Elon kan maar beter gewoon naar Mars vluchten. Daar heb je nog geen mensen die hem kapot proberen te maken.
Ik geef het toe, ik krijg een beetje medelijden met Elon Musk. Het zal een enkeling verbazen omdat ik nooit zo geloofd heb in de lange termijn toekomst van Tesla als automerk, maar ik heb stiekem best veel bewondering voor de Muskias. De meesten waren in zijn positie na de verkoop van Paypal ergens op een strand gaan liggen met Amber, Talulah, Justine én desnoods zijn nieuwe dinnetje Claire Elise Boucher. In plaats daarvan besloot Elon zijn droom na te jagen om naar de sterren en daar voorbij te schieten. Daarbij schuwt hij de strijd niet met formidabele tegenstanders, zoals overheden, gigantische industriële concerns en de blamestream media.
De afgelopen week was in dit opzicht weer geen lekkere voor de miljardair. Gisteren berichtten we je over een horror-crash waarbij twee tieners levend verbrandden in een Tesla Model S. Een derde inzittende had ‘de mazzel’ dat hij uit de auto geslingerd werd gedurende de crash, hoewel we niet weten hoeveel mazzel, daar zijn toestand onduidelijk is.
Nou waren enkele Tesla-apologeten er in de comments als de kippen bij om ons te vertellen dat auto’s nou eenmaal soms in de fik vliegen. Dat geldt ook voor auto’s die op dode dino rijden. In Amerika gebeurt het volgens de National Fire Protection Association zelfs 150.000 keer per jaar. Hoewel ons archief inmiddels uitpuilt van de (heftig) fikkende Tesla’s, is dat geen sluitend bewijs dat je meer kans hebt op de barbecue te belanden in een Tesla dan in een ‘conventionele’ auto.
Het is echter de manier waarop Tesla’s fikken die (wederom) de aandacht trekt van de National Transportation Safety Board (NTSB), dat het ongeval van gisteren gaat bestuderen. Eerder deed de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ook al een onderzoek naar de vurige Tesla’s. Tot een harde conclusie kwam het daarbij niet (link).
Het nieuwe NTSB-onderzoek komt nadat hetzelfde instituut onlangs een dodelijke crash met een Model X onderzocht. Dit ging primair over de rol die Autopilot gespeeld had in de crash, maar richtte zich uiteindelijk ook op het vuurtje dat volgde na de klapper. De Model X ging namelijk eveneens in de hens. Dat niet alleen: naar nu blijkt is het wrak van de auto zes dagen(!) na de crash weer spontaan in de fik gevlogen. De lokale chef van de brandweer zegt er hetvolgende over:
In this particular case, six days later, the temperature inside those cells increased to the point of ignition. That’s why the car reignited. You have stored energy that is frankly unstable.
Het bizarre incident heeft de aandacht van de NTSB getrokken, dat nu de gecrashte Model S wil onderzoeken om te kijken of hetzelfde eventueel in meer gevallen kan gebeuren. Het officiële doel hiervan is bepalen hoe hulpdiensten nou precies om moeten gaan met een EV-crash:
NTSB has a long history of investigating emerging transportation technologies, such as lithium ion battery fires in commercial aviation, as well as a fire involving the lithium ion battery in a Chevrolet Volt in collaboration with the National Highway Traffic Safety Administration. In addition, the NTSB is currently investigating a fire involving the transportation of hydrogen gas for fuel cell vehicles. The goal of these investigations is to understand the impact of these emerging transportation technologies when they are part of a transportation accident.
Tesla’s advies voor dit soort gevallen is simpel, namelijk ‘pak er je super soaker bij’:
If the high voltage battery catches fire, is exposed to high heat, or is bent, twisted, cracked, or breached in any way, use large amounts of water to cool the battery. DO NOT extinguish with a small amount of water. Always establish or request an additional water supply.
Het Amerikaanse autobedrijf raadt verder aan met een warmtebeeldcamera te onderzoeken of het elektrische gebeuren ‘HEET!’ is. Maar ja, of dat voldoende om aan de hete adem van de autoriteiten uit de nek te krijgen valt nog te bezien…
rulefollower zegt
Maar hij kan tegen de NTSB wel wat vriendelijker doen en niet ophangen als het lastig wordt.
eirmakk zegt
@rulefollower: of hij stuurt ze naar mars in een vlammende tesla.
rhellema zegt
@jaapiyo; je neemt hemelvaartsdag heel letterlijk zeg! Ik denk dat er wel een aantal fansla’s zijn die je nu willen bekleden met pek en veren. Of is het daarom dat je je bewondering voor de Muskias uitsprak?
jaapiyo zegt
@rhellema: altijd fair and balanced je weet toch…
rhellema zegt
@jaapiyo: met een vleugje thrillseeker ?
moveyourmind zegt
Daarom altijd ANWB Connected nemen als je een Tesla hebt…
Dan wordt je tenminste op tijd gewaarschuwd als er iets mis is met je accu, met een beetje geluk zelfs nog voordat je Tesla met ANWB dongel en al affikt.
joostdetaalnazi zegt
Langetermijntoekomst is één woord.
chrism zegt
Dat geldt dan voor iedere auto met lithium ion batterijen?
pielemuis zegt
” we don’t need no water, let the motherfucker burn … burn motherfucker… burn ” ~Bloodhound Gang, 2009
SimonMc zegt
@pielemuis: “The roof, the roof, the roof is on fire!
