Als je denkt dat je met een leaseauto een vrijbrief hebt om geen onderhoud te plegen, heb je het mis. Sterker, dat gaat je een hoop geld kosten.
Als jij een leaseauto hebt, kan het zijn dat je hem behandelt als een stuk oud vuil. Onder het motto “dat ding is toch niet van mij, ik doe er helemaal niks aan” zou je hem kunnen laten versloffen en er geen onderhoud aan plegen.
Maar pas daar mee op. Want naast dat het niet netjes is, kan het je ook een boel geld kosten. Zo merkte ook de berijder van een leasauto van Stern Lease. Na het inleveren bleek de auto in drie jaar geen enkele vorm van onderhoud te hebben gehad. En de schade gaat voor een groot deel naar de berijder.
Onderhoud je leaseauto, dat scheelt je geld
Stern sleepte de berijder voor de rechter, omdat zijn nalatigheid een hoop schade had veroorzaakt. Zo was de olie in drie jaar en ruim 65.000 kilometer nooit vervangen. Dat zorgde ervoor dat er zo’n dikke smurrie in de motor zat, dat ‘ie niet eens met de hand rond te draaien was.
Het kostte 2500 euro om de boel te fixen en Stern had geen zin om daar zelf voor op te draaien. Dus een gang naar de rechter volgde. Daaruit bleek dat het niet zo eenvoudig lag als dat je misschien zou denken, maar de leaser was wel nalatig.
Hij was namelijk wel degelijk een paar keer naar de garage geweest, maar dat was om storingen op te laten lossen die middels lampjes op het dashboard aan het licht kwamen. En alhoewel die problemen werden opgelost, werd er geen regulier onderhoud gepleegd.
Daar had de berijder van de leaseauto best wel wat meer actie op mogen ondernemen, vindt de rechter. Die veroordeelde hem daarom tot het betalen van 75% van de schade, plus de proceskosten. Al met al best een duur geintje…
Dus onthoud; als je een leaseauto hebt, vergeet hem niet te onderhouden. Dat scheelt gewoon een heleboel gezeur. En geld, dat ook.
Ernst-Jan zegt
sws raar om geen onderhoud te doen bij een leaseauto. zit notabene in het contract en kost je niks extra (hooguit de leenauto als je werkgever die eruit heeft beknibbeld)
Ze hadden hem het dubbele bedrag moeten laten betalen als darwinees leergeld…..
maarteno zegt
Zolang dat hetgeen is wat ze bedoelen…breng heb gewoon voor normaal onderhoud langs wanneer de auto dat aangeeft…maar wel voor rekening van de Lease maatschappij….als ze bedoelen dat je het zelf moet betalen…dan snap ik hem niet zo goed..
GJZ zegt
Dit staat ook in het lease contract, vaak ook nog eens in het lease regeling van het bedrijf zelf.
“Ga als een goed huisvader om met de auto”
dare2think zegt
Wat betreft ex-lease auto’s kun je hem vaak beter derdehands dan tweedehands kopen, de tweede eigenaar heeft dan al het onderhoud gepleegd wat niet in het schrale onderhoudscontract van de eerste eigenaar zat ..
lpgbarrel zegt
Lekker snugger ook… Onderhoud zit in je contract en voorkomt stil vallen. Lijkt me genoeg reden om het juist wel te doen!
Design_Driven zegt
Ool wel apart dat bij het bezoek naar de garage voor de lampjes op het dashboard ook niet gelijk een service is mee genomen. Zo lang duurt een beurt ook weer niet (tenzij de motor vol slurry zit)
Richmond zegt
Ze zullen de bereider er vast wel op geattendeerd hebben, maar als die steeds zegt laat maar zitten dan doen ze het niet. Je kan het njet ff meenemen als het niet in de planning zit. En als er dan geen vervangend vervoer bij zit dan zit hij weer zonder auto en dat wil hij niet en betalen voor de andere willen ze ook niet.
mashell zegt
Inderdaad vaag verhaal. De garage doet aan symptoom bestrijding maar neemt de oorzaak achterstallig onderhoud niet mee en de leasemaatschappij stemt hier in toe? Hier heeft niet alleen de bestuurder gefaald.
