Je hebt retro en je hebt retro. In de laatste categorie past de revival van de Alvis 4.3 Litre, een Britse auto uit het interbellum. Ruim 70 jaar nadat de laatste 4.3 werd geproduceerd wordt de productie herstart. Onder de motorkap ligt echter geen efficiënte koffiemolen, maar een replica van de 4,3 liter grote zescilinder. Downsizing, schmownsizing.
In de jaren ’30 was de Alvis een begrip: 0-60 mph (0-96 km/u) ging in 11 seconden en de topsnelheid lag boven de 160 km/u (indien de ALvis met supercharger was uitgerust), puike cijfers voor die tijd. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Alec Issigonis (de Godfather van de Mini) een 3500cc V8-prototype, en in 1965 fuseerde Alvis met Rover. Twee jaar later staakte Alvis alle productie.
Alle kennis van het bedrijf werd in een nieuw bedrijf gegoten, Red Triangle. Dit zelfde bedrijf helpt nu mee met de productie van de ‘Continuation Series’. Alles wordt volgens traditionele principes gebouwd, maar dan wel met moderne techniek, om de betrouwbaarheid van de motor op te krikken en de efficiency ervan te vergroten.
Een Britse prijsindicatie ligt op 200.000 pond (incl BTW). Geen koopje, maar dan heb je wel iets bijzonders. Bovendien doen klassieke 4.3 Litres een veelvoud van dit bedrag. Meer klassieke Alvissen vind je HIER, HIER en HIER. Je verder inlezen in de geschiedenis van het merk kan op onze autowiki.
desjonnies zegt
Alvis, de auto voor de ultieme chique.
norge zegt
Leuk voor erbij , doe mij maar 1 in paars chroom :twisted:
lincoln zegt
leuk hoor zo,n Excalibur ..
maar er zijn gezien de omstandigheden best nog wel veel Alvissen ..
en ik denk dat je voor 40 rooitjes veel beter een echt exemplaar kan aanschaffen ..
wel bijzonder dat ze nu een klassieker gaan maken die nooit geen klassieker zal zijn !!
Klassiekerrally zegt
@lincoln: Inderdaad, een prachtige auto die nooit de emotionele waarde van een origineel zal halen. Gezien de manier waarop de auto geproduceerd wordt, vind ik die 200000 pond niet eens exorbitant…
lincoln zegt
begrijp heeeeeeeel goed dat mensen 2 euro-ton aan een oud onhandig kutding willen uitgeven ..
maar toch niet aan een nieuw onhandig kutding ..
dan kan je net zo goed je geld in een Lambo/Ferrari stoppen ..
of een bodemloze put ..
Jansen zegt
Hmm.. nieuwe oude Alvis, nieuwe oude Jensen Interceptor, nieuwe oude DMC, eventueel een nieuwe oude Januar E-type…. Wanneer komt er een nieuwe Facel Vega… dat is voor mij een auto die meer tot de verbeelding spreekt dan een Alvis…
lincoln zegt
@Jansen:
die is er al .. de Chrysler 300C ..
Jansen zegt
@lincoln: een Facel… je moet er in geloven, niet helemaal hetzelfde type vind ik toch om eerlijk te zijn… De motor kan een basis bieden
lincoln zegt
@Jansen:
had zomaar de introductie van de nieuwe Facel kunnen zijn ..
had iedereen voor zoete koek kunnen slikken ..
norge zegt
@Jansen: lachen , misschien komt er een T Ford ?
lincoln zegt
@norge:
zullen er echt nog wel een 10.000 van bestaan hoor ..
en de meeste rijden ook nog wel ..
dawwg zegt
Is die 3.5L V8 de ‘beruchte’ Rover V8 geworden ?
Jansen zegt
@dawwg: Nee, die kwam van Buick
dennisr zegt
een nieuwe klassieker.. geen klassieker dus.. weet niet of dat wel een groot succes word..
JanC zegt
Werd dit niet al in 2010 aangekondigd?