Het huidige bijtellingsstelsel is gericht op privégebruik vanaf 500 kilometer per jaar. Hoeveel een zakelijke rijder daar precies boven zit doet er niet toe, bijtelling zal moeten worden afgedragen. Kan dat ook anders?
Ja, dat zou inderdaad kunnen. Eerder werden al ideeën geopperd omtrent het hanteren van één vast bijtellingstarief van 11% dat voor elke zakelijke rijder geldt, ongeacht de uitstoot van de desbetreffende leaseauto. Zoals toen ook bepleit werd, moet loon in natura worden belast al naargelang de waarde in het economisch verkeer.
De lagere bijtellingspercentages op grond van milieudoelstellingen zouden juridisch dan ook niet houdbaar zijn, daar de waarde in het economisch verkeer nog wel een rol speelt (hoe hoger de cataloguswaarde van de auto, hoe hoger de bijtelling), maar het percentage staat hier verder los van. Bovendien is het nog maar de vraag in hoeverre lage bijtelling het milieuvriendelijke rijden stimuleert, daar veel (plug-in) hybrides ook louter op fossiele brandstoffen kunnen rijden.
Betalen naar gebruik
Een mogelijke oplossing voor eerdergenoemde problematiek is het belasten op grond van het privégebruik van de leaseauto. Hoe meer privékilometers de leaserijder rijdt, hoe meer belasting hierover moet worden geheven. Middels een GPS-kastje kan worden bijgehouden welke kilometers privé en welke kilometers zakelijk worden verreden, zodat de belastingdienst inzichtelijk heeft wanneer de leaseauto privé wordt gebruikt.
Telematica
Dergelijke techniek wordt geschaard onder de noemer ’telematica’. Een telematicabox monitort het rijgedrag en de status en positie van de auto, zodat eenvoudig kan worden bekeken voor welke doeleinden de auto wordt gebruikt.
Gevoelig puntje daarbij is natuurlijk privacy. Veel automobilisten willen helemaal niet dat de belastingdienst of welke (overheids)instelling dan ook precies in kaart kan brengen waar hij of zij uithangt. Aan de andere kant zijn de details met onze whereabouts toch al inzichtelijk middels social media, iPhones en andere gadgets en programma’s die dagelijks worden gebruikt.
Naast locaties is het middels telematica mogelijk om het gebruik van auto’s in kaart te brengen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kilometerstanden, tankstops, rijgedrag, gemaakte ritten en rijtijden. Dat maakt het voor wagenparkbeheerders niet alleen mogelijk om auto’s in de gaten te houden, maar ook om het gebruik te analyseren. De berijder op zijn beurt heeft niet meer te maken met administratieve rompslomp als rittenregistratie.
Inmiddels maakt een kwart van de (middel)grote bedrijven gebruik van telematica, bij kleinere bedrijven ligt het percentage nog wel een stuk lager. De verwachting is dan ook dat de technieken alleen maar verder zullen ontwikkelen en dat het niet ondenkbaar is dat auto’s uiteindelijk net als bijvoorbeeld vliegtuigen een zwarte doos aan boord krijgen.
Interessant is dan ook de vraag of de uit te lezen informatie ook kan worden gebruikt in strafrechtelijke zin, bijvoorbeeld bij ongevallen of bij eenzijdige verkeersovertredingen. Dat zou voor veel leaserijders reden kunnen zijn om af te zien van het gebruik van telematica, al zullen er ongetwijfeld enkele juridische hindernissen te neme zijn voor het daadwerkelijk zover is.
Resumé
De techniek om nauwgezet bij te kunnen houden of een auto privé of zakelijke kilometers rijdt, is al ruimschoots vertegenwoordig in de wagenparken van Nederlandse bedrijven. De vraag is alleen of en wanneer de belastingdienst inderdaad overgaat op een alternatief bijtellingsstelsel dat niet alleen ‘eerlijker’ is, maar dat eveneens meer in lijn lijkt met het belasten op grond van de waarde in het economisch verkeer.
RuVi zegt
Ik snap niet goed wat je wilt bereiken met dit verhaal.
Ja die kastjes bestaan al jaren.