BMWbankier zegt
Wel slecht dit van de berijder. Aan de andere kant, probeer maar eens onderhoud te plannen of met een storing langs te gaan. Al die merkdealers kun je pas na 2 maanden terecht, ongeacht het merk. Allemaal worden de merkdealers groter en verdwijnen de kleine merkdealer garages helaas.
gilettelubbers zegt
Eens hoor, belachelijk om geen onderhoud te plegen. Ook eens met betrekking tot die merkdealers. Een bandenwissel kostte me eerder dit jaar ruim 3,5 maand.
Johanneke zegt
Hebbie geen handjes? 30 minuutjes kost een bandenwissel mij.
Richmond zegt
Bij lease autos zijn ze verplicht dit bij de dealer te doen omdat leasemaatschappijen vaak zelf ook de opslag regelen
Edge zegt
Dat maakt toch niet uit? Als jij je storing gewoon netjes direct meldt bij je leasemaatschappij en de dealer het pas twee maanden later kan fixen is dat het probleem van de leasemaatschappij. Jij hebt immers direct gehandeld.
Edge zegt
Overigens kan ik met mijn lease-BMW vrijwel altijd binnen een week terecht voor onderhoud. Er zijn dus gelukkig wel dealers waar het nog kan
jessepinkman zegt
Naar welke BMW-dealer ga je dan? Ben ik wel benieuwd naar!
mc96 zegt
Ik ben ook wel benieuwd welke BMW dealer dat is. Bij mijn (Brabantse) BMW dealer is dat echt een utopie.
Jurgen zegt
Maar dat je pas over 2 maanden terecht kunt maakt toch niet dat het dan maar niet inpland? Je kunt toch gewoon de afspraak maken voor over die 2 maanden, dan is het in ieder geval gebeurd toch?
Richmond zegt
2 maanden is wel erg overdreven en er wordt onderscheid gemaakt tussen de ernst van het probleem.
wza1979 zegt
Bij mij was het vaak andersom. De lease maatschappij deed altijd moeilijk bij de garage.
Richmond zegt
Als je zaken te vroeg wil aanpakken of tegen het einde van het contract zeker
gdjnl zegt
Bij elektrische auto’s wordt helemaal lastig gedaan: 1. Ze hebben bij lastige issues weinig personeel die er überhaupt aan mag werk. Resultaat: wachttijd 3 maanden 2. Leasemaatschappijen stellen relatief dure beurten voor regulier onderhoud ook uit (interieurfilters etc.) bijv. pas bij 60.000km
Gulli zegt
Er zijn aan mijn eerste leaseauto meer kosten aan onderhoud geweest dan dat de auto zelf gekost zou hebben (het was een Maandagochtendmodel met hoofdletter M, echt alles is wel eens stuk geweest). Ik was bijzonder blij dat dit allemaal in mijn leasecontract meegenomen werd. De servicemedewerker liet me eens een map met werkplaatsbonnen van mijn auto zien, die was toch al gauw een centimeter of 2 dik. De leasemaatschappij heeft nooit moeilijk gedaan, tot in de allerlaatste maand van het contract, het slot van de achterklep was kapot en die wilde ik nog gerepareerd hebben. De leasemaatschappij belde om te vragen of dit echt nodig was, aangezien ik op dat moment net van huizen aan het ruilen was en dus regelmatig (grote of veel) spullen heen en weer moest rijden leek me dit wel praktisch. Daar zijn ze mee akkoord gegaan en ik heb netjes een nieuw slot gekregen.
Ik snap werkelijk niet waarom je geen regelmatig onderhoud zou laten plegen als het al in je contract verwerkt zit.
monsieurleloure zegt
@ Gulli.
Mag aannemen dat een groot aantal zaken onder garantie is opgelost zodat de leasemaatschappij daar niet voor hoefden op te draaien…
Gulli zegt
@monsieurleloure er heeft een keer een olielekkage huisgehouden in de motorruimte, dat is in de kabelboom terechtgekomen en heeft daarmee ook de complete elektronica om zeep geholpen. Dit is te laat (of eigenlijk niet) gezien door de dealer. Ik heb ze 3x gebeld om te zeggen dat mijn olieverbruik wel heel hoog was en dan zeiden ze dat ik niet moest zeuren (niet in die bewoording maar daar kwam het op neer). Tot ik dus met een kermis aan lampjes langs de kant stond.
