Gaat ie dan eindelijk komen?
Als we diverse media moeten geloven, dan gaat dat zeker gebeuren. Maar wanneer? Het is wederom de terugkeer van de Alfa GT. Niet als zijnde coupé, maar als vierdeurs versie gebaseerd op de Giulia. Zal de aanstormende telg zijn voorgangers kunnen evenaren? Dat is de vraag die de liefhebbers van de coupé bezig zal houden.
De term GT zien we bij Alfa voor het eerst in de jaren 60 verschijnen. GT staat voor Gran Turismo, wat in het kort inhoudt dat het een sportieve wagen is, die in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht is op prestaties ten nadele van comfort.
Tegenwoordig wordt de term meer gebruikt om het model aantrekkelijker te maken. Met de kritische consument van tegenwoordig laat men het wel uit het hoofd om karige modellen te produceren. De tijd dat de rechterbuitenspiegel nog een optie was ligt al lang achter ons en met de strenge wet- en regelgeving is diezelfde spiegel niet meer weg te denken uit de hedendaagse modellen. Zo zal een hedendaagse GT-uitvoering ook absoluut niet karig uitgerust zijn, maar voorzien van alle moderne snufjes om het (sportieve) rijden veilig te houden en enigszins milieuverantwoordelijk. De GT zoals we die kennen is een coupé, zal een vierdeurs dan wel een echte GT zijn? De oer-GT was een echte tweedeurs Alfa. De GT geïntroduceerd in 2003, tweedeurs, was het laatste model waarbij de befaamde Busso motor gebruikt werd. Volgens autokenners de beste V6 motor die op grote schaal geproduceerd werd. Leuk detail; voor het honderd jarig bestaan van het merk werd een speciale editie geleverd met de V6 Busso motor die op dat moment al drie jaar uit productie was. Yep, voor onverwachte verrassingen moet je toch bij de Italianen zijn. Deze machtige motor met een weergaloos geluid is bij Alfa in productie geweest van 1979 tot 2005. Al met al is het geen gemakkelijke opgave om als Nuova de voorgangers te overtreffen.
Zijn we sceptisch? Zonder meer. Zijn we nieuwsgierig? Als de dood. En ja, we zijn ook hoopvol. Zoals de Alfa 33 in de jaren 80 de redder in nood was voor Alfa en de 156 in de jaren 90, zo lijkt de Giulia datzelfde kunstje opnieuw te doen. Na een lange onzekere tijd en uitstel na uitstel zien de cijfers van FCA er meer dan gunstig uit. Met het voordeel van de huidige tijd dat de onderstellen uitwisselbaar zijn, wat het makkelijker maakt om wijzigingen door te voeren wat bevorderlijk is voor de productieaantallen.
Hoe zal de wegligging zijn? Het uiterlijk? Het is nog even gissen. Misschien verandert alsnog de type aanduiding en krijgen we de Sud weer terug. Hoe het beestje ook gaat heten maakt niet zoveel uit. Het Italiaanse merk is bezig met een opmars, eindelijk maar toch. In de huidige tijd moet je gedurfde modellen maken en risico`s nemen. Dat heeft Alfa laten zien met de Stelvio, de eerste SUV. Maar toch, een GT zou heerlijk zijn. Hopelijk maakt het dezelfde indruk als toen de GT geïntroduceerd in 2003. Die fantastische heerlijke, eigenzinnige en imponerende neus. De hooggeplaatste kleine ramen in combinatie met de korte achterkant en brede spatborden. Tweedeurs, het moet gewoon tweedeurs zijn…
Image credits: Pawel Zarecki
heidekonijn zegt
“Als we diverse media moeten geloven”… euhm.
En straks weer met ze’n allen zagen dat Alfa zo traag is met de “beloofde” modellen.
trustmeiamanengineer zegt
Hmm, de laatste GT blijft een prachtige wagen, zeker met die hemelse Busso. En de “oudjes” natuurlijk ook.
Maar in dit geval, een 4 deurs “coupe” zoals de Duitsers ze maken lijkt me nou niet echt een essentiële toevoeging aan het gamma. Maak dan een Giulia Sportwagon! Bovendien was de laatste GT gebaseerd op de 147, dus een coupé op basis van een nieuwe Giulietta (ga die nou eens snel maken!) lijkt me logischer én leuker.
Maargoed, überhaupt een nieuw model is natuurlijk goed nieuws!
dunhozzie zegt
@trustmeiamanengineer: toch vraag ik me af wat de niet Nederlandse markt van stations vind. Ik zie in mijn gelimiteerde omgeving met name dat de andere landen veel meer sedan rijden dan wij. Ik zou wel interessant vinden om te weten hoe de verhoudingen in Europa liggen. Dus cabrio – coupe – hatchback – sedan – station – mpv – suv – de rest.
dondeboer zegt
@trustmeiamanengineer: de 147 en de 156 waren technisch op veel punten uitwisselbaar. De GT zit er een beetje tussenin. Het is wat mij betreft daarom oké om de Nuova GT op de Giulia te baseren.
cloverleaf zegt
kritiek op plaatsing van het nummerbord in 3, 2, 1…
bmwfreak038 zegt
@cloverleaf: gewoon achter je voorruit 18×2 klaar is kees
Boomer zegt
Als het net zo’n topper wordt als de Giulia dan denk ik wel dat Alfa een florisante toekomst heeft…. In Chineese handen.
rolov zegt
@airc: guilia loopt toch best aardig?
jorden zegt
@rolov: ja die loopt aardig op autoblog.nl alleen in de showroom wat minder.
trustmeiamanengineer zegt
@jorden: Nonsens. En zeker in Italië loopt ‘ie gewoon goed.