Ja er kan nog steeds mee gesjoemeld worden.
Waarom de bijtelling nog lastiger maken dan het is? Gewoon allemaal 21% vanaf 2016 en geen gezeur meer.
freezzr zegt
@rudyv: idd, houd eens op met dat gezever op bijtelling. Er zijn toch al regels gemaakt???
lekbak zegt
Nou wil ik niet lullig doen maar begin eerst maar eens met de houderschapsbelasting. Daar heeft iedereen profijt van.
9000cse zegt
Dat er een eerlijker methode moet komen is mij wel duidelijk, maar dat dit ten koste van de privacy moet gaan keur ik af. Dàt er met een auto van de zaak prive gereden wil worden is één ding; waar iemand prive naar toe gaat is iets anders en gaat niemand iets aan. ’n Vast percentage van de economische waarde lijkt mij de beste oplossing.
volkswagena4tdi zegt
@9000cse: Ik betaal liever 30% bijtelling dan gemonitord te worden door de belasting dienst.
bsxc2 zegt
Benzinetank dicht kitten?
gregorius zegt
Wat een werelds gezeur op lokaal niveau is dit weer.
Uiteindelijk gaat er toch wel een systeem komen op elke auto waarbij de auto automatisch info gaat sturen naar partijen waarvan je het als eigenaar niet wil.
Maar ik zie t wel gebeuren dat men in NL dit idee nog weg stemt. Dan nog 3 variaties op het system wegstemt. Vervolgens er eentje neemt, dat ontwikkeld. Dat wordt duurder dan verwacht en werkt totaal niet. Mensen zeiken, verkeerde en onterechte belasting aanslagen. Minister die niet af wil treden, want het was goedgekeurd door zijn voorganger.
En dan 3 jaar later is er een ander systeem van een groter internationaal bedrijf, dat wel werkt en goedkoper en gebruiksvriendelijker is. Onnodige kosten in de miljarden.
henkhupelschoten zegt
Top, nog meer betalen dus.. Wanneer houdt dit aub op.
potver7 zegt
Het idee was dacht ik om een systeem te ontwikkelen dat a) makkelijk in gebruik is, b) niet heel erg fraudegevoelig is en c) makkelijk te controleren is.
Telematica-oplossingen zijn best makkelijk in gebruik, maar best fraudegevoelig: uiteindelijk zal de gebruiker moeten ingeven of een rit zakelijk of privé is, en daar kan in de meeste gevallen behoorlijk mee gesjoemeld worden. Let wel: dit is strikt genomen iets tussen de bestuurder en de Belastingdienst, de werkgever is formeel geen partij in deze kwestie.
En vervolgens moet de Belastingdienst dus al die ritjes gaan controleren om te staven of de opgave klopt? Ik geef ’t je te doen…
flutterby zegt
@potver7: Gewoon steekproefsgewijs tot 7 jaar terug. Probeer jij maar je leugens van 7 jaar geleden te onthouden.
hondar zegt
Gaan we weer……..
clarkson zegt
Verschrikkelijk slecht idee. Of je gaat km’s bijhouden of je gaat bijtelling betalen zodat je PRIVE kan rijden. Met de nadruk op PRIVE.
jrsmoke zegt
@clarkson: Ik rij misschien 4000 km privé per jaar en dan is dat al heel ruim geschat.
Moet ik daar dan €5940(!) per jaar voor betalen?
Dat lijkt mij geen eerlijke berekening.
Dan kom ik uit op €1,49 per gereden kilometer aan belasting.
Als het bedrag lager zou zijn dan zou ik met mijn zakelijke auto gewoon privé gaan rijden, ik weet zeker dat ik daar niet de enige in ben. Ipv het bijtellingspercentage te verlagen naar een normaal tarief en dat 80% gewoon bijtelling gaat betalen gaan ze voor het systeem met een hoge bijtelling waar niet iedereen bijtelling gaat betalen en dat ze vervolgens miljoenen uitgeven om de leaserijders te controleren of zij alles conform de regels opschrijven.