Johanneke zegt
Benieuwd naar de auto die je had…
Gulli zegt
2004 Opel Corsa 1.4 Sport met 95 briesende paarden. Totdat de klad erin kwam dan 😅
Johanneke zegt
Aja. Is er ooit een goede Corsa gebouwd? Die laatste paar generaties zijn ook om te janken. Uitrekkende kettingen, en de huidige heeft de 1.2 van PSA met die natte riem. Meestal zijn ze met 160k op de klok wel klaar. Wegwerpauto’s worden ze ook wel genoemd door handelaren. High peak auto’s heeft er 1 uit ik dacht 2010 laten scrappen in zijn laatste video met een Passat.
vopo zegt
Het zou natuurlijk ook een financial lease kunnen zijn. Bijvoorbeeld van een busje dat 6/7 dagen per week pakketjes of andere spullen rondbrengt en daarom geen dag wil missen. Blijf ik het overigens dom vinden maar maakt het misschien verklaarbaar.
Specht zegt
Leuke is dan wel dat als een leaseauto aan einde van contract zit, de leasemaatschappij nooit toestemming geeft voor noodzakelijk onderhoud.
Dan wordt zo’n auto gewoon aan de handel verkocht die er vervolgens ook weinig aan doen, of hij gaat naar een onwetende particulier die denkt vervolgens met weinig kosten te kunnen rondrijden… Tot het moment dat hij hem een keer naar de dealer brengt en vervolgens 3k mag aftikken.
opa4auto zegt
Verschilt waarschijnlijk echt per maatschappij. Bij collega’s inderdaad dit soort ongein gezien; of leasemij die bij inleveren naheffingen probeert op te leggen die al door eerdere berijders zijn afgetikt.
Heb in 2020 mijn eigen leaseauto overgenomen. Laatste beurt was drie maanden voor einde contract en toen zijn zonder problemen remmen vervangen.
pietertje123 zegt
Sterft vanzelf uit; de moderne auto’s sturen zoveel data naar huis dat de verleasert en/of de fabrikant precies kan zien wanneer dat ding aandacht nodig heeft. Krijg je als leaser gewoon een bericht als uitnodiging voor die aandacht.
Of en wanneer het nou echt nodig is, dat is een andere discussie denk ik. Drie jaar / 65k vanaf nieuw scheelt in het echt 2, misschien 3 oliewissels. Daar krijg je niet zomaar slurrie van, daar is meer aan de hand geweest en vervolgens door een juridische trechter gedrukt om juridische argumenten te vinden.
maussieknip zegt
Mijn vorige privé gekochte auto ging kapot, scheur in het onderblok (fabrieksfout) en dit gebeurde 1 dag voor de garantie van 1 jaar verliep. De dag dat deze verliep is de auto bij de dealer ter reparatie aangeboden. Voordat er aan gestart kon worden was ik bijna 1,5 maand verder ivm drukte in een andere vestiging 150km verderop. Na 2,5 maand eindelijk auto terug, plus een rekening van de reparatie €8500,-, plus een rekening van de leenauto €2500,- en een rekening van het vervoer op een autoambulance van €500,-. Importeur moest er aan te pas komen ivm de garantie van een dag die er nog op de auto zat. Is een lange weg geweest, maar uiteindelijk heb ik geen cent hoeven te betalen gelukkig. Lang verhaal kort: merkdealers zijn niet te vertrouwen en denk dat er hier ook sprake is geweest van een gevalletje dealerfraude waardoor ze gewonnen hebben.
wimof zegt
Ik ben een trouwe dealer geweest, deed wat voorgeschreven was, 1 cent meer uitgeven werd nooit betaald, in tegenstelling mijn vele collega’s deden gewoon niets aan de wagens, helft van de olie uitzuigen en bijvullen, pollenfilters van 120.000 km enzovoort enzovoort, zij cashten en ik kwamniet uit de kosten.
Een leasingsmaatschappij is een tussenpersoon en wil zijn (groot) deel, dealers en constructeurs worden uitgeperst, kortingen komen niet in de tabel en de klant betaald, veel , veel te veel (het gros zijn banken, dat moet toch al een belletje laten rinkelen.
Ik was erbij toen LP in 1983 een Audi 100 leasede voor de grootste bierbrouwer (uit Leuven) ze kwamen beleefd vragen hoeveel korting te konden verwachten, 20 jaar later sch.t.n ze op mijn kop
Richmond zegt
Voor de dealer is het niet interessant om het bewust niet te doen. Dan raken ze het contract met de leasemaatschappij kwijt