Het merk Lancia is al vele jaren een ondergeschoven kindje van Fiat, mocht het verdwijnen dan zullen we het niet echt missen. Fiat denkt er wellicht zelf ook zo over, volgens een vertrouweling van Fiat-baas Sergio Marchionne zal Lancia gedumpt worden ten faveure van Opel. Althans, indien het Fiat lukt om Opel binnen te slepen…
Dat schrijft Automobilwoche in een uitgebreid artikel, waarbij diverse bronnen gebruikt worden. Volgens de Duitsers zijn er nog twee serieuze bieders over, het gaat daarbij om het Canadese Magna en het Italiaanse Fiat.
De vraag is sowieso of Fiat niet een beetje overmoedig begint te worden. Aan de andere kant, dit is wellicht de juiste tijd om toe te slaan. Indien alles volgens plan verloopt dan zou Fiat het Zweedse Saab willen samenvoegen met Chrysler, die kunnen dan sport-georiënteerde modellen en cabrio’s maken. Alfa Romeo kan profiteren van Opel-technologie en op die manier een groter model introduceren. Misschien eindelijk een 169? De nieuwe Automotive wereldmacht moet ruim vijf miljoen auto’s per jaar gaan produceren.
De andere speler, Magna International, zou in de belangstelling staan van PSA en Ford. Die hebben aangegeven hun steun aan Magna te geven, om op die manier te voorkomen dat Fiat teveel macht krijgt. Interessante ontwikkelingen!
Maarten zegt
opel verkoopt een stuk beter dan fiat
unanimo zegt
OT: Heeft die vrouw op die motorkap anorexia ofzo?
Neptukker zegt
“Alfa Romeo kan profiteren van Opel-technologie”
De 159 is daar al niet echt beter van geworden. De Brera had ook beter Alfa Obesitas kunnen heten. Ik hoop dat Fiat de juiste keuzes gaat maken maar vrees die wel.
Wat_een_gezeik zegt
Waarom?????
Kijk nou eens naar de Delta, die auto is zo mooi, en kan echt heel veel succes gaan krijgen aangezien de prijs ook helemaal niet zo verkeert is. Er moet alleen hier en daar wat meer slimmere reclame campagnes gevoerd worden waardoor de auto bij iedereen bekend word als een “betaalbare auto”
Ik ben zelf een voorstander van Lancia, de anonimiteit en de styling is iets wat je bij geen enkel ander merk krijgt.
Dennis zegt
Moet je niet willen …je auto’s met Opel rommel laten ronrijden. Ik hoop ook niet dat de echte Alfisten hier blij mee zijn.
Ik zie liever een Lancia rondrijden dan zo’n duitse roestbak.
VonStroke zegt
Dat zou lichtelijk schandalig zijn. Het is eerder Opel dat verdwijnen moet. Het is jammer dat Lancia’s het niet zo goed doen. Volledig onterecht trouwens.
En een slOpelonderstel onder een Alfa? Dat zou de druppel zijn!
Pordon zegt
Uhm interessant, dus als het Fiat lukt om opel binnen te halen dan verdwijnt Lancia. Ik zeg doen! Aftandse auto’s, never liked one, never will.
johnny t zegt
te stellen dat deze mevrouw anorexia heeft zegt meer over de perceptie die we heden ten dagen hebben van vrouwen en we dagelijks zeker mee geconfronteerd worden. Een algehele gewenning zeg maar …..
Nijntje_ zegt
opel & alfa in ééén zin?
K word er niet goed van!
MDA zegt
Was Fiat niet dat autobedrijf dat zelf, enkele jaren geleden – in tijden zonder crisis – op het randje balanceerde? Hoe kunnen ze nu dan ineens multi-billion-dollar-buyouts doen? Heel apart.
johnny t zegt
omdat het moet , wij kunnen lekker lullen en willen van alles . Voor de toekomst zal een autoconcern min. 5 miljoen autos verkopen , anders is het OVER EN UIT !
Alwood zegt
tsja… als ze met lancia nu weer een sportief merk neer zouden zetten, werd het nog wat. Probleem is dan dat het een directe concurrent van alfa wordt en dat mag niet. Als je het zo bekijkt is Lancia inderdaad een merk te veel.
Opel en Fiat lijkt me echter ook een vreemde combinatie aangezien deze elkaar in europa dan gigantisch in de weg gaan zitten.
dummy zegt
Als Lancia moet verdwijnen ten voordele van Opel, dan zijn ze bij Fiat niet goed snik. Ze hebben Opel nen poot uitgevezen een paar jaar geleden, maar als tegenprestatie hoeft Lancia daar nu niet voor te sterven. Het is al erg genoeg dat Alfa Romeo’s V6 verdwenen… Doe zo voort en ik ga praten als een ouwe heer…
GVR zegt
zo”n naam als lancia laten verdwijnen is een schande.
lancia heeft automobiel geschiedenis geschreven en vandaag met de delta zijn ze weer waar ze moeten staan.
opel technologie laat me niet lachen zonder fiat diesels waren ze al lang gesloten.
Vroegwakker zegt
Italianen kunnen betrouwbare pizzas maken.
Maar technische “producten” uit Italie is allemaal troep.
Italiaanse invloed op het toch al matige Opel, wordt sowieso de ondergang voor dat merk.
H zegt
@ wat een gezeik
met slimme reclame zal lancia wel niet meer anoniem zijn.
De fanboys hun haren komen weer recht de maagdelijkheid van hun merkje zal worden bevlekt, van alle merk fetishisten zijn de alfisten wel de ergste.
Alfa zal er altijd alfa blijven uitzien, en alfa-achtig rijden, wie kan het wat deren als ze voor enkele ideeën bij opel gaan kijken. dat doen ze nu ook al (daarom niet persé bij opel), maar ze mogen het niet luidop zeggen, want dat noemt stelen. En ook, de bouwkwaliteit kan er maar op vooruit gaan.
En lancia… deert mij niet als het verdwijnd, jammer voor de mensen die er werken, laat ze dus maar blijven.
Aan de andere kant goed nieuws voor de mensen die onder de fiatgroep werken, als opel erbij komt hoeven ze niet meer met een italiaanse rammelkar rondrijden, beter roest dan rammel…
Jeroen zegt
@ Alwood
Een sportieve Lancia is zeker geen concurrent van Alfa. Alfa is een veel hoger segment als je kijkt naar prijsklasse.
PCCB zegt
Ik zou het zeer jammer vinden, moest Lancia verdwijnen. De oude modellen zijn echte pareltjes (Delta HF Integrale en de Monte Carlo op kop!!) en het huidige gamma heb ik altijd weten te appreciëren. Lancia maakt eigenzinnige auto’s, en de nieuwe Delta is een streling voor het oog. Ik hoop alvast dat het niet zo ver moet komen!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen…
Ik begrijp net als MDA ook niet dat Fiat zich dit nu kan veroorloven. Het merk was 2 jaar geleden bijna zelf failliet! Dit riekt naar GM achterige praktijken: alles kopen wat los en vast zit, en zich er vervolgens enorm in verslikken!
Aan de andere kant ben ik wel een fan van Marchionne, dus het zal wel goedkomen….
Wel zonder Saab, maar dat had ik al gemeldt.
H zegt
@ vroegwakker
:-)
zoals ik al zei: met de merken zit ik niet in, de verloren banen zijn veel erger dan een auto sekte religie gedoe.