Boomer zegt
@trustmeiamanengineer: In Italië. Je verwacht het niet hè. Italiaanse auto die goed loopt in Italië.
boomhauwer zegt
@airc: gelukkig is de Nederlandse markt geen maatstaf, anders reed heel de wereld rond in kia picantos, liefst in een pastel kleur.
heidekonijn zegt
@boomhauwer: En op het linkervak aan 100 met heul de familie en de hond op de achterbank.
viezefreddyw zegt
Als we de honcho moeten geloven komen er nog zo’n 85 nieuwe modellen uit binnen een jaar of 3. Dus ja…
Edge zegt
Ik weet nog goed dat er enkele maanden geleden ook al geruchten gingen over een nieuwe Alfa coupé. Destijds werd er geschreven op een tweedeurs variant van de Giulia die zijn opwachting zou moeten maken op de beurs van Genève en de naam Giulia Sprint zou gaan dragen. Jammer als dat de prullenbak in zou kunnen en het toch een vierdeurs coupé wordt, al is het ergens ook wel begrijpelijk want de 4 Gran Coupé zie je ook best regelmatig rijden.
atrak zegt
@Edge: De keuze voor een 4 deurs coupe is ook de meest logische als je kijkt naar BMW. Ik zie de 4GC dagelijks maar de gewone 4 Coupe zelden.
hhitalia zegt
Ik kan op mijn Spider ook al amper het kenteken kwijt op de voorkant, hoe moet dat met deze prachtige nieuwe creatie? ?
moveyourmind zegt
Wat heb ik Alfa Romeo ooit vervloekt. Die achterlijke k*t Italianen met hun waardeloze brol waar alles aan kapot ging wat er maar kapot kon gaan.
Én wat heb ik van het merk gehouden. Want als het reed, dan reed het ook geweldig. Én die achterlijke Italianen hebben verstand van design als geen ander…
Én gelukkig zijn mijn verwensingen naar het merk niet uitgekomen en bestaat het merk nog steeds. Want het is één van de laatste buitenbeentjes van de Europese auto-industrie…
acizane80 zegt
@moveyourmind: mooi ja,
Kwaliteit?
Achterlijk neen
Maar gvd mooie beesten
moveyourmind zegt
@acizane80: Achterlijk moet je niet te letterlijk opvatten. Integendeel, ik hou zelfs diep in mijn hart van Italië, de geweldige Italiaanse keuken, Italiaans design, Italiaanse auto’s… En ook een beetje van de Italianen zelf.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Dik 2000 jaar geleden hadden ze het dan ook best wel aardig voor elkaar ..
kle500 zegt
Heb bij de laatste gt altijd maar rare proporties gezien. De brera vond ik meer een gt dan de GT
posthumus zegt
Neeeee, géén 4-deurs… Stop alsjeblieft met die 4-deurs coupé-onzin! Alsof iemand ooit achterin een A5 Sportback of 3-serie GT gaat zitten?!
allesmetturbo zegt
@posthumus: we hebben het geprobeerd, achterin zitten in een a5 met veel deuren. Is niets, en word niets.
Rob zegt
Acja, FCA, ik vond het bij de vorming al een vreemde combinatie van merken. Rijmden niet met elkaar en er lijkt in de loop der jaren ook niet heel veel moeite te zijn gedaan om het te laten rijmen.
Ik vind het maar een gedrocht van een organisatie. Tis een hoopje merken, die afzonderlijk zo nu en dan best leuk spul bouwen, daar niet van. Maar zitten ze daarom bij elkaar, om ieder lekker zelf wat te verzinnen? En dan bouwen ze de 4C ook nog bij Maserati… Schiet mij maar lek.
Misschien snap ik er wel helemaal niks van hoor. Maar als ik bijvoorbeeld de zelfstandigheid van Mazda (goed gevulde showroom met internationale eigentijdse modellen), de logica van Toyota, het neusje voor mogelijkheden van VAG (poepen iedere week een modelletje uit) en de slagvaardigheid van Ford zie: wat kan FCA dan…?
Echt swung zit er niet in. Leuk voor Alfa dat ze nu twee nieuwe modellen hebben die volgens de kenners ‘uniek’ zijn, maar als elk merk in de groep zo blijft doorgaan zijn ze dan niet allemaal elkaars blok aan het been?
viezefreddyw zegt
@rob: Sterke en juiste analyse. Zonde van het concern eigenlijk.
desjonnies zegt
@rob:
Het is eigenlijk Leyland op zijn Italiaans.
Rob zegt
@desjonnies:
Dat was de oorspronkelijke FIAT groep eigenlijk al. Ferrari, Alfa Romeo, FIAT, Maserati en Lancia. Waren ooit toch echt rivalen van elkaar. Dat leek overigens op den duur best geinig te gaan.
Was 2005 het kantelpunt?
eklasse zegt
Een vierdeurs coupe devalueert de Guilia echt teveel. Gaan ze nu echt niet doen.
Eerst Guillietta; anders endex.
Capibaro zegt
Grappig, je schrijft heel veel woorden en zegt daarin helemaal niks gebaseerd op ‘diverse media’ en iedereen klikt erop waardoor je weer wat advertentieinkomsten binnenharkt. #clickbait #sheeple
dakarbemo zegt
Hmm Gt zou leuk zijn maarrrr een of andere middel-manager loopt 24/7 te F5-en bij de excelsheet genaamd Return on investment. En tja let’s be honest, coupe’s lijken me nu niet echt in trek momenteel. T moet allemaal praktisch en redelijk compact zijn…. iets wat een coupe niet is en nooit zal worden. Sooo nee coupe komt dr niet als ze verstand hebben en Alfa-Romeo een financieel leven gunnen
sjeppie156 zegt
@dakarbemo: toch die station… die niet gaat komen