
In een zeer representatief onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid komt naar voren dat de vrouwelijke Belg een betere chauffeur is dan echtgenoot.
Nee, ik zal het inparkeer-argument niet in de strijd gooien, volgels het BIVV zijn vrouwen simpelweg minder vaak betrokken bij ongelukken. 40 procent van de berokkenen bij verkeersongelukken zijn vrouwen, 34 procent is een vrouwelijke bestuurder. Gemiddeld gezien kijkt de Belgische vrouw waarschijnlijk minder goed uit bij het oversteken.
Volgens het BIVV kan dat onder andere verklaard worden door het feit dat 61 procent van de vrouwen te hard rijden sociaal onaanvaardbaar vindt, terwijl dat bij mannen 51 procent is. Het gevaar voor eigen en andermans leven neemt ook toe, aldus 79 procent van de vrouwen, slechts 70 procent van de heren is het daar mee eens.
Verder zouden vrouwen minder vaak hun mobiel gebruiken in de auto (2,4 procent versus 3,6 procent) en dragen vrouwen liefst tweeënhalf procent vaker een gordel. Wel voegt BIVV eraan toe dat Belgische vrouwen minder vaak aan het verkeer deelnemen dan mannen en dat dit een deel van de verschillen kan verklaren. No shit Sherlock.
Blijft nog over dat ongevallen met een vrouwelijke bestuurder half zo vaak een dodelijke afloop hebben dan wanneer een man achter het stuur zit. Logisch, tegen een paaltje aanrijden bij het achteruit inparkeren loopt slechts zelden fataal af. Ik kon het niet laten…
Belgische mannen, de nieuwe vrouwen?
Niet zo gek. Mannelijke belgen zijn nog dommer en vrouwelijke belgen klinken sexy. ;) dus vergeven We ze sneller.
@rolov: klinken sexy? Dan mag jij ze hebben van me. Ik vind de Belgische dames niet om aan te horen.
Nu rijd je al snel beter dan de mannelijke Belg. ;-p
Nee, geintje. Dit is niet het eerste onderzoek dat suggereert dat vrouwen beter rijden.
@Original_Arnoud: zo’n toonbeeld zijn nederlanders ook niet met hun wagen in België. Ofwel rijden ze 10km/u onder de snelheid, ofwel bumperkleven ze alsof hun leven ervan afhangt.
@nasty: je vergeet nog de caravans op het linkerbijvak aan 90
@nasty: geef n belg een m3..
@damrakker: en een nederlander een taakstraf
Zijn dat absolute getallen of zijn deze “statistieken” per gereden kilometer? In Nederland is ook zo’n onderzoek geweest, toen was het bericht hetzelfde. Achteraf bleek dat mannen per kilometer veel minder brokken maken dan vrouwen. Ik vermoed dat hier hetzelfde aan de hand is.
@PeugeotGTI: Senna heeft zijn auto ook al vaker aan gort gereden dan mij. Betekent uiteraard niet dat ik een betere chauffeur ben. “statistieken”
@Captain:
“dan ik”
OT: Er zijn meer mannen die crashen tijdens autoraces dan vrouwen. Zijn vrouwen betere chauffeurs?
Ze rijden inderdaad veiliger, maar niet beter ;). Grappig onderzoek trouwens.
Bij die ritjes van de keuken naar de supermarkt kan ook vrij weinig fout gaan
@dennise:
De auto weer de keuken in krijgen is dan vaak wel wat lastiger.
Onderzoek zeker door een vrouw gedaan…
Wat een belachelijke cijfers weer. Zet die cijfers dan toch relatief uit tov het gereden km’s per geslacht!
En hoeveel kilometers maken mannen en hoeveel kilometers maken vrouwen?
Ik weet zeker dat mannen gemiddeld gezien meer rijden. Als een man en een vrouw in een auto zitten rijdt vaker de man.
Er zijn nog altijd meer huisvrouwen dan huismannen.
En iedere kilometer dat je meer rijd is meer kans op een ongeluk, tenzij je natuurlijk zo weinig rijdt dat jouw weggedrag kans vergrotend is.
We zouden straffen moeten zetten op het publiceren van onzin. Dit onderzoek slaat dan weer nergens op.
Sinds wanneer staat veilig rijden gelijk aan beste chauffeur? En waarom wordt er geen rekening gehouden met gemiddeld aantal km’s gereden tussen ongelukken?
@flutterby: En daarnaast; wie is er vaker schuldig aan een ongeluk? Betrokken zijn bij een ongeluk zegt vrij weinig.
@flutterby: stagiaires moeten toch ook wat te doen hebben.
niet moeilijk, ze raken nog niet eens vertrokken!
“Verder zouden vrouwen minder vaak hun mobiel gebruiken in de auto (2,4 procent versus 3,6 procent)”
Dan weet je dus al dat zo’n onderzoek bullshit is. Er is zoveel empirisch bewijs dat het mobiel gebruik bij de vrouwen zelfs enkele factoren hoger ligt dan bij mannen. Of België moet zo’n uniek geval zijn dat we in dat geval heel België maar af moeten steken en in zee duwen.
Nu nog een beetje verkeersinzicht….
Blijven onmogelijke onderzoeken. Ik geloof best dat de stelling “vrouwen rijden veiliger” waar kan zijn.
De reden waarom dat ik dan toch zeg dat deze onderzoeken onmogelijk zijn is omdat bijvoorbeeld mannen meer rijden. Ook al zet je de kilometers gelijk zullen mannen/vrouwen die kilometers in andere omstandigheden rijden. Ook rijden mannen over het algemeen in grotere/snellere auto’s dan vrouwen. Dit zijn slechts een paar van de dingen die vergelijken moeilijk maken.
Voor verzekeraars misschien wel nuttige cijfers.
Vrouwen rijden niet beter dan mannen, ze rijden gewoon trager en hebben het geluk dat mannen weten dat ze compleet van de pot gerukte, onvoorziene maneuvers kunnen uithalen, waarbij wij ons uiterste best doen om hen te ontwijken :)