Wat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) betreft komt er geen verplichting om altijd autoverlichting aan te hebben staan.
Moderne auto’s met dagrijverlichting hebben altijd licht aanstaan aan de voorzijde van de auto. Dat is sinds 2011 zo. De auto’s daarvoor hebben bijvoorbeeld wel een functie voor automatische verlichting, maar de bestuurder kan ervoor gekozen hebben deze niet te gebruiken. En dan wordt er gereden zonder verlichting. De Tweede Kamer is geen fan van auto’s die zonder verlichting rijden.
Autoverlichting altijd aan
De Tweede Kamer had graag gezien dat er een nieuwe wet komt met betrekking tot dit onderwerp. De nieuwe wet zou moeten onderschrijven dat het verplicht is altijd de verlichting van de auto te voeren. Zowel overdag, als ’s avonds en in de nacht. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen ziet echter geen heil in een dergelijke wet. Volgens van Nieuwenhuizen is dit te lastig te handhaven.
Uit onderzoek van Arcadis blijkt dat ruim 30 procent van de personenauto’s in ons land al beschikt over automatische dagrijverlichting. Dat aantal zal alleen maar oplopen met meer moderne auto’s op de weg en het verdwijnen van oudere auto’s. Dat onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de minister. Toch duurt het nog zeker tot 2036 voordat het overgrote deel van het Nederlandse wagenpark bestaat uit auto’s met automatische dagrijverlichting.
Redenen waarom automobilisten met een oudere auto overdag de lichten niet hebben aanstaan zullen verschillen. Voor de één is het luiheid. De ander zal kosten willen besparen. Bij oudere auto’s kan het brandstofverbruik met 3 procent toenemen als de lichten altijd aanstaan tijdens het rijden, aldus het onderzoek.
Dutchdriftking zegt
Verplicht stellen is vrij simpel toch? controleren hoeft nauwelijks, als je weet dat je er een bekeuring voor krijgt dan doe je het wel. De gordel hebben we er ook door gekregen, die was toch wat lastiger te controleren. Laten zien dat je deelneemt aan het verkeer door je lampen aan te zetten is niet zo’n moeite toch? Waar ik wel moeite mee heb, dashboard verlichting die standaard aan staat, vaak geschakeld met de dagrijverlichting. Hierdoor vergeet men wanneer het donker wordt de lampen aan te zetten en ben je vanaf achteren nogal slecht zichtbaar.
simonferrari zegt
@dutchdriftking: Mee eens. Lijkt me ook niet erg moeilijk te handhaven. Zelf rij ik altijd met dimlicht. Ook overdag. Zeker met regenachtig weer ben je gewoon stukken beter zichtbaar.
shalomleon zegt
@simonferrari: zet ze voor de gein eens uit voor pak em beet 1 tankbeurt en zie maar wat dat scheelt in verbruik
bartteeuwen zegt
@dutchdriftking: ik heb juist het idee dat door de dagrijverlichting de gewone verlichting minder snel gevoerd wordt. Bovendien snap ik niet waarom bij de dagrijverlichting de achterlichten nog altijd uit zijn.
Dutchdriftking zegt
@bartteeuwen: daar doel ik ook op met de dashboard verlichting. Die staat standaard aan, net als de dagrijverlichting.
bartteeuwen zegt
@dutchdriftking: sorry had het wat verkeerd getikt. We zijn het natuurlijk eens. Overigens ken ik ook auto’s zonder dagrijverlichting die wel altijd dashboardverlichting aan hebben.
anthwan zegt
@bartteeuwen: daar zeg je wat, weet zeker dat de helft van de automobilisten dit niet dat hun achterlichten niet mee aangaan.
sportabgasanlage zegt
Bij auto’s die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.
bartteeuwen zegt
@sportabgasanlage: oke dat wist ik dan weer niet. Goede update. Maar eigenlijk gewoon een faal in eerste instantie naar mijn idee. Achterlichten zijn in mijn ogen belangrijker dan de voorlichten.
geelbarrel zegt
@sportabgasanlage: zeker weten? zou betekenen dat de tgk van mn giulia 2.0 van voorrdie datum is en mijne is bouwjaar 2018. Toch branden de achterlichten niet op dagrijverlichting als de verlichting op automatisch staat. Ik zou het wel graag willen.
sportabgasanlage zegt
@geelbarrel ja dat weet ik zeker.
