Alle auto’s, bussen, trucks etc die minder dan (grofweg) 4.500 kilo wegen moeten vanaf 2018 standaard voorzien zijn van een achteruitrijcamera. Heeft een auto zo’n systeem niet? Dan mag deze niet de weg op.
Sinds 2008 is er in de VS een lobby gaande om achteruitrijcamera’s verplicht te stellen. Jaarlijks sterven er namelijk teveel mensen, voornamelijk kinderen, omdat ze per ongeluk worden overreden. Daarom wordt nu een regel ingesteld die fabrikanten verplicht om alle voertuigen die vanaf 1 mei 2018 gebouwd worden standaard te voorzien van een achteruitrijcamera. Dit geldt overigens alleen voor voertuigen met een gewicht van minder dan 10.000 pond (iets meer dan 4.500 kilo).
Vanaf 1 mei 2016 zijn fabrikanten al verplicht om 10% van hun auto’s standaard te voorzien van een achteruitrijcamera. In 2017 stijgt dat percentage naar 40% en vanaf 1 mei 2018 moeten alle nieuwe auto’s die gebouwd worden over een dergelijk systeem beschikken. Het is niet zo dat bestaande auto’s moeten worden aangepast.
In 2018 zou het monteren van een dergelijk systeem fabrikanten slechts zo’n $132 tot $142 kosten en als er al een groot display aanwezig, wat vaak zo is, dan dalen de kosten zelf tot zo’n $43 tot $45. Jaarlijks overlijden in de Verenigde Staten zo’n 210 mensen, voornamelijk kinderen, door ongelukken als gevolg van achteruitrijden. Nog eens 15.000 mensen raken op jaarbasis gewond.
Als (Amerikaanse) consument zal je uiteindelijk iets meer voor je auto betalen, maar de hoeveelheid dodelijke ongelukken zal wel fors dalen. Misschien moeten ze dit ook maar in Europa gaan verplichten?
Robert zegt
Helemaal zo’n slecht idee nog niet, zeker nu vrijwel elke nieuwe auto al standaard is uitgerust met een navi-scherm. Die setjes met schermpje en cameraatje koop je bij dx.com ook voor enkele tientjes.
stamp zegt
@RRRobert: Verplicht stellen hebben we het over. Ja, op je semi truck, kan handig zijn. Maar verplicht? What The fuck happend to mirrors and brains? and how about using them.
Robert zegt
@stamp: Zo reageerde men veertig jaar geleden dus ook op het verplicht gebruiken van autogordels, indien aanwezig.
barchettadriver zegt
Goede zaak, gezien de kosten van een ziekhuisopname of een sterfgeval, is het niet meer dan normaal dat autofabrikanten ook hun bijdrage moeten leveren om deze kosten te beperken.
mashell zegt
@barchettadriver: de auto fabrikant berekent dit natuurlijk door aan de klant. Maar de extra 45 dollar per auto is maatschappelijk gezien natuurlijk al snel een goede investering.
O plaat zegt
Als dit al verplicht word vraag ik mij echt af wat sommige mensen achter een stuur zitten te doen. Je moet toch al heel lomp zijn om als je achteruit rijd een paaltje of een auto mee te hebben laat staan een kind. Nu ja Amerikanen hebben wel een reputatie als het aan komt op eerst doen dan denken.
Vincegail zegt
@shiva: Als je in je F150 of Dodge Ram zit, en een peuter net achter je auto staat, kun je hem zelfs met 10 spiegels nog niet zien. En 3,5 ton V8 geweld rijdt met gemak over een peutertje heen. Hoef je niet lomp voor te zijn.
sandervzanten zegt
@Vincegail: die hebben al standaard een camera er op zitten.
mashell zegt
@Vincegail: het probleem is natuurlijk dat die pick-up trucks zelf zo lomp zijn.
O plaat zegt
@Vincegail:
Ik rij met een verhoogde T3, ik zie zelf het dak van een auto die achter mij geparkeerd is niet en ik parkeer mij regelmatig in het stad. Toch nog 0 auto’s geraakt, 0 kinderen/dieren dood gereden. Gewoon een kwestie van telkens voor je instapt even de afstand achter jou inschatten
robert110 zegt
@shiva: Ik zie ook wel eens wat over het hoofd als ik achteruit rij. Niet zozeer omdat ik niet zit op te letten maar vaak zet ik hem in z’n achteruit en druk ik het gas in nog voor dat ik mij volledig heb omgedraait en de situatie in mij heb opgenomen. Het komt dus geregeld voor dat ik iets nog niet gezien heb en er al wel bijna bovenop zit. Overigens gebeurd dit bijna alleen maar op het werk waar ik bijna net zo veel vooruit als achteruit rijd, op de openbare weg komt dit nauwlijks voor.
redbeams zegt
@shiva:
Wat dacht je van busjes met dichte cabine?
metal zegt
@redbeams: Dat is heel moeilijk. Voor m’n werk rij ik met zo’n bus maar ik vind het altijd fijn als ik iemand bij me heb die dan aan de achterkant/zijkant gaat staan zodat ik zeker weet dat er niets achter m’n bus komt als ik achteruit rij.
Vincegail zegt
Zo’n beep beep beep systeem bij het inschakelen van de achteruit versnelling is misschien ook een idee.