Alwood zegt
@Jeroen
zou kunnen… maar met al die geschiedenis die het merk heeft verbaasd het mij dan dat er nog geen 25k eur Lancia hatchback met 250pk rondrijd… Verder zou een soort elise-concurrent ze zeker niet misstaan en zouden ze hele sportieve, minimalistische sedans kunnen maken op datzelfde rwd platform… Maarja, allemaal dromen ;-)
[StiGGie] zegt
No problemo dat Fiat Opel wil overnemen maar laat Fiat dan wat van ZIJN technologie en know how in de Opel stoppen in plaats van andersom.. Fiat was vroeger een discutabel merk maar tegenwoordig een redelijk degelijk merk.
Ik zie liever een opel sterven dan een Lancia. Waarom zien we zo weinig Delta’s op de wegen? Elke keer als ik er eentje zie draai ik mijn hoofd om. het is echt een verademing! Het zou jammer zijn als Lancia uit de weg zou moeten voor de plastig budget auto’s van opel. Zoals je leest ben ik niet echt fan van opel. Er is maar 1 opel die ik met mijn eigen geld zou kopen en dat is een zwarte Insignia.
Ciao
Henkie zegt
Ik geloof eerlijk gezegd niets van dit bericht.
Relatief gezien draait Lancia goed, ze verkochten zelfs meer auto’s dan Alfa Romeo het afgelopen jaar. Zeker in Italië is het merk heel populair, en dit merk zal daarom echt niet gaan verdwijnen.
@Alwood
Daarnaast in Lancia nooit een sportief merk geweest. De Delta Integrale was slechts een uitstapje naar de autosport, mar maakte daarvoor (en erna ook weer) Technisch vooruitstrevende en bijzonder gestylde auto’s, zoals de nieuwe Delta dat nu ook is. Alfa Romeo is en blijft het sportieve merk van de Fiat Group.
Fiat, Opel, Lancia, en Saab, Chrysler en Dodge zullen veel componenten gaan delen, maar ik denk dat de Fiat Group genoeg geleerd heeft van de 159-problemen, zodat Alfa meer op zichzelf komt te staan (De verkopen vielen tegen, omdat het volgens de liefhebbers geen échte Alfa zou zijn)
En het wordt tijd voor de tunnelvisionairs om hun mening eens bij te stellen. Italiaanse auto’s doen kwalitiatief niet onder voor hun Duitse/Franse tegenstrevers.
Neptukker zegt
@StiGGie
“Waarom zien we zo weinig Delta’s op de wegen?”
Dat zal ik je zegen: Het plastic welke in het interieur gebruikt is oogt dusdanig goedkoop dat het zelfs niet op VESTEL tv’s gebruikt wordt. Als koper moet je daar wel de hele tijd tegen aankijken.
Wat natuurlijk ook niet helpt (net zoals bij Saab, Dodge, Mitsjubietsie en zo) is het dunne dealernetwerk.
markieanta zegt
@Jeroen, in mijn ogen verkondig je nu toch enige onzin.
De 8c is namelijk een niche product wat er ook echt de eerst komende jaren niet meer aan zit te komen en een GTA is t.o.v. de normale uitvoering nou niet bepaald veel duurder. Daarentegen is een Lancia qua modellen in hetzelfde segment als de Alfa, toch nogal wat duurder en vooral luxer qua uitvoering en afwerking.
Dus om te verkondigen dat Alfa in een veel hoger segment zit, nou nee.
sebastianchubasco zegt
dit is alleen een aanname van autoblog en een verzinsel van Automobilwoche. nergens staan bronnen of verwijzingen.
ronan zegt
Zou erg jammer zijn als lancia als merk verdween. Maar sinds de overname van alfa door fiat is lancia jammer genoeg overbodig geworden en sterft een langzame dood. Wel raar dat een merk met een historie die maar door een paar merken te evenaren is zo aan de kant geschoven wordt. Snap ook niet dat dan weer een relatief onbetekenend merk als Saab dan weer wel blijft. Maar ja het is slechts een kwestie van tijd dat merken als bmw en audie ook aan de beurt zijn en hun plaats wordt ingenomen door chinese en koreaanse concurenten. En laat fiat maar een heel mooi alfa onderstel en motor ontwikkelen ( alfa 75 niveau ) daar kan dan weer een basis voor opel zijn andersom niet.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
@netukker Daar heb je dan misschien wel gelijk in maar hoe verklaar je dan dat opel in een toppositie verkeerd wat autoverkopen betreft binnen nederland?
Keihard plastic van binnen. Harde, na wat langere ritte, oncomfortabele stoelen en vaak een niet al te mooi design..
Neptukker zegt
@InViewenderestiseenveeltemoeilijkenaam
Bij Opel is de eerste indruk toch wat beter (totdat je goed gaat kijken) en ze hebben nog een uitstekend dealernetwerk. Maar om misverstanden te voorkomen: Wat een condoom is voor de hoeren is een Opel voor de boeren.
JanC zegt
@Henkie: Stratos??
KlassiekeKliko zegt
Is toch niet zo’n verhaal als je dit uit het oogpunt van marktsegmenten bekijkt. Opel vist in dezelfde vijver als FIAT, A t/m D segment, beide redelijk no-nonsense merken, Alfa sportief en Lancia toch vooral luxueus, SAAB degelijk zweeds.
Logisch lijkt mij FIAT en Opel voor de volumemarkten, en enige overlap in het C en D segment naar de sportieve en luxemerken, daar kun je dan ook goed motoren en platformen samen ontwikkelen.
Lancia dus vooral naast Alfa en SAAB zetten, kun je de hele markt bespelen. En dan Lancia ook weer eens echt serieus nemen, en op het niveau van de dikke duitsers en Jaguar zetten.
JanC zegt
Waarom Lancia laten verdwijnen? Aan de andere kant, Opel laten verdwijnen, zoals sommigen hier schrijven is nog minder logisch. Iedereen kent Opel. Of dat Ierland is of Rusland. Maar Lancia wordt in lang zoveel landen niet gevoerd. In die zin is het logischer om Lancia te laten verdwijnen.
JanC zegt
Fiat moet voor Lancia eens bij Jaguar kijken. Die hebben in redelijk korte tijd toch ook het merk omgedraaid.
JanC zegt
@neptukker: 99% veilig?
ronan zegt
@henkie
Lancia buiten de delta integrale niet sportief ? nooit gehoord van lancia D 50( Ferrari ) B 20, Fulvia HF, Stratos enz. Lancia is juist een heel sportief merk geweest. vergeet die mooie V 4, V 6, V 8 en V12 motoren niet, altijd het toppunt van innovatie en techniek.
Neptukker zegt
@JanC
de hoeren en boeren kunnen/willen niet zonder.
Inderdaad het lijkt de veilige keus maar mijn tip voor de hoer: zoek beter werk. voor de boer: kijk eens bij een andere garage en maak een proefrit.
Laurens zegt
Lancia heeft heel wat meer historie dan Saab. Maar dat merk is sterker in Amerika. Lastige keuzes, als je van alles wat bij elkaar stopt, kan lekker smaken, of niet.
autoblogger zegt
@sebastianchubasco: het artikel van automobilwoche staat vol met bronnen.
Maar goed, het blijven inderdaad geruchten.
sebastianchubasco zegt
@autoblogger
bronnen van geruchten staan er in, ja. maar ik kan ook niet ontkennen dat ik zal blijven ontkennen als dit het einde van lancia is.
ganryu zegt
Raar…
Opel is niet echt een favoriet, maar toch al decennia lang het meest verkocht.
Ik rijd geen Opel, en jullie blijkbaar ook niet.
