![Nurburgring wordt steeds drukker](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/traffic-jam-nurburgring-circuit.jpg)
De Nürburgring is een wereldwijd bekend fenomeen, alleen is het voor de Amerikanen een hele toer om er te komen. Voor ondergetekende is het twee uurtjes rijden, een Amerikaan moet eerst nog een oceaan over. Dus wat doe je dan? Je maakt gewoon een kopie van het circuit in de Amerikaanse woestijn.
De staat Nevada is niet vreemd met replica’s, in Las Vegas vind je een Eiffeltoren, Venetië, en piramides, dus waarom eigenlijk geen circuit? De echte Ring wordt drukker en drukker, en ondernemende mensen zien kansen. Kijk maar naar het Bilster Berg-initiatief in Duitsland.
Bruton Smith is de CEO van Speedway Motorsports, een beursgenoteerd bedrijf dat acht Amerikaanse circuits in eigendom heeft en uitbaat. Geen gebakken lucht dus. Een van de circuits is de las Vegas Motor Speedway, en op een steenworp afstand hiervan moet een exacte replica gaan verschijnen van de Groene Hel. Hoewel het in dit geval meer een Dorre Hel zal worden.
Het circuit zou zowel toegankelijk moeten worden voor fabrikanten als individuen, maar er zou niet op geracet kunnen worden. Logisch, er ligt immers een bestaand circuit om de hoek.
Ze zeggen wel eens dat met genoeg geld alles mogelijk is, en daar kan ik ver in meegaan, maar ik vraag me af hoe realiseerbaar dit plan is, met name met betrekking tot de vele hoogteverschillen die de echte Ring kent (en krijgen we daar dan glad asfalt?). Er zal aardig wat gebulldozerd moeten worden. Bovendien zijn het nog plannen, iets concreets ligt er niet. Maar toch, waarom zou je niet durven dromen? En als een ander een circuit in zijn achtertuin kan aanleggen, waarom zou dit dan niet kunnen?
Beluister het interview met Smith over zijn ambities HIER. (via Jalopnik)
Maar dan wel groter en beter natuurlijk…..(maakt niet uit voor de GT-R ;) )
Fantastisch! Rekenen ze meteen af met het slechte wegdek, al die hellingen en nare bochten!
@mout: waardoor er dus een brede rechte weg overblijft xD
@jzaero: +1
@jzaero: win
@mout: Lol.
@mout: leg er dan meteen een ovaal neer. Goede chauffeurs moeten op elke ondergrond kunnen rijden.
Hoezo slechte wegdek enzo da maakt het juist zo leuk daar
@nordschleife: Inderdaad!
@nordschleife: facepalm
@nordschleife: Dat maakt de ring de ring.
Hoogte verschillen kun je creatief bewerkstelligen door de grond in te graven i.p.v. een hoge berg maken. zou wel lachen zijn op beide continenten hetzelfde circuit. Welcome to the light brown hell, its light brown becouse of all the sand and stuff err.. and no tree’s :S.
@geengehoorisrechtdoor: we snappen wel waarom het light brown is hoor
@akrapovic: serieus wat is het nut van jouw reactie azijnpissert!
Ot: ik denk dat het ‘ingraven’ ingewikkelder is dan her en der een heuveltje te maken ;)
@akrapovic: Maar voor een Amerikaan moet je dat wel uitleggen.
Voor te racen zal het wel leuk zijn, maar voor te testen kan een ietwat slecht wegdek volgens mij geen kwaad…
Zijn de Chineese nog niet bezig met een kopie?!
slim plan ..
komen alle fabrikanten voor de “magische” ringtijden uiteindelijk in Nevada terecht ..
Zo groot is het hoogteverschil nou ook weer niet, hooguit een tiental meters, en we maakten vroeger ook al onze snelwegen op een fors talud. Ik zou alleen al die bomen missen… Niet beter dit ergens in noord californie te bouwen? Epic racen tussen de hoogste bomen ter wereld :)
@audirs3:
Tiental meters, waarschijnlijk nog geen bezoek gebracht aan de NBR? Tussen het hoogste (630mtr) en het laagste (330mtr) punt zit ca. 300mtr verschil. In totaal heeft 1 ronde 472 hoogtemeters. Midden in de desertis dit lastig imiteren.
http://www.nuerburgring-lauf.de/images/jdownloads/screenshots/hoehenprofil_24km.jpg
Zal James May leuk vinden!
Beter maken ze daar gewoon hun eigen stuk uitdagend asfalt… Het wordt nooit zo als de real deal dus waarom die vergelijking gaan zoeken? Verder moeten ze maar eens met de lokale overheid in de Eifel gaan praten hoe succesvol je kan zijn met het commercieel uitmelken van de Ring…
@BJ: Inderdaad.