Ze zeggen wel eens dat de beste stuurlui aan wal staan, maar in het geval van de overheid lijkt dit wel degelijk zo te zijn.
ttr6 zegt
Toch is het idee er achter wel goed. Namelijk alleen betalen voor prive naar hoeveelheid km’s en niet zo als nu alles indien je > 500 km rijdt. Als je weinig prive rijdt, kost het per kilometer belachelijk veel aan bijtelling. Dus…..wordt de auto uit de bijtelling gehaald met een enorme administratieve last als gevolg . Denk je dat de fiscus dat allemaal kan controleren? Indien je mag afrekenen per kilometer, zul je zien dat velen alsnog de auto in de bijtelling doen, wat voor de fiscus gunstig is (meer inkomsten die ook nog eens makkelijker te controleren zijn).
Ik ben voor!
flutterby zegt
@ttr6: De belastingdienst Is goed in automatiseren. Doormiddel van big data halen ze de fraude gevallen wel boven water.
mashell zegt
Bijtelling is de belasting op het genoten voordeel van het prive kunnen gebruiken van de auto van de zaak. Daarbij zijn de gereden kilometers relevant. Zelfs niet eens de cataloguswaarde. Maar omdat kilometer administratie niet werkt en telkematica te fraudegevoelig en teveel big brother is, ben ik voor een eenheidsbijtelling van een paar procent over je belastbaar inkomen.
tecks zegt
Gevoelig puntje daarbij is inderdaad de privacy. En dat wuiven we dan weg met de mededeling dat je “whereabouts” toch al voor het grijpen zijn. Dat kan dus geen argument zijn, want daarmee wordt het nog erger dan het nu al is.
Er is dan dus in het stuk geen geldig argument over om de bizarre privacyschending van leaserijders te rechtvaardigen. En waarvoor eigenlijk? Omdat we het “eerlijker” vinden dat er er kilometer betaald wordt. Waarom dat eerlijker is staat er verder niet bij.
Het komt dus neer op “dit voelt lekkerder” en “het kan technisch”, dus laten we het maar doen. Geen sterke argumenten eigenlijk.
oxymoron zegt
Waarom toch altijd moeilijke oplossingen verzinnen voor een nauwelijks bestaand probleem? Wie een lease-auto rijdt, d.w.z. een auto van de zaak (met privé lease heeft dit niets te maken), zal die ook wel eens voor privé doeleinden gebruiken. Daar kunstmatig een grens van 500 km op zetten is vragen om fraude. Daarom: bepaal de belastbare waarde van dergelijk privé gebruik op een vast percentage van de cataloguswaarde (geen gezeur met differentiatie naar vervuiling want daar komt in de praktijk toch niets van terecht) en laat dat percentage voor alle lease-auto’s gelden. Ben je ook verlost van GPS-kastjes en de bijkomende infrastructuur en administratie – want over de kosten daarvan hoor ik niemand.
jack_abarth zegt
Als ze dit in willen voeren dan moeten ze dit gewoon goedkoper maken. De Nederlander zeurt over zijn of haar privacy, totdat het goedkoper kan. Gewoon 22% op gewoon normale bijtelling, en bijvoorbeeld 15% op GPS-bijtelling.
Wedden dat men dan wel over wil stappen.
clarkson zegt
@jack_abarth: Wil jij dan met mij wedde dat de overheid geen korting gaat geven omdat ze je dan kunnen tracken?
parker zegt
Prima zolang er maar een plafond komt op de heffing, anders creeër je een te grote rechtsongelijkheid. En privé auto’s dan ook op kilometerheffing natuurlijk.
hehe zegt
Je zult nog steeds van iedere rit moeten registreren of deze zakelijk of privé is. Ik heb adressen waar ik zakelijk en privé moet zijn (winkels b.v.)
Dit voor iedere rit dit te moeten invoeren lijkt irritant en dat heeft mij er ook altijd van weerhouden voor kilometer vergoeding te gaan of te proberen onder de bijtellingsgrens van 500 km. te blijven met een auto.
Ik hoop dus dat het een vast percentage blijft.
Ik lees in dit artikel trouwens niets nieuws, mijn Volvo heeft al een logboek met alle ritten, die ik kan exporteren naar Excel. Ik lees geen concrete aanwijzingen dat er op korte termijn iets gaat veranderen in de berekening van de bijtelling.
misterBo zegt
Gewoon 15% bijtelling zonder enig gedoe! Hou toch eens op met die controle onzin.