Dus wie koopt die plastic roestbakken?
timberleek zegt
ik vind het een deal.
maar dat is misschien omdat ik lancia’s niks vind;-)
joep zegt
@Henkie, ehhh zonder al te beledigend te worden, moet er niet toevallig gekke voor je naam staan? De Delta slechts als sporief uitstapje zien van Lancia? Zeggen de namen Stratos, 037, Fulvia ed. je iets?
Citroen AX 1.1 First zegt
Neeeeeeeeeeeeeeeeee Lancia is zo’n leuk eigenzinnig nichemerk! Niet laten verdwijnen please!!!
ganryu zegt
Hate to say it,
maar je kunt toch beter een plastic roestbak kopen (Opel) dan een Golf, Fiat of Lancia: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=8289&n=8
Autobild had destijds ook een artikel waarin de Golf werd afgebrand…
Henkie zegt
Ik had die modellen erbij kunnen vermelden, maar speerpunt van Lancia is altijd luxe en innovatie geweest (met natuurlijk sportieve modellen erbij). Het is geen die-hard sportmerk zoals AR dat is, in mijn ogen.
(Denk aan de grote luxe sedans van vroeger, de Y, en een “burgerman” Delta was bijv. ook totaal niet sportief, het was technisch een fiat ritmo.
Daarom vind ik het marktsegment welke Lancia nu bedient, goed bij het merk passen..maar het is maar wat jullie willen:)
3$pr1t zegt
Als er 1 merk is dat me weet te bekoren, dan is het wel Lancia.
Hun eigenzinnige ontwerpen steken tenminste af tegen de vervlakking die bij andere merken zo te vinden is.
Moest jammer zijn mocht dit merk met de legendarische Delta ooit tenondergaan.
Henkie zegt
Toyota racet bijvoorbeeld ook mee met de Formule 1,
maar dit merk kunnen we ook moeilijk een sportief merk noemen;)
Jimmie zegt
@henkie, wat joep zegt plus voor het tijdperk van die auto’s bouwden ze volop sportieve GT’s en activiteiten in de F1
Later nog in LeMans etc. met de Lancia LC1, Lancia LC2, Lancia Beta Montecarlo Turbo.
Plus de nieuwste Delta is een redelijk succes (behalve in het conservatieve NL), ik zie Lancia niet verdwijnen.
Uberhaupt slaan deze geruchten nergens op want Opel is een massavolume merk zoals Fiat, waarom zou dan een luxemerk die in een kleine markt opereert moeten verdwijnen?
Bert zegt
Ze zullen Lancia hooguit “tijdelijk” laten verdwijnen!
En na 10 jaar kan er weer een historisch merk nieuw leven ingeblazen worden met 1 of 2 aparte modellen.
Lancia heeft TE veel historie om echt te verdwijnen….
heidekonijn zegt
Jullie blijven hier echt hangen gasten. Alfa overgewicht blablabla opel mechaniek blablabla lancia weg blablabla.
Feit 1 : Alfa 159 heeft GEEN SCHROEFJE Opel, maar een Holden blok, en dan nog alleen de v6.
Feit 2 : Alfa 159 weegt evenveel of minder dan zijn rivalen
Feit 3 : De duitse pers heeft nog NOOIT iets positief geschreven over een niet-duits merk, laat staan lancia of fiat.
frarissimissimo zegt
Ik ben de gelukkige bezitter van een lancia delta, nieuw model.
De afwerking is klasse, kan het vergelijken want ik heb ook in de nodige VAG wagentjes gereden.
De uitstraling is exclusief en elke keer als ik naar de auto kijk, krijg ik een gelukzalig gevoel.
Dat ze roesten en onbetrouwbaar zijn, is een waarheid als dat de aarde plat is.
Middeleeuws gezwets.
Net als dat Lancia als merk gaat verdwijnen, misschien wel van de Nederlandse markt.
papageno zegt
Lancia moet dan gekocht worden door BMW. Kunnen ze in het premium segment ook voorwielaandrijvers leveren. Of minder sport, race gericht en dus concurreren met Mercedes.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; “mocht het verdwijnen dan zullen we het niet echt missen.”
Spreek voor jezelf ja! Ik hoop echt dat Magna wint (al dan niet met steun van PSA, hoewel dat dan wel erg veel overlap wordt), Lancia is te bijzonder en leuk om te laten verdwijnen. Laten we hopen dat Fiat niet toegeeft aan de vervlakking van het automobielpalet/-design.
RtB zegt
Heidekonijn: Klopt allemaal wat je zegt. Maar je moet toegeven dat de 159 niet eens in de buurt komt van de 156 wat betreft prijs/kwaliteit, rijeigenschappen, looks (even terug naar ’97 dan, toen was de 156 echt veel mooier dan de concurrentie) en vooral motorisatie. JTS is qua betrouwbaarheid wellicht nog slechter dan de Twinsparks en de nieuwe GM V6 is helemaal niks vergeleken met de oude Arese V6.
heidekonijn zegt
De 159 is een juweel van een auto, maar is een maatje groter en rijdt dus niet als een 156. Da’s niet meer als logisch en moest het wel zo zijn dan zou het hier vol staan van opmerkingen als “rijdt niet als grote auto” of whatever.
De huidige GM-gebaseerde V6 zou ik geen geld aan willen uitgeven, maar oordeel pas als je hem gereden en gehoord hebt. Hij is lang niet zo fantastisch als de Busso V6 maar toch nog eens stuk opwindender dan zijn concurrentie.
Wat mij betreft is er maar één ding foutgegaan met de hele 159-Brera-V6 affaire : er is geen 300, 400 en 500 pk versie gekomen. Was dat wel zo geweest was de marktperceptie volledig anders geweest.
SPK zegt
Volgens mij zou Lancia prima voort kunnen blijven bestaan als niche merk. Door gebruik te maken van veel opel/fiat techniek en een kleine flexibele fabriek met eigen onderscheidende luxe modellen.
Jasper zegt
@ Unanimo
Die dame op de motorkap heeft een mooi lichaam, tenminste, volgens de laatste trends;)
Arno zegt
fiat koopt opel, fiat koopt chrysler. fiat heeft geen geld!
PAN zegt
@ Vroegwakker:
Niet zoveel verstand zeker van de noord italiaanse industrie ? En ook niet echt historische onderlegd…. Italiaanse invloed op de opels heb ze heel wat beter gemaakt met betrekking tot de motorisering..
kcoupe24 zegt
De Italiaanse overheid heeft net 46 miljoen eurootjes subsidie gegeven om de fabriek in Sicilie op te houden en om de voorbereidingen te kunnen treffen voor de nieuwe generatie Ypsilon. Die moet in 2010 op de markt komen en zal een levenscyclus hebben van ca. 6-7 jaar.
Wat was de bron van dit nieuws? een Duits blad die het landsbelang tracht te verdedigen? Altijd fijn die stemmingmakerij!
JanC zegt
@heidekonijn: punt 3 is volslagen onzin. Zo was men te spreken over de oude Punto, en vroeger bijvoorbeeld de Alfasud. Perceptie. Overigens wat heeft de Duitse pers hier te doen? En wordt er niet geschreven dat Alfa wellicht Opel-techniek zou kunnen lenen?
Lancia is echter in vele landen gestopt vanwege de tegenvallende kwaliteit begin jaren ’90, al dan niet terecht. Om van dat imago af te komen heb je eenpaar jaar nodig. Kijk maar naar Skoda dat af en toe nog wordt vergeleken met dat wat ze 20 jaar geleden maakten.
