Wouter zei het al. Vóór kerst zou ik mijn eerste Tesla hebben ingeruild. En verrek. Hij had gelijk!
Weet je nog? Het was ergens begin november en ik plaatste een artikel over de aanschaf van een -voor mij- nieuwe Tesla Model S 100D. Zwart, in enorm goede conditie, geen krasje erop en voorzien van alle snufjes die een mens maar kon wensen.
Ik zou hem zeker 5 jaar houden, want waarom zou je zoiets goeds inruilen voor iets anders. Er is toch immers weinig beters te krijgen? 422 pk, 0-100 ergens onder de 4 seconden, makkelijk 500 kilometer range, top van 250. Niks mis mee.
Dacht ik ook. Tot die bewuste avond…
Tesla Model S P100D in de Autoblog Garage
Toen besloot ik een hapje te gaan eten met een oude vriend. Ex-Teslarijder en tegenwoordig heeft hij als dagelijks vervoer een schitterende groene Audi S6 Avant diesel uit 2022. Standaard, dus geen match voor de Tesla, toch?
Ja, dat dacht ik ook. Totdat we na het eten huiswaarts reden en hij besloot om die diesel even de sporen te geven. En ik er achteraan met de Tesla. En wat bleek, ik liep niet in op dat ding. Op een diesel. Nou ja zeg!
Dat kon ik niet over mijn kant laten gaan natuurlijk, dus ik ben nog dezelfde avond op zoek gegaan naar een snellere Tesla. En die heb ik gevonden. Wederom bij mijn vrienden van Lease Bijtelling Vriendelijk. Die konden me wel van mijn geld af helpen.
Die hadden een mooi dieprode Tesla Model S P100D uit 2018 staan, 83.000 km op de teller en een goeie prijs terug voor mijn zwarte vriend. Proefritje gemaakt, hand geschud, andere velgen erop, originele spoilertje weer terug en een dag later stond hij al voor de deur.
En ja, hij gaat hard. Nu pas een keer de Ludicrous + mode gebruikt en het is bijna angstaanjagend zo hard als dat dat gaat. Serieus nog niet eerder gehad dat je echt duizelig wordt nadat je vol optrekt. Verder valt me op dat de tussenacceleratie echt veel sneller is dan de 100D, zelfs als je het niet eens bewust doet.
Maar met bijna 700 pk en 950 Nm kopel is dat ook niet vreemd. Nadeel is dan weer wel dat de stroomconsumptie wat hoger is, maar dat is dan maar zo. Heel veel meer heb ik er nog niet over te melden, want ik heb hem nog geen week.
En nou kan ik wel zeggen, er volgen de nodige updates. Maar waarschijnlijk meld ik me over een maand of drie wel weer dat ik toch maar een Plaid heb gekocht. Of moet het iets anders worden @wouter?
romanzy zegt
Ik zou me rot schamen om met een politieke bak van ‘hufter’ Elon Musk rond te zooien. Ik hoop dat Wouter zijn etterbak dan ook siert met enkele bumperstickers van Thierry Baudet en Geert Wilders, tevens anti-Europa kerels die hun moeder zouden verkopen aan Rusland en China (net zoals Elon Muscovite).
mashell zegt
Waar heb je het over? Musk zette toch die Star Link satellieten in om de Oekraïners te helpen? Gevaarlijke narcist zeker maar pro Rusland is Musk niet echt.
Flutterbear zegt
SpaceX heeft geweigerd om Starlink in te zetten op een aanval op de Krim. De Krim valt namelijk onder sancties. SpaceX eiste hiervoor toestemming van de overheid van de VS maar niet gekregen.
rwdftw zegt
SpaceX had geen militair gebruik beoogd. Gebruik was daarom alleen mogelijk in het niet bezette deel. Sinds dat akkefietje is de Amerikaanse overheid ingesprongen en is er een defensiecontract afgesloten. Daar werkt Oekraïne nu onder.
Johanneke zegt
Gozer is maar een mens met een mening eh. Hij heeft die auto’s niet gebouwd.
