Afgelopen zaterdag las ik de column van Sacha. Hij schreef een interessant stuk over hoe autorijden meer en meer ontmoedigd wordt. CO², opwarming van de aarde, we kennen de doemscenario’s ondertussen. En we weten ondertussen ook dat het allemaal misschien wel helemaal niet zo erg is als dat het lijkt. Wouter schreef laatst over de belastingmatige voordelen van hybride auto’s. De bijtelling op auto’s als de Prius en de Civic Hybride en enkele kleine stadsauto’s wordt verlaagd naar 14% omdat ze minder fijnstof uitstoten. Daar staat tegenover dat alles wat boven de limiet zit extra belast wordt. En dat zorgt ervoor dat “leuke” auto’s langzaam maar zeker onbereikbaar worden. Meer en meer zullen we ons voortbewegen in auto’s die alleen maar water, vlinders en de geur van vers gemaaid gras uit hun uitlaat laten ontsnappen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal worstel met het onderwerp. Feit is, er gaat voor mij niets boven het geluid van een gorgelende DeTomaso Pantera. Echter, diezelfde auto gebruikt per kilometer genoeg benzine om Zimbabwe een jaar lang van stroom te voorzien middels generatoren. Onze fossiele brandstoffen raken een keer op, daar doen we niks aan. Natuurlijk, dat duurt allemaal nog wel even, maar als het gebeurt moeten we er klaar voor zijn. Juist daarom is het denk ik goed dat we nu al beginnen met het ontwikkelen van alternatieve aandrijving. Er komt een tijd dat we er afhankelijk van zullen zijn. Alle auto’s zullen op den duur milieuvriendelijker worden. De auto van Jan en alleman, maar ook de auto’s waar we met z’n allen het meest van houden hier op Autoblog. De Ferrari’s, de Lambo’s, de Aston Martins. De supercars.
Jaren geleden, toen ik nog een brommer had, kwam een vriend van mij op school op een geel elektrisch stepje. Het ding zag er niet uit, moest elke twee uur aan de oplader en maakte praktisch geen geluid. Niet echt een verschijning waarmee hij de meiden gek maakte. Maar dat maakte ook niet uit: hij kon ze toch niet achterop meenemen. Echter, toen we een paar sprintjes gingen trekken konden zelfs de dikst opgevoerde brommers hem niet bijhouden. Het ding zat binnen een paar seconden op zijn top doordat hij in één keer het volle vermogen van de batterij kon aanspreken. Niks koppelkromme, niks maximaal vermogen bij een bepaald aantal toeren, gewoon “gas” geven en gaan. Had dezelfde techniek in een gelikt jasje gezeten, dan was deze jongen waarschijnlijk de populairste jongen van het schoolplein geworden.
Hetzelfde probleem kennen we tot nu toe met auto’s. Tot op heden zijn de milieuvriendelijke auto’s niet bepaald de auto’s waarvan je posters boven je bed hangt. Persoonlijk snap ik daar weinig van, want de fabrikanten beperken met hun suffe designs hun klantenkring tot muesli etende geitenwollen sokken dragers. Maar er zal een moment komen dat ook deze auto’s in een aantrekkelijk jasje gestoken worden. Dat hybride techniek en brandstofcellen hun weg vinden naar de beter vormgegeven automobiel. Natuurlijk zijn de mooiste auto’s de supercars en ik vind het opmerkelijk dat juist fabrikanten van déze auto’s de eerste stappen zetten naar milieuvriendelijkheid in een fraai design. Ik noem de Koenigsegg CCXR, welke rijdt op bio-ethanol. Niet alleen om het milieu te sparen -eigenlijk vooral om meer vermogen te leveren- maar het is een klein voorbeeld van het voordeel dat alternatieve brandstoffen kunnen leveren. Ook komt er een hybride versie van de Porsche Panamera. Misschien niet moeders mooiste, maar het is een bemoedigend idee dat een groot sportwagenmerk als Porsche met dit soort ontwikkelingen bezig is. Wat ik wel echt een mooie auto vind is de Fisker Karma. Niet zo milieuvriendelijk als de Venturi, maar wel bloedmooi en hybride. En op termijn waarschijnlijk ook beschikbaar als tweedeurs cabrio! Door een slim aandrijvingsysteem sprint de auto in 6 seconden naar de 100 met een top van 200 kilometer per uur. Deze auto’s geven mij vertrouwen in een toekomst waarin milieuvriendelijkheid, prestaties en een bloedmooi design prima samen gaan. Nog véél milieuvriendelijker is de Venturi Fetish. Volledig elektrisch aangedreven. Onder de 5 seconden naar de 100. Een top van slechts 160 kilometer per uur, maar toch: de intenties zijn goed. En de styling is al een stuk minder suf als die van een Prius. Ik vind het nog steeds geen wonderlijke schoonheid, maar het is een flinke verbetering ten opzichte van eerdere milieuvriendelijke projecten.