JanC zegt
@PAN: Alfa Romeo hebben historisch gezien veel te danken aan Frankrijk en dan voornamelijk het nu onbekende merk Darracq.
MC zegt
Het probleem met Lancia is dat men vaak denkt dat het exclusiever wagens zijn zoals Lexus, of een Mercedes S-klasse.
Deels omdat je ze niet vaak op straat ziet en wellicht ook niet vaak hoort.
Maar integendeel je moet de dealer eens binnenstappen en dan zie je de prijzen zoals een Ford Mondeo, en dan prefereer ik toch de Lancia Delta.
Maar wat Lancia zo mooi maakt is de hoeveelheid wagens die je op straat ziet. De Lancia rijders zijn duidelijk ver in de minderheid. Ook de afwerking is bij hun geweldig!
Dus eigenlijk is het een beetje tegenstrijdig wat ik nu zeg maar dat geldt dan voor mij, er zijn talloze andere mensen die een Lancia gewoon mooi vinden om het design en de techniek.
Yeelen zegt
NEEEEENNN!!! not lancia, take me, my wife, my children and the rest of my family if you have to, but [/i] NOT [i] lancia!!
KEV9 zegt
belachelijk , dit zal dus echt niet gebeuren dat lancia verdwijnt puur omdat lancia in italie en de andere zuid-europese landen wel heel goed verkoopt.
Dat het hier in nederland bagger is komt puur door wanbeleid bij de importeur
Toms zegt
Wat een lofzang voor Lancia en welgeteld 1 lanciarijder.
Doet me denken aan grote vijver waar iemand aan het verdrinken is en iedereen op de kant het erg vind dat de ander niet in het water springt om te redden.
Ook ik vind Lancia een mooi merk maar vreemd genoeg is mijn keuze op de insignia gevallen. En zo zal iedereen zijn eigen redenen hebben geen lancia aan te schaffen. En als ze geen auto’s verkopen houdt het een keer op. Dankzij jou en mij in dit geval.
sebastianchubasco zegt
@toms
ik tel minstens 3 lanciarijders… :)
JTH zegt
lancia verdwijnen :o
nee !
Ik laat mijn Lancia Delta HF Integrale lekker in de schuur staan !
Escher zegt
En hier is Lancia-rijder 4. Ik geloof er niet heel erg veel van, ik hoop ook van harte dat Lancia blijft bestaan. Het zijn gewoon mooie auto’s en het is eens iets anders dan alle VW’s, Opels en Fords of de weg!
jack zegt
@toms,
Zeer goed verwoord, zat al de hele tijd te denken hoe ik het moest omschrijven.
Klasse gewoon!
Dan zegt
Nee, niet Lancia. Opel is gewoon een beetje het budgetmerk en Lancia het luxemerk. Klaar, weg probleem!
BmwMPower zegt
In dat geval neem ik dat modelletje wel onder mijn hoede, en dan heb ik het niet over auto ;)
Ilquadrifoglio zegt
“Alfa Romeo kan profiteren van Opel-technologie en op die manier een groter model introduceren. Misschien eindelijk een 169?”
:P Ze zijn daar lekker geïnformeerd…
In dat geval zou FGA ook het 166 platform kunnen gebruiken. Maar voor de nieuwe generatie was iets totaal anders nodig. Er is dus absoluut geen ‘Opel technologie’ nodig voor Progetto 941 (169/Villa ‘d Este).
“Fiat denkt er wellicht zelf ook zo over, volgens een vertrouweling van Fiat-baas Sergio Marchionne zal Lancia gedumpt worden ten faveure van Opel.”
Dit is slechts een provocatie van de Duitse pers. Totaal onlogisch en nergens op gebaseerd.
6C Jordy zegt
@JanC
“Veel te danken aan Darracq” is misschien iets te groot uitgedrukt.
Het klopt deels wel omdat A.L.F.A. de Darracq’s onder licentie bouwden voor de italiaanse markt.
Maar in de eerste A.L.F.A.’s was geen procentje Darracq te vinden voor zover ik weet.
Het is niet te zeggen dat A.L.F.A. zonder Darracq niet bestaan zou hebben.
(Voor twijfelaars onder ons, het was in 1910 nog A.L.F.A. en geen Alfa Romeo. Vandaar de puntjes ertussen)
JanC zegt
Is bepaald niet te groot uitgedrukt. ALFA kwam voort uit Darracq Italiana. “Fransman Darracq richtte in 1906 een automobielfabriek in Italië op. Deze ging in 1909 failliet en werd overgenomen door een groep Italiaanse zakenlieden. De naam verandere in A.L.F.A. (Sociètà Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). “
Delta HFan zegt
zou door opel lancia van de baan gaan dat zou toch niet mogen kunnen, misschien wordt lancia wel slechter verkocht maar om nou zoon prachtig merk van de baan te drukken door een beter verkopend lelijk kuddedier
erg jammer….
Ilquadrifoglio zegt
Alfa is op 24 juni 1910 opgericht door Ugo Stella. Alfa is wel ontstaan uit SAID, maar Alexandre Darracq werd destijds uitgekocht door de zojuist genoemde persoon. Ugo Stella is opnieuw begonnen door o.a. Giuseppe Merosi in te huren, voor het ontwikkelen van nieuwe modellen.
Er is dus heel weinig Darracq aan Alfa (Romeo).
JanC zegt
@Ilquadrifoglio en andere twijfelaars: Niet alleen in Nederland verkoopt Lancia bar slecht, in 2007 werden er krap meer dan 100.000 Lancia’s gemaakt. In GB en Ierland worden ze niet eens gevoerd als merk.
Amar zegt
Laat opel maar verdwijnen :P
sebastianchubasco zegt
@JanC
je weet zoveel over de verkoopcijfers van Lancia… weet je ook hoeveel winst of verlies Lancia afgelopen tijd heeft gemaakt?
JanC zegt
economy of scale dicteert dat Lancia niet kan overleven met 100.000 stuks geproduceerde wagens.
Overigens kun je dit nazoeken hoor.
6C Jordy zegt
@JanC,
Zoals je zegt hadden een groep zakenlieden de italiaanse productielijn van Darracq gekocht.
Als ze nu een productielijn van bijvoorbeeld Fiat gekocht hadden?
Had Alfa dan niet bestaan?
Wat had Alfa dan te danken aan Darracq? Alleen dat een productielijn failiet ging toch?
Fiat koopt dadelijk Opel. Hebben ze dan “veel te danken” aan Opel?
JanC zegt
Ik zat trouwens nog te hoog met 100.000 kennelijk, want Alfa Romeo maakte 142.000 stuks in dat jaar.
JanC zegt
Zonder Darracq geen fabriek. Zonder Darracq ook geen kant-en-klaar ontwerp, dat ALFA klakkeloos overnam en produceerde.
Ilquadrifoglio zegt
@ JanC
Wat betreft de productieaantallen denk ik dat slecht te relatief is. Deze merken moeten het hebben van het delen van componenten, om te kunnen overleven. Met de aankoop van Opel wordt dit voordeel alleen maar groter. Ik ben tevens van mening dat deze aantallen zeker niet slecht zijn voor een ‘specialty merk’.
Welk model van Darracq was kant-en-klaar voor Alfa? De eerste auto van Alfa, de Alfa 24 HP, was door G. Merosi ontwikkeld.
VivelaFRANCE zegt
NÉÉ!!!! Schandalig!! Lancia moet blijven!! Ik hoop maar dat Magna Opel overneemt (ze hebben ook de steun van PSA) en Fiat Lancia verbeterd!