En of het de juiste beslissing is om delen van Oekraïne op te geven weet ik niet, wat ik wel weet is dat er stukjes in het oosten zijn waar de mensen liever Rus zijn dan Oekraïens. Voor de oorlog had Kiev daar al weinig controle. Alleen gaat de oorlog daar eigenlijk helemaal niet om. De oorlog gaat grotendeels om 2 zaken:
1: Er was veel gas gevonden, vooral op de Krim. Rusland was bang dat Europa dat gas ging kopen dus nam eerst de Krim in een paar dagen in, dacht toen dat ze Kiev ook wel in een weekje konden pakken, dat mislukte.
2: Het is een waarschuwing voor andere ex USSR landen wat er gebeurt als je flirt met Europa en de NAVO. Rusland wil controle houden en probeert relevant te blijven op het wereldtoneel, en als Oekraïne zou flippen naar het westen zouden er meer landen gaan.
Veel zaken in de wereld zijn extreem complex en zeer gevoelig overigens. Moet jij eens tegen een amerikaans patriot zeggen dat de USA toendertijd wist dat Pearl Harbor er aan zat te komen, maar dat ze de Japanners hun gang hebben laten gaan zodat het land zelf de neuzen 1 kant op kreeg om zich te mengen in de 2e wereld oorlog. Dat zijn nu feiten door vrijgegeven documenten. Maar geef je mening er maar niet over want dan zullen er mensen problemen met je hebben.
@Nicolasr
Prachtige auto’s die model S’jes. Niet uit eten gaan met iemand met een weet ik veel, gloednieuwe turbo S ofzo. Misschien kan je ego dat niet hebben 😘
chrisvis zegt
Volwassen reactie @johanneke. De naam laat idd vermoeden dat het hier een Oekraïner betreft…ben zelf niet voor electrische wagens maar je kan er niet om heen dat elon Musk een fantastisch product heeft neer gezet waar alle fabrikanten hun tanden op stuk bijten. En aan onze Oekraïnse vriend zou ik zeggen: als die oorlog u zo aanbelangt waarom gaat u dan niet vechten voor u vaderland??? O ja, u bent wss 1 van de zovelen dat met voldoende geld het land kon ontvluchten en dan hier (in België toch) nog een hoop geld bovenop krijgt zoals mijn buren…
dondeboer zegt
Ik weet dat ik de trollen niet moet voeren, maar wat mij betreft valt deze manier van reageren onder de categorie sociaal onwenselijk. Zou je deze mening op deze toon op de parkeerplaats bij de Aldi ook in persoon aan een wildvreemde gaan mededelen? Zo niet, hou je hier dan ook een beetje in. En als je dit IRL wel zo aanpakt, zou ik eens met een therapeut gaan praten.
Flutterbear zegt
Elon Musk zet vele machthebbende het vuur aan de schenen. Het is bizar hoeveel polariserende nieuwsberichten, geloof niet alles wat je ziet. Eerst wat het enkel automotive gerelateerd maar na de overname van Twitter is er met de Twitter files ook behoorlijk wat blootgelegd hoe “het volk” gemanipuleerd wordt voor winst.
bunnylebowski zegt
@romanzy zo goede genade verslikt in je tong vanochtend? Je gaat toch geen auto niet kopen vanwege de CEO. Laat staan bumper stickers van zo’n FVD erop plakken / aanraken.
Koekoek. Fijne kerst hè. Zullen leuke onderwerpen zijn bij jou !
Robert zegt
Goeiemorgen @romanzy, vanochtend een ontbijt met azijn genuttigd? Man man man…
@nicolasr: toffe wagen, je maakt me steeds nieuwsgieriger. Volgende auto misschien een Taycan Sport Turismo?
romanzy zegt
Taycan Sport Turismo vind ik geweldig. Heeft ook geen bumperstickers nodig.
tfsi zegt
O nee, hier toch geen RTL en NPO gehypnotiseerde? Daarbij heb je de mogelijkheid gehad om wel eens met een Tesla te rijden? Ik rij er 1 het is de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. (Indien je bij huis kan laden dat zeg ik er wel eerlijk bij) alles werkt zo gemakkelijk rijden met 1 pendaal, snel, continu update’s. Bij kleine garantie gevallen komen ze gewoon bij je thuis om het op te lossen. Naar mijn weten doet geen andere fabrikant dat.
werf76 zegt
Rijden met 1 pedaal? Hoe maak je dan een noodstop?