MarcoM zegt
Beetje vreemd aangezien bewezen is dat de veiligheid juist toeneemt, kijk maar eens naar de Scandinavische landen, daar is het wel plicht.
mashell zegt
Daar is het soms ook maanden donker.
knapzuur zegt
Of maanden licht, wat is je punt? Voor dat je de motor start heb je je gordel om en je verlichting aan, makkelijke regels toch?
mashell zegt
Het punt is dat zo’n regel in de Scandinavische landen door de specifieke omstandigheden meer zin heeft dan bij ons.
simonferrari zegt
@mashell: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er is de laatste jaren flink gekort op verlichting langs de wegen. Ook bij bewolking, regen of bij wegen tussen de bomen is het gewoon een stuk veiliger om in Nederland verlichting te voeren. Handhaven lijkt me ook prima te doen. 1x een boete en je vergeet het nooit weer en meer inkomsten voor de overheid, kan wellicht de benzineprijs weer wat omlaag. Win win.
basman147 zegt
@ knapzuur; Bij de meeste Italianen kun je gewoon de verlichting aan laten staan. Contact uit = verlichting uit.
Overigens doe ik zelf altijd eerst de motor aan en dan pas de gordel om, daardoor heeft de motor meer tijd om olie in de moeilijke hoekjes te krijgen vóórdat hij wordt belast.
soundgarden zegt
@basman147: jij hebt een half uur werk om dat ding om te krijgen ja? En dan onderweg naar de basic fit neem ik aan??
basman147 zegt
Ik heb het er niet over dat je moet wachten totdat de olie op temperatuur is, dat lukt je toch niet zonder te rijden.
Bij een koude motor is de olie in de leidingen helemaal naar beneden gezakt waardoor vooral de kop het de eerste seconden zonder smering moet stellen. Door de volgorde om te draaien geef je dus de motor de kans om olie op dat punt te krijgen voordat je gaat rijden.
Maakt dat veel uit, nee, maar alle kleine beetjes helpen.
En nee, ik ga niet naar Basic-fit, ik sport voornamelijk passief😜.
MarcoM zegt
@mashell: nou, wat denk je dan in Nederland, de maanden november tot en met februari is het ook lang donker, oja, vanmorgen regenachtig en dan op een weg met bomen welke in elkaar zijn gegroeid bovenaan, erg donker stuk dus.
leefvrij zegt
Ik heb nooit mijn dagrijverlichting aan. Altijd dimlicht. Bij dagrijverlichting heb ik geen verlichting aan de achterkant en die gaat te laat aan in tunnels en viaducten en met dimlicht ben ik voor en achter goed zichtbaar.
Handhaving is echt onzin. Telefoon vasthouden op de fiets wordt ook niet op gehandhaafd.
3% meer verbruik, hoeveel extra verbruik kost een zware rolkooi en kreukelzones?
mashell zegt
Ik vind dagrijverlichting goed genoeg, aan de achterkant hoeft het niet perse. De rolkooi en kreukelzones kosten bijna geen gewicht aangezien ze deel zijn van de constructie van het voertuig. Wil je besparen laat dan de airco, navigatie, achterbank etc. weg.
hotze zegt
Helemaal met je eens Mashell, daglicht is voldoende. Moeten ze wel dimlicht aandoen als het schemert.
Waar ik me aan irriteer is dat de dagrijverlichting ook blijft branden als het dimlicht aan staat. Bij VW, Renault en Peugeot zijn het net van die rijdende kerstbomen. Zeker de laatste met die debiele tijgertanden van ze. Welke pannekoek heeft die ongein bedacht…
mashell zegt
Is deze minister nog te handhaven? Of je een regel kan handhaven is toch geen reden om een regel te hebben of niet (anderhalve meter…)? En juist de handhaving is simpel, ziet de politie een auto zonder licht gaat die aan de kant en volgt er een “waar zijn we mee bezig meneertje” gesprek.
Waar we over kunnen discussiëren is of dit “probleem” eigenlijk wel bestaat en of het wel een oplossing behoeft.
