Uit de grond van hun hart. Want u bent een Klimaschwein.
Aan de vooravond van de IAA gooien de Duitse Bund für Umwelt und Naturschutz en de Verkehrsclub even een organische tarwegrasbom onder de Duitse autoindustrie. Deze weigert namelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen, integendeel! De branche maakt alleen maar krachtigere en zwaardere auto’s, en sloopt daarmee zeehondjes, puppy’s en zielige bejaarde oude vrouwtjes, aldus de heren en dames linzenknabbelaars.
Waar onze tofuminnende vrienden heel hard aan voorbijgaan is dat bijvoorbeeld de fijnstofuitstoot ondanks de vegroting van het wagenpark spectaculair daalt. Dat is in Nederland zo, en dat zal in Duitsland niet anders zijn.
In plaats daarvan leggen de quinoa-extremisten auto’s als de G63 AMG onder een vergrootglas, terwijl ze zelf donders goed weten dat hier maar een handjevol van wordt verkocht, en dat dit ook niet de auto’s zijn die de meeste kilometers draaien.
“Ungebremstes Gewichts- und Leistungswachstum der Autohersteller konterkariert technische Fortschritte bei Verbrauchs- und Emissionsreduktion“, zo koppen de chiazaadslikkers, waarbij ze even vergeten dat je een huidige V8 met een beetje beleid net zo zuinig rijdt als een oude viercilinder (al was het alleen maar omdat er in bepaalde modellen 4 cilinders worden uitgeschakeld). En dan hebben we het nog niet eens over de grote influx aan batterijen in de auto’s van tegenwoordig.
Hoe dan ook, kritiek uit milieuhoek zal altijd een onderdeel van de autoindustrie zijn, en er is niets mis met een beetje tegenwicht. Wat mij betreft blijft dit soort clubjes dus vooral lekker actief. ’t zou ook wel weer eens vermakelijk zijn een groot protest buiten de IAA te zien, net als in 2007. Of deze clubs dat ook van plan zijn is nog niet bekend.
jaapiyo zegt
Inspirerend taalgebruik weer smoke :D
e1000bmw zegt
@jaapiyo: smoke at his best…
lekkaah zegt
Als je dit volk aan het macht zet krijgt het volk elke dag een door hun samengestelde voedselbox en verplicht een zilvergrijze prius, alle inkomens gelijk, een werkmax van 30u per week en vrouwen mogen niet werken, geen hoogbouw meer, enkel vinexwijken met een kleine kas in de achtertuin en internet wordt gelimiteerd tot http://www.naturbehautung.de
O plaat zegt
@lekkaah:
Die 30uren week mogen ze invoeren. De rest van dat communisme spreekt mij minder aan.
BaRa zegt
@lekkaah: OK. Vertel nou ook eens iets negatief, wil je?
volvokaj zegt
Shit, ik rijd een Tesla model S P85D
donvincenzo zegt
Hmm, 260 pk. Misschien ben ik wel een Klimatschwein dan. Of toch zeker wel een klimaatbiggetje…
mcaa zegt
Je wordt toch niet goed van die plantenbakken…
bazzelijn zegt
@mcaa: plantenpotten welteverstaan
lekbak zegt
Gelukkig heeft mijn sterkste auto maar 136pk. Dat die daarmee vervuild als een zeeboot weten zij dan weer niet.
Dimglor zegt
Shit happens..
granlusso zegt
Beetje hypocriet inderdaad om auto’s te blamen (ik noem een Aventador) die 5.000 km per jaar rijden terwijl een Polo Bluemotion die 50.000km per jaar rijdt wel oke is…
Ik ben het ermee eens dat de auto-industrie de afgelopen 20 jaar een beetje teveel achterover heeft geleund, maar de verandering is inmiddels ingezet.
granlusso zegt
@granlusso: Aanvullend: en dus moeten ze hun populistische gebral eerst maar eens wat beter onderbouwen. En ons dan weer met rust laten, we get the message.
robert110 zegt
Ik vindt het altijd wel humor hoe dat soort mensen (over het algemeen) zonder kloppende feiten toch heel erg hun best doen om een punt te maken.
