De lichtgewicht funcars volgen elkaar de laatste tijd sneller op dan Britney’s bezoekjes aan de afkickkliniek. We hebben de laatste maanden al aandacht besteed aan de GTM40TR, Ariel Atom, KTM X-Bow en andere kleine supercars die wat meer om het lijf hebben, maar toch minder dan 1000 kg wegen. Aan het eerste rijtje kunnen we nu nog een merk toevoegen: de Deronda. Dit karretje heeft Brits bloed, maar gaat in Detroit gebouwd worden. Kennelijk bouwt VAG prettige motorblokken voor dit soort lichtgewichten, want net als de X-Bow komt hier een Audi-blok in te liggen. In dit geval is dat een 1.8 turbocharged viercilinder die 250 pk levert, genoeg om de 720 kg wegende Deronda in minder dan 4 seconden naar de 100 te stuwen.
De Deronda verschijnt dit weekend rond de racebaan van Sebring, Florida, maar zal zelf niet in actie komen. Dit weekend wordt daar namelijk de jaarlijkse 12-uurs race verreden, aandacht verzekerd! Prijzen voor de Type F zijn niet bekend, maar reken op een kleine halve ton (via windingroad).
RA999 zegt
lijkt toch wel erg veel op de atom
M Freak zegt
Waarom moeten die lichtgewicht auto’s zo lelijk zijn?
M Freak zegt
Op de KTM X-Bow na natuurlijk… ;)
Ejay zegt
Vraag blijft: Wat kost het? Atom is 49.000. En mag de 2.0T erin ipv de 1.8T?
MurcieBoy zegt
ziet er best vet uit alleen ze lijken allemaal een beetje op elkaar
JLJ zegt
Nu we toch (vorig topic) met Finding Nemo bezig zijn: van voren lijkt hij wel op Bruce de haai!
Jurrian zegt
10x liever een atom over dat ding. honda blok tegen een audi blok, dan is de keuze snel gemaakt
gijs zegt
lijkt wel een tweeling van de atom
Joost zegt
Deze lijkt een exacte kopie van de Atom, maar als ik het geld had en m’n rijbewijs zou ik toch voor de KTM X-bow kiezen, die ziet er ook nog eens stukken beter uit! :)
lincoln mark8 zegt
alweer een skelter!
PieterA zegt
Atom is mooier, overigens Zonda achterlichten :P
Wat kost ie?
w0o0dy zegt
altijd weer mensen die miepen over de 2 liter ipv de 1,8….. als jullie je nou eens verdiepen in de specs ipv “meer is beter” te roepen…… qua kosten, gewicht en pk’s en koppel is de 1,8 5 klepper een veel interessantere motor. De 2,0 turbo voegt in feite niets toe (wat wenselijk is).
Best een leuk ding, maar mis een klein beetje de toegevoegde waarde tov een Atom, tenzij deze wat betrouwbaarder is…. dan is dit wel een goed idee.
MarcO zegt
wat zij dat voor ontwikkelingen? elke week een nieuw speeltje. Aan de ene kant is de automotive branch hard op zoek naar milieuvrienlijke oplossingen en aan de andere kant komt er steeds meer speelgoed waar je verder niets aan hebt. als ze deze mobielen in gewicht nou zo laag houden , maar er meer praktisch nut in stoppen (dak, 4 zitplaatsen, bagageruimte)…
Ejay zegt
De lol aan deze auto is niet de top, maar het optrekken en het bochtenwerk. Gewicht is daarbij de belangrijk. 250 pk is meer dan genoeg. Echter zijn concurent is de Atom met 300 pk. De 2.0T FSI is inderdaad zwaarder. Het oude 2.0 5V blok weegt dan weer minder dan de 1.8T, turbo erop en je bent gewoon sneller. Kan hij met de concurentie meekomen.
Ejay zegt
@ Mezelf, “Gewicht is daarbij erg belangrijk” ipv “de belangrijk”
Nick zegt
Wat ze bij Audi eigenlijk moeten doen is gebruik maken van hun VarioCam Plus-licensie van Porsche en een license proberen te krijgen op de desmodromische kleppen bediening van Ducati.
Dan kunnen ze ook nog leuke hoogtoerige maar nog steeds betrouwbare motoren bouwen.
Dit betekent dat ze ook geen turbo meer nodig hebben en dat de vermogen- en koppelcurve niet één in keer omhoog gaat.
sabberjoch zegt
en tog is de ariel atom nog het mooist
dekster zegt
laat mij de eerste zijn om hem om te dopen tot froghead
gmy zegt
-edit: onbegrijpelijke reactie-
Koen zegt
@ MarcO
Hoe vaak zit jij met 4 personen en volledige gevulde bagageruimte in de auto? De grootste verspilling voor het milieu is dat we onszelf allemaal vervoeren in een ding van gemiddeld 1200 kilo, die voornamelijk bestaat uit allemaal loze ruimte. Het zou een stuk slimmer zijn om allemaal in lichtgewicht tweezitters te gaan rijden in plaats van die troosteloze koekdozen.
Vergeet ook niet dat dit soort auto’s voor fungebruik zijn, dus relatief weinig gebruikt wordt. Een Ferrari Enzo verbruikt per jaar veel en veel minder dan een Toyota Prius om de eenvoudige reden dat er bijna nooit mee gereden wordt. Daar staat wel tegenover dat er maximaal aan de staatskas wordt afgedragen, waar allerlei filebeperkende en dus milieuvriendelijke maatregelen voor genomen ZOUDEN kunnen worden. Dat dat niet gebeurt is natuurlijk een tweede.
dekster zegt
@Koen
en als je de enzo eens buitenlaat op een zonige dag word je overal geflitst onder het mom van smog…
Koen zegt
@ dekster
Ja, precies. Moet je ineens 90km/u gaan rijden. Terwijl dat uberhaupt niet eens kan met een Enzo. Die loopt stationair al 130.
Die pipo’s in Den Haag denken ook alleen maar aan zichzelf. :-)
K zegt
@dekster
Froghead LOL, doet met idd denken aan die Crazy Frog op TV :D
Hansie! zegt
Ben er niet ondersteboven van
en kwa specs onlopen al deze wagens elkaar ook niet
misschien (aangezien er al zo veel zijn) moeten we dit een nieuwe klasse noemen, net zoals mpv of suv.
Ik stem voor NLV (Naked Lightweight Vehicle)
Citrofiel zegt
@ lincoln mark8; Je was me voor…
Johan de Dooper zegt
Koop gewoon een JVA 550 Spyder….. minder geld, bloedmooi en wel gewoon 2 liter audi motortje 5.8 sec naar de 100 en top +200.
Thom zegt
het is net zo’n atom ding
Brent Corijn zegt
wie geeft zo ’n ding met wielen ontworpen?
Brent Corijn zegt
brol noem ik het!!
don zegt
doe daar nou eens een wankelmotor in! 250 pk/1.3 liter klaar is kees.. bovendien heeft zo’n ding minder bewegende delen, is een stuk kleiner etc.. allemaal erg goed voor zo’n machien!
Brent Corijn zegt
geef nij maar een arial atom (= ook brolX=minder)