwa.
Loek zegt
@stfu: het nieuws is dat de NHTSA er onderzoek naar gaat doen. De rest zijn slechts voorbeelden.
enjoypunani zegt
Tenzij je wel mindervalide of lui bent. En dat is half Amerika, gezien het feit dat er voor een hoop simpele zaken een drive-thru bestaat.
smokin zegt
“Tesla geeft kennelijk wel disclaimers dat je te allen tijde controle over de auto moet behouden”
Hij kan het wel, maar je mag het niet gebruiken. Een beetje hetzelfde als wanneer Ferrari zou zeggen, “deze auto kan 320 km/h, maar je moet het niet gaan proberen”.
stephane8200 zegt
@smokin: je bepaalt zelf of hij wel een niet rijdt met een knop op de telefoon. Dus net zoals bij een Ferrari die 300 km/u kan bepaal jij of je het doet en wat de auto doet.
Nogmaals: nergens goed voor en inderdaad voor luie mensen die beter gewoon sneller dan de auto mag rijden naar de auto kunnen lopen.
Gulli zegt
Kennen ze daar geen artikel 5? “Hij zult geen idioot zijn”
Gulli zegt
Gij*