De lucky bastards. Krijgt de importeur aldaar zomaar even 15 exemplaren van de Deense superbolide, waarvan er drie zijn uitgerust met nóg meer paardenkrachten. Dat drietal gaat door het leven als ST1 50S en als klap op de vuurpijl mag je bij aanschaf ook een Zwitsers horloge in ontvangst nemen. Welkom in de wereld van de superrijken.
De ‘reguliere’ uitvoeringen van de Scandinavische vierwieler leveren 1.104 pk, 1.430 Nm en doet de 0-100 km/u in 3 tellen dankzij een opgekalefaterd 7.0 V8-blok dat al zijn geweld op de achterwielen loslaat. De ST1 50S gaat nog een stukje verder en komt zelfs boven de Bugatti Veyron SuperSport te staan qua pk’s. Jep, dit is een furieus autootje dat jongens van mannen onderscheidt.
De uber-Zenvo’s komn in drie kleuren op de markt (Intense Red, Crystal White, Mediterranean Blue) en krijgen een belachelijke prijskaartje mee. Voor een doodgewone ST1 betaal je al $1.225.000, de ST1 50S mag weg voor 1.8 miljoen dollar, zónder belastingen! Allememaggies, maar dan krijg je dan wel een polsklokje van Aspen bij ter waarde van 49k dollar. De definitieve specs van het ‘nieuwe’ model zijn overigens nog niet bekend gemaakt.
gregorius zegt
Voor dat geld kan je ook een tijdje in een aardige race-klasse rijden… waarschijnlijk in een bak die je een nog groter snelheidsgevoel geeft dan dit ding op het circuit. Buiten een circuit heb je namelijk ook niet al te veel aan dit ding.
dopekid zegt
@gregorius: Buiten het circuit hebt ge ook nieks aan een Porshe,Ferrari,Lamborghini…
en een groter racegevoel, dan een wagen die zelfs bijna de snelste wagen ooit is?
dacht het niet (;
dennisr zegt
Voor die gene die toch te veel geld hebben is het weer een leuke uitgave! maarja voor de normale autoliefhebbers is het weer een veel te duur autotje, vraag me toch altijd af waarom het zoveel geld kost…
mout zegt
@dennisr: Niet omdat de bouw duur is, maar omdat het project van tekentafel tot dealer duur is.
De kosten van de ontwikkeling van pakweg een Astra worden door een paar miljoen klanten samen betaald. Deze door een paar honderd.
BMW330Ci zegt
Prachtige wagen, vraag me alleen af met of achterwielaandrijving de juiste keuze was met dit vermogen.
dawwg zegt
@BMW330Ci: Ach het zal ongetwijfeld veel post-voer voor Autoblog opleveren :)
DonEmilio zegt
Ik vind hem lelijk. En dan voor zo’n prijs. Koop gewoon een SLS of een porsche ofso.
Freewarefreak zegt
@DonEmilio: Sluit ik mij helemaal bij aan. Lelijk ding. Ook de specs ben ik niet zo van onder de indruk. Natuurlijk het is waanzinnig, maar dat perst iedere tuner uit een V8. Er zijn genoeg Mustangs en Camaro’s die dit evenaren. Bedoel er dus mee te zeggen, ik vind het niet knap. En dan ook nog 1,8 miljoen aftikken..
Nee dank u, er gaat niets boven een Veyron. Zou deze dezelfde drivability hebben? Denk het niet.
gerard1710 zegt
@Freewarefreak: Dat kun je zo niet zeggen; dat Bugatti 1200pk uit een w16 met 8 liter haalt is dan ook niet knap. Het gaat er in dit geval om hoe hij om de bocht gaat. Snelheid in een rechte lijn komt wel goed.
dopekid zegt
@Freewarefreak: Bugatti veyron is een clown auto, mee al zyn kleuren,
Bugatti heeft enkel een motor, voorderest zit er zelfs minder in dan de stadswagen de dag van vandaag, gps enzovoort…
kom de bugatti tegen iedereen zal kijken,
omdat hij opvalt aan het geluid en aan de kleuren,
kom de zenvo tegen, en iedereen zal kijken door het geluid,
en door de carossorie, die nog op geen enkele wagen die momenteel wordt verkocht wordt gebruikt ;d
993turbo zegt
@DonEmilio: Precies, gewoon. Mensen die zo’n ding kopen willen niet gewoon zijn maar opvallen. En zich uiteindelijk doodrijden tegen een boom waarschijnlijk, met zoveel pk’s op je achterwielen.
dopekid zegt
@993turbo: Als ge zelf zoveel geld had, zoude dan een opel astra’ke kopen?
partyeffects zegt
Ik vraag me dan altijd nog af, hoe lang zal dat V8 blokje die pk’s kunnen leveren, 20k, 50k?