Hoe gaan ze dat enigszins zandvrij houden?
@DMHa: stofzuigers!
Euhj mijn plaatje :D
Waar komt de volgende, op de Zuidpool?
@syliaca: China
@agera: Ohja, grote kans dat je gelijk hebt.
Geen enkel circuit kan de Nürburgring overtreffen kom met iets nieuws in plaats van al dat gekopie.
@agera: Inderdaad, en niet alleen overtreffen, maar ook geen enkel circuit zou de Nürburgring kunnen evenaren. Iets nieuws zou wel leuk zijn.
@syliaca: mugello vind ik leuker
Zeker weer onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen? Die Amerikanen *zucht*.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Juist alle verschillende wegdekken maken de uitdaging:) straks daar alles superglad,uitdaging gelijk ook helemaal weg
Immense “elevation changes” reproduceren op een woestijnvlakte?! :? Iets met een korreltje
zoutzand nemen.Haha Amerikaanse creativiteit in volle glorie. Ze hebben die Chinezen wat dat betreft al lang ingehaald met hun copy-gedrag.
Maak dan meteen Spa en Monza ook na (maar dan de lange versies wel te verstaan, hebben de Amerikanen meteen hun sjeesbanen) Elevation problemen? Meh, genoeg geld los alles op…
Amerikanen zijn goed in slechts een paar dingen:
1) het volk dom houden
2) betonplaten stapelen tot iets voorbij de hoogte van de Euromast
3) de rest wereld de schuld geven van alle ellende
@Megakix: Ik denk dat diezelfde Amerikanen denken: Bigger, bolder, better: wij verbeteren het ‘ontwerp’ wel even: 3m breder asfalt en platslaan tot een ovaal ;)
@Megakix:
de rest van de wereld de schuld geven ??
dat kan helemaal niet ..
want “de Amerikanen” hebben het gedaan .. samen met de Jojen ..
Sja, slim plan. Dat is een flinke attractie.
Niet orgineel maar misschien wel een goed idee.
Ik weet hoe bekend de Ring in de VS, maar als et daar ook goed bekend is, kan et misschien wel werken. Een Amrikaan zal denk niet snel naar DL om een dagje naar de Ring te gaan, eerder in eigen land.
@anakiet: Verschil is dat er in het gebied om en rond de Nurburgring 10 a 15 miljoen mensen wonen. Nevada is uuuuuuuren lang leeg.
@raphael:
Klopt idd niet bij stil gestaan :)
Niet echt het dichtsbevolkte gebied in de VS
@raphael: Nah maakt niet zoveel uit hoor. Amerikanen pakken de Winnebago, hangen er een muscle car achter en gaan to the track. Daar doen ze niet zo moeilijk over afstanden. Bonneville is ook in the middle of nowhere maar daar staan jaarlijks ook zat mensen.
Hebben de Duitsers geen copyright op die vorm?
Ik heb een ontzettend slecht humeur dus ik ga er niks over zeggen.
@bozewolf: Problemen met roodkapje ?
@bozewolf:of bezorgd oma jouw buik krampen.
is er hier ooit iemand op de “ring” geweest ??
@lincoln: Ja, ik heb er ook ooit een rondleiding gekregen. Was erg interessant!
@lincoln: ja ik ben er ongeveer 15 á 20 keer geweest. Ook zelf rondjes op gereden. Eerst met mijn 106 XSI, en later met mijn MX-3 v6. In mei ga ik weer. Nu met de motor. Maar net als vorig jaar geen rondje op de ring zelf rijden denk ik, de omgeving is al uitdagend genoeg.
Ze kunnen ook echt niets zelf verzinnen he…. :-(
@grrrrommmmm:
Thomas Edison zou het helemaal met je eens zijn ..
H.Ford ook ..
gebroeders Dodge ook ..
en Steve Jobs helemaal ..
@lincoln: dank je, dat denk ik ook… :-)
@Lincoln: Vergeet Ronald Mac Donald niet !:)
@RobUSA:
daar staan we hier heel ver boven ..
daar eten autobloggers alleen om de boel te saboteren ..
dus alleen maar euro-burgertjes ..
dan gaan ze vanzelf failliet ..
benik niet mee eens ze moeten een andere soort maken niet kopieeren dan lijken ze op chinezen
Maar dan in spiegelbeeld.
een hoogte verschil van 300m en een lengte van ruim 20km. mag ie snel beginnen met graven en zand ophopen, anders haalt ie het iet voor het eind van zijn leven.
Iemand op de trackday 19 maart? :D
Hij doet maar, hoe meer van dat soort tracks hoe beter.