We don’t need no water—Let the motherfucker burn!
Burn, motherfucker, burn!” – Rock Master Scott & the Dynamic Three, 1984
racerx zegt
@pielemuis: *1997
SimonMc zegt
@racerx: *1996
teaminfidel zegt
Tesla’s zijn briljant. Je kunt voorrang op ze nemen, ze stoppen vanzelf voor je ;)
bmwe46m3balling zegt
@teaminfidel: hahahahhaha
teaminfidel zegt
@bmwe46m3balling: En daarna een mooi pluimpje rook maken met de 6 cilinder turbo diesel. Zodat ze zelfs “voelen” dat het milieu pijn gedaan word. (Disclaimer: Europa veroorzaakt minimale uitstoot in vergelijking met China & Afrika.)
stfu zegt
Jaap, waarom posten jullie ook niet wat leuks over Tesla?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=azUbCdcAeFM
Hier zie je – hoogstwaarschijnlijk – de Model Y en de Performance versie van de Model 3.
draadloos zegt
Dus bij een ongeluk, pleur hem in een zwembad
stationcar zegt
@draadloos:
Nee, het zwembad pleur je op je Tesla.
bierbuik zegt
@stationcar: daar komt het wel op neer ja, maar de methode van @draadloos: werkt veel beter
jorden zegt
Wel apart, hoe meer hulp en veiligheidssystemen een auto heeft, hoe feller de fabrikant er op aangekeken wordt als het alsnog mis gaat. Wanneer je met je T-Ford uit de bocht vloog, was de bestuurder gewoon een oelewapper. Klaar.
hijman85 zegt
Dat je een op zich grappig product in elkaar schroeft zodat je in een aantal landen de veel te naïeve overheid voor de gek kan houden en mensen wat belasting kan laten besparen is op zich nog wel humor. Maar het moet natuurlijk geen levens gaan kosten.
2wheeler zegt
@hijman85: zo ondoordacht… kom je echt uit 85?
offroad zegt
De witkar waarmee Hammond crashte, bleef ook dagenlang steeds opnieuw in brand vliegen. In Duitsland hebben ze bedacht dat je om een elektromobiel te blussen, een container vol water, een hijskraan en een paar dagen geduld nodig hebt.
ricksmits zegt
Toevallig kwam ik in de instructie boeken van de outlander PHEV tegen dat als er twijfel us over de staat van de accu na een aanrijding deze in een zwembad dient te worden geplaatst met de deuren open en deze dan gevuld dient te worden tot ong een cm of 40 boven de instap rand.
w0o0dy zegt
BMW 5 series E60 en F10 fikken ook regelmatig af.
bmw 5 series fire – Google zoeken https://www.google.com/search?safe=off&biw=360&bih=463&tbm=isch&sa=1&ei=JD71Wo_oBsmYkwWVorKgDg&q=bmw+5+series+fire&oq=bmw+5+sfire&gs_l=mobile-gws-wiz-img.1.0.0i7i30.51184.53156..56054…0….347.4796.2-9j7……0….1.Yg2T%2Fc6J%2B%2FA%3D
Arnoud zegt
Tja, lithium en water..
w0o0dy zegt
@original_arnoud: de accu van een Tesla zit onder de auto… Dus die is behoorlijk goed beschermd. Alleen als je het ding zo hard ergens tegenaan ramt dat zelfs de vloer een enorme steun krijgt kun je het accupakket slopen… Denk je echt dat je benzine/LPG en diesel dan niet in de fik zou gaan?
w0o0dy zegt
@w0o0dy: dreun IPV steun, stomme autocorrectie
Arnoud zegt
@w0o0dy:
Het gaat erom dat lithium spontaan kan ontbranden wanneer het in aanraking komt met water.
w0o0dy zegt
@original_arnoud: ja als het met water in aanraking komt.. maar onder normale omstandigheden kan dat niet want het zit in een container en in de cel verpakt.. alleen als beide afscheidingen kapot zijn kan er ooit water bij de inhoud van de batterij komen.
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/look-inside-a-tesla-model-s-battery-pac/amp/?source=images
w0o0dy zegt
@original_arnoud: in de woorden van de man die het ding uit elkaar heeft gehaald “built like a tank”
w0o0dy zegt
Ja het is lastig om een EV te blussen en kennelijk blijf de hitte icm de batterijen een dingetje maar kijk naar de ernst van de ongevallen… 3/4 van de voertuigen die zo hard crashen gaat in de fik. Mogelijk is de aarzeling van brandweerlieden/omstanders om een brand met een EV doortastend aan te pakken wel de oorzaak en worden beginnende brandjes bij gewone auto’s wel op tijd geblust? Zou interessant zijn om uit te zoeken maar ook behoorlijk lastig om dat te bewijzen.
funkiejopie93 zegt
Het is nog even wachten totdatde technologie van solid state batterijen ver genoeg ontwikkeld is. Geen nare branden meer en weg met al die rotzooi vloeistoffen in accus!
weijs zegt
Is dit nou niet de techniek die uit de F1 of WEC naar straatauto’s gebracht kan worden?