En nee niet gaan zeuren “dit kost ons geld!”. De zakelijke rijder levert al zoveel geld op! Naast bijtelling ook accijns op de brandstof!!! Daar komen die particulieren niet aan (en zeker niet degene die hun geld naar België of Duitsland “brengen” met tanken ….)
lekbak zegt
@misterbo: daar komen particulieren niet aan? Dus de zakelijke kilometers die ze anders in een eigen auto moeten rijden tegen vergoeding kost geen brandstof? Jeetje, dat wist ik niet.
Zolang bijtellen nog goedkoper is dan een privé auto erbij. Is er simpelweg geen reden tot zeuren. Dan is de bijtelling een terechte belasting. Al dat gezeur kost de maatschappij alleen maar geld…
misterBo zegt
@lekbak: kost de maatschappij helemaal niets! Is pure jaloezie van mensen die geen auto Vd zaak hebben! Loop ik ook te klagen dat ik geen 100-en euro’s toeslag krijg? Mensen moeten eens voor zichzelf gaan zorgen ipv altijd maar weer die overheid! Overheid moet ook eens ophouden zich zo met onze levens te bemoeien!
lekbak zegt
@misterbo: dus jij denkt dat al die aanpassingen aan de bijtelling, al die vergaderingen en kamervragen niks kosten? Administratieve veranderingen, vooral van de overheid, kosten klauwen met geld.
Dus stop dan ook eens met zeuren over die bijtelling. Want zeuren is het! Er is nu een verandering ingezet, eentje die duidelijk en simpel is. Prima dacht ik zo.
Als je het graag wilt vergelijken met toeslagen kan je dit beter zien als mensen die een toeslag krijgen en die vervolgens meer willen.
Bijtellen meestal nog steeds goedkoper dan een vergelijkbare auto privé erbij rijden, en het is een keus bovendien.
Erik zegt
Goed voor de werkgelegenheid zou zijn dat de werkgever auto’s met chauffeur ter beschikking stelt voor de vertegenwoordigers. Dan heb je toch een auto van de zaak maar geen bijtelling. Zijn de lease rijders ook niet meer beperkt in hun keuze die de werkgever eventueel oplegt en kunnen ze privé aanschaffen wat ze willen. Defensie is een mooi voorbeeld hoe generaals vervoerd worden van A naar B waarbij het niet ondenkbaar is dat ze thuis opgehaald worden. Is het ook niet noodzakelijk om met je privé auto naar je werk te rijden :-)
smulders zegt
Ik heb zelf nooit de link kunnen leggen tussen bijtelling en aanschafwaarde. Waarom niet belasten op het leasebedrag? Dat is toch veel eerlijker? Dat is immers het bedrag wat je iedere maand in natura krijgt.
Ga er van uit dat men hun auto 25% privé gebruikt en belast vervolgens op 25% van het leasebedrag. Rij je een Volkswagen Golf TDI met een leasebedrag van €700 in de maand, dan mag je over €175 loonbelasting betalen (€73,5 netto bij 2e en 3e schijf). Gebruik je je auto minder dan 25% privé? Prima, toon maar aan met rittenregistratie.
Buiten dit om, wat in ieder geval moet om het eerlijk te maken: Milieuregelingen moeten er uit (50k per jaar in een Outlander met 1:17 op benzine). Verder de bijtelling laten gelden over de kale catalogusprijs zonder BPM en BTW. Anders betaal je belasting over belasting.
RuVi zegt
@smulders: Mijn werkgever koopt de auto’s…. dus geen leasebedrag. Wat dan?
flutterby zegt
@smulders: En hoe wou je het verschil tussen 5k km p/j privé en 30k km p/j privé opvangen dan? Er vanuit gaan dat 25% van de km privé Is klopt ook niet.
jippie zegt
Dus de oplossing is wéér een systeem erbij waarmee de overheid z’n burgers kan volgen en controleren. De oplossing zou zo simpel kunnen zijn door de heffing in de brandstofprijs te verwerken. Dat is het aller eerlijkst en ook nog een het aller voordeligst te realiseren.