Er is dus hoop op snelle, mooie, milieuvriendelijk supercars in de toekomst. Daarnaast moeten we één ding niet vergeten: de verbrandingsmotor wordt al ruim een eeuw ontwikkeld. Alternatieve aandrijving is nog relatief “jong” en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Dit belooft een hoop verbetering en ongekende mogelijkheden voor de toekomst. Of de verbrandingsmotor ooit helemaal zal verdwijnen weet ik niet. Maar de hoofdmoot van de auto’s zal over een aantal decennia uit alternatieve aandrijving bestaan, daar ben ik van overtuigd. En ik ben er ook van overtuigd dat die ontwikkeling niet persé slecht hoeft te zijn voor de prestaties van onze supercars. Rest ons slechts één ding: het geluid. Banden- en windgeruis en een lichte zoem van een elektromotor zijn niet echt opwindend te noemen. Die brul van die V12 moeten we er dan maar gewoon bij denken, het is niet anders.
Frasker (Maserati MC12) zegt
Hou die V12 toch, in de VS moeten ze eerst gaan bezuinigen en daarna wij pas.
Elrae zegt
Leuk stukje. We moeten er allemaal aan gaan geloven dat er ook op autogebied heel veel gaat veranderen. En dat kan ook niet anders.
Ook ik ben een liefhebber van mooie, snelle auto’s. En kijk ook om wanneer er een M3 of zelfs Ferrari langs schuift. Het raampje gaat dan zelfs even open om misschien wat mee te pakken wat het geluid wat die dingen maken.
Maar soms denk ik dan ook aan de verhongerende massa in de derde wereld, aan de armoede die zich tot alle hoeken van de wereld uitstrekt, etc. Zaken waar wij hier in West-Europa, zeker in Nederland, toch nauwelijks mee te maken hebben. Je zal toch maar in Afghanistan geboren zijn, alsof je je dan drukt maakt of supersportwagens wel of niet zullen blijven. Of hoe ze mogen klinken.
Het is natuurlijk met tal van zaken zo, dat de verhouding totaal scheef liggen. En natuurlijk mag je niet 1 op 1 gaan vergelijken, want wij wonen nu eenmaal hier en niet daar. Maar het werkt bij mij wel ontnuchterend. Prioriteiten stellen. Het lijkt mij dat olie een keer opraakt. De C02 uitstoot wordt ieder jaar hoger. Het milieu knerpt en kraakt op z’n voegen.
Hoe groot de autoliefde ook is, het valt niet te ontkennen dat het schoner en efficienter moet. Een dikke motor rijden ipv een standaard 4 cilinder vind ik pure luxe, overdone. Je koopt zoiets vanwege het comfort, kracht, emotie. De ontwikkeling van kleine 1.4 motoren met veel vermogen vind ik bijvoorbeeld prachtig. Hoe efficient kun je worden? Motoren op waterstof of zonne-energie is in feite ook prachtig. Dat laatste is zo heerlijk zelf-voorzienend. Ik zit weleens te denken: als ik een Saraha-vakantie zou maken en ik kom niet tijdig een tankstation tegen, dan sta ik daar mooi. Met m’n brute bak. Je bent zo afhankelijk met fossiele brandstoffen.
Hier spreekt het verstand en niet het hart natuurlijk, maar je loopt nu eenmaal tegen muren op. Leuk al dat gebrul van mooie auto’s, maar nog leuker is het vredige gebrul van je kindertjes later, die ook nog een leventje op een CO2-veilige aardige zouden willen hebben.
sjaak zegt
Mjah dat hele co2 en auto’s verhaal is toch je reinste onzin. Zat laatst een hele oude topgear aflevering te kijken (seizoen 1 of 2) en daar hadden ze ook zo’n broeikasgas chart. Meer dan 80% van de broeikas gassen komt gewoon van landbouw en dergelijken (scheitende koeien). 13% oid kwam van men made dingen en slechts 5% daarvan kwam echt door auto’s.
Electrische auto’s en waterstof auto’s zijn trouwens nog lang geen alternatief aangezien ze namelijk helemaal niet mileuvriendelijk zijn! Wat iedereen bij bv electrische auto’s zo handig vergeet is dat die stroom ook ergens vandaan moet komen. Die dingen vreten energie en dat word vervolgens weer allemaal opgewekt met mooie kolencentralen die enorm veel meer verveulen dan benzie/diesel. En nee tenzij je de hele planeet vol wil zetten met windmolens gaat er nooit genoeg groene energie hiervoor komen.