En zo lang ik er geen last van heb mogen ze lekker hun best blijven doen.
stanny zegt
@robert110: Klopt. Ze viseren dan ook meestal grote wagens zoals pickups of luxe sedans. Zonder enige kennis over de verbruik cijfers. Kans is groot dat ze zelf een 10 jaar oude wagen rijden zonder roetfilter…
toniominestrone zegt
Daar kom ik niet mee weg met mijn 321pk!
trustmeiamanengineer zegt
Gelukkig stoten mijn 150pk’s fors meer CO2 uit dan de 420 pk van de nieuwe Porsche zespitter.
rob5nismo zegt
Haters gonna hate
uselessguy zegt
Hier een seville met 305 pk en een kever met 34 pk, in de praktijk scheelt het qua verbruik niet gek veel, maar volgens deze gedachtegang kan ik dus beter in mijn kever rijden.
Ach, als ik om het milieu gaf had ik wel een klein mueslikarretje gekocht, en zo denken de meesten met een ‘vervuilende’ auto erover volgens mij.
stanny zegt
@uselessguy: gewoon een hybride sticker plakken en iedereen is tevreden ;-)
Rick-dos zegt
En gelijk hebben ze. Ik haat mijzelf ook wel een beetje. Vooral als ik s ochtends een scheet laat. De Co2 die ik daarmee uitstoot….. niet normaal. Heb ik het niet eens over de geur….
e1000bmw zegt
@Rick-dos: de CO2 is tot daar en toe. Die methaan- en zwavelgassen daarentegen…
giogiorgio zegt
@Rick-dos: gewoon lekker opsnuiven die scheet. Word je lekker zelfvoldaan van :)
fit4fun zegt
Zulke grote bedrijven zijn meestal niet te vertrouwen, zie de truck fabrikanten die middels geheime deal hebben geprobeerd om nieuwe emissie regels te saboteren en zo langer te kunnen doorgaan met zwaar vervuilende vrachtwagens te maken. Klimaatverandering raakt trouwens iedereen, zelfs klagende autoblog medewerkers :-)
desjonnies zegt
Nee
Ik ben van mening dat ze gelijk hebben, van de week nog 1000 PK in een Mansory S63 AMG Black Edition waarvan het enig nut is om in de roeg cq golfclub te bluffen mt 1000 pk.
Want fatsoenlijk rijden gaat gewoon net met zo’n wagen.
Ik heb verledenjaar met nat weer met zo’n AMG vleugeldeur gereden en dat is niet te doen, de wagen blaft links recht onder en boven in de elektronica die heel de tijd ingrijpt omdat het ding anders in de rondte gaat.
Ik zou het inderdaad liever zien dat men weer iets geniaals uitvindt als de TDI en vanhet obesitas-teutonische blufpad afgaat.
helaas blijkt dat pad erg succesvol !
lekkaah zegt
@desjonnies: Dus omdat dat soort wagens “niet jouw ding zijn” dan maar verbieden?
Riekt een beetje naar communism my friend..
desjonnies zegt
@lekkaah:
Waar zeg ik iets over verbieden en waar zeg ik dat het niet mijn ding is als ik zelf een bloedsnelle Impreza WRX STi type R Version V limited Edition o.a. in de garage heb staan?
Waar was de wereld geweest zonder NSU RO 80, zonder Citroën DS of zonder Renault 16, zonder Audi A2 allemaal concepten die niet prestatie gericht waren maar de gehele industrie vooruitgeduwd hebben net zoals de eerste ultra hoge druk Diesels als de JTD en TDI motoren hebben gedaan.