Flutterbear zegt
Hoe vaak maak jij een noodstop…?!
Janus zegt
i4? Beter, mooier en politiek correct!
romanzy zegt
Kan me allemaal geen reet schelen.
nicolasr zegt
@romanzy Heb je lijm gesnoven? En zo ja, welke was dat? Je wordt er lekker dol van, zo te lezen. Lekker man!
mashell zegt
Interessante zaken op dat instrumentencluster. Marco Borsato niet in de boycot? Tesla heeft een kloppend plaatje van de wagen met de juiste wielen (dat krijgen de meeste fabrikanten niet voor elkaar). Langzaam snelladen met 55 kW en het meest interessante een flink hoog gemiddeld verbruik van 27,6 kWh/100km over de laatste 50 km?
Dr.Dre zegt
Ha ha, scherp gezien dat cluster maar ik denk dat het @nicolasr om de titel te doen is van dit nummer van Marco “Ik heb genoeg aan jou” (tot die Plaid voorbij komt 😄).
tortuga zegt
Proficiat met de upgrade 😁
De 13de maand was dikker bij jou.
kniesoor zegt
Een plaid is altijd wel lekker in de winter. In de arrenslee, over je benen. Krijg je ‘t niet zo koud 🙂
shibby zegt
Nu maar hopen dat @nicolasr vrienden met nog snellere auto’s heeft, wie weet ruilt ie deze voor de Pasen weer in :-)
denx zegt
Goede reden ook om de zwarte model S in te ruilen… toch iets sneller dan je vriend. Man, man, man.
Edge zegt
Sneller, minder kilometers gelopen, een mooiere kleur. Als je dan ook nog een goede prijs voor de zwarte 100D terug krijgt is het in mijn ogen een no-brainer. Rest nu alleen nog de vraag: Gaat deze voor pasen de deur uit voor een Model S picknickkleedje, of pas rond de zomer? ;-)
jippie zegt
Dat is wel een fatsoenlijke kleur maar ik kan me zo indenken dat Ruis met een maand of 3 helemaal klaar is met dat stekkeren.
goodvibrations zegt
Haha gaaf! Wat een mooie auto. Die A6 overigens ook.. Bijna een collectors item een van de laatste geperfectioneerde diesels.. Ook prachtige techniek!
Matc zegt
Bijzonder toch, betaal je dat van je autoblog salaris? Ik verdien 140k maar ff een auto kopen omdat ie sneller is, krijg ik niet voor elkaar.
Dutchdriftking zegt
Welke radio je ook luistert, @nicolasr is altijd te horen. 7 dagen per week, 12 uur per dag, dan kan er best een knappe auto vanaf.
Richmond zegt
Hij koopt niet hij least
Matc zegt
Hij heeft het erover dat hij een goede prijs voor zijn oude heeft gekregen
Dutchdriftking zegt
Ik ben geen Tesla fan, maar zo’n rode op deze wielen is stiekem gewoon echt heel fraai.
rogerzz zegt
Oh ik dacht een Audi A6 Avant, een range van 1400km met 3 minuten snelladen van de dieseltank, grote kofferbak waar je zo twee 29 inch joekels van Mountainbikes in gooit, fijnere stoelen, ik snap het wel! Gave auto’s hoor. Maar neen.
Onbegrijpelijke upgrade van de Tesla in mijn optiek, als 422pk te weinig is en dat dat de reden van ‘upgraden’ is, dat voelt toch wel echt als een enorm marginale reden om te wisselen. Is alleen een 0-100 sprintje relevant in zo’n speeltje?
grandmasterb zegt
Zo’n plaid lijkt mij wel leuk voor 1 dag, maar in de praktijk wordt het dan wel erg moeilijk om 30 km/h te rijden (met een beetje potente auto trouwens al nauwelijks te doen) en het rijbewijs te behouden.