Als het aan Volkswagen ligt wordt je straks afgevoerd in een hippie-ambulance zonder bestuurder. Oftewel, een autonome ID.Buzz.
Coureurs worden vaak de hemel ingeprezen, maar degenen die echt respect verdienen vanwege hun rijvaardigheid zijn ambulancechauffeurs. Zij moeten een ambulance zo snel mogelijk door het verkeer manoeuvreren terwijl er mensenlevens op het spel staan. Een enorme verantwoordelijkheid.
Volkswagen denkt dat we deze verantwoordelijkheid in de nabije toekomst ook over kunnen laten aan de techniek. De Duitsers zijn namelijk druk bezig met een autonome ID.Buzz (je weet wel, de moderne en elektrische T1). Vooruitlopend op de zaken laten ze de ID.Buzz ook alvast als ambulance zien.
Kennelijk heeft Volkswagen veel vertrouwen in hun autonome technologie want bij het besturen van een ambulance komt toch wat meer kijken dan bij het besturen van een normale auto. Ook zijn de consequenties groter als het mis gaat. Een aanrijding die normaalgesproken geen slachtoffers oplevert kan bij een ambulance wél een leven kosten.
Het voordeel is in ieder geval dat het ambulancepersoneel de volledige aandacht kan richten op de patient. Of deze gelegenheid wordt aangegrepen om de bezetting van een ambulance te halveren. Dat kan natuurlijk ook, in het kader van bezuinigingen in de zorg.
Hoewel Volkswagen de autonome ID.Buzz alvast laat zien als ambulance, is het in de eerste plaats de bedoeling dat het een taxi wordt. Volkswagen is dit jaar begonnen met testen. Het gaat echter nog wel even duren voordat het autonome busje daadwerkelijk ingezet gaat worden. Dat staat namelijk pas voor 2025 op de planning. Dan zal de autonome hippiebus zijn debuut beleven als taxi.
De reguliere Volkswagen ID.Buzz – waarin je gewoon ouderwets aan een stuur moet draaien – is ietsje minder ver weg. De productie daarvan zou volgend jaar van start moeten gaan.
Roskampies zegt
Komt die ID Buzz er ooit. Is al meer dan een decennia onthuld oid. Een beetje Alfa marketing verhaal aan het worden.
lithiumion zegt
Wij van VAG/Pon adviseren…
allesmetturbo zegt
Lekker veel ruimte om te liggen ook…
monsieurleloure zegt
Is het al 1 april?!
Ambulancebestuurders hebben al moeite om zo snel mogelijk op een veilige manier door het verkeer te bewegen.
En VW heeft al moeite om een knappe autopilot op hun normale wagens te monteren..
Misschien in 2040 als de IBuzz eindelijk op de markt komt, da’s de meest logische verklaring.
moveyourmind zegt
Geniaal, een zelfrijdende ambulance die zo klein is dat hij alleen geschikt is voor zelfnaarhetziekenhuislopende patiënten.
JanJansen zegt
Even een correctie. Ambulancechauffeurs hebben helemaal geen grote verantwoordelijkheid. Ze zijn vaak niet eens medisch onderlegd.
Daarbij, 99% van de ritjes zijn taxi-ritjes. Bijvoorbeeld om patiënten van het ene naar het andere ziekenhuis te brengen.
De mensen die nu overbelast op de IC aan het doorbuffelen zijn, dat zijn de helden die het verschil maken.
tinnemans zegt
@janjansen; Dat mensen die op een IC werken helden zijn, staat echt volledig los van of ambulance chauffeurs dat wel of niet zouden zijn. En aangezien die laatste groep regelmatig met geweld te maken heeft en desondanks op pad blijft gaan om levens re redden, maakt dat ze voor mij zeker wel helden zijn.
En dat is direct een nadeel van deze ambulance; wie zorgt ervoor dat de verplegers veilig hun werk kunnen blijven doen? Het is toch wel handig als er iemand is die de-escalerend kan handelen.
JanJansen zegt
Zo veel geweld hebben ze niet mee te maken. Ja volgens sommige kranten wel, maar in werkelijkheid valt het wel mee. Praat eens met een paar chauffeurs, het is allemaal echt niet zo spannend als op tv.
marcomanta zegt
Voorlopig nog alleen nog maar 2 ideetjes van VW, de 3 en 4. Wanneer komt de rest VW, maak wel haast, immers Tesla, de Koreanen en Stellatis zijn flink in opmars
mashell zegt
Heh? Volkswagen groep heeft eUp!, e-tron, ID.3, ID.4, Taycan, Enyaq, e-tron GT en Born. Dat alles 4 Verschillende platformen.
Een veel breder aanbod dan alle andere concerns.
flyerbunch zegt
Die autonome ambulance is allemaal mooi, maar niet voor morgen. We hebben al meerdere varianten van de VW ID Buzz gezien, maar nog niks officieel. Begint idd wel aan te slepen..
bernoulli zegt
Die opengewerkte afbeelding doet meer denken aan een busje voor de schooltandarts.
mashell zegt
Zou zo’n autonome ambulance zich netjes aan de verkeersregels houden? En is dat gewenst? En zou Ambulance verkeer niet helemaal next level autonoom rijden zijn?
dree16v zegt
Zelfrijdend, hmm vraag me dan toch af ie dan ook zelfstandig een stukje fietspad, vluchtstrook of midden van 2 rijbanen pakt om snel ter plekke te komen. Lijkt me dat een hulpverleningsvoertuig altijd een fysieke bestuurder nodig heeft.