Stomweg pk’s in een auto of motor stoppen kan iedere boeren lul in mijn ogen, maar innoveren ECHT innoveren dat is een kunst en daar heb ik veel meer bewondering voor dan teutonische slagschepen voor blufkonijnen die nog 9 van de 10 keer aan lange termijnhuur doen.
Ik heb gezegd!
desjonnies zegt
@desjonnies:
Ow en dat heeft op zich niets met groen, politiek correct of milieu of milieu maffia te maken !
Ik houd van auto’s die me positief verassen over hun inventiviteit
pomoek zegt
@desjonnies: punt is dat auto’s gewoon veel meer vermogen hebben dan noodzakelijk. Voor dagelijks gebruik ( lees file rijden) kom je best uit met 100pk. Het brandstof verbruik zou dan echt dramatisch dalen. Overigens zou de daling van het fijnstof nooit zijn gebeurd als mensen niet daar een discussie over zouden zijn begonnen. Dit komt echt niet uit de hoed van de autofabrikanten.
mrs250 zegt
@lekkaah: de man heeft een punt. De pk-wedloop slaat objectief gezien nergens meer op. De DTM heeft er een kleine 500, dan zou je als prutser zonder raceervaring en op straatbandjes minimaal 800pk nuttig kunnen gebruiken.
Ik moet al lachen als ik op het circuit een 911 turbo inhaal die het concept ideale lijn nooit heeft begrepen.
Net zoals een leaseauto met 125pk 15 jaar geleden meer dan prima was. Tegenwoordig ben je een sukkel als je niet minimaal 200pk in het vooronder hebt.
lekkaah zegt
@mrs250: Maar dat is toch met alles zo?
Waarvoor heb je een nieuwe smartphone nodig, waarvoor heb je nieuwe kleren nodig, waarvoor heb je een ruim huis nodig, waarvoor heb je een horloge nodig… Zo kan ik nog uren doorgaan…
Je kan ook in je ouwe werkplaatsschoenen in je ouwe starlet blijven rijden want dat is vanuit praktisch oogpunt net zo praktisch al dan niet praktischer..?
Het is een dooddoener ten top.
mrs250 zegt
@lekkaah: bij telefoons praat je duidelijk over een verschil, aangezien je op je oude Nokia 6210 niet meer mee kunt in de snelle tijd van nu. Dus dan is een Android of iOS toestel zeker een logische upgrade.
Kleren slijten en die moet je ooit vervangen, de een doet dat als de mode is geweest, de ander als de gaten erin vallen. Een huis kan altijd groter. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die nu in een huis wonen wat ze niet groter zouden willen maken, met een inloopkast, zwembad, sportschool, werkplaats of eigen bioscoopruimte. Nodig? Nee, zeker niet, maar toch wel een duidelijke besparing voor mensen omdat het tijd scheelt, ze geen zin hebben om anderen in de buurt te hebben, of noem het maar.
Mijn punt is dat de huidige pk-wedloop auto’s oplevert die nergens meer over gaan en zonder elektronica zo van de weg glijden. Dat zijn gewoon pk’s die je hoogstens op topsnelheid kunt gebruiken, want uiteindelijk regelt de elektronica in de praktijk dan meestal gewoon terug tot het moment dat er nog maar 40% van over blijft. Op de autobahn is het grappig, maar er zijn maar weinig straatauto’s die er een beetje mee overweg kunnen. Ik rij nu zakelijk ook met dik 300pk, nodig? Nee. Grappig? Oh ja, best wel. Maar ik gebruik het echt maar zelden, je wordt er zo moe van met al die gasten op de linkerbaan. Terwijl ik voldoende race-ervaring heb om er effectief mee uit de voeten te kunnen. En in de alpen kom je genoeg mannen met dikke AMG’s of M5 tegen, die op het rechte stuk wegsprinten en waar je vervolgens weer op de kont zit te drukken zodra je bij de eerstvolgende bocht aankomt.