En je kinderen een beetje deftig opvoeden zodat ze weten dat een auto gevaarlijk is, en/of beter op ze letten is ook geen slecht plan.
motoragent zegt
@Vincegail: “Zo’n beep beep beep systeem bij het inschakelen van de achteruit versnelling”
Parkeersensoren? Of zo’n ‘ik wil een vrachtwagen zijn’ piepje om omstanders te waarschuwen?
Vincegail zegt
@motoragent: Het ‘ik wil een vrachtwagen zijn’ piepje om omstanders te waarschuwen bedoelde ik.
motoragent zegt
@Vincegail: Kan helpen inderdaad, maar het probleem hiervan is dat je niet actief in kan grijpen als er toch iets opduikt in de dode hoek. Met zo’n systeem blijf je nog altijd enigszins op de gok achteruit rijden, terwijl je met een camera ook daadwerkelijk ziet dat er niets achter je auto bevind.
Vincegail zegt
Voor de chauffeur maakt het geen verschil inderdaad, maar het helpt het potentiële slachtoffer wel alert maken op het gevaar, zodat ie kan maken dat ie uit de gevarenzone komt.
robert110 zegt
Goed idee, ook zou ik zo’n piep verplichten (zoals bij vrachtwagens). Niet dat dit voorkomt dat je massaal kinderen omver kegeld maar uit ervaring weet ik dat zowel kinderen als volwassenen toch vaak even opkijken, zeker bij spelende kinderen kan dit het verschil betekenen tussen zichtbaar zijn en onzichtbaar zijn.
gofuckyourselfie zegt
Die amerikanen realiseren zeker niet dat een auto ook nog een dode hoek heeft..
norge zegt
Maar juist bij de grote zwaardere bussen en vrachtwagens hoeft het niet ?! Onbegrijpelijk die Amerikaantjes…..
danmar zegt
1 april…
topless zegt
Ze zouden ook auto’s kunnen ontwerpen van waaruit je naar buiten kunt kijken. Deden ze vroeger ook.
@”Misschien moeten ze dit ook maar in Europa gaan verplichten”.
Precies wat je hebben wil in b.v. je Donkervoort.
tupperware zegt
@topless:
Slecht voorbeeld, een Donkervoort rij je altijd open, prima zicht rondom dus.
Dat het overige verkeer zijn spiegels bij voorkeur zo afstelt dat de ’s nachts sterren kunnen kijken en die Donkervoort niet zien, daar kan hij niks aan doen.
topless zegt
@tupperware:
Juist een goed voorbeeld om aan te geven hoe belachelijk een verplichting is. Dan geldt het namelijk voor alle auto’s, ook voor een Donkervoort.
faalhaas zegt
Kan iemand mij vertellen wat de meerwaarde ervan is tegenover sensoren?
Ik rij wel eens in een prii met een camera, maar je hebt er geen kut aan bij de hoeken van de achterlichten. Dan schamp met je achterste hoekje alsnog langs de buurman als je alleen maar naar de camera kijkt en 90 graden draait.
Daarom kijk ik er nooit op, en doe ik gewoon naar achteren kijken, met als eventuele aanvulling parkeersensoren.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het makkelijker is met een aanhanger/caravan om hem meteen op de haak te rijden.
e1000bmw zegt
@faalhaas: BMW Surround View laat alles rondom het voertuig zien van bovenaf.
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: Dit dus: https://www.youtube.com/watch?v=HkNIXDcMnOk
@autoblogger: iframe insluiting werkt niet (meer)?
autoblogger zegt
@e1000bmw523i: nope, al heel lang niet meer. Sommige pagina’s crashten dankzij tientallen comments met Youtube urls (die allemaal embed werden)
landcruiser666 zegt
@faalhaas: misschien ‘ns de amerikaanse variant van autoblog lezen… twee weken geleden nog te lezen dat camera’s veel beter zijn dan sensoren, vandaar trouwens de beslissing om camera’s te verplichten
http://www.autoblog.com/2014/03/17/iihs-rearview-cameras-parking-sensors/
Vincegail zegt
360° Radar systeem lijkt me ook een oplossing. Radar wordt toch ook al gebruikt voor automatisch afstand bewaren icm cruise control???
Vincegail zegt
@Vincegail: maar op iets kleinere schaal dan wereldwijd natuurlijk.
gregorius zegt
1 april of niet: die Amerikanen zijn gek!
150 mensen per jaar? Hoeveel mensen gaan er daar wel niet dood aan de uitstoot? Misschien moeten ze eerst eens wat doen aan de uitstoot van nieuwe voertuigen.
sir_smokalot zegt
6 tot 7 miljoen mensen jaarlijks, zo werd onlangs ‘onderzocht’.
http://www.independent.co.uk/environment/air-pollution-causes-7-million-deaths-in-a-year-report-finds-9223393.html
sander1084 zegt
Dit is toch niet te verwoorden! in plaats de verkoop van veel te grote onoverzichtelijke auto´s aan te pakken door voordeel te geven op het kopen van een kleine overzichtelijke auto gaan ze dit verplicht stellen. Dit is hetzelfde als een te dik iemand een cola light bij een frituurmaaltijd besteld en dan zeggen dat hij / zij op dieet is… niet de gevolgen aanpakken maar de oorzaak!
metal zegt
Mij lijkt het dat een setje goede parkeerpiepers meer dan voldoet. Ze kunnen toch ook active citystop enzo aan de voorkant monteren, dan kan het achter ook. Dat lijkt me een betere oplossing omdat je dan echt niemand kan raken (in theorie).