Zelfde geld voor waterstof auto’s. Het kost meer energie om waterstof op te wekken dan dat het oplevert. Auto’s op waterstof vervuilen dus meer. Voor milieuvriendelijke waterstof moet je koudefusie hebben en het kan nog enorm lang duren voordat we dat op grote schaal kunnen (als het uberhaubt ooit al lukt want daar is ook niet iedereen het over eens).
Waterstof en electrisiteit zijn enorm overrated. De toekomst ligt wat mij betreft ding dingen zoals ”syntetische” brandstof. Ze kunnen al brandstof maken die helemaal schoon is uit afvalen zoals oude auto stoelen. Dit werkt gewoon ook perfect op iedere huidige motor, je moet alleen even een ander filter inbouwen.
Henk zegt
Laat de motoren maar lekker brullen, die klimaatverandering bevalt me eigenlijk wel!
2SLOW4ME zegt
ag joh,, zodra je buiten de eu komt dan zie je spontaan allemaal vrachtwagens en oude auto’s rijden die nog meer uitstoten in 1 dag dan onze diesels in 1 jaar…
Racer X zegt
Eerst is de transportwereld en de industrie aan de beurt. Ook de Amerikanen moeten eens een keer gaan downsizen. Hun wagenpark is volstrekt belachelijk. Wij hoeven ons voor onze zescilinders niet te schamen zolang zij in zo’n beetje elke auto een V8 lepelen. 8+ cilinders zie je hier nauwelijks rijden.
Volvo_440_turbo zegt
@ Racer X, Amerikaanse auto’s stoten misschien veel meer CO uit maar die stoten dan weer veel minder andere giftige stoffen uit.
Wij europeanen zijn zo dom ons enkel op CO blind te staren, een auto stoot ook nog meerder andere giftige stoffen uit.
Ik kan dit wetenschappelijk niet verklaren, maar die uitleg heb ik eens gehoord van een van mijn vrienden die autotechnieken aan een hogeschool studeerde.
En nog iets, je hoort toch hier en daar studies over het stof, dat de nieuwe diesels met ultramoderne injectoren uitstoten, dat zo fijn is dat ze dieper de longen indringen?
Bij deze zou ik als Europeaan niet te hoog van de toren blazen…
RubenBaeten zegt
@Volvo_440: De spijker op z’n kop. Emissie-eisen in de VS (trucks en SUV’s uitgezonderd, maar dat zal met de nieuwe regering wel veranderen) zijn strenger dan waar ook ter wereld. Veel diesels die wij hier nu rijden mogen daar de weg niet eens op.
Het enige waar je je druk over kunt maken is de hoeveelheid brandstof die ze verbruiken, want als elke gemiddelde gezinsauto een 3.8 V6 heeft ipv een 1.9 diesel gaat er nou eenmaal meer olie doorheen.
Adriaan zegt
maak je allemaal niet zo druk, het komt vanzelf allemaal goed!
tegen de tijd dat het hiet 30 graden is en er palmbomen in mijn achtertuin groeien zullen we niet meer 3 keer per jaar de zon moeten opzoeken en hoeven we niet meer te vliegen.. scheeld ook een hoop.
Volvo_440_turbo zegt
mja, ik hou ook van warmte maar niet van malariamuggen hoor ;)
DAT zegt
@ casper
Autoblog in 2020:
…en deze nieuwe Ferrarri heeft het dikste zoemgeluid ever…
Kortom; alles went.
Josje zegt
je moet je eerst afvragen wat een supercar is. natuurlijk weet iedereen op deze site het antwoord, daar hoef ik het niet over te hebben. volgende wat je je moet afvragen is wat er behouden moet blijven. zoals Elrae al aangeeft in zijn verhaal met 4 cilinders.
De supercar van de toekomst zal nog wel veel kracht moeten hebben, maar zal vooral uitblinken op exclusiviteit.
donvliet zegt
ik ben tegen het milieu!
Jampa zegt
het zal niet uitmaken hoe een een futuresupercar eruit ziet, zonder het gebrul en gejank van motoren en turbo’s, is het simpelweg GEEN supercar meer, juist het geluid van de aso V8’s en hoger maken een supercar tot supercar! Laten we vooral van deze prachtmotoren blijven maken en niks aantrekken van het milieu! Het opwarmen van de aarde gaat daarbij ook wel zoo langzaam dat als wij 80 zijn ( laten we daarbij hopen dat we het worden ), het klimaat slechts 10 graden effectief is gestegen. Onze kinderen en kleinkinderen weten dan al niet beter en wij hebben er op onze oude dag ook nog plezier aan, lekker warm.
