De Suppe wordt weer niet zo heiß gegeten als die is opgediend.
Het leek even een epische week te gaan worden voor de ijsbeer. Niet alleen omdat er in Nuenen twee nieuwe exemplaren ter wereld kwamen (awww) maar ook omdat een van ’s werelds toonaangevende autofabrikanten aangaf op afzienbare termijn te willen stoppen met de verbrandingsmotor. Volgens allerlei denktanks is dat van essentieel belang om de temperatuur op deze aardkloot binnen de perken te houden, waardoor er hopelijk hier en daar ook nog een paar ijsschotsjes blijven ronddrijven in afwachting van de volgende Titanic.
Het artikel vormde dan ook de aftrap van een lekker levendige discussie in de comments over onder andere kolen, uranium en Jack Plooij Elon Musk. Maar naar nu blijkt zijn we blij(?) gemaakt met een dode mus. Volkswagens Head of Strategy Michael Jost heeft namelijk iets voor zijn beurt gesproken, zo blijkt nu. Altijd lastig als een hoofd strategie niet goed opgelet heeft bij de strategiebespreking voor de wedstrijd.
Jost liet tijdens de Handelsblatt Automotive Summit in Wolfsburg namelijk voorkomen dat Volkswagen vanaf 2026 geen stuiver meer in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren zal stoppen, maar die boude claim is inmiddels ‘genuanceerd’ door Volkswagens ontwikkelingschef Frank Welsch. De korte versie van Welsch’ visie op de zaken luidt als volgt:
It is not correct to say we will stop developing internal combustion engines from 2026.
De neuzen wijzen dus in ieder geval dezelfde richting op in Wolfsburg. Maar goed, wat ligt er nu precies ten grondslag aan dit misverstand? Wel, het antwoord daarop is eigenlijk ‘Europa’. Hier bij ons móet Volkswagen langzaam maar zeker noodgedwongen de overstap gaan maken naar elektro-power, maar in de rest van de wereld is het nog (lang) niet zover. Volkswagen blijft ook in die regionen van de globe graag auto’s verkopen en als er dan zo’n vieze turbotor in het vooronder moet liggen dan zij dat maar zo:
What I think has happened is that people were talking about the 2040 date widely talked about for stopping selling ICE cars in Europe and then worked backwards in a logical way. But Europe is not the only market, other regions have their own regulations and requirements, and I can see us developing more and more efficient ICE cars long beyond the quoted 2026 date.
Tot zover de hoop die sommigen wellicht hadden dat Volkswagen uit principe overstapte op EV’s. Aan de andere kant is dit natuurlijk goed nieuws voor de dino’s die geen EV’s willen; je kan het moment nog even uitstellen. Moet je alleen wel ons oude continent verlaten…
chrisvonmeer zegt
Zo zie je maar weer dat de vergroening van het Eu wagenpark enkel gepushed kan worden door wetten/regels. Van de fabrikanten zelf hoeven we het niet te verwachten.
potver7 zegt
@chrisvonmeer: Wat had je dan verwacht?
tjorque zegt
En “wij” pikken dat allemaal gewoon, dat mensen/bedrijven vandaag zonder meer terug kunnen komen op hun woorden…
Wat een trump tactieken…?
Jochen zegt
@tjorque: terugkomen ? Er wordt nuance aangebracht ;-)
tjorque zegt
@jochen: ik vind dat “It’s not correct to say that…” kan ik moeilijk nuanceren noemen…
Politiekers in België hebben dezelfde ziekte, met het zogenaamde zomerakkoord…
potver7 zegt
@tjorque: Hoezo, VAG is gewoon een bedrijf met als ultiem doel geld te verdienen voor de aandeelhouders. Al het andere is bijzaak. En watvis er mis met af en toe de koers wat bijdraaien om je doel te halen?
tjorque zegt
@potver7: laten we zeggen dat ik het lichtelijk verontrustend begin te vinden dat zowel de internationale, de landelijke en de bedrijfspolitiek (oa via twitter en aanverwante kanalen) steeds meer lopen te roeptoeteren met boodschappen die niet kloppen of amper boven GeenStijl niveau uitkomen…
herbert zegt
Lijkt me logisch, enkel het westen laat zich gek maken door die groene milieu maffia leugens.
De rest vd wereld tuft gelukkig nog even door met zijn verbrandingsmotor.
Kijk ook even hier hoe schoon zo’n EV is !
https://www.youtube.com/watch?v=HbawmdoaDSQ
evdw zegt
@herbert: F*ck die milieu gedachte eens, je kan een EV ook gewoon kiezen omdat het best goed en prettig rijdt.
herbert zegt
@evdw: voor een niet autoliefhebber zal het vast wat zijn.
evdw zegt
@herbert: Er zijn genoeg autoliefhebbers die er al één hebben. Je merkte dat hij nog wat terughoudend was met het toegeven ervan maar ook Wouter was al erg gecharmeerd van de Audi E-tron waarin hij onlangs mocht proefrijden.