W115 zegt
Krom, neon lampen onder je wagen mag dan weer niet.
denniss00 zegt
@w115: #bringneonsback
petroldrinker zegt
Heel goed, wat een onzin regel weer die ze willen in denhaag (zoals 99% vd tijd)
Overigens, als jij autos niet kan zien aankomen zonder dat de verlichting overdag aan is, hoor je in mijn optiek helemaal niet op de weg thuis als blinde zijnde…
560pk zegt
@petroldrinker: fijne reactie petroldrinker (of is het toch azijnzuiper). Een zwarte of donkergrijze auto in een tunnel is ook op een zonnige dag onzichtbaar zonder verlichting. En vlak bij mijn huis is een kruising met overhangende boombegroeiing: op een regenachtige dag zie je daar een donkere, onverlichte, auto nauwelijks aankomen
erwh zegt
In ieder geval mogen ze eerst verplicht stellen dat de achterverlichting ook altijd aan gaat met de dagrijverlichting. Nu zie ik vaak weer zo’n klungel die ‘s nachts (of in tunnels) alleen z’n dagrijverlichting aan heeft staan en dus zonder verlichting achter rijdt.
mashell zegt
Misschien moeten we niet het branden van achterverlichting verplichten maar het hebben van een lichtsensor in nieuwe auto’s verplichten. Twee weken terug in Turijn een Jeep Renegade als huurauto, en je verwacht het niet, maar dat ding had zowaar geen lichtsensor.
karhengst zegt
Misschien gewoon de huidige wetgeving handhaven en die knuppels van de weg plukken?
europeancar1997 zegt
Vreemde reactie, niet te handhaven. Makkelijk zat te zien toch, iedere auto met lampen uit is dan fout bezig. Vind het zelf erg irritant dat men geen achterlichten aan heeft. In tunnels/mist/regen zie je zoveel auto’s zonder achterlichten aan, puur omdat de auto sensors het niet donker genoeg vinden. Voordeel: mn oude Volvo heeft 2 standen, stadslicht (met achterlichten) of dimlicht, lampen geheel uit kan niet eens!
pier zegt
Bij de Up heb ik het laten programmeren dat de achterlichten altijd branden in combinatie met dagrijdverlichting voor. Zit je altijd goed.
JanJansen zegt
Bij een pedelec moet de verlichting overdag altijd aan zijn, niet echt consequente regels.
berlinetta zegt
Die dingen komen soms ook zo snel aanvliegen dat ik dat wel kan begrijpen.
dubcars zegt
Het scheelt dat ik een auto geïmporteerd heb uit België; daar branden de achterlichten standaard met de LED’s aan de voorzijde mee
raoufff zegt
Gewoon uit je doppen kijken, deden we 20/30 jaar geleden ook al zonder DRL’s of dimlichten overdag.
c4seum zegt
@raoufff: Je moet sowieso altijd uit je doppen kijken. Maar je zichtbaarheid wordt sterk verbeterd als je verlichting aanstaat. Het is ook een directe indicatie dat de auto dan wel beweegt dan wel aan staat. Verplicht de verlichting aan zou de verkeersveiligheid zeer ten goede komen, en er is werkelijk geen enkel argument te maken waarom het een slecht idee zou zijn.
pomoek zegt
off topic @RubenPriest: Nu ook op autoblog dus. De nutteloze toevoeging: demissionair bij het woord minister. Journaals en nieuwssites gebruiken dit constant. Terwijl het helemaal niets toevoegt. Alsof er op dit moment een missionaire minister Cora van Nieuwenhuizen is waarmee we haar kunnen verwarren. Alsof we als lezers er altijd van op de hoogte moeten worden gehouden dat het huidige kabinet demissionair is. Lezers die dat interessant vinden weten dat al. Lezers die dat niet interessant vinden kan het geen bal schelen. Zet er dan tenminste iets bij waarvan ik als lezer zeg: Goh, dat wist ik nog niet van de minister. Zoals: wist je dat ze in haar jeugd bij de scouting heeft gezeten?
gekkehenk zegt
Verlichting; bijzonder slecht geregeld bij moderne auto’s.
Een hoop mensen rijden lekker op de automatische stand, die dus niet verlicht bij bij schemering of mist. Rijden die jandoedels weer zonder achterlichten, levensgevaarlijk.