JanC zegt
Late 1909, the Italian Darracq cars were selling slowly and Stella, with the other Italian co-investors, founded a new company named A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), initially still in partnership with Darracq. The first non-Darracq car produced by company was the 1910 24 HP, designed by Giuseppe Merosi
Daaruit volgt dat men aanvankelijk de Darracq (kennelijk met dezelfde naam) nog doorproduceerde.
JanC zegt
En dat men nog de Darracq’s maakte: “Hiring the designer Giuseppe Merosi to design the new A.L.F.A cars proved a success, with the first car being a 1910 24 HP. The car was raced in the Targa Florio in 1911, driven by Franchini and Ronzoni. The production of cars by the A.L.F.A and Darracq partnership ceased for three years shortly after, with the start of World War One present.”
JanC zegt
qua niches en delen van techniek geef ik je echter gelijk
Ilquadrifoglio zegt
@ JanC
Dit stukje is afkomstig van het Engelse Wikipedia, waar ik zelf deels verantwoordelijk voor ben. De meningen hierover lopen nogal uiteen. Mijn overvolle boekenkast schrijft overigens ook geen eenduidig verhaal.
Het is inderdaad een feit, dat de 2- periodes elkaar overlappen. Maar om te zeggen dat Darracq een kant-en-klaar model had, gaat echter te ver. De Alfa 24 HP (1910) heeft technisch niets te maken met Darracq’s 8/10 HP (1908).
Berto zegt
wat een gelul allemaal hier zeg!
Opel verkoopt beter dan fiat blablabla sorry maar las op de italiaanse autoblog dat fiat als een van de weinigen + draait op het moment en wat betreft tot lancia…
Mischien zegt fiat dat nu wel maar geloof maar niet dat fiat zodra het opel in handen heeft lancia laat vallen om opel heel te laten. waarschijnlijk is er dan wel een andere toepassing waar lancia naartoe schuift.
+ heb ook laatst op de alfablog.nl gelezen dat waneer fiat opel bezit er bij lancia mogelijk nieuwe modellen kunnen gaan ontstaan dus jahh wie heeft er nu gelijk……. waarschijnlijk is het beter om gewoon te w8ten to eind deze maand en dan zullen meer geheimen prijsgegeven zijn.
Albert zegt
Duitse arrogantie: “Dan kan Alfa profiteren van Opel-techniek”. Alsjeblieft niet en zou het niet eerder andersom zijn? De momenteel meest geavanceerde motoren zijn ontwikkeld door Fiat en vinden we o.a. in Saab en ……Opel. Fiat is wereldleider met de productie van 2,2 miljoen dieselmotoren per jaar. Het common rail systeem is een uitvinding van Fiat en wordt nu gebruikt in vrijwel alle moderne dieselmotoren van VW tot Volvo. De stadsbussen in Beijing gebruiken aardgasmotoren die geleverd zijn door Fiat. De president van de VS, Obama, heeft i.v.m. zijn milieu-beleid zijn voorkeur uitgesproken voor Fiat voor de overname van Chrysler omdat Fiat de schoonste motoren produceert. De nieuwe Ford Ka wordt geproduceerd in de Fiat fabriek in Polen waarvoor een extra productielijn is geopend en is o.a. voorzien van de motor en het platform van de Fiat 500. Tot slot komt Fiat binnenkort met een revolutie op het gebied van motortechniek, n.l. de multijet in combinatie met een multi-airsysteem, zowel voor diesel als benzine. Dus laten die arrogante Duitsers zich wat bescheidener opstellen.
GU zegt
Godverdegodver!!
M’n eerste auto was een lancia thema 2L 16 (2e serie vd 3) kleppert oude bak van m’n pa..
Echt <3<3<3 forever. Vet stylie groen alcantara interieur, superfijn onderstel en dat model is gewoon straight up italiano maffia stylo ;p van buiten antraciet zwart en met die dikke rechthoekige mistlampen ’s en zwarte lijnen voor de knipperlichten in de lichtunits!!
Kvond eigenlijk bijna alles fijn aan die auto; weinig mensen hebben zoiets, ik vond ’t echt fantastisch rijden. Op zich wel easy, maar je kon er ook wel mee de grenzen opzoeken en zo leuke dingetjes doen echt een vergevende auto…
Rijdt nu een alfa 166, maar damn ondanks dat ie wat lawaaierig was, geen climate control, wat minder net en iets minder snel
mis ik die thema </3… *zucht stink opel
Vroegwakker zegt
GU schrijft:
19 May 2009 om 20:09.
Je had een Lancia Delta en was daar blij mee?
Hoe oud was dat ding dan.
Een oom van mij had zo’n roestbak.
Na 5 jaar werkelijk al helemaal op.
Vroegwakker zegt
Henkie schrijft:
19 May 2009 om 10:39.
Henkie gedeeltelijk heb je gelijk.
Italiaanse auto’s doen niet onder voor Franse of Duitse auto’s.
Maar dan heb je het alleen over Renault, dat is inderdaad ook onbetrouwbare rommel.
topless zegt
Schande.
Vroegwakker zegt
PAN schrijft:
19 May 2009 om 13:25.
Genoeg Italiaanse brommers, motoren en auto’s gehad en in mijn familie/kennissen kring gezien.
Splinternieuw is er niets mee, maar na een paar jaar onbetrouwbaar.
Begrijp werkelijk niet dat Aprillia, Ducati, Fiat, Lancia en Alfa nog steeds mensen vinden die hun spul kopen.
Niet veel beter dan Lada, maar dat was ook een afgedankte Fiat.
Ilquadrifoglio zegt
@ topless
Wat heeft Lancia toch mooie auto’s gemaakt ;)
Dit is mijn persoonlijke favoriet:
Vroegwakker zegt
Ilquadrifoglio schrijft:
19 May 2009 om 20:55
Jakkes, zelfs de Multipla is nog minder lelijk.
Ilquadrifoglio zegt
Ook de Lambda MM is werkelijk prachtig…
heidekonijn zegt
@JanC
De Duitse pers zou ergens geschreven hebben dat een Punto of, godbeterd, een Alfasud beter zou zijn geweest dan één van de hunnen? Dat geloof je toch zelf niet?
Zelfs nu nog moeten ze schoorvoetend toegeven in hun tv programma’s dat een 159 beter baan houdt (dat valt iets beter te verdoezelen op papier) om vervolgens te beginnen zeiken over de kofferinhoud. +10 Punkte voor de wegligging -10 Punkte voor kofferinhoud, en meer van dat. En als ze het écht niet kunnen halen, dan gaat het geheid over bearbeitung. Als voormalig eigenaar van een Golf waar de deurbekleding spontaan van loskwam maakt dat overigens bijzonder weinig indruk meer, maar goed.
Wat betreft het fabriekje van Darraq : hoe lang bestond Darraq? Hoe lang heeft Alfa bestaan? En hoe lang Alfa Romeo? En was Nicola Romeo een Fransman soms? Enzo Ferrari ook? Vittorio Jano? Giorgio Pianta? Allemaal fransen?
gvr zegt
@vroegwakker
mijn alfa GT heeft meer dan 2ton op de teller zonder probs mijn zwager zen 166 bijna 3 ton op de teller
de enige motor die ook stuk heb gehad was een bmw 2.5 TD in een range rover…freude am fahren yeah right grapje van 3000euro+
ik ken er genoeg in mijn vriendenkring die shit hebben met een duitse kar
en blijven ze ook kopen
idd waar zit de logica?