Ik ben van mening dat de wetenschap maar haar best moet doen om een andere oplossing te vinden voor de opwarming van de aarde ipv alles op de autowereld af te schuiven! Lang leve de MOTORaangedreven SuperCars!!
ZOEF zegt
“Banden- en windgeruis en een lichte zoem van een elektromotor zijn niet echt opwindend te noemen”
Electro-supercars gaan er ook komen, zijn er al trouwens.
Ook electrisch rijden gaat zijn charme hebben. Velen zullen erbij zweren en niets anders meer willen, met dat onovertroffen koppel en trillings- en geluidloosheid. Ik koop zeker een electrowagen zodra prestaties, actieradius en prijs gelijkwaardig zijn aan brandstofwagens.
En hoe meer electrowagens er komen, hoe minder de impact op het milieu van brandstofwagens. Dan verdwijnt de reden om twaalfcylinders aan banden te leggen. Of oldtimers.
Bas zegt
@Sjaak
…”13% oid kwam van men made dingen”…
…”Wat iedereen bij bv electrische auto’s zo handig vergeet is dat die stroom ook ergens vandaan moet komen. Die dingen vreten energie en dat word vervolgens weer allemaal opgewekt met mooie kolencentralen die enorm veel meer verveulen dan benzie/diesel.”….
Ben je nou jezlef vergeten?
Eerst zeg je dat het allemaal wel meevalt…13% van de co2 uitstoot komt van manmade dingen…en dan begin je een heel verhaal dat elektrice auto’s (doordat ze hun energie ergens anders vandaan halen) ineens vervuilenderb zijn. Die 13%…daar vallen de kolencentrales ook onder (= ook manmade)
Dan het volgende stukje onzin:
Zelfde geld voor waterstof auto’s. Het kost meer energie om waterstof op te wekken dan dat het oplevert. Auto’s op waterstof vervuilen dus meer. Voor milieuvriendelijke waterstof moet je koudefusie hebben en het kan nog enorm lang duren voordat we dat op grote schaal kunnen (als het uberhaubt ooit al lukt want daar is ook niet iedereen het over eens).
Daar klopt ook geen sikkepit van. Het is al mogelijk om waterstof te maken uit: water en zonlicht en uit algen…en dat kost ook energie..maar lang niet meer dan je erin stopt. Zo kun je bijvoorbeeld met een zonnepaneel waterstof maken terwijl je toch nog de volle capaciteit van het paneel gebruikt.
In de toekomst kan je auto dus tanken terwijl je in de file staat ;)
In de toekomst zal er gebruik MOETEN worden gemaakt van alle bronnen op de planeet, synthetische brandstoffen zijn er daar 1 van….echter….waterstof zal de hoofdmoot voeren. Waarom? Omdat er een enorme hoeveelheid van is en (en dat moet je met synthetische brandstof dan nog maar s aantonen) om het een heuse renewable is. Namelijk….als je waterstof door een brandstofcel haalt komt er water uit en elektriek….van het afval…(het water dus) kun je direct weer nieuwe brandstof maken. Dat is DE reden om over te gaan waterstof (welke cynthetische brandstof doet je dat na?).
Voor wat betreft koude fusie weet ik niet precies hoe het zit….voor wat betreft fusie hoeven we niet meer zo heel lang te wachten, de eerste proefcentrale wordt immers al gebouwd (of is zelfs al klaar?) in Frankrijk.
bob zegt
Ik ben tegen zeikende Nederlanders die altijd iemand anders de schuld geven
Br3chtje zegt
De mooiste electrische wagen blijft toch nog altijd de Arial Atom :D
dekster zegt
Rij jij maar lekker met je electroding, een V12 op ethanol zal ook wel gaan. ;)
phil zegt
misschien dat ze de supercars moeten laten maken zoals de audi rsq ofzo. het is maar een voorstel é.
phil zegt
of misschien kan het wel met waterstof ofzo. misschien gaat dat geluid dan niet weg. maar ja, dan zullen jullie nu alvast moeten beginnen met smeken bij de staat. want OW als het teveel geld kost he. als brandstof opgeraakt zulle ze wel moete overschakelen. waterstof kan inmiddels gevaarlijk zijn maar misschien is de technologische chemie dan ook al vooruit gegaan…
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Waarom is een electrische auto milieuvriendelijk:S??
Is stroom milieuvriendelijk?
v8x zegt
casper: wat is CO²?
CasperH zegt
@ Br3chtje: en ik maar denken dat de Atom op atoomenergie reed.
@ v8x: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
@ Jan-Jaap-Karel-Kees: nee, maar wel milieuvriendelijker