HZW zegt
@evdw: Het rijd 10x beter zonder al de pokken herrie van een verbrandingsmotor.
nopetrolnofun zegt
@HZW: ik vraag mij oprecht af wat mensen zoals u op autoblog hebben te zoeken.
vondick zegt
@nopetrolnofun: Ik snap niet wat jij hier zoekt. Dit is een site voor autogekken. Als er een betere techniek voor die auto’s beschikbaar komt, word een beetje autogek daar blij van. Het spul is leuk om naar terug te kijken, ondanks dat het minder presteert klinkt t wel leuk.
lavalamp zegt
@vondick: Betere techniek heeft niks te maken met autoliefhebberij…
kobus1967 zegt
@herbert: weleens gehoord hoeveel China doet om EV’s te promoten?
herbert zegt
@kobus1967: enig idee hoe vervuild china inmiddels is, windstille dagen kun je daar niet eens normaal door de steden lopen zonder mondkapje, dan is ons Europa nog niet zo gek hoor.
Probleem is dat ook een EV fijnstof uitstoot door banden/remmen, het probleem los je niet op.
kobus1967 zegt
@herbert: wel even meenemen in de vergelijking hoe vervuilend het winnen van olie is en het transport en de raffinage daarvan.
jerome78 zegt
@herbert: Inderdaad. EVs zijn niet zo milieu vriendelijk als die hysterische malloten denken. Ik rij in ieder geval gewoon door met een klassieke VW Passat omdat ze voor die auto zo’n 30 a 40 jaar geen nieuwe auto hoeven te bouwen en het milieu hoeven te verpesten met allerlij giftige stoffen uit de grond te halen voor accu’s die die rijdende dwangbuizen moeten aandrijven. Het klimaat probleem bestaat wel degelijk maar dat komt vooral door het verdwijnen van nog meer natuur om ons heen en grootschalige massaconsumptie.Wat dat betreft een hele goede film. In de plaats van die milieuhysterie aan te hangen moeten we zorgen dat de regenwouden behouden blijven en we niet ons laten lijden door alleen economische belangen van vooral de grote rijken.
Volkswagens zijn auto’s voor het leven vind ik.Die gooi je niet na een paar jaar weg.Al stoten ze nog CO2 uit bomen en natuur neemt CO2 ook weer op en zijn nog veel belangrijker dan die grond die vernield wordt voor batterijen en accu’s voor auto’s en smartphones die we massaal aan het gebruiken zijn.We moeten eens heel goed nadenken over deze dingen en dit ook in een klimaattop aanspreekbaar maken.Alleen zo kan de wereld een stuk beter worden.Een beter milieu begint bij ons zelf
herbert zegt
@jerome78: Zo is het! +1
monsieurleloure zegt
Het oude continent verlaten voor een VW?
Dan ga ik nog liever ev rijden…
herbert zegt
@monsieurleloure: ach ja die onderbuik praatjes en je VAG haat weten we nu wel.
monsieurleloure zegt
@herbert: Boffie ,is it you?
herbert zegt
@monsieurleloure: natuurlijk wie anders mijn vriend :)
monsieurleloure zegt
@herbert: love you too
herbert zegt
@monsieurleloure: Weet ik toch ;)
renegade zegt
@herbert, @monsieurleloure: Trekken jullie eens even heel snel een Jaune Giletteje aan met z’n tweetjes….
birdnerd84 zegt
Ik wil niet veel zeggen maar dit was sowieso al bekend hoor. Ook bv AW schreef dit “Zo zegt Volkswagen dat het de nieuwe generatie verbrandingsmotoren blijft doorontwikkelen en dat zelfs na 2050 bepaalde markten nog van auto’s met benzine- en dieselmotoren worden voorzien. Het gaat in dat geval op markten waar dan nog geen dekkende laadinfrastructuur voor EV’s bestaat.”
kempenaer zegt
Het zou ook bijzonder dom zijn om mee te huilen met groene en linkse hysterie over milieu en het klimaat.
Europa is een continent is verval. Alleen hebben veel mensen dat niet door hier.
Azië en de VS zijn Europa allang voorbij en die gaan ook niet op die Europese naïevelingen blijven wachten.
GB heeft dat inmiddels ook door.
frederik zegt
@kempenaer: Wat een onzin kraam jij toch altijd uit.
moveyourmind zegt
Een keer trek je de conclusie
Milieupolitie is een illusie
Milieubeleid is een droom
Een laagje verf, verdund met een beetje chroom
Smit Kroes kreeg toen een afvalverwerker waarmee ze alles deed
Als hij begon te rotzooien dan deed hij met hem mee
Als zij de wet versoepelde, ging het milieu er nog verder aan
Een mooiere vriendschap, kon er haar ogen niet bestaan
Tot het moment dat ze spontaan in Zembla zat
Toen bleek dat ze wel een heel vies vriendje had
Een keer trek je de conclusie
Schone bouwgrond is een illusie
Schoon bouwgrond is een droom,
Veertig ton zand, vermengd met gifstof zonder schroom…
En dan verwachten dat gewone burgers in de rij voorop gaan staan om kapitalen gaan investeren in energiezuinige maatregelen en electrische auto’s…
Blij dat ik voorlopig nog bij VW terecht kan.
ikleesookoverautos zegt
#ontslajackplooij