JanC zegt
@heidekonijn: Laat me niet lachen. Ga lekker in de zandbak spelen. Zonder de fabriek van Darracq was er geen Alfa Romeo. ALFA is opgericht door dezelfde mensen die al bij Darracq aan het werk waren. Hoelang Darracq heeft bestaan doet er helemaal niet toe.
JanC zegt
Klaverbladje, Darracq auto’s werden bij ALFA gemaakt. Het “pure” Italiaanse design was een verkooppraatje van toen. De Darracq verkocht best goed voor een auto uit die tijd, slechts in 1909 liep de verkoop terug, toevallig samen met een recessie. Dat die fabriek geherstructureerd werd tot ALFA en een nieuw ontwerp presenteerde werd natuurlijk aangegrepen om te zeggen dat men een auto bouwde die op Italiaanse eigen was afgestemd. Dit soort marketing praat is er van het begin van de automobielgeschiedenis geweest.
Zonder de fabriek van Darracq was er geen fabriek van ALFA. Zonder Darracq was ALFA niet opgericht, want die mensen die ALFA oprichtten werkten (grotendeels) al voor Darracq.
Waarom probeer je dit, net als heidekonijn, als onbelangrijk af te doen of als onwaarheid?
De redding van Opel als autobouwer rond de eeuwwisseling was het in licentie maken van Darracq’s als Opel-Darracq en de grondsteen van ALFA komt voort uit Darracq Italiana.
JanC zegt
@Albert: Common-rail is een Zwitserse uitvinding, die voor het eerst werd toegepast op voertuigen in een Japanse Hino, een merk vrachtwagens. De “Italiaanse” common-rail dieselmotoren zijn van Bosch, een Duits bedrijf.
Hoeveel gegadigden uit Duitsland zijn er voor Chrysler? nul-argument dus.
Dat auto’s in samenwerking worden geproduceerd is een teken van hoe technisch geavanceerd een bedrijf is? Hoeveel van Toyota-techniek afgekeken Chineze fabrikanten van terreinwagens zijn er wel niet? De Mini werd in talloze varianten aangeboden, waaronder als Wolseley. De Ford Galaxy werd gebouwd bij Volkswagen als de Sharan en Seat als de Alhambra.
Natuurlijk is in de basis de Fiat Panda een goede auto. De Fiat 500 is er op gebaseerd en de Ford Ka dus op de Fiat 500. Goede prijs ook. Fiat heeft inderdaad innovatie. Maar Duitse merken innoveren niet?
Kortom, een beetje bescheidener opstellen mag ook wel, Albert
heidekonijn zegt
Iedereen zwijgen nu, en kijken hoe de zon straalt uit de k*nt van een zekere JanC.
Op naar de zandbak.
sebastianchubasco zegt
@jan c
misschien heb jij in je kindertijd een traumatische ervaring gehad met zandbakken. probeer eens een weldenkend persoon te zijn… doe eens goed voor je omgeving…
Common-rail is een techniek voor de inspuiting van brandstof in verbrandingsmotoren. Ze werd ontwikkeld door de researchfirma Eliasis uit Napels die onderdeel was van de Fiat-groep. In 1993 hadden de Italianen het prototype van hun nieuwe inspuiting gereed. Door problemen met de toleranties van de injectoren mislukte de geplande serieproductie, daarom zocht Fiat in 1994 een partner. Bosch kocht de patenten en nam de firma Elasis over. bron wikipedia
Hij ging althans onderzoeken of het niet mogelijk was om in Italië een dochterfabriek te bouwen voor de produktie van goedkope Darracqs.
In 1906 kwam het tot de oprichting van de “Societa Italiana Automobili Darracq”,met een hoofdkantoor in Napels.
Hetzelfde jaar nog besloot de directie te verhuizen naar Milaan.
Er werd een terrein gekocht in Portello,een dorp even buiten de stad. Daar werd een fabriek gebouwd.
De bedoeling van Darracq was dat in Portello auto’s zouden worden gebouwd door de Darracq-fabriek in Frankrijk geleverde onderdelen.
Op die manier zou de moederfabriek de mogelijkheid tot extra afzet krijgen en zou de dochter goedkoop kunnen inkopen.
Het plan leek goed.maar er kwam niet veel van terecht.
Al gauw kwam de leiding van Portello er achter dat de moederfabriek bij voorkeur tweederangs spullen naar Italië stuurde en het beste zelf hield voor de eigen produktie.
Dat deed de naam van Darracq Italiana natuurlijk geen goed. Het kwam zelfs zover dat beter gesitueerde Italianen die een Darracq wilden,
deze zelf kant en klaar uit Frankrijk importeerden. De betere kwaliteit van het produkt van de moederfabriek woog kennelijk zwaarder dan alle aan de privé-import verbonden kosten en moeiten.
Na een tijd van goede verkopen in 1906 en 1907 trad er boven dien een recessie op de automarkt in. In 1909 waren de fabriekshallen van Portello leeg en was Darracq Italiana vrijwel failliet. bron wikipedia/harps
JanC zegt
Ik geloof dat weldenkendheid dan dus bij jou te vinden is? Wikipedia is niet bepaald betrouwbaar als bron, maar bovendien staat daar te vinden wat ik al schreef. Je schrijft dus dat ik gelijk heb. Wat is er nu precies hier anders aan dan wat ik zei? Hier staat dus wederom zwart op wit dat Alfa Romeo niet had bestaan zonder Alfa Romeo.
Common-rail is geen Italiaanse uitvinding. Bovendien is er wederom te zien dat het dankzij een Duitse firma is gemaakt. Die kregen het voor elkaar om het werkend te krijgen, Fiat niet.
JanC zegt
@heidekonijn: Je onderschrijft precies wat ik al dacht. Een spelend kind dat als het zijn gelijk niet krijgt maar met modder moet gooien.
H zegt
Hmmm Wikipedia als referentiebron… Komt nooit goed.
Het komt er op neer dat ALFA ontstaan is als een soort doorstart van het failliete Darracq italiana, maar dan zonder banden met het franse Darraq.
Dus als Darraq nooit een fabriekje gebouwd had in italie die dan failliet is gegaan, ging ALFA inderdaad niet bestaan hebben.
Eén ding weet ik over de Italiaanse ingenieurs, vol goede ideeën, maar als de uiteindelijke uitvoering eraan komt gaan ze koffie drinken en begint het spaak te lopen. zoals de CR injectoren en toleranties waar sebastian…. het over had.
En wat ik nog zekerder weet is dat ik al dat italiaans design ongelofelijk lelijk vind.
En over die duitse arrogantie van Albert: Arogant zijn ze wel, maar dit neem ik niet op als arrogantie. Het is gewoon altijd heel logisch dat bedrijven profiteren van elkaars kennis als ze samengevoegd worden. samen een computerprogramma ontwikkelen voor navigatie, esp,… is goedkoper dan elk appart erin te moeten investeren. Beste voorbeeld is het goedkope skoda en seat.
De meeste hedendaagse mankementen zijn ook wel problemen in de elektronica heb ik zo de indruk. daar moet wat meer kwaliteitscontrole op gebeuren. En tegenwoordig hebben de auto’s geen tijd meer om te roesten, na vier jaar staat er al een nieuwe voor de deur, als het er al niet om de twee jaar is. Dat is ook de bedoeling van de constructeurs, vlug een nieuwe kopen, dus waarom zouden ze investeren in tecniek die zeker 20 jaar werkt als ze niet willen dat de persoon maar na twintig jaar een nieuwe koopt. (20 jaar vind ik personelijk nogal weinig, de wagens waar ik me het meest mee bezig hou gaan al 60 – 70 jaar mee), maar k zal ook al blij zijn als mijn wagentje de 14 haalt(bouwjaar 2001). Algemene tip zo veel mogelijk elektronica weren op je auto, t zijn toch allemaal dure opties waar je best ook zonder mee kan rijden.