En degene die gaat zeuren: dat kan niet dan gaat helemaal iedereen in het buitenland tanken? Daar hebben we toch de EU voor? Dan wordt er eindelijk eens iets zinvols in Europees verband besloten.
lamborgfan zegt
Ik betaal liever wat meer zonder al het gezeik van kastjes ed en als het moet rijd ik liever een slag kleiner/goedkoper.
Maar never nooit niet dat de belastingdienst of welke overheidsinstelling gaat kijken waar ik mn whisky stokerij verstopt hebt door zo’n kast in de auto te bouwen..
schuimbekje3 zegt
Waarom uberhaupt bijtelling.
Een werkgever gaat niet voor de lol jou een auto geven. Die heb je nodig voor je werk.
Zowiezo geen bijtelling meer voor grijs kenteken auto’s en na 4 jaar zowiezo bijtelling vrij.
25% bijtelling over nieuwwaarde?
Die hele auto heb je dan na einde leasetermijn al helemaal betaald. Niet het voordeel. De hele aanschaf. Belachelijk.
En waar houdt het op?
Bijtelling over laptop?
Fiets?
Stroom op je werk voor je prive gsm?
Pen en papier?
diverman zegt
@schuimbekje3:
Het is nu eenmaal onderdeel van je loon. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om je leasevergoeding gewoon samen met je salaris te krijgen. Dan betaal je ook gewoon een deel belasting daarover, hetzelfde geldt voor een leaseauto natuurlijk.
Je kiest er altijd zelf voor om er prive in je leasebak te rijden of zelf prive een leukere auto te rijden.
Ik werk zelf in een sector waar veel mensen kiezen voor een leaseauto indien ze in loondienst zijn.
Dat de bijtellingstarieven weer omhoog gaan is goed (toen ik nog een leaseauto had, was alles gewoon 25%), maar het moet wel redelijk blijven uiteraard.
Van een kale kip (loonslaaf) kan je nu eenmaal niet veel plukken.
jantjebmw zegt
Eerlijker is om te belasten naar verhouding zakelijk-prive gebruik.
Een werknemer die een auto van de zaak nodig heeft om zijn funktie uit te kunnen oefenen, zal meer zakelijk dan prive km rijden. Terwijl degene die de auto van de zaak als verkapt salarisverhoging krijgt, meer prive dan zakelijke km maakt. Immers hij/zij rijdt ‘zakelijk’ alleen maar woon-werk. Enkel het prive gedeelte zou belast moeten worden bij de zakelijke rijder. Immers de zakelijke km zijn puur werk gerelateerd. Net als de zakelijke telefoon, laptop, enz. De speciale burostoel op maat voor iemand die van 8 tot 5 op kantoor zit, wordt toch ook niet belast in de vorm van bijtelling!
prop zegt
Eeeuh oke. Wederom weer de zakelijke waarvan dit ter sprake komt … laten we ook de wegenbelasting halveren voor de beneden modale partuculier die niet in de uitzonderlijke postitie zit een lease auto te rijden – het ontgaat mij namelijk waaron er onderscheid gemaakt wordt.
e55rules zegt
Gewoon een vast bedrag per auto bijtellen, ongeacht het aantal prive kilometers. Bedragen koppelen aan het energielabel. Moet je eens kijken wat voor een ‘boost’ de autohandel krijgt. Wordt er gelijk meer uitgegeven aan veiligheidspakketten die nu wegens hogere bijtelling niet als optie worden gekozen.
stamp zegt
Simpel: een knop die privé of zakelijke rit scheidt. Druk je privé aan dan worden alleen de kilometers via de obd2 poort geregistreerd. Druk je zakelijk dan worden GPS gegevens óók opgeslagen. Privé kilometers blijven privé qua bestemming, snelheid, afstand en weet ik veel wat. Zakelijke ritten worden netjes volledig geregistreerd.
(Wil je bepaalde zakelijke ritten toch niet via big brother doorgeven #ketsen-met-de-secretaresse dan maak je m privé, waarbij alleen de kilometers tellen)