Een beetje racemotor mag na 5k/10k helemaal uit elkaar.
lambo4all zegt
@partyeffects: racemotoren worden ook zo dun en fragiel mogenlijk gemaakt om alles zo licht mogenlijk te houden, moe ie 200km mee? dan maken ze hem 50kg, moet ie 2000km mee? dan maken ze hem 60kg. deze motoren zijn veel zwaarder en lopen veel minder toeren dan racemotoren dus gaan ook veel langer mee.
aallex zegt
@ partyeffects, racemotoren worden nonstop afgeragd, ik denk dat deze zenvo als ie geluk heeft af en toe het circuit op mag, en vanwege de grote motorinhoud is de stress iets minder groot op het blok vergeleken met een kleinere inhoud. En ik denk ook als je zo’n ding aanschaft je iedere 1000 KM wel een onderhoudsbeurtje krijgt.
partyeffects zegt
Ja dat snap ik, maar je weet er soms met een koud blok ook te snel getrapt wordt, wat met een hoog vermogen niet echt goed is.
De stress is alsnog zeer hoog, uit 7 liter 1100 tot 1200 pk… Das erg veel! V8 met 4 liter en 500pk leeft langer ;)
Natuurlijk maakt het uit hoe een eigenaar er mee omgaat.
sebasjuhh zegt
Ik wacht wel op een TG review!
The360box zegt
Ja, dat betekent dus dat je een lelijk apparaat met lukraak 1250PK krijgt dat bewijs van spreke in een schuur in elkaar gezet is? En om maar terug te komen op Bugatti, ik geloof er niks van dat VW 5000K toegeeft op zon apparaat.
Megakix zegt
Dikkerst !!! Geweldig uiterlijk (hoewel de achterlichtunit…ofzo..niet zo mooi is). En rap ! Sneller dan de snelste rapper ;-)
mightymike zegt
ben er niet echt kapot van, een 7.0 V8 waarom niet een lekkere 8.0 V12 dan als je toch groot wil. 7.0 liter en 1100 pk is natuurlijk wel aardig wat maar of je hier net zo veel fun mee kan beleven dan een auto die onder de 2 miljoen nederlandse euries komt? als je 2 keer gas geeft moet alles gesmeerd worden of banden vervangen worden. dan toch liever een aventador en een rolls phantom. ben je nog minder kwijt ook
spykerboy zegt
schitterende auto! helaas toch een beetje buiten mijn budget :( :P
ds3lover zegt
Dit is echt mijn lievelingswagen! Maar ze moeten wel niet gaan uitmelken hoor!
zapp zegt
Prachtige auto, hopelijk een blijvertje. In de rijtesten die ik heb gezien/gelezen werd trouwens gezegd dat de auto ondanks z’n vermogen erg makkelijk te beheersen is, al met al een bijzonder karretje.
HDM zegt
In wit met zwarte wielen vind ik em toch het vetst, zo staat ie ook te koop bij ”onze homies” van Autosalon Singen.
mrB zegt
Hij is niet mooi, maar wat een stoer ding! Boeiend dat die heel erg vaak onderhoud nodig zal hebben, ik denk niet dat je daar wakker van ligt als je 2 miljoen overhebt
norge zegt
Ik vind de naam wel veel op Enzo lijken ,maar de auto totaal niet .Wat een geld weer :(
dirkmulders zegt
Mooie kleur! En de uitstraling van de auto is echt bruut!!!!
Cantago zegt
Hij oogt behoorlijk bruut, dus waarom niet? Alleen ik gok dat hij niet sneller is dan een Bugatti? (En dan vooral in de acceleratie)
MrSkyline zegt
belachelijk, het is simpelweg een stukje carbonfibre met een opgeleukt corvette blok er in, nee doe mij voor dat geld dan maar een Pagani zonder plastic voorkant.
Dit ding ziet er echt uit als een door een boer in elkaar gelijmd kitkarretje.
Zeker het geld niet waard als je het mij vraagt, er zit een handbak in, je zou toch minimaal iets van een DSG bak verwachten. En hij is langzamer dan een veyron.
Leuk om voor een 3 ton te slijten, maar 1.8 miljoen? Dat slaat nergens op, het is gewoon een bij elkaar geraapt zooitje onderdelen in een carbon fibre doosje.
agera zegt
Ik denk dat het voor Zenvo erg moeilijk wordt om een plek tussen de gevestigde orde te veroveren. (Carrera GT, Agera, Veyron, Enzo en de Zonda).
motherlover zegt
Qua uiterlijk verreweg één van de meest “badass” auto’s die er is…! :D (en 1250 of 1100 pk is ook wel lekker!)
cerra zegt
@motherlover: Ben ik zeker met je eens. Zou je dat verschil van 150 pk uberhaupt wel merken met zoveel vermogen :P?