H zegt
CR techniek werd bedacht door een zwitser lang geleden (Jaren 60 denk ik) en inderdaad eerst toegepast in een japanse vrachtwagen Dat merk HINO kan best wel zijn, maar t was japans.
de sturing werd dan veranderd van mechanisch naar elektronisch in dat onderzoekscenter (onder fiat) van napels, deze techniek heeft fiat op punt gesteld voor hun diesels, maar door hun koffiepauze tijdens de productie is het mislukt en hebben ze het uit handen gegeven aan bosh en werd dan als eerst toegepast op de alfa.
Dus de elektronisch gestuurde CR injectie is een product van fiat, CR als concept niet das van één of andere zwitser.
sebastianchubasco zegt
@H
dus je beweert dat italiaanse ingenieurs lui zijn en duitse beter… makkelijk ventje ben je dan…
het zijn gewoon mensen allemaal, de een leeft aan de ene kant van de alpen de ander aan de andere kant…
er komen mooie dingen uit duitsland en mooie dingen uit italie…
dat de commonrail techniek die heden ten dage toegepast wordt en in de bosch fabriek gemaakt wordt voor min of meer 50 % een italiaanse uitvinding is puur een geografische veronderstelling en heeft hopenlijk niks met racisme, afgunst of generalisatie te maken. althans niet van mijn kant… ;)
H zegt
Nooit gezegd dat ze lui zijn,
Eigenlijk kun je besluiten dat duitsers doodsaai zijn en niets anders doen dan hun dingetjes maken, Italianen hebben naast hun uitvindertjesleven ook nog genoeg menselijkheid om es koffie te gaan drinken.
Dat is de hele middelandse zee levenstijl: tijd maken om es koffie te drinken. niets met racisme te maken gewoon met levensstijl, en levenstijl kun je generaliseren. Afgunst misschien wel, ik maak ook graag tijd om koffie te drinken, maar al de rest werkt me tegen :-) , en nee het heeft niets met luiheid te maken. Ik moet wel zeggen dat ze er soms te uitgebreid tijd voor maken en er de hele namiddag voor uittrekken (heb ik uit talloze eigen ervaringen)
dat bosh (duitse bedrijven) de CR maakt is puur omdat tijdens de oorlog duitsland enorm geinvesteerd heeft in technologie, daarom liggen ze wat voor op vlak van dingetjes maken, maar die grenzen zijn nu wel sterk vervaagd, neemt niet weg dat vele specifieke kennis nog altijd in duitsland zit.
Voor de duitse fanboys, met saai bedoel ik niet echt saai.
sebastianchubasco zegt
@h
met deze uitleg kan ik me beter vinden… ;)
H zegt
duidelijkheid heeft toch zoveel charme
BananaFlip zegt
Help.
Lancia’s zijn tenminste echt mooi.
Opeltjes soms ook wel, maar het is vooral saai en standaard Duits bij Opel.
Lancia’s hebben emotie en zijn fokking mooi.
Dus.
ronan zegt
Zonder Darraque geen alfa, ja dan ken ik er nog een paar : zonder austin 7 geen bmw/jaguar en als de fam. Lemoenman niet naar frankrijk was verhuisd geen citroen. Als nsu de wankel wat betrouwbaarder had gemaakt geen audi enz. Enne H, Nog een luie Italiaan/fransman: Bugatti ook vol goede ideeen en presteerde niks ?
heidekonijn zegt
@ Ronan
Wat je zegtt, en zullen we dan nu maar een boompje opzetten over welke merken er niet zouden bestaan hebben als Herr Daimler er niet mee begonnen was? Zo, discussie over.
@JanC
Jij hebt gewoon een medisch probleem, of bent daadwerkelijk de zoon van god. Om mijn kansen te spreiden : leg eens uit wat Darracq te maken heeft met Lancia of Fiat? Ben benieuwd.
6C Jordy zegt
@JanC,
We gaan het effe niet over auto’s hebben dan maar. Komt teveel emotie bij op een autoblog.
Stel je voor:
JanC heeft dorst. Wil graag een glaasje melk. Ziet dat er geen melk meer thuis is. Gaat een pak melk kopen. Loopt binnen bij de Aldi. Koopt een pak melk. Leeft nog lang en gelukkig.
99 jaar later zegt iemand op melkblog.nl dat een zekere JanC “veel” te danken had aan de Aldi.
Klopt dit of had hij net zo goed naar een andere supermarkt kunnen gaan en toch ook thuis komen met een pak melk?
Dit is mijn punt. Zei al dat Alfa heus wel iets te danken had aan Darracq.
Dat ze van Portello af wilden. Niet meer, niet minder.Stond er een andere fabriek te koop dan had Alfa net zo goed bestaan. En de eerste Alfa is gewoonweg geen Darracq. De Darracq’s werden gewoon onder licentie verder gebouwd totdat de 24HP verscheen.
Tijd voor een handshake/group-hug?
Het is/was maar een meningsverschil.
En je onderbouwd je mening tenminste. Velen hier kunnen dat niet.
Er is al teveel “haat” op het net ;)
H zegt
@6C jordy
“Stond er een andere fabriek te koop dan had Alfa net zo goed bestaan”
Hmm, nee, want net door het failliet gaan van Darracq italiana, zaten de zaakvoerder in hoofdingenieur zonder werk en hebben ze hun eigen merk opgericht en die fabriek van darracq overgekocht.
Zonder darracq zat de hoofdingenieur misschien in een grasmachiene fabriek en de zaakvoerder werkte misschien in een melkfabriek, of wat dan nog. Ze hadden elkaar waarschijnlijk nooit ontmoet. Net zoals jij waarschijnlijk nooit je collaga’s/klasgenoten had ontmoet als je ergens anders tewerk was gesteld, studeerde.
@ Ronan,
wat is dat toch met mensen die alles altijd letterlijk opnemen. voor politieke correcte argumeten en onderbouwingen vol van ethiek moet je de tijd lezen. Ja italianen zijn lui, fransen onverantwoordelijk, duitsers saai, engelsen zo stijf als een plank, negers zijn zwart, nederlanders zijn te uitbundig, belgen zijn preuts en voetbalfans zijn vandalisten. opel roest en alfa valt uit elkaar, amerikanen kunnen niet sturen. en het is allemaal de schuld van de jeugd, ze zouden ze moeten opsluiten tot ze 25 zijn.
K heb trouwens tot nu nooit gezegd dat ze lui zijn en niet kunnen presteren
sebastianchubasco zegt
@K
nederlanders uitbundig? nederlanders zijn neerbuigend, bewijs je hiermee…
altijd goed om een ander af te kraken…
6C Jordy zegt
@H,
Inderdaad, je zegt het, “misschien”.
Misschien waren ze elkaar wel tegengekomen een paar jaar later bij Fiat?
Je kunt gewoon niet glashard zeggen dat ze via een andere productielijn niet bestaan zouden hebben.
Zaakvoerder en hoofdingeneur zaten zonder werk.