Vroeger hadden racewagens duidelijk meer pk dan straatauto’s, tegenwoordig is dat omgekeerd. Mensen hebben in de tussentijd niet beter leren rijden. De enige reden die ik kan bedenken is dat we tegenwoordig allerlei elektronica hebben die ons in het gareel weet te houden, maar het blijft inefficient.
bazzelijn zegt
Wacht maar totdat je een ‘handbraketurn’ voor ze doet, dan vallen ze als een blok voor je
desjonnies zegt
@bazzelijn:
Met mijn geluk eindig ik hangend over een brug leuning !
lexaudi zegt
Onwetende lulkezen en salonsocialisten. Dat zijn het, heb er niks mee.
carmasterr zegt
95 pk.
Lekker rijk staande K-Jetronic.
En geen spoor van een katalysator.
Ik zit goed blijkbaar.
e1000bmw zegt
@carmasterr: ??
rnej zegt
@carmasterr: 107 pk, britse driecilinder, zonder kat. rijdt 1 op 17 als ik normaal doe, 1 op 13 als ik dijkjes gum.
overigens rijden er bergen motoren zonder katalysator rond, want niet verplicht… alles bij elkaar rijden die waarschijnlijk nog wat meer dan die paar supercars..
carmasterr zegt
@rnej:
De mijne is een 1.8 I4.
Ik doe rond de 1:9/1:10 bij woon-werk stadsverkeer.
Op de snelweg wil ie wel naar de 1:13, de schat.
Motoren zijn wat dat betreft inderdaad een stuk vrijer. Geen kriebeltrui die zich er druk om maakt.
e1000bmw zegt
En die dame op de voorgrond ziet er nog wel zo leuk uit. ?
Ik zou graag de discussie met haar aangaan en haar overstelpen met biologische, natuur- en scheikundige kennis. Vrouwtjes houden daar meestal wel van, van “slimme” mannen… En je wint de discussie ook nog eens… ??
uselessblogger zegt
nu geniet ik nog wat harder als ik de 628csi uit 1981 eens diep intrap :)
e1000bmw zegt
@uselessblogger: nice one!
maseratizzzzzzzz zegt
264 g uitstoot, they love me!
Dutchdriftking zegt
200pk uit een vooroorlogse 6 pitter, maar ach, die dames die zich wassen zonder zeep en geen ladyshave gebruiken, daar maak ik mij niet zo druk om.
philipf zegt
Geeft niks. Er zijn nogmeer danes op de wereld.
stradale888 zegt
Gelukkig zijn er nog genoeg echt leuke dames met andere en beter onderbouwde meningen op de wereld.
basf zegt
Gelukkig zijn er nog veel meer meisjes die auto’s met power wel kunnen waarderen.
aquila2003 zegt
Nou en, bonkige groene elfentrolleb
jrsmoke zegt
Die ene heeft alleen lekker jopen en daar doet t wel ophouden…
burgerbak zegt
98pktjes onder de kap van deze burgerjongen. Deze meisjes vinden mij wel leuk denk ik…
boxergt zegt
@burgerbak: Nee.. Jouw auto is dan weer niet stoer en flitsend genoeg.
burgerbak zegt
@boxergt: dat wordt weer ruimschoots gecompenseerd door mijzelf… Je kan niet alles hebben he…
Design_Driven zegt
Oh ik hem maar 140pk dus zullen ze die van mij wel okay vinden. :)
(Discovery II Td5)
phevtreb zegt
Nou mijn V8 heeft cilinder uitschakeling, maar gaat never het verbruik van een 4 cilinder halen
jeppie zegt
Leuke meid boven het artikel
hurdur zegt
Een beetje make-up is dan ook meteen teveel gevraagd voor deze hokken..?
Esprit_de_Flandre zegt
@hurdur: Nee joh, daar worden diertjes voor mishandeld…