Verlichting ten alle tijden automatisch aan (al dan niet zodra dr auto gaat rijden) – ik heb nooit gesnapt dat dat er niet allang is.
gekkehenk zegt
@gekkehenk: tot slot; ja gewoon verplicht stellen die verlichting! Indien niet altijd automatisch dan verplicht handmatig. Geen gedoe meer.
bassrt zegt
zou de mensen niet meer de keuze geven en de nieuwe auto’s altijd hun lichten laten branden. De enige keuze die bestuurders dan nog hebben is het groot licht in het donker. Lijkt me simpel voor de autobouwers en verhoogd de veiligheid op de weg.
stefanvts16v zegt
Gewoon per 1 oktober verplichten om altijd dimlicht aan te hebben moet toch niet zo moeilijk zijn om in te voeren qua regelgeving en handhaving….? Gemiste kans mijne inziens.
Is goed voor de zichtbaarheid en veiligheid (is volgens mij door de SWOV al eens onderzocht dat dit op jaarbasis vele ongelukken kan voorkomen) en kan daarnaast nog eens een leuke begrotingsmeevaller opleveren.
Dat het een hoger brandstofverbruik oplevert is echt onzin. Twee standaard H4 lampjes van 55 Watt verbruiken samen 110 Watt en een gemiddelde motor levert al snel 75 kW (75.000 Watt/100 kW) dus dat is 0,1% van het vermogen.
Nino zegt
Ik heb niet eens meer een 0 stand voor de verlichting, die is vervangen voor “auto”, de andere standen zijn stadslicht (waarom bestaat dit nog?) en dimlicht. Achterlichten staan overigens altijd aan, die kunnen niet uit. Als de regensensor werkt, gooit ‘ie ook z’n dimlicht aan. Werkt top!
In mijn ogen mogen ze bij alle auto’s de 0 stand weghalen en vervangen voor een lichtsensor. Niet normaal hoevaak ik ‘s avonds moderne auto’s zie rijden met alleen dagrijverlichting aan en de binnenkant alle schermen op 100% helderheid. En het dan als bestuurder nog niet eens door hebben😅
sprankel zegt
Stadslicht is verplicht buiten bebouwde kom als je op de rijbaan parkeert/stilstaat of op een vluchtstrook bij donker of slecht zicht.
Dat niemand het doet of zelfs niet weet hoe de stadslichten aan te houden als de sleutel eruit gaat (veel auto’s zetten dan hun lichten automatisch volledig uit), dat is een ander verhaal maar zolang het verplicht is zal het sowiezo op je auto zitten.
Ot92 zegt
@nino Stadslicht is voor als je auto ergens in het donker stilstaat (buiten de bebouwde kom), waar je toch graag gezien wilt worden. Als het contact niet ingeschakeld is, dan staan er alsnog geen verlichting aan. Daar is ie dus eigenlijk voor.
Bij mijn Passat staat ie altijd op ‘auto’. Als ie op 0 staat en het donker is geworden, dan is ie altijd van mening dat het dimlicht aan moet, dan komt er een melding in het virtuele cockpit die niet weggaat totdat het dimlicht is aangezet. Toch kreeg me pa het op een manier voor elkaar met DRL te gaan rijden toen de lichtschakelaar een keer per ongeluk op 0 had gestaan…
petitelima zegt
Ik ga niet als de zon schijnt met mijn licht aan rijden, met LED dagrijverlichting kan het enigszins nog nut hebben maar er zijn ook genoeg auto’s die te oud zijn en met dit weer geen licht aan hebben en dan zijn ze ook nog eens zilver, grijs kleurig, dat snap ik niet. Wel snap dat als je lelijke halogeen verlichting hebt je die niet aan doet haha maar je bent dan gewoon minder goed zichtbaar. Een rode auto maakt niet uit of je wel of geen licht aan hebt maar nogmaals met volle zon en blauwe lucht midden op de dag, is het eigenlijk onzin.
st33fie zegt
Ik heb met V.A.G. com zelf de Scandinavische verlichting ingeschakeld. 10x liever dat ik gezien wordt, dan dat er een achterop klapt omdat je niet zichtbaar was