Wat als ze de Darracq facaliteit niet konden kopen? Dan bleven ze nog wel met het idee van “Alfa” rondlopen en zoeken naar een andere facaliteit.
Net zoals de rest van het leven gaat het om “toevalligheden”.
Zou Opel niet bestaan hebben zonder dat ze eerst naaimachines produceerden? Kunnen we niet glashard bewijzen toch?
Daarom is het in mijn ogen gewoon fout om Darracq zoveel credit te geven voor het bestaan van Alfa.
H zegt
och m’n lijstje, had ik er moeten bij schrijven dat het nogal bedoeld overdreven en cynisch is? Ik bewijs hiermee dat alles zo vlug persoonlijk opgenomen wordt en direct aanzien wordt als een belediging, stereotypen zijn bedoeld om grappig te zijn, GRAPPIG. En Nederlanders neerbuigend, uitbundig, ik schreef maar wat hoor, laat het ons dan houden bij: Nederlanders zijn belachelijk langer dan de andere Europeanen
een beetje zelf relativatie misstaat nooit. Kijk naar ik, een ouderwetse zaag die veel te kieskeurig is en altijd wel iets weet ookal is het perfect. maar k heb geen probleem om met mezelf geconfronteerd te worden. en relativatie tegenover je favoriete merk misstaat ook niet, ookal is het alfa, kortom stereotiepen zijn tof, kan je er niet tegen, pech, dacht je dat ik het meen, nu weet je beter. maar altijd serieus zijn is saai, net als die duitsers.
H zegt
6C jordy
laat ons dan stellen dat darracq ze samen heeft gebracht, technisch heeft darracq inderdaad weinig te maken met alfa, zo verstaan we elkaar.
JanC zegt
@Ronan: Inderdaad, Herbert Austin heeft er min of meer voor gezorgd dat BMW auto’s is gaan maken, want Dixi maakte de Austin 7 in licentie en BMW nam die fabriek over. Jaguar zie ik niet helemaal? Of bedoel je Datsun. Overigens was de Wankelmotor van NSU niet zo onbetrouwbaar, maar de garantie te ruim, wat NSU aan het wankelen bracht. Aanvankelijk waren er problemen met de motor, maar ik meen dat latere NSU’s minder problemen hadden.
@H: Geniet van het leven.
@6C Jordy: Je voorbeeld met melk is een beetje te ver gezocht, hoewel ik ook begrijp dat je vind dat Darracq niets van doen had met de eerste ALFA.
Ik blijf erbij dat dat marketingpraatjes zijn. Als ik bij Opel België zou werken en ik zou Opel België overnemen, dan zou ik toch ook zeggen dat mijn nieuw ontworpen
OpelJanC een echt Belgische auto is? 100 jaar later zou men er dan ook op wijzen dat dit een nieuw ontwerp is en dus niets van doen heeft met Opel.Darracq schroefjes en moertjes vonden hun weg in de eerste ALFA.
sebastianchubasco zegt
@H
het is mijn bedoeling niet om een analyse te maken van je opmerkingen maar dit als laatste dan nog: relativeren betekent ook dat je de balans zoekt in je opmerkingen. al dat gene wat je vertelt over hoe duitsers zijn of italianen, daarvan kan je ook stellig het tegendeel beweren in een volgend context. als je dat doet dan relativeer je. ik vindt dat er (ik zal er zel miss. ook niet aan ontkomen) te veel wordt zwart gemaakt ten behoeve van de generaliserende werking van wat de grote gemene deler roept. duitsers zijn precies of saai, italianen zijn speels of lui…
zo is het gewoon niet, toevallig spreken we hier over de autoindustrie, maar als we de modebranche of de gastronomische keuken erbij pakken dan gelden weer hele andere voorwaarden, dan zijn de duitsers lui en italianen precies. (bratwurst of knudeln versus saltimbocca of bruchetta)
even nog wat anders wat meer ontopic is:
hier wordt langs elkaar heen gepraat, iedereen heeft 80 % gelijk, want we weten er allemaal wat van, maar we zijn geen van allen erbij geweest. alleen vinden een paar dat ze meer gelijk hebben omdat ze plachten meer wijsheid in pacht te hebbben. laten we diegenen gelijk geven dan kunnen we het weer hebben over de mooie automerk Lancia en deze topic.
6C Jordy zegt
@H & JanC,
Een compromis dan?
Anders komen we dadelijk nog uit bij de holbewoner die het wiel uitvond. Daar had Darracq veel aan te danken.
50% door het failiet gaande Darracq Italiana wat te koop kwam te staan,
50% door de mannen met een droom. (alfa)
Die schroefjes ……….. waren die niet toevallig van Nedschroef? ;)
sebastianchubasco zegt
had de nieuwe delta beter aurelia kunnen heten?
JanC zegt
Akkoord :) (uiteindelijk heb je gelijk met je holbewoner :))
Schroefjes: Enkes misschien?
kevin zegt
lancia gaat niet verdwijnen jongens , geloven jullie nu alles wat er gezegt word , kudde schapen
Citrofiel zegt
@ kevin; En waarom zou het dan niet kunnen?
Albert zegt
@JANC schreef: “Italiaanse common-rail dieselmotoren zijn van Bosch, een Duits bedrijf”. Dat is natuurlijk onzin, Bosch bouwt geen dieselmotoren. De dieselmotoren worden geproduceerd door Fiat Power Train. Fiat heeft een overeenkomst gesloten met Bosch voor de levering van het common-rail- injectiesysteem en heeft daarom het patent hiervoor verkocht aan Bosch, een firma die al jaren als specialisatie dieselbrandstofpompen heeft en in staat was de hogedrukplunjers voor de CR te poduceren. Verder is het wel degelijk een Italiaanse uitvinding en werd ontwikkeld door Eliasis uit Napels, een onderdeel van de Fiat-groep. De Zwitsers hebben 500 jaar nodig gehad voor de uitvinding van de koekoeksklok.
JanC zegt
@Albert: Uitvinding is uit Zwitserland en uitgevoerd door de Japanners. Niks niet Fiat.
sebastianchubasco zegt
@JanC
als het werkelijk zo is, wat zijn je bronnen, waar kunnen we dit nalezen… het enige wat ik hierover kan vinden is wat albert ook aangeeft…
hilbert zegt
Lancia blijft ze gaan produktie opvoeren naar 500.000 stuks,terwijl gotefabrieken gebukt gaan onder financieele wanbeleid…
kevin zegt
comonrail is uitgevonden in italie , niet in zwitserland , is gemaakt in napels.
en zeker niet door de jappen , ik weet niet waar ze dit weer halen .
ooooooooooooooooooo ja nu begrijp ik het , het gaat hier over een italiaanse uitvinding , direct afbreken dus .
tsss
hilbert zegt
LANCIA uitvinders van voorwielaandrijvers.,in italie
zonder lancia was ferrari 1955 ook kapot..
Nederlanders zijn een apart volkje in duitsland wordt lancia op handen gedragen…
hilbert zegt
Terwijl Lancia,Ferrari in jaren 50 uit de shit heeft geholpen…
Rick zegt
Echt zielig dat ze zo over Opel Praten, Fiat is juist Roest. Fiat is Rotzooi. Als opel nou aan de top was. Hadden ze beter fiat over kunnen nemen ;v want fiat is rotzooi 1 x fiat gehad. Nooit meer fiat. Nu Opel! Altijd OPEL!
Hilbert zegt
Gewoon Lancia wat else…Wat betreft de Thema een 4-deurs sportauto..heb een 16v gehad van de 2e serie was sneller dan een Golf gti..